Bästa Orustbåten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bästa Orustbåten

Inlägg av Anders S » lör 22 okt 2011, 20:36

Det var något i den stilen jag funderade på. Samma variant finns på en del båtar med akterhytt och toa midskepps, en dörr från vardera hållet.

Men eftersom HR312 tyckte det var misslyckat så ville jag veta.
Anders S

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Bästa Orustbåten

Inlägg av HR312 » sön 23 okt 2011, 06:12

Nej inte till förpik och toalett, utan dubbla dörrar till toaletten. Det blev trångt och jag förstår fortfarande inte syftet med dubbla dörrar. Rädd för lukt - sätt dit en packning i stället. Eller vädra.
Henric D

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Bästa Orustbåten

Inlägg av HR312 » sön 23 okt 2011, 06:17

Nu ville ju trådskaparen ha en ny båt eller nästa ny båt så möjligtvis faller denna bort.

Men en Sweden Yacht 340/370/390 är tidlöst vackra båtar med liknande kvalitet som de tidigare nämnda fabrikaten. Väldigt tilltalande. Se upp med uthyrningsexemplar dock.
Henric D

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa Orustbåten

Inlägg av Eilean » mån 24 okt 2011, 08:53

HR312 skrev:Re Eilean;

Självklart får ägaren göra som den vill men för andrahandsköparen kanske inte det framstår som en god idé med dubbla dörrar till toaletten (ett exempel enligt min mening på en knepig "förbättring" eller "särlösning" som jag sett i verkligheten)
Men som andrahandsköpare betalar man ju inte mer än man tycker båten är värd. Vill man inte ha två dörrar, försöker man väl pruta ner till ett så lågt pris att man börjar gilla dubbla dörrar. Eller väntar på ett annat exemplar.
Och den ägare som har alldeles för många, "knepiga" egna lösningar får naturligtvis finna sig i att antalet köpare som uppskattar dessa blir begränsat. Men det kanske kan vara så att det också finns en och annan köpare därute som faktiskt hellre väljer exemplaret med inbyggd tvättmaskin än den utan...

Konstigare är det inte och lyckligtvis finns det fortfarande varv som tycker att man som köpare mer eller mindre får bestämma själv och inte pracka på en standardlösningarna med exempelvis 8 sovplatser på 33 fot men som har tankar, stuvmöjligheter och kylkapacitet för 2 personer.
Eller att det finns några varv som fortfarande tillverkar udda, annorlunda båtar och inte bara bredrumpade, rakstävade vita kloner med spejsade fönster där man närsynt måste läsa på låringen vilken sort det är.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bästa Orustbåten

Inlägg av Anders S » mån 24 okt 2011, 10:41

Tvättmaskin (som ett rent exempel) är ju inte så kontroversiellt. Det som i så fall blir lurigare är ju påbyggnader av allehanda slag (de allt vanligare flybridgeliknande ställningarna på akterdäck för allehanda pinnar, burkar och paneler eller den litet udda Albin Nova med ketchrigg som ibland syns på bohuskusten.

Nu tror jag inte att Orustvarven gör precis vad som helst för att kunden är kund, en totalt meningslös eller knäpp variant pratar de nog bort. Men sådant som att byta en soffa/koj mot två läsfåtöljer eller ta bort navplatsen därför att man kör allt från bildskärm är ju exempel på innovationer som sprider sig eller kommer med i "standard tillvalssortiment". Inredningsvarianter (ett par stycken) är ju mycket vanligt på franska båtar, till exempel. Charterkärra eller kompetent långfärdsbåt, var god välj...
Hanse erbjuder en extrem budgetbåt, en "vanlig hanse" och en Moody - på samma skrov. Vad är det om inte varianter på ett marknadstema, även om man inte ser det som kundanpassat?
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa Orustbåten

Inlägg av Eilean » mån 24 okt 2011, 13:06

Nu handlade ju saken om att HR312 ansåg att det var en nackdel jämfört med andra Orustvarv att Malö tillverkar kundpåverkade båtar. Det skulle alltså ligga dem till last...

Sedan förstår jag inte riktigt hur du tänker. Det som är meningslöst eller knäppt i den enes ögon kan vara eftersträvansvärt i andras. Om någon vill ketchrigga sin Albin, eller ha badkar i sin X-yachts, är inte det var och ens rättighet? Att båten tappar i andrahandsvärde drabbar ju ingen annan än den som modifierat.

Att byta ut kartbordet mot en plats för skärm kan väl knappast kallas "innovativt". Standardinredningsalternativen i de flesta storvarvsbåtar är sällan annat än små nästintill kosmetiska variationer som inte påverkar båtens grundläggande egenskaper, som lättmjölksjummet skall passa någon slags tänkt , likriktad familj som seglar mellan marinor och inte vistas ombord längre tid i sträck.

Jag har ett par goda vänner som betällde en sprillans Malö 45 för ett antal år sedan. Välbärgade, nyblivna pensionärer med livslångs seglingserfarenhet. Två lyxiga, riktigt stora enmanshytter (de har vuxit ifrån gemensam koj), och en liten sjökoj. I övrigt inte en enda sovplats på 45 fot. De vill inte ha gäster eller barnbarn ombord. Däremot stor verkstad med pelarborr och skruvstycke fast monterat på den stora bänken, tvättstuga med tvätt och torkskåp, bekväma fåtöljer, enormt pentry med diskmaskin. Innovativ båge för radar, alla antenner, solceller och med integrerad jolledävert och kran för tunga grejor som utombordare. Fy!
Denna båt är deras andra hem, där bor de stora delar av året. De borde kanske ha övertalats till andra tankar?

Sedan ställer jag inte riktigt upp på påståendet att de (vanliga, stora) franska varven kan leverera sina AVB-er som "kompetenta långfärdskärror". Men det hör ju strängt taget inte hit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bästa Orustbåten

Inlägg av Anders S » mån 24 okt 2011, 13:27

vill du inte förstå HR312:s inlägg.

Malö är kända för att gå kunden långt till mötes, det kan knappast vara ett problem. Däremot kan det vara tveeggat när det gäller andrahandsvärdet om man går alltför långt från en standardlösning. Detta innebär, kort sagt, att Malö inte är "gillt gods" i samma omfattning som en HR, där i stort sett enda köparförändringarna handlar om vilka tillbehör man köper från varv. Tittar man efter en Malö37 (till exempel) kan det ju vara rasande bra att känna till att de kan vara tämligen olika på många punkter. Frågan som ställts i tråden är ju "vilket Orustmärke är bäst" och då är väl tipset "var vaken på att det kan finnas personliga varianter på en del båtar, alla kanske du inte gillar?" tämligen relevant. Man skall i alla fall då inte luras att tro att "det här var udda, men är det så varvet gör på alla båtar är det säkert så det skall vara".

Den som en gång riggade Novan som ketch tycker säkert det är hur fint som helst, men man skall (som säljare) vara medveten om att den kanske inte hittar köpare lika lätt som en standardriggad båt - och som köpare skall man vara medveten om att rigglösningen är så speciell att det kommer att vara ett riktigt sänke den dag båten skall säljas. Det är ett ganska extremt exempel.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa Orustbåten

Inlägg av Eilean » mån 24 okt 2011, 15:17

Anders S skrev:.... Frågan som ställts i tråden är ju "vilket Orustmärke är bäst" och då är väl tipset "var vaken på att det kan finnas personliga varianter på en del båtar, alla kanske du inte gillar?" tämligen relevant. Man skall i alla fall då inte luras att tro att "det här var udda, men....
Men jisses! Hur mycket kan man omyndigförklara en köpare!? Du tror inte att de flesta presumtiva köpare skjuter fram nedgångsluckan, kliver ner, tittar sig omkring och sedan ställer sig frågan "-gillar jag det jag ser"? Och sedan handlar utifrån det, inte utifrån att någon sagt att Malö är bra och därför köper en specialbåt som säljs av en familj med kronisk kolera och därför har 5 Baby Blaketoaletter i rad i salongen i tron att "dom ser väl ut såhär".

Jag begriper att påpekandet att en båt finns i många varianter kan vara på sin plats - att den presumtive köparen skall ha klart för sig att man inte har sett alla om man har sett en. Men att kalla det för "nackdel"....

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bästa Orustbåten

Inlägg av Anders S » mån 24 okt 2011, 16:24

Eilean skrev:
Men jisses! Hur mycket kan man omyndigförklara en köpare!?
Med de frågor som Fido ställt och den kravspec han har visat upp, antagligen rätt ordentligt. Jag brukade (förr i världen) säga till de som sade på det sättet att "behöver du fråga skall du inte köpa en sådan båt" men det kan naturligtvis uppfattas som litet drygt, så det har jag slutat med.

HR312 försöker nog bara vara hjälpsam genom att påpeka att begagnade Malö kan ha udda lösningar. Jag har nu hört talas om en Malö 45 med två stora enkelhytter, enbart plats till två personer, inga gästkojer och med diskmaskin. Då kan det ju vara bra att veta att just Malö uppenbarligen kan vara mycket udda, ifall man nu skulle vilja titta på sådana.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa Orustbåten

Inlägg av Eilean » mån 24 okt 2011, 16:47

Anders S skrev:.....Jag brukade (förr i världen) säga till de som sade på det sättet att "behöver du fråga skall du inte köpa en sådan båt" men det kan naturligtvis uppfattas som litet drygt, så det har jag slutat med....
Det är inte drygt att vara tydlig.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Bästa Orustbåten

Inlägg av Calle C » ons 26 okt 2011, 19:54

Hallå Fido

Tycker du ska satsa på HRs 34 footare.
Den seglar jättebra, den är lagom i storlek, kostar betydligt mindre att äga än en 37a.
Enkel att ensamsegla, komfort och kvalite är av högsta klass.
Bra andrahandsvärde.
Calle

Se gla ut

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Bästa Orustbåten

Inlägg av HR312 » tor 27 okt 2011, 18:16

HR34:an är verkligen trevlig och fungerar såväl vid kustsegling som utomhavssegling. Bästa allroundbåten från HR?
Henric D

Skriv svar