RE Tomas E:
Här följer de större utgifter jag lagt ner på båten de senaste åren. Till detta kommer avgift båtplats, försäkring m.m
2007 Kostnad
Ställning Noa 10 000 kr
Presenning PVC 4 000 kr
Vagga 7 000 kr
2008
Byte av manschett till drev m.m. 4 000 kr
Nya motorkuddar 1 800 kr
Ny lucka till vattenpump 1 700 kr
Raymarine ST60 + Tridata och
Vindinstrument 17 000 kr
Installation av instrument ovan,
Spacklig av samtliga spygatt (massivt
laminat numera, byte av samtliga
skrovgenomföringar + slangar förutom vid toaletten,
översyn av teakdäck och lagning, lagning av
ingjuten stötta i skrovet för mantåg (var lös) m.m,
arbetet utfört av Steve Olssons Båtvarv AB 40 000 kr
Generatorbyte 2 000 kr
2009
Borttagning av gammal bottenfärg med
Färgborttagningsmedel (sista delen skedde viss slipning,
app av 6 lager av Gelshield 200, målning med International
Micron WQ, mörkblå 10 000 kr
Renovering av Vallas 30 D, 5 400 kr
2010
Inköp gummibåt Yam 275 sti +Yamaha 9,9+
diverse kringutrustning 42 000 kr
Byte av knappar dynor (HR original), översyn 500 kr
2011
Ny sprayhood 4 500 kr
Nytt sprayhoodförlängning, kapell 7 500 kr
Demontering av vindruta, lagning av läckande
öppningsbar mittsektion, ny fixräls och packning
(inköpt av HR), översyn av vindruta och nya packningar,
tätningar där dessa torkat, m.m. montering av den nya
renoverade vindrutan. 7 200 kr
Sprutlackering av rorkult 500
Ny toalett Jabsco 2 000 kr
Jag vill gärna att allt ska fungera på båten så självklart hade man kunna komma undan billigare genom att helt enkelt strunta i vissa åtgärder.
Vad kostar båtlivet?
Re: Vad kostar båtlivet?
Henric D
-
Pirateking
- Guldmedlem
Vi båtägare har stora utgifter i form av löpande underhåll och även i nyrenoveringar, det kan tolkas i två perspektiv, det ena är att vi har hur mycket pengar som helst och det andra (mer verklighetsförankrat) är att vi mer eller mindre lägger allt vi har på våra älskade båtar. Röstar vi på fel partier i framtiden så kommer dessa med största sannolikhet att framhävda att det rika båtfolket skall genom båtskatt etc främja vårt samhälle genom skattehöjningar etc..
Vi får se vad som händer.
Pirateking.
Vi får se vad som händer.
Pirateking.
Jag tror att man lätt underkalkylerar sitt båtägande just får att intresse ligger en så varmt om hjärtat. Tillhör inte dem som har hur mycket pengar som helst men tycker att båtlivet är värt varenda krona. Vi är ute hela semestern plus en del helger framförallt på våren och barnen älskar det, liksom familjen i övrigt. Reser en del i arbetet och har verkligen ingen lust att sitta på en flygplats eller i ett flygplan på semestern. Eller att bo på hotell. Eller att ha en stuga nånstans.
Henric D
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Hej,
Delar jag upp mina kostnader på vad som kan betraktas som löpande underhåll och båtavgifter i ena påsen och genomförd renovering/uppgradering som jag visste om när jag köpte båten så hamnar jag på ca 15 tusen i löpande underhåll som små förbättringar, medan hela renoveringsprojektet närmar sig 150 000, då inklusive nya instrument, nytt toasystem och toa, helt ny el inkl kontakter och belysning, ny löpande rigg, sprutat däck med 2-k färg samt nya backstag och akterstag, samt nytt försegel med rulle. Till det kommer nu sommarens behov i form av ny stående rigg (men där försäkringsbolaget står för en del) och där min kostnad ligger på c:a 35000 för åldersavdrag samt förbättringar av riggen som jag passar på att göra.
Jag missade min ursprungliga budget för renoveringen med c:a 50000, och det kommer nog an på att jag inte ville se klart hela kostnaden som skulle komma, samt att idéerna kommer utmed arbetets gång.
Jag räknar absolut inte med att få tillbaka pengarna när jag någon gång i framtiden säljer båten (möjligen kan man hoppas på att den är mer lättsåld nu när i princip allt utom skrov, däck och grundstommen till inredningen är bytt/uppgraderad), utan kostnaden är på nöjeskontot, dvs det jag prioriterar i min fritid.
Skulle jag ha velat tjäna pengar, hade jag inte valt båt som investeringsobjekt.
Jag kan dock tycka att mycket av det som saluförs till båtlivet är kraftigt överprissatt sett till tillverkningskostnad och kvalité, men vi köper ju ändå, så incitamentet för tillverkarna/detaljisterna att sänak priset är lågt, om inte vi får någon riktig prispressare på marknaden-
Vad gäller klubbkostnader ser jag inte framför mig att de kommer att minska i Stockholmstrakten, snarare öka till följd av ett allt mindre intresse från klubbmedlemmar att bidra med egen tid, och ökade mark/arrendekostnader tillsammans med det faktum att båtarna har blivit större, och därmed krävs mer utrustning för klubbarna, miljökraven ökar (med rätta tycker jag) och med ökad båt storlek krävs större arealer för uppläggningsplatserna.
Hälsn
Mats
Delar jag upp mina kostnader på vad som kan betraktas som löpande underhåll och båtavgifter i ena påsen och genomförd renovering/uppgradering som jag visste om när jag köpte båten så hamnar jag på ca 15 tusen i löpande underhåll som små förbättringar, medan hela renoveringsprojektet närmar sig 150 000, då inklusive nya instrument, nytt toasystem och toa, helt ny el inkl kontakter och belysning, ny löpande rigg, sprutat däck med 2-k färg samt nya backstag och akterstag, samt nytt försegel med rulle. Till det kommer nu sommarens behov i form av ny stående rigg (men där försäkringsbolaget står för en del) och där min kostnad ligger på c:a 35000 för åldersavdrag samt förbättringar av riggen som jag passar på att göra.
Jag missade min ursprungliga budget för renoveringen med c:a 50000, och det kommer nog an på att jag inte ville se klart hela kostnaden som skulle komma, samt att idéerna kommer utmed arbetets gång.
Jag räknar absolut inte med att få tillbaka pengarna när jag någon gång i framtiden säljer båten (möjligen kan man hoppas på att den är mer lättsåld nu när i princip allt utom skrov, däck och grundstommen till inredningen är bytt/uppgraderad), utan kostnaden är på nöjeskontot, dvs det jag prioriterar i min fritid.
Skulle jag ha velat tjäna pengar, hade jag inte valt båt som investeringsobjekt.
Jag kan dock tycka att mycket av det som saluförs till båtlivet är kraftigt överprissatt sett till tillverkningskostnad och kvalité, men vi köper ju ändå, så incitamentet för tillverkarna/detaljisterna att sänak priset är lågt, om inte vi får någon riktig prispressare på marknaden-
Vad gäller klubbkostnader ser jag inte framför mig att de kommer att minska i Stockholmstrakten, snarare öka till följd av ett allt mindre intresse från klubbmedlemmar att bidra med egen tid, och ökade mark/arrendekostnader tillsammans med det faktum att båtarna har blivit större, och därmed krävs mer utrustning för klubbarna, miljökraven ökar (med rätta tycker jag) och med ökad båt storlek krävs större arealer för uppläggningsplatserna.
Hälsn
Mats
Scanner 391 nr 142