Högtryckstvätt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
LinusA2
Trogen medlem

Högtryckstvätt

Inlägg av LinusA2 » tis 04 okt 2011, 22:48

Hej hej,

dags att ta upp och tänkte ev köpa mig en högtryckstvätt.
Räcker ex denna
http://www.jula.se/hogtryckstvatt-c110-3-5-220101

eller behöver man något kraftigare? Inte så stor båt heller, Maxi84.
Har inte sett beväxningen förutom lite alger i vattenlinjen...

mvh Linus

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Högtryckstvätt

Inlägg av Lasse L » ons 05 okt 2011, 07:54

Har en äldre Bosch med samma prestanda.
Räcker utmärkt till mina båtar.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 05 okt 2011, 11:47

Jag har en kraftig Kärcher.
Den tvättar bra, men det är ett helvete att släpa den till och från uppläggningsplatsen för den är tung och megastor, så man drar sig för det.
Också värt att tänka på...
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 05 okt 2011, 12:14

Högtryckstvättar är kul. En lantbrukande bekant hade en professionell modell, den kunde man bara ha för att blästra bort intorkad koskit och liknande grova uppgifter. Körde man på mindre föremål flög de bort, körde man på bilplåt lossnade färgen eller bucklade sig plåten. Den var inte att leka med (eller, det var den, men man fick passa sig, noga).

Den jag har själv är i klass med den efterfrågade,, men av ett annat märke. Till normala hem/hus/bil/båt-uppgifter duger den utmärkt, men teakdäcket tvättar jag INTE med den. Plast (skrovet) metall (rigg, beslag, block etc) går alldeles utmärkt. Rep, tampar och annat sådant lindar man runt stegen i behövligt antal varv och tvättar rena, enkelt. Då är tamparena nästan som nya. Sedan behövs bara en fintvätt i maskin, en knophandbok och litet tålamod, så är de helt som nya.

En poäng som man kanske inte tänker på är att med en högtryckstvätt kan man ta vatten i 20-litersdunkar och ge tvätten att suga i sig, det räcker förvånansvärt länge. När vattnet på uppställningsplatsen är avstängt kan det ju vara bra att veta.
Anders S

LinusA2
Trogen medlem

Inlägg av LinusA2 » mån 17 okt 2011, 09:09

Nyss hemkommen efter en supervecka med segling i Medlehavet blev det en sväng till Svågertorp igår. Hittade en Kärcher K3.98M på Plantagen för 1200 spänn. Denna hade ett maxflöde på 420 l/h, 120bar maxtryck och 1700W effekt. Alternativen jag kollade på var en klenare Nilfisk på Jula för 1000 och en starkare Nilfsik (520 liter, 125 bar och 1800W) på Bauhaus för 1800.
Efter montering och testning i ombord upptäckte jag att däcket faktiskt går att få rent. Har sån där knottrig antihalkplast från 70-talet och har testat skrubba under sommaren utan framgång men nu kommer båten skina till våren. Hoppas även tvätten dugert till att få botten ren från skit.
Avslutningsvis: om ni behöver köpa högtryckstvätt och bor i Malmöområdet kan det vara värt en sväng till Plantagen Svågertorp. Div. Kärcher i olika storlekar med 20% rabbat.

frans73
Silvermedlem

Inlägg av frans73 » mån 17 okt 2011, 09:34

Har själv en liknande högtrycksspruta och den tar det mesta, dock kan man behöva lite extra power ibland och det löser du med ett roterande munstycke som finns på jula med.Det känns som en fördubbling av trycket med ett sådant

LinusA2
Trogen medlem

Inlägg av LinusA2 » mån 17 okt 2011, 09:52

Ingick roterande :P

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » mån 17 okt 2011, 14:21

[quote="En poäng som man kanske inte tänker på är att med en högtryckstvätt kan man ta vatten i 20-litersdunkar och ge tvätten att suga i sig, det räcker förvånansvärt länge. När vattnet på uppställningsplatsen är avstängt kan det ju vara bra att veta.[/quote]

Bra tips, Anders S! På sommarholmen har vi inte rinnande vatten, och jag har hitills surmulet gnuggat båtarna för hand i tron att trycktvätt inte går att använda. Nu ska jag genast skaffa en! Såg att Biltema har tre versioner.

Vid segelbåtens torrsättning i går gav varvsägaren sin proffsspruta åt mig att spola bottnen med. Havstulpanerna försvann, men tyvär kom jag llite väl nära gummiskyddet till S-drevet, vilket jag enl alla konstens regler bytt ut och limmat i våras. Trycket gjorde att limningen gick upp på ena sidan. Loggens impeller måste man också vara försiktig med.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 18 okt 2011, 11:26

Montera en 20 lit dunk på en shoppingvagn. Sätt en vinklad slangnippel (plast) i nederkant av dunken, mot hjulaxeln. Montera en knapp meterlång slang med självstängande trägårdskoppling så har man en mycket praktisk "tankbil".
Jag brukar ha några droppar diskmedel i vattnet så att det får lägre ytspänning och rinner av bättre.

Vilja
Erfaren medlem

Inlägg av Vilja » ons 19 okt 2011, 14:05

bosseh hur menar du, har du en genomföring i botten på dunken på vilken du sätter slangnippeln? Går det inte lika bra att bara ägga i slangen ner mot botten i dunken? /Johan

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 19 okt 2011, 15:48

Vilja skrev:bosseh hur menar du, har du en genomföring i botten på dunken på vilken du sätter slangnippeln? Går det inte lika bra att bara ägga i slangen ner mot botten i dunken? /Johan
Jodå, pump i högtryckstvätten brukar kunna suga in vatten. Men när den stått ett tag och vattnet runnit bort så var åtminstone min lite svår att övertyga om att börja suga. Sen hände det ju att jag kom ner till båten med dunk och högtryck men utan slang ...
Nästa grej blir att linda på 25 m elkabel på vagnen så att den alltid är med.

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » tis 25 okt 2011, 19:43

eriksbo1 skrev:[quote="En poäng som man kanske inte tänker på är att med en högtryckstvätt kan man ta vatten i 20-litersdunkar och ge tvätten att suga i sig, det räcker förvånansvärt länge. När vattnet på uppställningsplatsen är avstängt kan det ju vara bra att veta.
Skaffade mig glad i hågen en spruta av billigare slag för att pröva lite.

Det hela utföll inte väl, tyvärr!

Drog en trädgårdsslang till en regnvattenstunna ca två meter högre upp än sprutan, fixade till en häverteffekt i slangen och hoppades på fint tvättresultat. Men det blev bara ynkliga fräsningar och en klen liten pinkstråle.
Tillrinningen eller trycket eller vad det nu kan vara är inte tillräckligt. Så det blir att gnugga för hand igen. Lyckligtvis är det fråga om en utbordarbåt, så några väldiga lateralplan är där ju inte. Men lite förargligt är det.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 25 okt 2011, 20:13

eriksbo1 skrev:
eriksbo1 skrev:[quote="En poäng som man kanske inte tänker på är att med en högtryckstvätt kan man ta vatten i 20-litersdunkar och ge tvätten att suga i sig, det räcker förvånansvärt länge. När vattnet på uppställningsplatsen är avstängt kan det ju vara bra att veta.

Drog en trädgårdsslang till en regnvattenstunna ca två meter högre upp än sprutan, fixade till en häverteffekt i slangen och hoppades på fint tvättresultat. Men det blev bara ynkliga fräsningar och en klen liten pinkstråle.
Tillrinningen eller trycket eller vad det nu kan vara är inte tillräckligt. Så det blir att gnugga för hand igen. Lyckligtvis är det fråga om en utbordarbåt, så några väldiga lateralplan är där ju inte. Men lite förargligt är det.
Det var ju beklagligt. Men har du provat sprutan med vattenslang "som vanligt" så den fungerar? Det där tricket trodde jag att alla högtryckspumpar klarar av, nämligen, men jag har ju bara provat ett par stycken på det viset.
Anders S

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » tis 25 okt 2011, 21:08

Har en kraftigare Nilfisk som jag är väldigt nöjd med.
Tar bort grus och gegga finfint på grabbens cross, samt
naturligtvis på båtens allt smuts.
Varningens finger. Använd inte högtryck direkt mot delar som har
lager. Ex segeldrev.
Gör man det, så trycker man in smuts och vatten i lager. Packboxar
skyddar inget vidare mot en högtryckstvätt.

Bästa "tillbehöret" som jag köpt är nog proffsslangen och handtaget.
Mjuk och fin slang som inte kinkar och är bångstyrig. Handtags infästningen
är "svirvlande" Gör att den är 100 ggr smidigare att hantera. Rullar in
fint på rullen. Jämfört med brottningsmatchen som krävdes innan..

Kostade 1000:-. Det sved, men det var värt varje krona. Den får följa med
till nästa tvätt.

Förr så slet jag ut en tvätt per år. Så jag köpte en av bättre kvalite´. Den höll inte mycket bättre den.
Blev naturligtvis sur, Så jag snackade med firman som säljer proffs tvättar. Visst, det skiljer på på dyrare och billigare tvättar.
Så vad man ska ha beror ju på vad man ska ha den till, och hur man använder den. Stalltipset från proffsfirman var att man
ska inte köra med tvätten, så pumpen slår från och till hela tiden. Bättre att man blåser så konstant som möjligt. Pumpen
håller mycket bättre på det viset.

Sagt och gjort. Köpte en större (kraftigare) tvätt (Nilfisk,köpt på Jula). Kör med något nedjusterat tryck. Undviker att använda roterande munstycke
(inneburit mindre lagerbyten på crossen) Kör tvätten så den får gå kontenuerligt. Älskar den mjuka långa slangen.
Har inte bytt tvätt på 2 år. tror den går minst lika mycket till.

Hmm..Borde införas en högtryckstvättens dag i almanackan! :o :mrgreen:
Senast redigerad av 2 sator, redigerad totalt 0 gång.

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » tis 25 okt 2011, 21:17

eriksbo1 skrev:

Borde vara ett fel som är trasigt.
När crosscrckusen drar omkring (jag och grabben) Så finns det ofta ett eluttag att låna. Men sällan vatten i stor utsträckning. Därför
fyller de flesta 20l dunkar med vatten som man ansluter genom en slang hängs ner i dunken. Dunken palceras på en pall för att få lite trck till
tvätten.
Många kör med små enkla tvättar. Har alldrig sett att det inte fungerar. Man får sämre effekt än när man har riktigt krantryck. Men det
fungerar.

Skriv svar