Garmin vs Lowrance vs Humminbird vs...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
HelgHelge
Rookie

Garmin vs Lowrance vs Humminbird vs...

Inlägg av HelgHelge » mån 26 sep 2011, 20:18

Står i begrepp att köpa en GPS plotter och då är frågan, är ngn att föredra framför andra? Att skärmen skall vara "delbar" är naturligtvis ett krav, alla moderna GPS:er är väl det idag, Skärmstorlek, där tror jag att 7" verkar gångbart i förhållande till pris..
Därefter har vi frågor som touchskärm, färgåtergivning, ljusstyrka i direkt solljus, strömförbrukning..., finns det ngt fabrikat att föredra vad gäller detta?
Sedan har vi sjökortsfrågan, vilka sjökort skall man välja? Navionics har ju ett antal olika typ Navionics plus, plus Guld, platina osv osv, vad är bra, vad använder man, vad är bra att ha, vad är lull lull.., skulle ni vilja guida mej lite i dessa frågeställningar

peterh
Diamantmedlem

Re: Garmin vs Lowrance vs Humminbird vs...

Inlägg av peterh » tis 27 sep 2011, 06:20

HelgHelge skrev:Står i begrepp att köpa en GPS plotter och då är frågan, är ngn att föredra framför andra? Att skärmen skall vara "delbar" är naturligtvis ett krav, alla moderna GPS:er är väl det idag, Skärmstorlek, där tror jag att 7" verkar gångbart i förhållande till pris..
Därefter har vi frågor som touchskärm, färgåtergivning, ljusstyrka i direkt solljus, strömförbrukning..., finns det ngt fabrikat att föredra vad gäller detta?
Sedan har vi sjökortsfrågan, vilka sjökort skall man välja? Navionics har ju ett antal olika typ Navionics plus, plus Guld, platina osv osv, vad är bra, vad använder man, vad är bra att ha, vad är lull lull.., skulle ni vilja guida mej lite i dessa frågeställningar
garmin gick bort för mig ( det vidriga menysystemet, den hjärndöda larmhanteringen)

istället fastnade jag för raymarine med ett användbart gränssnitt , som bonus
får jag hela europas sjökort utan kostnad ( eller rättare sagt inbakat i priset)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tis 27 sep 2011, 06:46

Slår ett slag för Lowrance. Billigare än Garmin (som i sin tur är billigare än Raymarine), flexibelt då sidorna går att skräddarsy och systemet enkelt går att bygga ut (radar, ekolod, AIS mm) och tokenkelt menysystem. Bra skärm och enkla knappar.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 27 sep 2011, 10:26

De festa plotters är bra men kläm, känn och prova. En kommer man mindre bra överens med.
Touchscreen - jättebra på tex iPad och annat man håller i handen. Men fast monterad i båten och kalla, stela fingrar? Nej tack.
7" är vettigt, då kan man köra splitscreen, radar osv. Jag har en 5" (Standard Horizon) det funkar bra för mig, smidig apparat, lägre strömförbrukning och lyser upp mindre på natten.
Personligen tycker jag C-maps sjökort är de bättre med mera korrekta färger osv men Navionics är påhittiga och klart bra idag.
Glöm inte titta på totalkostnaden, inkl sjökort och uppdateringar.
Det som kommer är en bättre integrering med externa enheter (iPad) som kan användas för planering mm. Är det bra förhållanden använder jag mest iPaden idag. Att lägga upp en rutt i den är blixtsnabbt, likaså att kolla över vad som finns runt omkring. Men plottern är alltid igång ...
När folk ska köpa plotter brukar jag rekommendera att de börjar titta på Lowrance. Och sen köper i UK.

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » tis 27 sep 2011, 19:30

Köpte ren Raymarine a 50 i sommras. Helnöjd med kvalité och funktion. Europasjökortet innehåller allt jag behöver. Nackdelen är att hamnar osv inte är upplistade på något sätt. Men informationen finns om man "scannar över kartan. Köp så stor skärm som du har råd med. Enda jag saknar är att kunna koppla upp den mot en laptop. för att lägga rutter, brytpunkter osv. Kanske det går? Har inte hunnit dykt i manualen ännu.
Personligen är jag inte mycket för att stirra på skärmar när jag seglar. Men den är ett undebart kompliment i navigeringen!

Jag köpte min på cactusnav i england. Mycket bättre pris än här hemma i Svedala. Men jämför noga. Det tillkommer frakt osv.

P.s
Kanske..kanske uppdaterar jag sjökorten i plottern i de områden jag kommer att segal ofta och mycket.
Bara kanske. Fler båtsportkort tycker jag är mer värt pengarna. då man kan ligga och glutta och planera i kojen utan att plicka
runt på en gps kopplad med långa 12v sladdar.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 27 sep 2011, 22:23

sator skrev:... då man kan ligga och glutta och planera i kojen utan att plicka
runt på en gps kopplad med långa 12v sladdar.
Köp en iPad och komplettera med Navionics europa-kort för 379 kr då kan du ligga i kojen och planera länge, du lär tröttna långt innan batteriet.

Skriv svar