Forum eller grupp för Mambabåtarna.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Spider
Diamantmedlem

Forum eller grupp för Mambabåtarna.

Inlägg av Spider » sön 04 sep 2011, 12:09

Nu när jag köpt en mamba 29 så skulle det vara kul att komma i kontakt med fler som seglar någon av Mambabåtarna. Jag har ingen kunskap i att skapa ett forum, men en grupp på FB är ju enkelt.
Om någon är intresserad så posta i tråden.

Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
Trogen medlem

Re: Forum eller grupp för Mambabåtarna.

Inlägg av Tompaiuppsala » tor 08 sep 2011, 09:54

Jag är själv Mamba29 ägare sedan i fjol och efterlyser samma sak,

banjo69
Erfaren medlem

Inlägg av banjo69 » tor 08 sep 2011, 16:02

Finnes ingen så som jag vet.

JAg vill bli av med min då familjen har tappat intresse tyvärr. Vet ni någon som vill ha en så säg till.

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » tor 08 sep 2011, 18:16

Jag har samma fråga utlagd på marinans forum, där är det en som visat intresse. Den personen tyckte en grupp där vore enklast. Själv är jag så okunnig på att skapa prylar på nätet så det enda jag klarar av i nuläget är en fb-grupp. Antar att tompaiuppsala är mest intresserad av er två eftersom du just köpt båten. Någon idé eller förslag?

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 08 sep 2011, 19:20

Jag har många gånger tänkt att Sailguide är rätta stället för märkesavdelningar av nåt slag. För grejen är den att även eldsjälar slocknar (byter båt) och har man då en fristående sajt av nåt slag är det lätt att den faller i glömska och det är synd. En facebookgrupp tycker jag går bort då det kräver att man har facebook-konto vilket inte alla har eller vill ha. Inte heller hittar icke facebookmedlemmar då så lätt till en grupp som handlar om sin egen båt, vilket är synd.
Återstår Marinan som har diverse båtklubbar men jag tycker aldrig jag fastnat för dem. En guldgruva på Sailguide är ju båtfakta med ägarkommentarer. Visserligen kan man läsa "mycket prisvärd och undervärderad båt" på alla segelbåtar:-) Men det är en rolig källa att läsa när man är nyfiken på båt. En naturlig utveckling till det är ju en enkel märkesklubb eller forumavdelning.

Jag har skapat många "intressesidor" genom åren och rastlös som jag är går jag ofta vidare och hoppas att någon annan ska ta vid där jag lämnat, det är inte alltid enkelt att hitta denne någon. Därför gjorde jag på senaste sidan gällande 707:an så att jag lade upp ett enkelt forum för diskussion mm skilt från själva hemsidan. På det viset drabbas inte den "levande" delen så hårt om och när admin hoppar av.

Hemsidan: http://sailfast.nu/ och det fristående forumet som dessutom är gratis: http://707.forum24.se

Ett forum har naturligtvis sina begränsningar men enkelheten gör att man är igång på några sekunder och att skapa underavdelningar enda ned till person/båtnivå är ju enkelt. Eller per ämne mm. Lägga upp bilder går ju också bra. Så vill man komma igång, och det snabbt och inte lägga ribban för högt skulle jag rekommendera ett forum. Kunde sedan Anders L fixa märkesforum som underdel till Sailguides forum vore det ju ännu bättre tycker jag.
Det är mitt förslag.

Vill man ändå skapa en hemsida så är en blogg ett enkelt och snabbt alternativ. En bra sajt till det är: http://www.n.nu som i grunden bygger på Wordpress (blogg) och är gratis.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » tor 08 sep 2011, 19:44

Du har nog rätt ang fb-grupp, jag visste inte att man var tvungen att redan ha ett konto för att skapa en grupp (så kunnig är jag). Jag gillar inte heller marinans klubbar, känner liksom ingen "dragning" dit. Forum kanske kunde vara något, men då måste jag ju fatta hur man gör :lol: :oops:

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 08 sep 2011, 22:12

Kika här: http://www.gratisforum.se och dra igång ett "testforum" får du se. Hela grejen med tjänsten är att det ska vara enkelt även om man inte är haj på "datorer".
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 10 sep 2011, 17:06

Facebook i all ära men som forum är det värdelöst, ingen möjlighet till trådar och ingen vettig sökmöjlighet.

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » sön 11 sep 2011, 18:00

Nu har jag försökt fixa ett forum, tack seglaren för tipset ;-). Hoppas det funkar som tänkt, men det tar nog ett tag att lära sig.
www.mambaseglarna.forum24.se

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » lör 16 mar 2013, 12:56

Lyfter tråden bara för att göra ägare av Mamba medvetna om att det nu finns ett forum. Lite låg besöksfrekvens, men kanske ökar den så småningom.

http://mambaseglarna.forum24.se/mambaseglarna.html

M.A.C.
Silvermedlem

Inlägg av M.A.C. » lör 16 mar 2013, 14:12

Det finns ju en avdelning för sådant redan på hamnen.se forumet. Det är väl bara att göra en Mamba grupp där?

Skriv svar