Vilken vagga till en RJ 85?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Gäst

Vilken vagga till en RJ 85?

Inlägg av Gäst » tis 18 okt 2005, 07:47

Vilken vagga passar bra till en RJ 85?

Min båt har inombordare (Göta) och nya rodret.

Tacksam för svar!

cub

Stöttor

Inlägg av cub » tis 18 okt 2005, 10:56

Ett billigt tips är att ta några ordentliga slipers eller dyl som är ca 60 cm bredare än båten, fäst kedjor med vantsruv samt hakar i ena änden på ytterkanterna av slipersarna. Ställ båten på mitten av sliperna haka fast kättingarna i relingslisten och spänn vantskruven, tänk på att skydda relingslisten. Billigt och bra. Annat allternativ är sequipp stöttor som funkar bra men kostar betydligt mera

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tis 18 okt 2005, 11:16

Sådär bra med träslipers även om RJ-85 är smal (leta efter sk växelslipers i så fall - de är långa nog). Det handlar om att förankra kättingen och att få stödyta också.

Ta hellre två stadiga I eller H-balkar i stål.

En sådan vagga/ställning får inte vara det minsta böjlig i balkarna för att fungera eftersom kättingarna tar bara upp drag, inte kompression. Minsta böjning i balken, och saker och ting kan hända snabbt - tänk \"vagga\" som i barnvagga... ;-)
Anders S

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 19 okt 2005, 01:35

Det lutar åt inköp av en vagga från Press & Son, jag har ont om tid att lösa det på annat sätt.

Tack för era förslag i alla fall.

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 19 okt 2005, 07:19

Kan en sån här passa (Midgetvagga)

http://members.chello.se/andersson43/4sale/vagga.html

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 19 okt 2005, 07:19

Då kan du ändå ta till dig \"cub\":s tips - skaffa fyra rejäla bandspännare (typ lastbil, finns på Biltema för 150-200 kr) och när du passat din RJ85 i vaggan säkrar du båten med bandspännarna ungefär som med kättingarna i det tidigare förslaget. Då kan du vara säker på att en vindstöt eller en sättning i marken inte rubbar båten ur vaggan och du slipper också att skruva åt stödplattorna onödigt hårt.
Anders S

Gäst

Re: Stöttor

Inlägg av Gäst » ons 19 okt 2005, 21:12

cub skrev: Annat allternativ är sequipp stöttor som funkar bra men kostar betydligt mera

Är Tyresöstöttor lämpligare än en vagga från Press & Son?
(ungefär samma kostnad)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 19 okt 2005, 21:35

Lösa stöttor är smidigare och mer flexibla - bra om man har ett varv och använder dem till än den ena, än den andra båten. De är också lätta att flytta runt och kan stuvas i garaget.

Tyvärr är de smidiga och flexibla i den dåliga bemärkelsen också - man måste vara alert på att de kan flytta sig på marken och att de kan glida mot båtbotten, speciellt då den är nyhal vid upptagningen. Man motverkar detta med ett gäng länkar och kättingar på korsan och tvärsan.
Anders S

Snedseglaren

Inlägg av Snedseglaren » tor 20 okt 2005, 11:02

Denna kostar 500 spänn och finns i Stockholm.

http://www.blocket.se/view/6150857.htm? ... c=1&city=0

Lycka till!

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 20 okt 2005, 19:27

Tack för tipset!

Jag tror dock att jag passar, ska jag ha den måste jag ta ledigt från jobbet + hyra en släpkärra och låna en bil med dragkrok. Jag snackade med säljaren som sade att \"några plankor\" måste bytas, men att den \"troligen\" håller att använda som den är.

Slutsats: det kostar för mycket att få hem den samt att jag inte vet om den håller. Trots att jag inte har särskilt gott om pengar så är jag inte beredd att tumma på säkerheten.

Snedseglaren

Inlägg av Snedseglaren » fre 21 okt 2005, 13:29

Be honom snällt att mäta och fota så kanske det ät lätt att bygga en likadan.

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 21 okt 2005, 19:28

Jag hittade en begagnad press och son-vagga idag till skapligt pris. Inte ny men alla rör var raka och fina, några skruvar och muttrar behöver bytas (rost). Vaggan saknar gummikuddar och mittstege men det kan man köpa från tillverkaren för ca 1500kr. Sen åkte jag till Biltema och handlade 4 spännband (2000kg).
På tisdag ska jag till Sthlm och kan samtidigt passa på att hos press och son hämta det som behöver kompletteras.

Skriv svar