(sol)reugulator

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
typhoon
Diamantmedlem
Kontakt:

(sol)reugulator

Inlägg av typhoon » ons 24 aug 2011, 14:39

Solpanelen som snart är på plats kommer att mata batteriet genom en MPPT-regulator. Dessa marknadsförs ofta med argument att man kan köra flera paneler på dem, antingen i serie eller parallellt . Vad jag kan se på det jag tittat på (både MaxPower och Delta) så finns det dock bara en ingång på dem.

Utöver att ladda batteriet med solpanel, så tänkte jag också koppla in utombordaren för att ladda batteriet. Den ger i från sig en likström på allt från 12-24v och skulle med andra ord också behöva "reguleras". Frågan är om jag kan köra denna parallellt med solpanelen, eller om jag skall skaffa en enklare PWM-regulator för just motorn, eller kanske helt skita i regulator eftersom jag så sällan använder den.

Synpunkter?
Renovering och elkonvertering av en dansk klassiker. Läs mer på grinde-19.se

Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
Trogen medlem

Re: (sol)reugulator

Inlägg av Tompaiuppsala » sön 28 aug 2011, 08:29

För batteriernas del tror jag inte 24 Volt är något problem.. Batterierna "tar hando m" 24 Volt och laddspänningen hamnar i alla fall 13-14 Volt.
Däremot finns det ju inget som avbryter laddning när batterierna är fulladdade, och att mata ett 12-Voltsbatteri med 24 Volt innebär förluster, elslöseri.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 28 aug 2011, 09:29

Det är nog inte så bra att mata på 24 VDC på ett fullt 12 VDC batteri. När spänningen når 14,4 VDC bör den slås av.
Jag har kört sönder några batterier med "osmarta" laddare där spänningen då låg på ca 16-18 VDC.
Jag rekommenderar starkt ett laddrelä som slår ifrån vid 14,4 VDC.

Användarvisningsbild
typhoon
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av typhoon » sön 28 aug 2011, 09:31

Ni tror inte det går att mata motor-strömmen parallellt med den som kommer från solcellen in i laddregulatorn?

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » sön 28 aug 2011, 23:32

Det går alldeles utmärkt att koppla regulatorn paralellt med laddningen från generatorn (samma plint). Det har jag.
Går även att haka på flera solpaneler paralellt på "sol-regulatorn". Förutsatt att den klarar effekten!

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » mån 29 aug 2011, 07:01

Går även att haka på flera solpaneler paralellt på "sol-regulatorn". Förutsatt att den klarar effekten!
Jo, men det behöver inte vara optimalt. Helst skall panelerna vara identiska och lika placerade i så fall.
/Anders G

Användarvisningsbild
typhoon
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av typhoon » mån 29 aug 2011, 09:12

Och vad innebär denna o-optimalhet?

I detta läge så kommer det ju alltid att vara olika, mer eller mindre. Krämen från motorn kommer att ligga närmare 24V och panelen, tja det beror på vädret/skuggning.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tis 30 aug 2011, 09:53

En MPPT-regulator strävar till att maximera effekten från panelen genom att låta panelspännningen ligga vid den punkt som ger mest effekt, oftast 16-18V för en vanlig 12V panel. Om du har olika paneler eller panelerna olika skuggade så fungerar givetvis inte detta som det skall.

Bättre då är att ha en regulator per panel, men det blir ju dyrare.
/Anders G

Användarvisningsbild
typhoon
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av typhoon » tis 30 aug 2011, 10:11

AndersGustafsson skrev:En MPPT-regulator strävar till att maximera effekten från panelen genom att låta panelspännningen ligga vid den punkt som ger mest effekt, oftast 16-18V för en vanlig 12V panel.
Säkert? Jag hade för mig att det var "tvärt om". Att regulatorn strävade efter att lägga den utgående spänningen i ett läge som passar batteriet bäst, och då öka utgående strömmen. Panelspänningen är väl som den är, beroende på solen.

Eller har jag fått detta om bakfoten?

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » tis 30 aug 2011, 11:59

typhoon skrev: Säkert? Jag hade för mig att det var "tvärt om". Att regulatorn strävade efter att lägga den utgående spänningen i ett läge som passar batteriet bäst, och då öka utgående strömmen. Panelspänningen är väl som den är, beroende på solen.

Eller har jag fått detta om bakfoten?
Det fina är att den kan göra både och:

1) Justera spänning från panelen för att maximera effektuttaget från densamma
2) Med hjälp av en switchregulator omvandla effekten till en spänning som maximerar effekten in till batteriet utan att det tar skada.

sators svar tror jag var lite fel:
Frågan var väl om det var ok att parallellkoppla före regulatorn, inte efter?

Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
Trogen medlem

Inlägg av Tompaiuppsala » tis 30 aug 2011, 19:25

AndersGustafsson skrev:En MPPT-regulator strävar till att maximera effekten från panelen genom att låta panelspännningen ligga vid den punkt som ger mest effekt, oftast 16-18V för en vanlig 12V panel..
Det här resonemanget hänger jag inte med på.
En MPPT regulator justerar väl laddspänningen till något mer optimalt, drygt 13 Volt.
Att ladda ett 12-Voltsbatteri med 18 Volt innebär förluster. En solpanel på 50 Watt och 18 Volt ger teoretiskt 50W/18V=2,8 Amper. Kopplas panelen direkt till batteriet tas laddspänningen ner till låt säga 13 Volt, beroende på hur urladdat batteriet är. Då blir effekten bara 13V*2,8A=36 Watt ur den panel som är märkt 50 Watt.

Rätta mig om jag har fel.

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » tis 30 aug 2011, 20:44

Tompaiuppsala skrev: Det här resonemanget hänger jag inte med på.
En MPPT regulator justerar väl laddspänningen till något mer optimalt, drygt 13 Volt.
Att ladda ett 12-Voltsbatteri med 18 Volt innebär förluster. En solpanel på 50 Watt och 18 Volt ger teoretiskt 50W/18V=2,8 Amper. Kopplas panelen direkt till batteriet tas laddspänningen ner till låt säga 13 Volt, beroende på hur urladdat batteriet är. Då blir effekten bara 13V*2,8A=36 Watt ur den panel som är märkt 50 Watt.
Både det AndersG och det du skriver Tompa stämmer. Poängen är att MPPT-regulatorn ser till att solpanelen jobbar mot 16-18V medan batteriet jobbar med 13V. Att det fungerar beror på att en switchregulator används som är avsevärt effektivare än att bara elda mellanskillnaden som värme.

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » tis 30 aug 2011, 20:50

Nu skall jag ta mig i hampan och svara på ursprungsfrågan...

Jag tror inte det blir bra att koppla den parallellt före regulatorn. Låt regulatorn göra sitt jobb ostört med solpanelen.
Om jag gissar är det inte några jätteströmmar utombordaren laddar med - kan du bara hålla koll så du inte överladdar (voltmeter eller så) så kan du köra den rakt på batteriet.

En enkel PWM-regulator underlättar förstås eftersom du slipper hålla koll alls.

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » tis 30 aug 2011, 23:05

Oj!

Naturligtvis före regulatorn :D

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 31 aug 2011, 12:44

Visst kan man koppla in motorn före regulatorn men man köper en 10A PWM-regulator för en hundralapp så det kan vara värt att kosta på det.

Skriv svar