Lys i praktiken?(val av båt)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Äventyraren
Rookie

Lys i praktiken?(val av båt)

Inlägg av Äventyraren » fre 19 aug 2011, 17:02

Hej!

Jag håller på och kollar vilken segelbåt jag skall skaffa. Jag var först inne på en maxi77 eller liknande. Men så sa en arbetskamrat och seglat mycket att jag skall skaffa en snabbare båt. Han berättade om sin 36 fotare, hur han seglade till visby ena dagen och en annan stad nästa dag. Med maxi77an skulle det ta flera dagar att ta sig bara till visby. Efter detta började jag kolla efter snabbare båtar och lärde mig vad lys var. Men när jag kollar så ligger ju de flesta båtar mellan 1.0 till 1.25. Hans 36 fotare har 1.23 i lys. Detta är ju då bara 23% snabbare än en maxi77. Det är ju inte alls så stor skillnad tycker jag. Stämmer detta, är det oftast inte större skillnad än runt 20% mellan en 28 och en 38 fotare?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Lys i praktiken?(val av båt)

Inlägg av Anders S » fre 19 aug 2011, 18:13

Rent beräkningsmässigt är detta rätt. MEN, det är också så att större (rent fysiskt större, alltså) båtar får en större praktisk räckvidd av massor med andra skäl också. De är bekvämare i sjön, har ofta fler ombord som kan hjälpas åt med seglandet och har mer utrymme och möjligheter att vila (eller bara fördriva tiden, typ "pappa, när är vi framme".) Din kompis vill väl inte skryta eller verka högfärdig, så han förenklar det där till att det handlar om lystalet. Det gör det alltså inte.

En Maxi77 är en helt OK båt, bara man inser att att ifall man fixar Gotland (Visby) över dagen egentligen inte handlar om båten, utan besättningen, vädret och omständigheterna och hur tidigt man vill gå upp på morgonen. Är de faktorerna gynnsamma skiljer det kanske några timmar mellan Oxelösund och Visby för en riktigt snabb båt som seglas väl och en långsammare som också seglas väl (om den ena har 1.25 och den andra 1.00

Sedan KÄNNS den fartskillnaden jättestor när båtarna går sida vid sida, men som du redan insett är skillnaden ungefär 12 -15 minuter per timme, inte mer.
Anders S

LasseT
Guldmedlem

Inlägg av LasseT » fre 19 aug 2011, 18:27

Hej,

Det stämmer som du säger äventyraren, se exempel från från svenska seglarförbundet, http://www.ssf.se/tk/doc/omvandlys.asp

Exempel med banlängd = 10 M
Båt LYS-tal Knop i 7-12 m/s Standardtid (sek/M)
A 0.90 4.50 800
B 1.00 5 720
C 1.10 5.5 654.5

Båt med lägsta starttid startar först
Båt Starttid
A 12.00.00
B 12.13.20
C 12.24.15

Men precis som Anders S tar upp så finns det massor av andra skäl också, vi bytade upp oss från en Compis 28 med lys 1,06 till en Contrast 36 med lys 1.20 och förutom att den är snabbare så är den bekvämmare i sjön och att bo i, ugn att laga mat i. Vissa har toa + dusch osv.

Men även riggtypen spelar in. Det är mycket lättare att segla med ett mindre försegel än ett stort som går långt bakom masten oavsett båtlängd.

Det finns nackdelar också med stora båtar, dyrare i inköp, dyrare att köpa grejer till, dyrare båtplats, mer att vaxa :) (fast det är lättare att bottenmåla om man kan stå mer upprätt).

Det verkar finnas ovanligt mycket begbåtar ute på marknaden till lägre priser än tidiagre så du har mycket att välja mellan.

Lycka till med båtköpet
Lars

sailaway
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av sailaway » fre 19 aug 2011, 18:49

Lycka till med båtköpet! Tycker 77:an är ett alldeles utmärkt val som instegsbåt. Hade själv en för många år sedan och den är stabil, trygg och sedan finns det många andra att "mäta sig" med ute på böljan. Stirra dig inte blind på lyset utan det är som Anders och Lasse säger många andra faktorer som påverkar. Du kan också ha väldigt kul som låg-lysare på klubbkappseglingar. Sedan tror jag att det finns förutsättningar att man med en mindre båt utnyttjar den mer än ex.vis 36-38-fotare. Har själv numera en Comfortina 32:a och tycker det är en ok storlek och tycker det låter konstigt när man pratar om att första familjebåtarna nu brukar ligga kring 34-35 fot. Men det är en annan historia....
Kör på!

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » fre 19 aug 2011, 19:30

På tal om Maxi 77 går det ju att piffa upp en sån också: http://fredriksson.tv/2011/07/26/maxi-7 ... jorn-runt/

Men visst tuggar det på rätt mycket bättre (oftast) för varje extra fot. Men sen är ju frågan också om det är viktigt att alltid komma längre och komma fram fortare. Finns ju inte bara motorbåt utan, tåg och flyg också :wink:
Seglar man i sällskap med andra är det kanske inte för kul att alltid komma 2 tim i hamn efter de andra, men annars tycker jag nog att känslan är minst lika viktig som farten, och det är inte alltid en båt med högre lys upplevs mycket häftigare eller "skönare" en en långsammare båt.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 19 aug 2011, 19:56

Maxi 77 är säkert en väldigt bra första båt och dom flesta verkar vara nöjda med dom.
Men att enbart jämföra mättal och procentuella skillnader ger inte hela bilden.
Skrovlängd och båtfart hör ju ihop och man kan ju få en Maxi 77 att plana lite i undanvindar men annars har skrovet ju en "max" fart. En annan sak är ju VMG och höjdtagning, kanske inte så viktigt när man cruisar på öppet vatten men i en skärgård och med stor genua kan det bli märkbart.
Även om båten har 23% lägre mättal kan det vara betydligt större skillnader på hur fort man faktiskt tar sig fram på bidevind.
Kolla även lite på Express, Maxi Racer eller andra gamla kappseglare. Det kan finnas i rätt prisklass som numera går som cruisingbåtar.
Lite roligare segling blir det nog med.
Maxi Magic t.ex. kanske kunde vara något?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 19 aug 2011, 22:11

Glöm inte att din kompis 36-fotare är långt mer än 23% dyrare, både i inköp och underhåll!

Johan SWE-1870
Erfaren medlem
Kontakt:

Inlägg av Johan SWE-1870 » lör 20 aug 2011, 01:01

Jag seglar IF-båt och tycker att det finns 23% fler hamnplatser att välja på fastän jag anländer till hamnen 23% efter alla andra.
Johan
IF-båt SWE 1870 InFinit, www.winberg.com

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » lör 20 aug 2011, 08:21

Kompisen köpte en Albin 78 förra hösten.
Trevlig båt som inte är så farligt dyr och som i mina ögon spöar Maxi 77 på de flesta punkter. Kostar några tusenlappar mer dock.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 20 aug 2011, 09:32

Det finns massor med båtar i "Maxi77"-klassen, i alla fall rent prismässigt. Utbudet av Maxi77 är också stort (det finns många), och det finns många båtar med samma eller liknande lystal (SRS-tal) - men som så många redan påpekat, det är inte lystalet det handlar om, utan "mjuka" faktorer. Jag har (ihop med sonen) en rätt så sunkig Starbåt som leksaksbåt, se där en båt som trots nominellt bra SRStal ändå inte duger till så mycket mer än att segla runt märken med. (Men den har ståhöjd (inget rufftak) och dusch (man sitter/hänger rakt i sprutet) :mrgreen: )

Jag tror att SWE54 fiskar litet efter att man kan prioritera segelförmåga före direkt komfort (inga äldre båtar runt 7-8 meter blir ändå lyxiga bobåtar, i alla fall inte som de definieras idag). I så fall jag med på det. Det är då egentligen inte viktig att båten är totalsnabb (högt lys), utan att den är vad man förr kallade "välseglande", dvs seglar bra och svarar på tilltal från rorsman på ett bra sätt. Ju mindre (rent fysiskt) båt man har, ju bättre på det sättet, som regel.
Anders S

Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
Trogen medlem

Inlägg av Tompaiuppsala » lör 20 aug 2011, 11:11

Båtval i praktiken handlar väl ganska lite om LYS, Även om fart är härligt. Flerskrovsbåtarär snabb men kostar ofta mycket mer än kölbåtar och boendkomforten kommer inte i närheten. Tycker du har fått många och kloka synpunkter.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » lör 20 aug 2011, 12:29

Alla har vi olika prioriteringar. Själv gick jag från 24 fot och LYS 0,98 till 30 fot och LYS 1.1 och finner skillnaden enorm. Det är helt enkelt roligare då man vet att man kan göra längre dagsetapper på kortare tid om det behövs. Den drivande faktorn var dock att få mera utrymme, utan att fördenskull kompromissa med utseende och seglingsegenskaper.
/Anders G

Äventyraren
Rookie

Inlägg av Äventyraren » lör 20 aug 2011, 15:25

Tack för alla svar. Mycket bra synpunkter.

Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
Trogen medlem

Inlägg av Tompaiuppsala » lör 20 aug 2011, 16:23

Lite oavsett lys kan fartkänslan vara större i en liten båt eller där man sitter närmare vattnet. I en riktigt stor båt åker man med, ganska odramatiskt.
Rena motsatsen var den A-katta jag hade, där man i trapetsen kunde känna på vattnet, med handen, i 15 knop.
Den känslan är nästan oslagbar som ren segelupplevelse :!:

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 20 aug 2011, 18:19

Med en liten slant och lite meck så kan man väl få fart på det mesta...
http://samst.se/wp-content/uploads/2008/08/maxi-772.jpg
Tänk om man fixade till botten med... :o

Skriv svar