Snabbfix för teakbord? (Fernissa i allmänhet)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
dvraptor
Guldmedlem

Snabbfix för teakbord? (Fernissa i allmänhet)

Inlägg av dvraptor » ons 17 aug 2011, 14:48

Har ett sittbrunnsbord i homogen teak som jag slipat ned på grund av att lacken släppt.
Tänkte lägga på 10 varv i lugn och ro under vintern, men vill kunna använda bordet resten av säsongen.
Fungerar det att lägga på exempelvis en paraffinolja utan att det ställer till det när bordet sedan ska lackas?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Snabbfix för teakbord?

Inlägg av Anders S » ons 17 aug 2011, 14:58

Du kan ju också lacka bordet med två lager nu, utan att slipa. Går du oljevägen hade jag nog i så fall använt ditt lackprograms grundolja som korttidsskydd. Ett tredje alternativ; bannlys wienerbröd (feta fläckar) och kör de veckor som är kvar med bordet naturellt, så behövs antagligen bara en mycket enkel finslipning innan lackering.
Anders S

dvraptor
Guldmedlem

Inlägg av dvraptor » ons 17 aug 2011, 16:22

I den bästa av världar skulle jag kunna förbjuda chips, upp och nedvända smörgåsar etc... :D
Lutar nog åt 2 varv lack redan nu, några år sen jag fernissade sist, några tips på bra lacker till teak?

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 17 aug 2011, 17:47

Le Tonkinois är en riktigt bra fernissa men jag skulle använda Biltemas "Båtlack uretanalkyd", den är helt ok. Ska man få toppresultat så ska man naturligtvis ha en riktigt fin fernissa men man ska också vara extremt noggrann och beredd att lägg ner mycket jobb, slutresultatet blir bättre men skillnaden är ganska liten.
Läge typ 5-6 lager men frmförallt, en lätt slipning och ett nytt lager varje år.
I nuläget skulle jag bara lägga på en grundolja, gärna flera gånger. Det är bara nyttigt. Till hösten, ta in bordet, slipa och torka rent med T-sprit samt lägg på olja. Låt det stå några månader innan du börjar lacka. Tag god tid på dig så blir det både snyggt och hållbart.

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » tor 18 aug 2011, 06:57

Owatrol d1 (nu) och d2 (i vinter). Sedan våtslipning med d1 varje eller varannat år och sedan på med ett lager d2.
Le Tonkinois hårdnar aldrig riktigt så den är känslig mot alla törnar men funkar ju iofs bra som underlägg till laptopen när ungarna vill se film när det lutar.

richardk
Guldmedlem

Inlägg av richardk » tor 18 aug 2011, 17:38

Ska du lacke teak rekommenderar jag Epifanes teakfernissa. Lättjobbad och ger bra resultat och ger dessutom resultat snabbare då du kan lacka utan att slipa mellan skikten (om du fernissar inom nåt dygn eller två). Har lackat teaken i min båt ( Rufftak, relingslist, tofter + lite annat) och la de första tre lagren utan slipning emellan. Efterföljande lager slipning mellan vartannat skikt. Sista två lagren las med slipning innan. (kom upp i elva lager totalt tror jag). Sitter bra och ser snyggt ut efter tre säsonger, har lagt ett nytt lager per år sen dess men kommer lägga vartannat år framöver.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 18 aug 2011, 18:44

Epifanes är en utmärkt fernissa som ger ett kanonresultat om man lägger ner lite arbete. Det tråkiga är att den är dyr. Le Tonkinois ger nästan samma resultat men till ett lägre pris. Men ett bord tar mycket stryk så därför skulle jag nöja mig med en billig Biltemalack, då blir man inte lika sur om ytan skadas. Alla ger en bra och lättskött yta men jag tror faktiskt att Biltemalacken är den starkaste.

Här finns bra tips: http://grisslan.blogspot.com/p/grisslan ... kolan.html

richardk
Guldmedlem

Inlägg av richardk » tor 18 aug 2011, 22:53

LeTonkinois kanske är en 50-lapp billigare per liter men jag skulle inte låta det avgöra valet.. Finishen med Epifanes blir betydligt högre och jag tror också ytan blir hållbarare + att det går snabbare att bygga upp en fernissad yta med. (Har i och för sig aldrig använt LeTonknois på teak, däremot en hel del på mahogny och oregon pine. Har aldrig blivit helt nöjd med glans. Däremot är den ju trevlig att använda då den inte innehåller några lösningsmedel som luktar illa)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Snabbfix för teakbord? (Fernissa, i allmänhet)

Inlägg av Anders S » fre 19 aug 2011, 06:48

Nu är jag ingen lackmästare på det viset, men problemet här är kombinationen teak, lack och utomhus. Man kan, som så ofta välja två av dessa tre utan problem. Jag har detta år tagit mig igenom fyra år gammal, sex lager, vackert lagd, men flagnande Tonk för att få anständig yta på matbordet i sittbrunnen, och jag tror helt enkelt inte att man kan hålla teak riktigt snygg om man inte lackar om den ofta. Allt snack om "perfekt yta" och sådant blir på något sätt meningslöst när lacken släpper i en hörna eller i en slagskada. (Som på bilen; Kolla glansen på lacken! Hm, vad är det bruna, skrynkliga i hörnan, då?).

Jag valde därför just Biltemas uretanlack (den har jag använt även inomhus, men där är lacken bara en prydnad). Den är billig, lättstruken och tål (kanske) solen bättre än en oljefernissa. Sedan lade jag på tre lager och får i stället acceptera att bordet får slipas och lackas om på våren. för att hålla stilen. Just matbordet vill jag ha lackat av rena ordningsskäl, det går då att torka av och torka upp - spill på obehandlad teak försvinner visserligen med tiden, men inte till nästa morgon. HITTILLS (en säsong) verkar detta tänk fungera hyfsat bra.

MEN, handlar det om ett sittbrunnsbord är kostnadsskillnaden mellan Epifanes, Coelan, Biltema eller fernissa kokad på kottar helt betydelselös. Tror man på Epifanes eller accepterar Biltemas billigaste, så skiljer ju totalkostnaden bara helt litet om vi talar 80x60 cm eller så.

PS: Jag saknar den snabbtorkande fernissa som International sålde för 20-30 år sedan, torktid ppå en timme och dammtorr på hälften (utan särskilt goda egenskaper i övrigt, förmodligen). Poängen var att det var fullt realistiskt att göra en bättring, hitta på något kul iland och sedan komma tillbaka till en brukstorr yta efter en timme eller två. För att kludda på skador var den utmärkt.
Senast redigerad av 1 Anders S, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Inte bordet i ruffen, utan utomhus, i sittbrunnen! (Förstås).
Anders S

richardk
Guldmedlem

Re: Snabbfix för teakbord? (Fernissa i allmänhet)

Inlägg av richardk » fre 19 aug 2011, 07:59

Teak är inte helt problemfritt att fernissa eftersom träet i sig är såpass fett. Epifanes teakfernissa är anpassad för just lackning av teak och av vad jag sett av det jag lackat så verkar det också fungera i praktiken. Den sitter och det blir ett snyggt resultat, samtidigt som det går snabbt att jobba med den tack vare att man slipper mellanslipningar. Men visst, gör man hål på fernissaskiktet genom nötning eller annan skada så kommer det synas och man kommer behöva bättra. Ett sittbrunnsbord är väl kanske inte den mest kritiska punkten på en båt så man kan ju prova t ex biltemafernisssa också (uretanbaserad..?). Går säkert att få till ett bra resultat med den också. Fast varför chansa..? Epifanes vet jag fungerar...

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 19 aug 2011, 09:01

Att teak är fett är inte något stort problem, allt trä blir ju fett när man grundoljar ytan. Priset för lacken till den ytan är liten men man ska ju ha lack varje år och om då lacken inte överlever från år till år blir det dyrt. (Epifanes brukar klara sig väldigt bra). Skillnaden mellan tex Epifanes och Tonken är i verkligheten ganska liten, det är ju inte så att man direkt ser vilken som är lackas med endera. Arbetet är ungefär det samma. Sen är det ju ingen möbel utan något som ska användas. Ytan blir stark och hård med alla men till ett bord som det spills på och ska kunna torkas av diskmedel mm är nog en uretanlack mest hållbar. Jag har haft Biltemalack på rorkulten ett tag nu och den har hållit mycket bra och är fortfarande högblank. Den befinner sig utomhus året runt! Hade jag haft en mahognyracer från 20-talet så hade jag absolut valt en exklusiv oljefernissa, idag troligen Coelan. Men i en sådan båt får smörgåsar bara ätas om man står lutad utanför båten.

richardk
Guldmedlem

Inlägg av richardk » fre 19 aug 2011, 09:52

Det är skillnad på fett och fett.. Fettet i teak härdar inte som t ex linolja gör ( som är en vanlig ingrediens i div grundoljor) och det gör att ev lack kan få svårt att fästa på teakytor. Men visst, funkar säkert med andra fernissor också.

Fast blir tveksam när du refererar till Colean som en oljebaserad fernissa... det är en ren syntetprodukt, polyueratanbaserad. Ska ge en väldans hållbar yta dock och en "seg" yta dessutom som ska vara motståndskraftig mot stötar och slag. Har övervägt länge att lacka mitt teakdäck med denna. Säkert ett bra alternativ till konventionell fernissa på teak! Om du är inne på att jämföra priser dock så får räkna med en faktor 2-3 ungefär jfrt med fernissa..

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 19 aug 2011, 10:10

richardk skrev:Det är skillnad på fett och fett.. Fettet i teak härdar inte som t ex linolja gör ( som är en vanlig ingrediens i div grundoljor) och det gör att ev lack kan få svårt att fästa på teakytor. Men visst, funkar säkert med andra fernissor också.
Jo, det är faktiskt så att fettet i teak härdar (eller snarare oxiderar) med tiden. Det är då som teaken blir grå och "torr" på ytan, men det är ju just bara på ytan där detta inträffar. Alla vet ju hur litet man behöver slipa på grå teak innan den byter färg. Här är ju haken att man a) vill ha den fina färgen under lacken och b) då är teakens naturliga olja framme och ställer till det. En del (jag till exempel) tror också att vissa lim biter bättre om man acetonar teaken, och det finns trolleriprimers för nåtning som biter mot teak på ena sidan och nåtmassa på den andra. "Rätt" lack bör vara bättre än "fel lack" bara av det skälet.

Linolja finns ju i två varianter, kokt och rå, och rå linolja är synnerligen långsam till att torka (det är liksom också poängen). Jag skulle nog helst tänka "rå linolja" för att få något som liknar teakens naturliga skydd.
Anders S

richardk
Guldmedlem

Inlägg av richardk » fre 19 aug 2011, 10:39

Jag menade att teakens olja inte härdar där den lackas och att den inte "går ihop" med fernissans olja som en grundolja baserad på t ex linolja gör. Fernissar gör man på "färsk" teak och om det nu är så att det skulle vara teakens inneboende olja som oxiderar och orsakar gråfärgen på teak (vilket jag inte tror är orsaken, tror mer på att det är träet i sig som oxideras och blir grått där teakens olja försvunnit ) Hursomhelst, oavsett vilket av alternativen så är färsk teak fett och inte helt problemfritt att varken lacka eller limma p g a detta faktum.

Både rå och kokt linolja härdar med tiden, även om den kokta gör det snabbare. (Funkar alldeles utmärkt att fernissa (om oljebaserad fernissa) ovanpå en rå linoljad yta då linoljan går ihop med fernissans olja och då torkmedel i fernissan även sätter fart på den råa linoljans härdning. För optimalt fäste är det dock lämpligt att låta den råa linoljan härda ut ordentligt innan man börjar fernissa ( tar ett par tre veckor). Annars riskerar man att linoljan börjar "koka" i träet under fernissan när solen ligger på varma dagar och fernissan lyfter i bubblor. Jag har dock ett antal gånger fernissat på en rå linoljad yta innan den härdat ut ordentligt utan att få problem. Har dock väntat ett par dar med att lägga på andra + efterföljande lager fernissa så att linolja + fernissa hunnit sätta sig ordentligt.

Hursomhelst, Epifanes teakfernissa innehåller krita som gör att den ska fästa bättre på teak (varför detta förbättrar fäste har jag ingen aning om men uppenbarligen funkar det). Innan första lagret fernissa läggs på är avfettning med antingen aceton, eller snällare mot händer och ev närliggande lackade ytor, t-sprit att rekommendera.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 19 aug 2011, 11:29

richardk skrev:Jag menade att teakens olja inte härdar där den lackas och att den inte "går ihop" med fernissans olja som en grundolja baserad på t ex linolja gör. Fernissar gör man på "färsk" teak och om det nu är så att det skulle vara teakens inneboende olja som oxiderar och orsakar gråfärgen på teak (vilket jag inte tror är orsaken, tror mer på att det är träet i sig som oxideras och blir grått där teakens olja försvunnit )...
Utan tvivel är det så. Jag skrev heller inte att teakens egen olja blir grå, utan att teaken blir grå, men den blir inte det innan det allra yttersta skiktet naturligt teakfett/olja har oxiderat ("torkat" i lekmannatermer).

Intressant att det skulle vara kritan i Epifanes som skapar fäste.
Anders S

Skriv svar