RME/FAME-diesel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

RME/FAME-diesel

Inlägg av Eilean » mån 15 aug 2011, 18:14

Har tankat "bildiesel" i somras och kommer att ha en avsevärd kvantitet kvar i halvfulla tankar över vintern. Vad göra - skall jag tillsätta något undermedel, sådant fall vilket, eller räcker det med att se till att tankarna är i det närmaste 100% vattenfria, vilket de är?
Enligt bensinbolagen skall denna typ av diesel kunna lagras upp till ett år bara det inte finns vatten i tanken.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: RME/FAME-diesel

Inlägg av Ridax » mån 15 aug 2011, 18:40

Tål den kyla? Tillsätt i så fall grotamar gör att hålla bakterierna i schack. Tål den inte kyla skulle jag rekommendera tömning av tanken. Se mina tidigare problem med paraffinering i dieseln.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: RME/FAME-diesel

Inlägg av Eilean » tis 16 aug 2011, 09:39

Ridax skrev:Tål den kyla? Tillsätt i så fall grotamar gör att hålla bakterierna i schack. Tål den inte kyla skulle jag rekommendera tömning av tanken. Se mina tidigare problem med paraffinering i dieseln.
Eftersom det är diesel från en vanlig vägmack lär den tåla kyla. Vi ställer ju inte in våra dieselbilar vintertid.
Grotamar? Hur vet man att just det är rätt val? Och behövs verkligen något om tankarna är vattenfria?

barkbåt
Guldmedlem
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 21:49
Ort: Uppsala

Re: RME/FAME-diesel

Inlägg av barkbåt » tis 16 aug 2011, 10:31

Hej!
Du skriver att tankarna kommer att vara halvfulla i vinter. Då är det risk att du får lite kondens och detta kan bilda bakterier i kontaktytan med dieseln. Grotamar är ett av flera "antibiotika" mot dieselbakterier, och kan altså vara en säkerhetsåtgärd. Slemmet som bildas av bakterierna är inte roliga att ha i tanken, förr eller senare leder de till motorproblem.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: RME/FAME-diesel

Inlägg av Ridax » tis 16 aug 2011, 10:35

Njae, så är det inte riktigt vad jag har hört. På vår och sommar så kan tapparna köra med sommardiesel för att på hösten gå över till mer kyltålig kvalitet. Med bilar räknar de med en ganska snabb omsättning av bränslet i tanken.

Grotamar fick bra betyg i ett test som jag läste (fick iofs testet av en försäljare för grotamar så något annat var väl inte att förvänta sig).

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: RME/FAME-diesel

Inlägg av Eilean » tis 16 aug 2011, 11:48

Kondens har jag inget problem med - jag har haft mer eller mindre delvis fyllda tankar i stort sett varje vinter i åratal och har aldrig kunnat tappa ur något vatten att värt namnet. Orsaken är nog att tankarna är av glasfiber, fastplastade i skrovet under vattenlinjen och att båten ligger i sjön året runt, vilket naturligtvis ger mycket jämn temperatur i tankarna.

Om bränslet skulle paraffinera, är inte det en reversibel process som får dieseln att bli normal när temperaturen stiger? Ungefär som olivolja i kylskåpet.
Det tycks ju ha varit så i ditt fall.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: RME/FAME-diesel

Inlägg av Ridax » tis 16 aug 2011, 12:02

Det krävs högre temperatur för att smälta paraffinet än den temperatur då det fälldes ut. I mitt fall fick jag pumpa ut bränslet ur tanken och sola det i ett par dagar i svarta reservdunkar. Tror aldrig att det hade gått tillbaka på naturlig väg omser fått vara kvar i tanken.

http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... 823#p87897

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: RME/FAME-diesel

Inlägg av peterh » tis 16 aug 2011, 12:30

Eilean skrev:Har tankat "bildiesel" i somras och kommer att ha en avsevärd kvantitet kvar i halvfulla tankar över vintern. Vad göra - skall jag tillsätta något undermedel, sådant fall vilket, eller räcker det med att se till att tankarna är i det närmaste 100% vattenfria, vilket de är?
Enligt bensinbolagen skall denna typ av diesel kunna lagras upp till ett år bara det inte finns vatten i tanken.
det enklaste är väl att pumpa över det till bilen ...

Om man inte har möjlighet till mobil förbränningsanläggning aka "bil" så kan man
pumpa över till färre men fulla tankar. Eventuella rester kan fyllas på jeep-dunkar
som har täta lock.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: RME/FAME-diesel

Inlägg av Anders S » tis 16 aug 2011, 13:41

På frågan "om vad man kan motverka dieselbakterier med" så davarar jag "Grotamar". Har man FAME-inblandad diesel, köpt på en landsvägsmack kan det vara en bra ide.
På frågan "vad gäller för parrafinering" finns bara svaret, "det lär du bli varse om det händer", men också " http://www.crc.se/csp/web/ProdDisp.csp? ... wqcepQbw--"

Med en båt som sjöstuvas under vintern hade jag inte gärna tagit risken att motorn inte fungerat, ifall båten behöver flyttas. Min motorbåtsgranne fick "dieselpest" för ett par år sedan. Han har ett lantbruk också, så han kom med en 400 l kemikaliehäck (skroten 100 spänn) och en släpvagn och tömde ur, rensade och tog hem till redskapen. Det var väl ca 40 liter (två stora dunkar) med svart goja som fick kasseras. Att förebygga ett sådant äventyr bör vara bra, om man kan.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: RME/FAME-diesel

Inlägg av Eilean » tis 16 aug 2011, 14:11

Att pumpa ur är inte enkelt, vi talar om minst 350 liter.

Även om det är sommardiesel lär den knappast upphöra att funka förrän vid temperaturer runt 0 grader, lägre temperaturer än så får jag inte vid tankarna förrän framåt mitten av januari och då sitter båten ändå fast i sådär 30 cm is. Om motorn då fungerar eller ej blir ganska akademiskt...
Intressant är däremot att veta om eventuell paraffinering återgår när temperaturerna stiger över noll eller om den behöver hjälp.

Jag inser nu att jag måste gå till botten med det här och först och främst ta reda på exakt vilken diesel det är frågan om och sedan kontakta oljebolaget för råd. Tankningen skedde under improviserade omständigheter i en hamn på östra Gotland, där dieselcisternen främst avsedd för fisket visade sig vara oväntat tömd och den ansvarige helt resolut tog och hämtade 450 l från en okänd landmack åt mig istället. Det var inget läge att börja säga - "nej sån diesel vill jag inte ha!"

cruisaren
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 07:35

Re: RME/FAME-diesel

Inlägg av cruisaren » tis 16 aug 2011, 14:55

Varför inte sätta nytt rekord i höstresor i er fantastiska skärgård? Med någorlunda fart på skutan för maskin lär den väl suga i sig 3,5 l/h för maskin? 100 timmars njutning och problemet är ur världen :D.

(Att er skärgård är fantastisk vet jag att berätta efter vår rundsegling i somras. Och Gotland var kanonfint, även vecka 29 (bortsett från "århundradets åskväder")).

barkbåt
Guldmedlem
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 21:49
Ort: Uppsala

Re: RME/FAME-diesel

Inlägg av barkbåt » tis 16 aug 2011, 15:36

Hej!
Ang paraffinering av dieseln kan du ju göra ett test: sug ur någon liter och lägg det i frysen. Vid minus 18 grader bör det väl hända något om den är paraffinerigsbenägen.

naffatS
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 22:38

Re: RME/FAME-diesel

Inlägg av naffatS » tis 16 aug 2011, 15:47

Huvudsaken tror jag att man bör se till att suga ur eventuell bottensats (vatten + slam) i tanken och kanske några liter still för säkerhets skull. Därefter tillsats av Grotamar eller annan motsvarande tillsats.
Dessutom undrar jag om inte ett magnetfilter kan vara till nytta. Volvo Penta säljer i alla fall sådana.
Eller är det bara mumbo-jambo?
http://www.drevia.se/cgi-bin/db.pl?kid= ... lista.html

Staffan

Ove T
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 11:17

Re: RME/FAME-diesel

Inlägg av Ove T » tis 16 aug 2011, 16:34

Hej Eilean
Du har med största sannorlikhet fått Mk1 diesel med 5% RME inblandning. Mk 1 diesel finns bara i vinterkvalité. Ute i Europa finns Europadisel, den finns i sommar respektive vinterkvalité. Det fodras vatten i diesel för att bakterier skall växa, tillväxten verkar bli värre med RME inblandning, men förekommer även i diesel utan RME.
Hälsningar Ove

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: RME/FAME-diesel

Inlägg av Anders S » tis 16 aug 2011, 17:41

Har Eilean fått drivmedel från en landsvägsmack med hyfsad omsättning är det sannolikt ingen fara, men det kan ju lika gärna vara brännolja. Att dosera in Grotamar skadar inte och kan ge sinnesro. Man skulle väl kunna testa en liter i frysen, men det finns också där tillsatser att hälla i som skall göra dieseln tåligare (se exempel). Poängen är inte att man måste, utan att om man gör det så oroar man sig mindre. Man kommer aldrig att få veta om det behövdes.

Jag köper själv diesel på Donsö (fiskehamnen) och jag har inga problem (som jag märker). Men jag tänker alltså på problemen som kan uppstå OM det skulle vara en fetare sorts dieselolja. HAken är också att paraffineringen inte kommer att gå tillbaka förrän bränslet värmts upp ordentligt, och då blir det urpumpning och grovfiltrering om man får problem, sannolikt i mars eller så.
Anders S

Skriv svar