Internet via NMT-nätet

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Internet via NMT-nätet

Inlägg av peterh » sön 14 aug 2011, 21:42

Anders S skrev:Det jag TROR att Jaramaz försöker förklara är att Net1 i bästa fall är en marginalaffär, i sämsta fall en förlustaffär, som inte tål en utbyggnad till affärsmässigt intressanta volymer och som därmed är en nischad produkt för glesbygden. Om den produkten av någon anledning är "rätt" så är den ju det. För en fritidsanvändare som har internetanslutning i båten enbart eller i huvudsak till lyst är det ju inga större problem, men jag anar ju att J. har ett mer långsiktigt industriellt perspektiv i sin analys.

Jag försökte utläsa av deras webbsida vad 5 GB data egentligen innebär, och framför allt vad som händer då detta omfång överskrides. Någon som vet.
Talade med ett sales-critter på net1 om detta; när man uppnått volymgränsen stryps förbindelsen ner om annan
trafik finns. Möjlighet att "köpa nya GB" finns inte i dag, men de siktar på att kunna sälja "påfyllning"
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Internet via NMT-nätet

Inlägg av Eilean » mån 15 aug 2011, 08:40

Anders S skrev:Det jag TROR att Jaramaz försöker förklara är att Net1 i bästa fall är en marginalaffär, i sämsta fall en förlustaffär, som inte tål en utbyggnad till affärsmässigt intressanta volymer och som därmed är en nischad produkt för glesbygden. Om den produkten av någon anledning är "rätt" så är den ju det. För en fritidsanvändare som har internetanslutning i båten enbart eller i huvudsak till lyst är det ju inga större problem, men jag anar ju att J. har ett mer långsiktigt industriellt perspektiv i sin analys.

Jag försökte utläsa av deras webbsida vad 5 GB data egentligen innebär, och framför allt vad som händer då detta omfång överskrides. Någon som vet.

Segling är väl (i alla fall för mig) en aktiv form av glesbygdsutövande?

I mitt fall är inte internetanslutningen till lyst, utan för högst professionella (industriellt känns förmätet) behov enär jag är ensamföretagare. Med de övriga operatörernas bristfälliga tjänster hade jag haft ytterst svårt att ta de långa, obrutna seglingssemestrar jag normalt tar. Jag måste helt enkelt vara uppkopplad, helst dagligen, eller åtminstånde varannan dag.

När du överskridit limiten på 5GB eller 10GB dras hastigheten ner till 100kB resten av månaden/debiteringsperioden. Men valet finns att köpa obegränsad datamängd.

Hursomhelst, ursprångsfrågan var väl hur bra täckningen är? Sedan kan man ju alltid diskutera företagsideér, lönsamhet och vädra sitt tyckande.
Faktum kvartstår - efter två år kan jag konstatera att jag alltid har haft täckning där det är rimligt att ens förvänta sig någon och därmed kunnat utföra såväl mina nöjes- som jobbuppgifter.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Internet via NMT-nätet

Inlägg av oceansailor » mån 15 aug 2011, 13:48

5Gb räknas på de senaste 30 dagarna. (rullande)

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Internet via NMT-nätet

Inlägg av Jaramaz » mån 15 aug 2011, 17:09

Eilean skrev:I mitt fall är inte internetanslutningen till lyst, utan för högst professionella (industriellt känns förmätet) behov enär jag är ensamföretagare. Med de övriga operatörernas bristfälliga tjänster hade jag haft ytterst svårt att ta de långa, obrutna seglingssemestrar jag normalt tar. Jag måste helt enkelt vara uppkopplad, helst dagligen, eller åtminstånde varannan dag.

När du överskridit limiten på 5GB eller 10GB dras hastigheten ner till 100kB resten av månaden/debiteringsperioden. Men valet finns att köpa obegränsad datamängd.

Hursomhelst, ursprångsfrågan var väl hur bra täckningen är? Sedan kan man ju alltid diskutera företagsideér, lönsamhet och vädra sitt tyckande.
Faktum kvartstår - efter två år kan jag konstatera att jag alltid har haft täckning där det är rimligt att ens förvänta sig någon och därmed kunnat utföra såväl mina nöjes- som jobbuppgifter.

Mja, tycker nog du borde se lite bredare på frågan.

Täckningen hos Net1 är det ingen som kritiserar såvitt jag vet. De flesta är överens om att den är bra.
Men kapaciteten är ytterst begränsad. Kommer det fler användare in i systemet så blir det tji på många håll; en handfull användare i samma område så är det kört. Den stora täckningsgraden betyder också att cellerna är STORA.

Och operatören har inte ekonomi / får inte affären att gå ihop / det lönar sig inte / med de abonnenter som finns idag. Det behövs fler för att uppnå lönsamhet.

Operatören har redan konkat/omstartat minst en gång.

Så om vi säger så här då: Den som skaffar ett abb hos Net1 får vara beredd på att den investeringen i tid (installation osv) och pengar kan vara helt bortkastad nästa månad eller nästa år. Har användarna tur så har Net1 lite mer uthållighet så kör de med förlust något år till.

/Jaramaz

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Internet via NMT-nätet

Inlägg av peterh » mån 15 aug 2011, 17:19

Jaramaz skrev:
Eilean skrev: <SNIP>
Så om vi säger så här då: Den som skaffar ett abb hos Net1 får vara beredd på att den investeringen i tid (installation osv) och pengar kan vara helt bortkastad nästa månad eller nästa år. Har användarna tur så har Net1 lite mer uthållighet så kör de med förlust något år till.

/Jaramaz
Alltså precis samma villkor som för en kund hos felia eller telesnor.

Skillnaden är möjligen att tjänsten fungerar bättre och supporten går att komma fram till ( för met1's del)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 09:31
Kontakt:

Re: Internet via NMT-nätet

Inlägg av blur » mån 15 aug 2011, 17:26

Man kan säkert ha massor av synpunkter, men efter att ha kört Net1 (ice.net) tungt i två säsonger så ser jag inget riktigt alternativ (till rimliga kostnader).

Vi kör havskappsegling, transporterar och semestrar på västkustem i Norge och Danmark. Nätet står alltid på och vi laddar ner stora väderfiler, satellitbilder, lyssnar på streamad musik, laddar upp massor av data och alla ombord kopplar upp sina mobiler/iPads mot det wifi-nät som Net1 routern skapar. Detta ger också kommunikation ombord mellan t.ex. navdator och iPad.

Så för oss har man löst många problem till en rimlig kostnad.

Sedan finns det ställen/tider då det funkar lite sämre. Men totalt sett så fungerar det över förväntan.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Internet via NMT-nätet

Inlägg av Jaramaz » mån 15 aug 2011, 17:52

peterh skrev:Alltså precis samma villkor som för en kund hos felia eller telesnor.
Nej, så är det inte:
Om en av de vanliga operatörerna skulle lägga ner (Som Orange gjorde i Sverige för några år sedan) så kan slutanvändarens utrustning användas hos de andra operatörerna. Det är samma utrustning hos alla vanliga operatörer. (du vet Peter, interoperabilitet, det har vi diskuterat tidigare. Kommer du ihåg resultatet?).
Skulle en operatör falla ifrån är sannolikheten stor att någon annan tar över frekvensutrymmet (det är däremot en strålande affär för de flesta operatörer, se till exempel på Telias senaste redovisning)

Utrustning för att ansluta till Net1 är specifik för Net1. Lägger Net1 ner blir den värdelös.


Återigen, det som Blur med flera framhållit att Net1 funkat fint stämmer säkert (jag har hört motsvarande från flera håll). Men Net1 går med förlust, och det ser mörkt ut. Är det då där man vill investera? Köpt en SAAB på sista tiden? (de går för övrigt också bra på vägen osv ...).

/Jaramaz

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Internet via NMT-nätet

Inlägg av Eilean » mån 15 aug 2011, 18:06

Jaramaz, du förutspår Net1s mer eller mindre snara död. Ok, möjligt att du har rätt.
Men vad är alternativet? Inget internet alls, eller de jämförelsevis helkassa konkurrenterna? Det är ju inga alternativ!

Till skillnad från att köpa en ny SAAB som kostar många 100-tusentals kronor förlorar jag ingenting. Lägger operatören ned och ingen tar över lär jag sitta med ett oandvänbart modem men heller inga kostnader. Men fram till dess funkar det.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Internet via NMT-nätet

Inlägg av peterh » mån 15 aug 2011, 20:27

Jaramaz skrev:
peterh skrev:Alltså precis samma villkor som för en kund hos felia eller telesnor.
Nej, så är det inte:
Om en av de vanliga operatörerna skulle lägga ner (Som Orange gjorde i Sverige för några år sedan) så kan slutanvändarens utrustning användas hos de andra operatörerna. Det är samma utrustning hos alla vanliga operatörer. (du vet Peter, interoperabilitet, det har vi diskuterat tidigare. Kommer du ihåg resultatet?).
Skulle en operatör falla ifrån är sannolikheten stor att någon annan tar över frekvensutrymmet (det är däremot en strålande affär för de flesta operatörer, se till exempel på Telias senaste redovisning)

Utrustning för att ansluta till Net1 är specifik för Net1. Lägger Net1 ner blir den värdelös.


Återigen, det som Blur med flera framhållit att Net1 funkat fint stämmer säkert (jag har hört motsvarande från flera håll). Men Net1 går med förlust, och det ser mörkt ut. Är det då där man vill investera? Köpt en SAAB på sista tiden? (de går för övrigt också bra på vägen osv ...).

/Jaramaz
utrustningen är en obetydlig del av kostnaden, abonnemanget den större delen. Och javisst är det samma
utrustning hos alla VANLIGA operatörer. Men net1 är en ovanig operatör därigenom verkar de få en fördel i
detta fall.

Hela poängen med net1 är att de använder en annan teknik och ett annat frekvensband.

och javisst kan net1 lägga ner, precis som felia telesnor eller rosa-tre. Det dagen får man greja något annat,härvidlag är
det ingen skillnad på dem.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Internet via NMT-nätet

Inlägg av Schvidja » mån 15 aug 2011, 20:28

Jaramaz skrev:
peterh skrev:Alltså precis samma villkor som för en kund hos felia eller telesnor.
Nej, så är det inte:
Om en av de vanliga operatörerna skulle lägga ner (Som Orange gjorde i Sverige för några år sedan) så kan slutanvändarens utrustning användas hos de andra operatörerna. Det är samma utrustning hos alla vanliga operatörer. (du vet Peter, interoperabilitet, det har vi diskuterat tidigare. Kommer du ihåg resultatet?).
Skulle en operatör falla ifrån är sannolikheten stor att någon annan tar över frekvensutrymmet (det är däremot en strålande affär för de flesta operatörer, se till exempel på Telias senaste redovisning)

Utrustning för att ansluta till Net1 är specifik för Net1. Lägger Net1 ner blir den värdelös.


Återigen, det som Blur med flera framhållit att Net1 funkat fint stämmer säkert (jag har hört motsvarande från flera håll). Men Net1 går med förlust, och det ser mörkt ut. Är det då där man vill investera? Köpt en SAAB på sista tiden? (de går för övrigt också bra på vägen osv ...).

/Jaramaz
Det finns 500 miljoner användare i världen så det är ingen udda nordisk teknik som kommer att bli värdelös bara för att en operatör går omkull, när de senast hade problem så var konjunkturläget riktigt svårt och de hade tunga tvister som drog ut på tiden. Investera är inte samma sak som att vara kund, åtminstone inte för mig.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Internet via NMT-nätet

Inlägg av oceansailor » tis 16 aug 2011, 07:49

Jaramaz har förmodligen helt rätt vad gäller de tekniska förrutsättningarna. Men Net1 är väl som humlan. Den flyger trots att det borde vara omöjligt :)

Seglar mkt. Och har följande alternativ ombord. Telia, Tele2, 3, samt Net1. Utan tvekan så har Net1 bästa täckningen.
Därför använder vi Net1 till 90 %. Visst har ofta någon av de andra täckning. Men för att slippa labba med det så prövar vi alltid med Net1 först.

Net1 har det ekonomiskt tufft eftersom man har precis som Jaramaz skriver, för få kunder. Men
Om det värsta skulle hända och de kursar så blir routern värdelös. Det risken kan nog de flesta båtägare leva med.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Internet via NMT-nätet

Inlägg av peterh » mån 05 dec 2011, 20:03

Nu har jag köpt båtens julklapp: ett abonnemang hos net1.

Nu återstår att se hur mycket antenn som behövs i båten för tillräcklig täckning.
Vad jag sett hittills är täckningen bättre och framför allt jämnare, inga
drops när man förflyttar sig.

Supporten svarar dessutom direkt på både telefon och mail, något
som jag inte upplevt som teliakund.



God Jul !
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

jappelino
Silvermedlem
Inlägg: 43
Blev medlem: fre 18 nov 2011, 15:00

Re: Internet via NMT-nätet

Inlägg av jappelino » mån 12 dec 2011, 13:44

Har kört Net1 ett halvår nu. Det fungerar för det mesta bra.Vid ett tillfälle låg vi på Sandhamn mycket nära en av bas-stationerna, modemet indikerade kontakt men vi kunde inte nå internet.
Tidigare på dagen fungerade det utmärkt ca 15 distans därifrån.
Kontaktade net1 och de vill gärna att man hör av sig när problem uppstår, dock har de ingen support på helger.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Internet via NMT-nätet

Inlägg av peterh » lör 26 maj 2012, 20:38

Nu kör jag via net1
Installationen är tills vidate med inomhusantennen enbart,skall bli intressant hur långt man kommer med det.

En bieffekt av net1 modemet med inomhusantenn var att tv'n slutade ta emot signaler, det verkar som om
450 bandet är tillräckligt nära för att störa ut digital-tv. ( tja digital-tv verkar ju vara en tveksam anordning över huvud taget men det är en helt annan historia)

Återkommer om så önskas med rapportom täckning utmed göta kanal.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Internet via NMT-nätet

Inlägg av bosseh » lör 26 maj 2012, 21:16

peterh skrev:
Återkommer om så önskas med rapportom täckning utmed göta kanal.
Intressant, köksbordsfunderingar kontra verklighet.

Skriv svar