Vad är detta för segelbåtar?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Vad är detta för segelbåtar?

Inlägg av Pelle-48 » mån 08 aug 2011, 19:45

Hej!
På detta forum brukar det alltid finnas nån som känner igen de flesta segelbåtar. I sommar har jag varit i bla i Gävle och Kristinehamn och hittat dessa:

http://www.flickr.com/photos/40620866@N ... otostream/
http://www.flickr.com/photos/40620866@N ... otostream/

Nån som känner igen dom?

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Vad är detta för segelbåtar?

Inlägg av AndersGustafsson » mån 08 aug 2011, 20:05

Är inte den första en Vancouver-någonting? Typ Vancouver-32?
/Anders G

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: Vad är detta för segelbåtar?

Inlägg av callisto » mån 08 aug 2011, 20:47

Den första var verkligen en klassiskt vacker double-ender !
Är det kanske en Hans Christian !?

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Vad är detta för segelbåtar?

Inlägg av Pelle-48 » mån 08 aug 2011, 20:56

Nej jag tror inte att det är en Vancouver. Jag har en bok från -82 som heter "Bristow's Book of Yachts and Charter" och där har både Vancouver 27 & 32 ett tydligt doghouse. Den båt som är mest lik heter Victoria 30 men den har inte runda fönster och jag tror att båten på bilden är större än 30 fot

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: Vad är detta för segelbåtar?

Inlägg av callisto » mån 08 aug 2011, 21:40

Påminner om något robust från amerikanska Pacific Seacraft.
Deras lilla Dana24 är f.ö. en liten läckerbit :-)

Winga29
Guldmedlem
Inlägg: 72
Blev medlem: mån 14 mar 2011, 21:06

Re: Vad är detta för segelbåtar?

Inlägg av Winga29 » mån 08 aug 2011, 22:32

Den tvåmastade båten ingår i en serie av tre båtar byggda i betong. Varav en byggdes av en f.d. arbetskamrat till mig. De gjöts med samma form, men har olika detaljutformning. Jag kommer inte ihåg vad modellen heter, det var ca 15 år sedan han berättade om detta för mig, men jag tror de är ca 40 fot. Vill minnas att förutom denna hade en rött skrov och den andra gult.

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Vad är detta för segelbåtar?

Inlägg av Pelle-48 » mån 08 aug 2011, 23:40

callisto skrev:Den första var verkligen en klassiskt vacker double-ender !
Är det kanske en Hans Christian !?
Hej! Javisst HC 33 ser tydligen ut så där .... en HC 38 borde vara större. Här är en länk:

http://bluewaterboats.org/

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vad är detta för segelbåtar?

Inlägg av Anders S » tis 09 aug 2011, 07:04

Ni som gissar på båtar som inte har rodret på aktern; eller på båtar med platt akter... ni får verkligen slipa på er fartygsidentifikation. Vojne, vojne... :mrgreen:

Efter att ha suttit en liten stund med Pelle-48:s länk (kul båtar, di därna amerekanerna är tydligen "suckers" för traditionellt utseende) så lurar jag på om vi inte kan ha en Westsail 32 på bilden. Det finns bilder på http://bluewaterboats.org/westsail-32/ som visar de runda fönstren och brädgången ser också rätt ut. Men det är förstås bara en gissning. Jag tvekar dock om att båten på bilden är 32 fot stor, bedömt på livbojarnas storlek och att de ligger granne med något som storleksmässigt påminner om en Tur80. Men det är i så fall inte lätt att gissa, det heller.
Anders S

PC
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 16:32

Re: Vad är detta för segelbåtar?

Inlägg av PC » tis 09 aug 2011, 07:54

Jeg tror ikke det er akkurat Westsail 32 (roret og ventilene i hytten stemmer ikke helt for meg), men det er klart at det er en eller annen Colin Archer-kopi i plast. Det er bygget massevis av litt forskjellige varianter av disse, flere steder i verden. Litt uvanlig (men stilig, synes jeg) med bermudarigg og ikke gaffel. Det ser ikke ut som en norsk båt, de fleste norsk-bygde Colin Archere er litt mer tro mot originaldesignet og har oftest overbygg i tre (om enn plastskrog). Kan godt være amerikansk, men dette er ikke Hans Christian.

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Vad är detta för segelbåtar?

Inlägg av Pelle-48 » tis 09 aug 2011, 08:48

Winga29 skrev:Den tvåmastade båten ingår i en serie av tre båtar byggda i betong. Varav en byggdes av en f.d. arbetskamrat till mig. De gjöts med samma form, men har olika detaljutformning. Jag kommer inte ihåg vad modellen heter, det var ca 15 år sedan han berättade om detta för mig, men jag tror de är ca 40 fot. Vill minnas att förutom denna hade en rött skrov och den andra gult.
Intressant- kan det stämma att den ligger i Kristinehamn (jag var där vecka 28)?

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Vad är detta för segelbåtar?

Inlägg av Pelle-48 » tis 09 aug 2011, 08:55

PC skrev:Jeg tror ikke det er akkurat Westsail 32 (roret og ventilene i hytten stemmer ikke helt for meg), men det er klart at det er en eller annen Colin Archer-kopi i plast. Det er bygget massevis av litt forskjellige varianter av disse, flere steder i verden. Litt uvanlig (men stilig, synes jeg) med bermudarigg og ikke gaffel. Det ser ikke ut som en norsk båt, de fleste norsk-bygde Colin Archere er litt mer tro mot originaldesignet og har oftest overbygg i tre (om enn plastskrog). Kan godt være amerikansk, men dette er ikke Hans Christian.
De flesta Colin Archer har väl gaffel-rigg?
Här är en bättre länk till bluewaterboats:

http://bluewaterboats.org/about/index/

Det som förvånar är att de flesta är så tunga....jag tycker Allegro 33 är tung med 5,6 ton men de flesta i den storleken ligger över 8 ton

Winga29
Guldmedlem
Inlägg: 72
Blev medlem: mån 14 mar 2011, 21:06

Re: Vad är detta för segelbåtar?

Inlägg av Winga29 » tis 09 aug 2011, 10:11

Pelle-48 skrev:
Winga29 skrev:Den tvåmastade båten ingår i en serie av tre båtar byggda i betong. Varav en byggdes av en f.d. arbetskamrat till mig. De gjöts med samma form, men har olika detaljutformning. Jag kommer inte ihåg vad modellen heter, det var ca 15 år sedan han berättade om detta för mig, men jag tror de är ca 40 fot. Vill minnas att förutom denna hade en rött skrov och den andra gult.
Intressant- kan det stämma att den ligger i Kristinehamn (jag var där vecka 28)?
Jodå, den brukar/de ligga i Kristinehamn.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vad är detta för segelbåtar?

Inlägg av Anders S » tis 09 aug 2011, 11:55

PC skrev:Jeg tror ikke det er akkurat Westsail 32 (roret og ventilene i hytten stemmer ikke helt for meg), men det er klart at det er en eller annen Colin Archer-kopi i plast. Det er bygget massevis av litt forskjellige varianter av disse, flere steder i verden. Litt uvanlig (men stilig, synes jeg) med bermudarigg og ikke gaffel. Det ser ikke ut som en norsk båt, de fleste norsk-bygde Colin Archere er litt mer tro mot originaldesignet og har oftest overbygg i tre (om enn plastskrog). Kan godt være amerikansk, men dette er ikke Hans Christian.
Jag är som bekant envis som en röd gris, så jag kastar nu åter in Westsail, men i sin 28-fotsvariant. Men det är fortfarande en gissning. Men någon vilsekommen (norsk?) CA-derivat kan det utan vidare vara - man kan se många sådana varianter, men de är ofta större.
Anders S

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Vad är detta för segelbåtar?

Inlägg av eriksbo1 » mån 15 aug 2011, 22:28

Den spetsgattade kuttern är förstås en Colin Archer, sannolikt tillverkad i Finland av Haukilahden veneveistämö, som alltjämt är aktivt. (Det besvärliga namnet betyder helt enkelt "Gäddvikens båtbyggeri").

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Vad är detta för segelbåtar?

Inlägg av Pelle-48 » mån 19 sep 2011, 10:12

En ny segelbåt tiil denna tråd (två bilder på samma)

http://farm7.static.flickr.com/6161/616 ... 8506_b.jpg
http://farm7.static.flickr.com/6155/616 ... 814d_b.jpg

Vänersborg är nu stängd för passerande båtar och öppnar troligen den 26/9. Det ser ut som om detta är en som väntar på öppningen.
Jag gissar att det är en Swan 41 (design Sparkman & Stephen) men jag kan ju ha fel. Det finns tydligen inga Swan på båtfakta tyvärr.
Det är rätt intressant att se hur många rätt olika konstruktörer de haft:
Sparkman & Stephens, Ron Holland, German Frers (även HR på senare tid).
I Vänersborg brukade även en IW 40 (konstruktör S & S) ligga. Tyvärr är den nu såld.

Skriv svar