Vibrationer i propelleraxeln vid sjögång

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
sten2
Trogen medlem

Vibrationer i propelleraxeln vid sjögång

Inlägg av sten2 » fre 05 aug 2011, 16:48

Hej!

Jag har ett litet problem som jag undrar om någon har lösningen på. Propelleraxeln vibrerar kraftigt vid sjögång, men går fint vid plattvatten. Vad kan det bero på?

Motorkuddarna?

Jag har även en flexibel koppling mellan propelleraxel och backslag. Kan den vara för mjuk tro?

Motorn är en MD2B

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Vibrationer i propelleraxeln vid sjögång

Inlägg av Ridax » fre 05 aug 2011, 17:54

Slitet cutlass?

sten2
Trogen medlem

Inlägg av sten2 » fre 05 aug 2011, 20:55

Troligen inte. Lagret är ganska nytt. Möjligen är det felaktigt installerat.

Det lustiga är som sagt att problemet bara uppstår när båten kränger.
Ridax skrev:Slitet cutlass?

sten2
Trogen medlem

Inlägg av sten2 » fre 05 aug 2011, 21:11

Är det någon som vet hur man kontrollerar axelns linjering när man har en flexibel bussning mellan backslag och propelleraxel?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 05 aug 2011, 21:51

JAg har varit med om samma fenomen på min förra båt, trots att den hade en hydraulmotor fast på stävröret, dvs en i princip orubblig transmission. Men ändå, när båten hävde sig i sjön så hörde man hur propellerljudet ändrade sig en smula. Så det är nog inte möjligt att helt få bort effekten. I ditt fall kan du ju fundera på motortassarna och hur mycket motorn rör sig i sidled då båten kränger. Moderna tassar kan vara rätt mjuka. Rör sig motorn kan ju axeln följa med en del. En mjuk koppling som sitter på en motor som rör sig kan skapa vibrationer, litet beroende på konstruktionen. En elastisk koppling som inte har konstant vinkelhastighet kommer att skapa en vibration i sig själv (axeln går olika fort under en del av varvet). Kopplingen behöver inte vara "för mjuk" men du kan hamna utanför det område där kopplingen tar upp rörelserna och börjar gå emot de mekaniska stoppen som brukar finnas inne i - eller helt enkelt vara på gränsen till den vinkelavvikelse som den klarar redan på plattvatten, och sedan blir det för mycket då båten (och kanske motorn) lutar.

En möjlighet (om det hela kommit efterhand) är att en motortass brustit (tappat taget i vulkaniseringen). Då kan motorn stå på den hur fint som helst då du tittar, men inget märks förrän du lyfter motorn med en kofot (för att kolla, försiktigt).

Axeln kollar du på samma sätt vare sig du har en mjuk koppling eller en styv - det "bästa" är alltid en perfekt tillpassning. Lossar du flänsbultarna mellan gummikoppling och backslag, så skall motorn idealt skruvas (och shimsas!) till "perfekt", med eller utan gummikoppling. Men har du fin gång på plattvatten hade jag tittat noga på alla fyra motortassarnas vulkning innan jag hade bekymrat mig så mycket. Byter du motortass, så mät upp motorhöjden mot balken innan du lossar tassen, och börja med samma höjd på en nya.
Anders S

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem

Inlägg av Vilse » fre 05 aug 2011, 21:59

sten2 skrev:Är det någon som vet hur man kontrollerar axelns linjering när man har en flexibel bussning mellan backslag och propelleraxel?
Har de denna typen så kanske det kan vara till hjälp. http://www.transauto.fi/upload/Download ... lation.pdf

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » sön 07 aug 2011, 01:35

Jag upplever också att ljudkaraktären från drivlinan förändras vid sjögång och krängning. Det låter på något sätt "hårdare" och även en förändrad vibration kan märkas.
Jag funderade länge på varför det blir så och konstaterade till slut att ljudet och vibrationerna i mitt fall uppstod av att avgasutsläppet hamnade under vattnet.
Kanske är det så enkelt även för dig?
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

sten2
Trogen medlem

Inlägg av sten2 » sön 07 aug 2011, 09:30

Vibrationerna beror tyvärr ej på avgasutsläppet.
fribbe skrev:Jag upplever också att ljudkaraktären från drivlinan förändras vid sjögång och krängning. Det låter på något sätt "hårdare" och även en förändrad vibration kan märkas.
Jag funderade länge på varför det blir så och konstaterade till slut att ljudet och vibrationerna i mitt fall uppstod av att avgasutsläppet hamnade under vattnet.
Kanske är det så enkelt även för dig?

sten2
Trogen medlem

Inlägg av sten2 » sön 07 aug 2011, 09:31

Tack! Det är den typen jag har.
Vilse skrev:
sten2 skrev:Är det någon som vet hur man kontrollerar axelns linjering när man har en flexibel bussning mellan backslag och propelleraxel?
Har de denna typen så kanske det kan vara till hjälp. http://www.transauto.fi/upload/Download ... lation.pdf

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 07 aug 2011, 10:23

Egentligen är det så att att båtmotorer, i synnerhet gummiupphängda, är inte avsedda att användas vid krängnng! Det blir heller inte bättre när gummikuddarna åldras.

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » sön 07 aug 2011, 16:50

Man får nästan alltid vibrationer vid krängning. Speciellt när båten rör sig från sida till sida. Men kraftiga vibrationer är något annat. Jag tror som tidigare inlägg att Du skall kolla att motorfästena är riktigt dragna. Kolla även vulkningen. Hadde något liknande på en tidigare båt. Där var bädden så ojämn att den stod på tre fötter mest hela tiden. Efter att bädden justerats blev det betydligt bättre. Många verkstäder linjerade axeln. Funkade perfekt på platt vatten. Men när båten rullade i dyning och lasten skiftade blev det kraftiga vibrationer. Efter att gammal räv justerat motorbädden samt linjerat axeln var problemet borta.

Skriv svar