Däcksventil -vilken är bäst?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Däcksventil -vilken är bäst?

Inlägg av Seagull » fre 29 jul 2011, 07:43

Jag har en billig däcksventil, en Elektrolux-ventil-kopia, monterad på fördäck. Men om det regnar häftigt eller kommer mycket överbrytande sjö så läcker det in vatten, oavsett om den är stängd eller ej.
Jag skulle gärna byta till en liknande, men känner någon till ett bra fabrikat som håller tätt ( i alla fall i stängt läge)?

BjörnS
Platinamedlem
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 12 jul 2008, 18:45

Re: Däcksventil -vilken är bäst?

Inlägg av BjörnS » fre 29 jul 2011, 08:59

E-luxventilatorer, original eller kopior, gör ingen glad. Utsugseffekten är tvivelaktig. Lite sjö över däck och inredningen är blöt om man inte hunnit stänga ventilerna för hand.
Jag bytte ut mina två (2006) mot Plastimos Cool'n dry ventilatorer ( http://plastimo.com/catalogue/productde ... &ref=31752) . Funkar perfekt, helt automatiskt.

Jag köpte av SVB i Bremen ( http://www.svb.de/index.php?sid=89c3c94 ... 4&anid=367), priset i katalogen 67.9 Euro. De svenska priser jag hittade var nästan det dubbla. Frakten gick på 12 E för två.

Så här tyckte PBO 2007 ser jag nu, saxat från SVBs katalog :
When it comes to cowls, the Plastimo Cooln Dry is a clear winner with its automatic closure device (…)
An excellent design that worked very efficiently. We couldnt beat the system and even tried it at an angle to simulate the boats heeling.
//Björn

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Re: Däcksventil -vilken är bäst?

Inlägg av Nubben » fre 29 jul 2011, 09:19

BjörnS skrev:E-luxventilatorer, original eller kopior, gör ingen glad. Utsugseffekten är tvivelaktig. Lite sjö över däck och inredningen är blöt om man inte hunnit stänga ventilerna för hand.
Jag bytte ut mina två (2006) mot Plastimos Cool'n dry ventilatorer ( http://plastimo.com/catalogue/productde ... &ref=31752) . Funkar perfekt, helt automatiskt.

Jag köpte av SVB i Bremen ( http://www.svb.de/index.php?sid=89c3c94 ... 4&anid=367), priset i katalogen 67.9 Euro. De svenska priser jag hittade var nästan det dubbla. Frakten gick på 12 E för två.

Så här tyckte PBO 2007 ser jag nu, saxat från SVBs katalog :
When it comes to cowls, the Plastimo Cooln Dry is a clear winner with its automatic closure device (…)
An excellent design that worked very efficiently. We couldnt beat the system and even tried it at an angle to simulate the boats heeling.
Den ser ju ganska förnämlig ut. Undrar dock om det finns något plattare lock som man kan skruva på vid t.ex. kappsegling då man inte vill att "halsen" skall vara i vägen för t.ex. segel och band? Är den lämplig att ha på fördäck månne?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Däcksventil -vilken är bäst?

Inlägg av Anders S » fre 29 jul 2011, 10:08

Jag har en (säger en) Eluxventilator (eller kopia, minns inte) på toaletten, strategiskt placerad över duschdurken. Där kan man leva med att det rinner in vatten emellanåt, för det gör det. Poängen (i mitt fall) är att den sitter på en plats där man knappast kan ha en Doradeventil, för den skulle få för mycket stryk av spring och tampar. Kåpan är effektiv för just det ändamålet. Man kan möjligen skaffa en stabilare innerventil (tätlock) och se till att det sluter an med kraft mot någon packning, men då har man ingen ventilation. Men i mitt fall rinner allt som kommer in ner i duschen, och där går det senare ut i samband med den ordinarie syndafloden.

Annars har jag fyra stycken "klassiska" Doradeventiler, med ventilator i mjuk plast och vattenfälla i form ett sidorör ( http://www.plastimo.com/catalogue/artic ... imit=%3D10). Cool-nDry är en variant på samma princip, och funkar den för engelsmän, i regn och rusk skall den nog vara bra. Såvitt jag kan tänka är poängen att den har ett mindre "footprint". Endera av modellerna kan du nog montera i och över befintligt hål med litet tur.

PS: i min ena doradebox bor GPS-antennen till min navigator, helt osynligt. Man känner trots detta draget i lufthålet, så de fungerar.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Däcksventil -vilken är bäst?

Inlägg av bosseh » fre 29 jul 2011, 10:18

Men, Electrolux och Cool'n Dry är två helt skilda saker? Electrolux är till för att evakuera luft men Cool'n Dry (och liknande kostuktioner med Dorade-box) har man för att få in luft.
På "värmen" vill man ha in så mycket frisk luft som möjligt och under gång så evakueras luften ofta effektivt genom nedgångsluckan eller öppningsbara rutor.
Men i vårt, lite kyligare klimat, vill vi kunna stänga till och få ut varm och fuktmättad luft.
En Cool'n Dry på toaletten är en katastrof!
Electrolux-ventilatorn är egentligen en utmärkt konstruktion som, om jag kommer ihåg rätt, var mycket bättre än Tannoy-ventilatorn. Det som är mindre bra är att Electrolux läcker in vatten. Man kan förbättra konstruktionen genom att limma en tätningslist på plasttallriken inuti. Vill man klara överbrytande sjö får man helt enkelt plasta en bytta som täcker hela ventilen.

Tittar man på tex franska båtar så har de oftast många Dorade-ventilatorer som trycker in luften och sen har man skylightluckor på toaletter och andra "lukt-genererande" ställen. Men, på Medelhavet är det varmt, regnar sällan och värmaren kör man några timmar i hamn för att tork upp.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Däcksventil -vilken är bäst?

Inlägg av AndersGustafsson » fre 29 jul 2011, 18:30

Min båt hade två Electroluxventiler. En är redan bytt mot en Nicro solventil och den andra skall bytas den med...
/Anders G

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Däcksventil -vilken är bäst?

Inlägg av Seagull » lör 30 jul 2011, 07:03

Tack för alla tips, jag kanske ska förtydliga lite:
Ventilen sitter på fördäck och får alltså inte vara för hög för då går focken i den, måste alltså vara en platt typ.
En solcellsventilator är säkert bra, men i så fall en utan batteri. Om man sover i förpiken vill man inte ha ett surr runt huvudet hela natten. Och man får riskera att den startar tidigt på sommarmornarna även utan batteribackup.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Däcksventil -vilken är bäst?

Inlägg av toaen » lör 30 jul 2011, 07:07

Anders S skrev:Jag har en (säger en) Eluxventilator (eller kopia, minns inte) på toaletten, strategiskt placerad över duschdurken. Där kan man leva med att det rinner in vatten emellanåt, för det gör det. Poängen (i mitt fall) är att den sitter på en plats där man knappast kan ha en Doradeventil, för den skulle få för mycket stryk av spring och tampar. Kåpan är effektiv för just det ändamålet. Man kan möjligen skaffa en stabilare innerventil (tätlock) och se till att det sluter an med kraft mot någon packning, men då har man ingen ventilation. Men i mitt fall rinner allt som kommer in ner i duschen, och där går det senare ut i samband med den ordinarie syndafloden.

Annars har jag fyra stycken "klassiska" Doradeventiler, med ventilator i mjuk plast och vattenfälla i form ett sidorör ( http://www.plastimo.com/catalogue/artic ... imit=%3D10). Cool-nDry är en variant på samma princip, och funkar den för engelsmän, i regn och rusk skall den nog vara bra. Såvitt jag kan tänka är poängen att den har ett mindre "footprint". Endera av modellerna kan du nog montera i och över befintligt hål med litet tur.

PS: i min ena doradebox bor GPS-antennen till min navigator, helt osynligt. Man känner trots detta draget i lufthålet, så de fungerar.
Går det att stänga din om man inte vill ha in friskluft.

Tog mig "en lutare" i förpiken i går eftermiddag. Höll på att dö av värmeslag, så jag låg och funderade på ett luftinsläpp till förpiken nån stans på fördäck.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Däcksventil -vilken är bäst?

Inlägg av Anders S » lör 30 jul 2011, 08:16

Toaen: Jadå, det går utmärkt att stänga, ty jag har kompletterat undersidan med en rosettventil från Biltema. Den är måhända inte totalt tät, men luftströmmen klarar den av att blockera.
Annars kan den tarvlige praktikern sätta valfri trasa i hålet, men så pragmatisk vill man kanske inte vara i de fina salongerna.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Däcksventil -vilken är bäst?

Inlägg av AndersGustafsson » lör 30 jul 2011, 08:22

Ventilen sitter på fördäck och får alltså inte vara för hög för då går focken i den, måste alltså vara en platt typ.
Jo, det är andra orsaken till att electroluxen skall bytas. Fockskotet fastnar i den. Men Solcellsventilatorerna suger ut luft, så det måste finnas inlopp någon annanstans.
/Anders G

BjörnS
Platinamedlem
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 12 jul 2008, 18:45

Re: Däcksventil -vilken är bäst?

Inlägg av BjörnS » lör 30 jul 2011, 09:52

JO, cool.. är hög i förhållande till Elux. Man kan ha en lägre "strut" också men den är fortfarande mer än dubbelt så hög.
Vitsen är att den funkar. Utsugsverkan får man om man vänder struten med vinden vilket dock fordrar ett manuellt ingrepp. Å andra sidan, ruffen är inte ett slutet utrymme, den luft som trycks in går ut genom andra hål. Blir trycket för stort så stänger den. Den fjäder som håller den öppen är rätt svag, den skall ju stänga redan för små mängder vatten. I byig vind kan man se och höra hur den arbetar.
Skall man ha en låg ventil som suger ut är nog en Eluxliknande eller Tannoyliknande med elfläkt att föredra. Om det blir någon täthet mot överbrytande sjö är kanske tveksamt.
//Björn

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Däcksventil -vilken är bäst?

Inlägg av Anders S » lör 30 jul 2011, 18:35

AndersGustafsson skrev:
Ventilen sitter på fördäck och får alltså inte vara för hög för då går focken i den, måste alltså vara en platt typ.
Jo, det är andra orsaken till att electroluxen skall bytas. Fockskotet fastnar i den. Men Solcellsventilatorerna suger ut luft, så det måste finnas inlopp någon annanstans.
Nu när du säger det, så kan man ju komplettera med att de här fiffiga Doradeventilerna (både "äkta" och nymodiga) ofta har en skyddsbåge, för att inte bli onödigtvis bli dekapiterade av skot och sjöstövlar. Just på fördäck passar de kanske inte heller lika bra, där sjöar kan gå gröna skall man nog ha en riktig ventil som kan skalkas. Att E-luxventilen rent principiellt beskylls för att suga ut luft är väl också en av anledningarna till att den blivit populär. Jag tror inte det är så mycket med den saken på ett turbulent däck eller rufftak.
Anders S

Minne
Platinamedlem
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 20 sep 2010, 21:24

Re: Däcksventil -vilken är bäst?

Inlägg av Minne » lör 30 jul 2011, 19:58

Jag har tidigare haft två Electroluxventiler på fördäcket på en Arcona 36. De läckte ju som såll men i stället för att helt byta ut dem så skaffade jag då två Vetus Portos 1 ventiler som är 100 % vattentäta. Tog loss Electroluxventilerna och sågade försiktigt med lövsåg och för hand ut korset där Electroluxventilens "skaft" satt och skar bort den uppåt stickande plast "kragen" så att det blev ett plant underlag för Vetusventilen. Därefter limmade jag med Sikaflex tillbaka bottnen av Electroluxventilen och skruvade fast Vetusventilen ovanpå den med Sikaflex. Till sist på med gamla rostfria kåpan igen. Resultatet var mycket lyckat och användes av mig i över nästan 15 år och används ännu av den nya ägaren. Därför har redan tillverkat/gjort en likadan ventil för HR 372:an som jag dock inte ännu hunnit montera i förpiken som helt saknar ventilation. Vetusventilen inne under den rostfria kåpan har enligt min erfarenhet tillräckligt mycket rum för att ventilationen skall fungera om man bara inte skruvar uppåt den för mycket så den "tar i taket". Kom ihåg att limma fast knoppen på den nya Vetusventilen så att den inte öppnar sig då du skall använda ventilen inifrån båten. Jag använde epoxylim för detta men kanske går det även bra med någon hård gängtätningsvätska.
Om Elektroluxventilen inte tidigare har rykt bort med något skot så lär den väl inte göra det framdeles heller.

Minne

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Däcksventil -vilken är bäst?

Inlägg av Anders S » lör 30 jul 2011, 20:08

Minne skrev:Jag har tidigare haft två Electroluxventiler på fördäcket på en Arcona 36. De läckte ju som såll men i stället för att helt byta ut dem så skaffade jag då två Vetus Portos 1 ventiler som är 100 % vattentäta. Tog loss Electroluxventilerna och sågade försiktigt med lövsåg och för hand ut korset där Electroluxventilens "skaft" satt och skar bort den uppåt stickande plast "kragen" så att det blev ett plant underlag för Vetusventilen. Därefter limmade jag med Sikaflex tillbaka bottnen av Electroluxventilen och skruvade fast Vetusventilen ovanpå den med Sikaflex. Till sist på med gamla rostfria kåpan igen. Resultatet var mycket lyckat och användes av mig i över nästan 15 år och används ännu av den nya ägaren. Därför har redan tillverkat/gjort en likadan ventil för HR 372:an som jag dock inte ännu hunnit montera i förpiken som helt saknar ventilation. Vetusventilen inne under den rostfria kåpan har enligt min erfarenhet tillräckligt mycket rum för att ventilationen skall fungera om man bara inte skruvar uppåt den för mycket så den "tar i taket". Kom ihåg att limma fast knoppen på den nya Vetusventilen så att den inte öppnar sig då du skall använda ventilen inifrån båten. Jag använde epoxylim för detta men kanske går det även bra med någon hård gängtätningsvätska.
Om Elektroluxventilen inte tidigare har rykt bort med något skot så lär den väl inte göra det framdeles heller.

Minne
Du tror inte (som jag tror) att man kan göra den lösningen (ännu) enklare genom att a) montera Vetusventilen rakt av (det finns nog alternativ också) och sedan b) komplettera med en E-luxkåpa (det finns en RF kopia från ROCA där man kan handla enbart kåpan) som skruvar direkt i däck ?
Anders S

Minne
Platinamedlem
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 20 sep 2010, 21:24

Re: Däcksventil -vilken är bäst?

Inlägg av Minne » lör 30 jul 2011, 20:43

Hej Anders S,
Det är klart att man kan förenkla systemet enligt behov och eget övervägande såsom du föreslår.
Av erfarenhet från en annan båt vet jag att det på fördäcket inte är någon bra ide att enbart använda Vetusventilen (alltså utan någon kåpa) för då fastnar skoten mellan locket och däcket så att det finns risk för att man drar sönder Vetusventilen. Dessutom så skvätter det in vatten från Vetusventilen vid ösregn eller då det stänker upp vatten på fördäcket vilket inte var något problem med monterad kåpa. Därför rekommenderar jag att använda Vetusventilen på däck med kåpan. På Najaden fick man göra ett speciellt beslag med två tvärgående bågar för att ventilen inte skulle skadas av självslående fockens skot. Men oberoende av om man har kåpa eller inte så är det alltid bra att helt stänga ventilen på fördäcket före man lägger ut i hög sjö. Men helst vill man kunna lämna ventilen öppen då man lämnar båten och det kunde man göra då Vetusventilen är under kåpan.

Minne

Skriv svar