Parkeringseländet i björlanda kile, brev till BKH

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Re: Parkeringseländet i björlanda kile, brev till BKH

Inlägg av J@nne » ons 20 jul 2011, 22:25

Gräva ut hit och dit? Är det inte isåfall mer ekonomiskt försvarbart att bygga ur hamnen rakt västerut och bygga två nya pirar längre ut mot välkommen och muddra upp däremellan? Hamnen skulle kunna dubblas på detta viset. Skjutfältet är fullt med bly och måste saneras innan man gör något där. Tänk om Grefab på berget hade sökt bygglov för en vindkraftspark? Nu vet jag att Brendan är starkt emot allt vad utbyggnad av vindkraft är. Men för att försöka förhindra en exploatering av området för bostäder vore det en tänkbar lösning.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Parkeringseländet i björlanda kile, brev till BKH

Inlägg av peterh » tor 21 jul 2011, 07:08

J@nne skrev:Gräva ut hit och dit? Är det inte isåfall mer ekonomiskt försvarbart att bygga ur hamnen rakt västerut och bygga två nya pirar längre ut mot välkommen och muddra upp däremellan? Hamnen skulle kunna dubblas på detta viset. Skjutfältet är fullt med bly och måste saneras innan man gör något där. Tänk om Grefab på berget hade sökt bygglov för en vindkraftspark? Nu vet jag att Brendan är starkt emot allt vad utbyggnad av vindkraft är. Men för att försöka förhindra en exploatering av området för bostäder vore det en tänkbar lösning.
brendan är nog nöjd så länge han får betala i en p-automat. Annars är ju en vindkraftpark
på skjutbanan ingen dum ide.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Björlanda kile lagun

Inlägg av Brendan » tor 21 jul 2011, 07:17

Det kan konstateras att man redan har börjat sanera skjutfältet och jag misstänker att det är första steget mot någon form av bostadsbebyggelse. Om man istället grävde ut området och skapade en underbart vacker, för alla vindar fullständigt skyddad lagun med en kanal ut till kilen, skulle man slå två flugor i en smäll.

På berget skulle man väl kunna tänka sig viss bostadsbebyggelse, så finge alla sina önskemål tillgodosedda. Ja, inte vindkraftsförespråkarna förstås. Men det finns mycket bättre lägen för förfulande vindkraftssnurror. Dels blåser det nog inte tillräckligt där, dels skulle det inte få plats så många kraftverk och dessutom börjar det bli ganska tättbebyggt i närområdet, så ett antal gigantiska vindsnurror, skulle bli väldigt störande. Vindkraft är bra på många sätt - på rätt plats. Bohusläns världsunika skärgård är är inte rätt plats!

Min första tanke var också att hamnen skulle kunna byggas ut med ytterligare pirar och uppmuddring. Men det skulle nog bli dyrare än lagunförslaget. Och dessutom - är inte Björlanda kile I tillräckligt stort redan?

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Re: Parkeringseländet i björlanda kile, brev till BKH

Inlägg av J@nne » tor 21 jul 2011, 11:08

Visst är Björlanda kile stort redan så varför vill du muddra upp en lagun? vad ska du ha den till? "underbart vacker" skriver du? ska du sitta där på ålderns höst när "Laranja" är såld och kvar finns bara en grinig gubbe?

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

BJÖRLANDA LAGUN - EN UTOPI?

Inlägg av Brendan » tor 21 jul 2011, 14:48

J@nne skrev:Visst är Björlanda kile stort redan så varför vill du muddra upp en lagun? vad ska du ha den till? "underbart vacker" skriver du? ska du sitta där på ålderns höst när "Laranja" är såld och kvar finns bara en grinig gubbe?
Morpheus, har du vaknat på fel sida idag? Varför detta märkliga påhopp min person? Vad har du emot den kanske något djärva men klart spännande tanken på en vidunderligt vacker lagun, som skulle kunna bli den mest uppskattade småbåtshamnen i hela göteborgsområdet?

Du känner kanske inte till det med det är sedan flera år en enorm efterfrågan på båtplatser i göteborgsområdet. Med mitt förslag skulle en stor del av de långa båtplatsköerna kunna kapas utan att man behövde bygga ut Björlanda kile till fullständigt gigantiska och ohanterliga mått enligt din metod.

Till och med du, unge man, kanske skulle bli mindre grinig, om du fick ha din Dominant i en välskött och estetiskt tilltalande hamn.

Hälsningar från
Brendan
Gammal till åren men ung, glad och kreativ till sinnelaget

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Björlanda kile hamnförening

Inlägg av Brendan » tor 21 jul 2011, 17:40

J@nne skrev:Man kan göra som jag gjorde, gick ur skitföreningen BKH, en menlös samling utan stake! Står där med mössan i handen och tar tacksamt emot vad Grefab föreslår. Dessutom stod de inte på sig när "frihamnsordningen" tvingades slopas genom Grefabs försorg. :evil:

Gnäll, gnäll, gnäll! BKH är allt annat än en skitförening. BKH:s främsta uppgift är organisera bevakningen av hamnen och alla hamnens båtar, och den uppgiften sköter BKH på ett utomordentligt bra sätt.

Att sedan många är illojala och smiter ifrån sitt ansvar är en annan sak. Vi är tillräckligt många som är lojala och ser till att hamnen bevakas varje natt under säsongen. Så även om du, morpheus, skiter i min och andras båtar, så ska du veta att jag nogsamt bevakar din Dominant på mitt årliga pass. Håll tillgodo!

Tror du mastkranarna hade reparerats om inte BKH sagt ifrån på skarpen i höstas, innan en dödsolycka inträffade? Detta är bara ett litet exempel på vad BKH uträttar.

Frihamnsförordningen kan man säga mycket om. Sätt dig in i frågan, så ska du få klart för dig att det nog inte är så självklart att vi ska vara anslutna till den. BKH har handlat helt rätt i frågan om frihamnsförordningen anser jag.

Morpheus, gaska upp dig! Du är hjärtligt välkommen tillbaka in i värmen till oss lojala medlemmar!

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Björlanda kile hamnförening

Inlägg av peterh » tor 21 jul 2011, 18:34

Brendan skrev:
J@nne skrev:Man kan göra som jag gjorde, gick ur skitföreningen BKH, en menlös samling utan stake! Står där med mössan i handen och tar tacksamt emot vad Grefab föreslår. Dessutom stod de inte på sig när "frihamnsordningen" tvingades slopas genom Grefabs försorg. :evil:

Gnäll, gnäll, gnäll! BKH är allt annat än en skitförening. BKH:s främsta uppgift är organisera bevakningen av hamnen och alla hamnens båtar, och den uppgiften sköter BKH på ett utomordentligt bra sätt.

Att sedan många är illojala och smiter ifrån sitt ansvar är en annan sak. Vi är tillräckligt många som är lojala och ser till att hamnen bevakas varje natt under säsongen. Så även om du, morpheus, skiter i min och andras båtar, så ska du veta att jag nogsamt bevakar din Dominant på mitt årliga pass. Håll tillgodo!

Tror du mastkranarna hade reparerats om inte BKH sagt ifrån på skarpen i höstas, innan en dödsolycka inträffade? Detta är bara ett litet exempel på vad BKH uträttar.

Frihamnsförordningen kan man säga mycket om. Sätt dig in i frågan, så ska du få klart för dig att det nog inte är så självklart att vi ska vara anslutna till den. BKH har handlat helt rätt i frågan om frihamnsförordningen anser jag.

Morpheus, gaska upp dig! Du är hjärtligt välkommen tillbaka in i värmen till oss lojala medlemmar!
BKH bevakar inte medlemmarnas intressen map parkeringseländet ! Hur man kan applådera
det slösaktiga och kundfientliga parkeringseländet är en gåta.Man har inte ens utverkat att
nattvakterna kan parkera utan avgift.

Annars håller jag med brendan och uppmanar alla att gå åtminstånde ett vaktpass om året. Själv ser
jag inte vaktpasset som en belastning utan som en möjlighet att träffa intressanta människor. Att dessutom
kunna uppleva en stilla sommarnatt är även det en förmån.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Re: Björlanda kile hamnförening

Inlägg av J@nne » fre 22 jul 2011, 09:04

Brendan skrev:
J@nne skrev:Man kan göra som jag gjorde, gick ur skitföreningen BKH, en menlös samling utan stake! Står där med mössan i handen och tar tacksamt emot vad Grefab föreslår. Dessutom stod de inte på sig när "frihamnsordningen" tvingades slopas genom Grefabs försorg. :evil:

Gnäll, gnäll, gnäll! BKH är allt annat än en skitförening. BKH:s främsta uppgift är organisera bevakningen av hamnen och alla hamnens båtar, och den uppgiften sköter BKH på ett utomordentligt bra sätt.

Att sedan många är illojala och smiter ifrån sitt ansvar är en annan sak. Vi är tillräckligt många som är lojala och ser till att hamnen bevakas varje natt under säsongen. Så även om du, morpheus, skiter i min och andras båtar, så ska du veta att jag nogsamt bevakar din Dominant på mitt årliga pass. Håll tillgodo!

Tror du mastkranarna hade reparerats om inte BKH sagt ifrån på skarpen i höstas, innan en dödsolycka inträffade? Detta är bara ett litet exempel på vad BKH uträttar.

Frihamnsförordningen kan man säga mycket om. Sätt dig in i frågan, så ska du få klart för dig att det nog inte är så självklart att vi ska vara anslutna till den. BKH har handlat helt rätt i frågan om frihamnsförordningen anser jag.

Morpheus, gaska upp dig! Du är hjärtligt välkommen tillbaka in i värmen till oss lojala medlemmar!
Ber om ursäkt om jag trampade på dina ömma fötter, men min åsikt om föreningen BKH kvarstår.
Vad gäller mitt ansvar att delta i bevakningen kan jag informera att jag under förra året var så kallat "extra bryggombud" och tog mitt ansvar som bevakare till fullo.
Vad gäller iår så har jag änsålänge inte gått mitt pass, men ämnar givetvis bevaka även din Comfort när så tillfälle finns.

Att jag skulle kliva in i värmen igen som du kallar det finner jag ingen anledning till.

Väl mött på havet min gode Brendan! Var på din vakt, jag seglar om dig akterifrån. :wink:

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Parkeringseländet i björlanda kile, brev till BKH

Inlägg av S-B A-son » fre 22 jul 2011, 10:37

J@nne skrev:Man kan göra som jag gjorde, gick ur skitföreningen BKH, en menlös samling utan stake! Står där med mössan i handen och tar tacksamt emot vad Grefab föreslår. Dessutom stod de inte på sig när "frihamnsordningen" tvingades slopas genom Grefabs försorg. :evil:

Det är inte så svårt att påverka en hamnförening. Om du känner att din egen röst inte riktigt räcker till, så ta med dig några meningsfränder på årsmötet.

Vad gäller parkering så tycker jag att det är OK att betala ett parkeringskort. Det gör, om inte annat, att det är möjligt att sjasa bort dem som parkerar utan att ha båt i hamnen. Detta är ett reellt problem i vår lilla hamn med få P-platser, som gränsar till en badplats.

mvh Sven-Barry

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Parkeringseländet i björlanda kile, brev till BKH

Inlägg av peterh » fre 22 jul 2011, 10:57

S-B A-son skrev:
J@nne skrev:Man kan göra som jag gjorde, gick ur skitföreningen BKH, en menlös samling utan stake! Står där med mössan i handen och tar tacksamt emot vad Grefab föreslår. Dessutom stod de inte på sig när "frihamnsordningen" tvingades slopas genom Grefabs försorg. :evil:

Det är inte så svårt att påverka en hamnförening. Om du känner att din egen röst inte riktigt räcker till, så ta med dig några meningsfränder på årsmötet.

Vad gäller parkering så tycker jag att det är OK att betala ett parkeringskort. Det gör, om inte annat, att det är möjligt att sjasa bort dem som parkerar utan att ha båt i hamnen. Detta är ett reellt problem i vår lilla hamn med få P-platser, som gränsar till en badplats.

mvh Sven-Barry
"Detta är ett reellt problem i vår lilla hamn" ??? Du kan knappast tala om björlanda kile, här finns
gott om parkering. För övrigt så hjälper ju inte lapplisor/p-avgift, då badarna naturligtvis kan betala
i automat och då ha samma rättigheter som båtägare att parkera.

Hela parkeringsproblemet bottnar ju i att grefab inte har förstånd att vara rationella, dvs att
ta in pengar på ett kostnadseffektivt sätt.Detta får vi båtägare betala för!
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Re: Parkeringseländet i björlanda kile, brev till BKH

Inlägg av J@nne » fre 22 jul 2011, 11:20

peterh skrev:
S-B A-son skrev:
J@nne skrev:Man kan göra som jag gjorde, gick ur skitföreningen BKH, en menlös samling utan stake! Står där med mössan i handen och tar tacksamt emot vad Grefab föreslår. Dessutom stod de inte på sig när "frihamnsordningen" tvingades slopas genom Grefabs försorg. :evil:

Det är inte så svårt att påverka en hamnförening. Om du känner att din egen röst inte riktigt räcker till, så ta med dig några meningsfränder på årsmötet.

Vad gäller parkering så tycker jag att det är OK att betala ett parkeringskort. Det gör, om inte annat, att det är möjligt att sjasa bort dem som parkerar utan att ha båt i hamnen. Detta är ett reellt problem i vår lilla hamn med få P-platser, som gränsar till en badplats.

mvh Sven-Barry
"Detta är ett reellt problem i vår lilla hamn" ??? Du kan knappast tala om björlanda kile, här finns
gott om parkering. För övrigt så hjälper ju inte lapplisor/p-avgift, då badarna naturligtvis kan betala
i automat och då ha samma rättigheter som båtägare att parkera.

Hela parkeringsproblemet bottnar ju i att grefab inte har förstånd att vara rationella, dvs att
ta in pengar på ett kostnadseffektivt sätt.Detta får vi båtägare betala för!
Nej, Sven-Barry har inte sin båt i Björlanda Kile utan i en mindre hamn i Göteborgs södra skärgård.
Sedan kan jag hålla med dig Peterh om parkeringseländet som breder ut sig i flera av Grefabs hamnar, det började ju i Saltholmen för många år sedan och sedan med Fiskebäck där man tvingas samsas med badgäster. Grefabs policy är ju att suga ut så mycket de kan på olika sätt. När man för några år sedan fick en prejudicerande dom om momsbeläggandet för vinteruppläggning så jublade säkert Grefab över detta.

Sedan det här med frihamnsordningens vara eller inte är ju ett ursprung där det kommunalt ägda Liseberg AB inte vill förlora intäkter på sina gästhamnsplatser vid Lilla bommen och Långedrag. Grefab sällar sig i ledet och förhindrar oss som har hyrt våra platser hela säsongen att låna ut dessa till likasinnade i andra hamnar. Vem som ligger på min plats när jag är ute borde väl rimligtsvis vara min ensak då jag hyr platsen redan? De kan ju inte ta dubbelt betalt för den ändå? :evil:

Detta bara en parentes i den hätska debatten om parkeringen.

Skriv svar