Dokument vid båtköp

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Robbano
Silvermedlem

Dokument vid båtköp

Inlägg av Robbano » tor 14 jul 2011, 06:57

Hej!

(Jag sökte i forum men hittade inget om denna frågan …)

Jag ska snart köpa en begagnat segelbåt (225.000 Sek) med ganska ny diesel-motor men jag har inte gjort en större båtsköp förut.

Vilka dokument ska jag begära att får ser (eller även får en egen kopia av ) från ägaren av båten innan köpet?

Hjärtligt tack för svar!

Robbano

d88-jwn
Platinamedlem
Kontakt:

Re: Dokument vid båtköp

Inlägg av d88-jwn » fre 15 jul 2011, 10:10

Bevis på ägarskap tror jag är det viktigaste. Nästa ev sak är om det finns (ifylld) servicebok på motorn, ofta ska man ju få service gjord på motorn ngt halvår efter köp vilket gör att garantin på motorn förlängs.

hej/Johan

barkbåt
Guldmedlem

Inlägg av barkbåt » fre 15 jul 2011, 13:55

Hej!
Minimum papper måste väl vara "Köpekontrakt Båt", googla på detta, finns hos Blocket.
Här finns just punkten att säljaren garanterar att han äger båten.
MVH
Tollef

sailaway
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av sailaway » fre 15 jul 2011, 19:07

Hos Kryssarklubben och tidningen Praktiskt båtägande så hittar du köpekontrakt. Föregående köpeavtal är väl enda sättet som säljaren kan visa på sitt ägande? Annars tycker jag att en komplett dokumentation som ger en uppfattning på genomförda servicearbeten, investeringar och instruktionsmanualer är bra att lämna över vid en försäljning. Det indikerar på lite allmän ordning och reda. Lycka till! :)

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » ons 20 jul 2011, 21:54

Om syftet är att i möjligaste mån få styrkt att säljaren = ägaren:

Begär att få se säljarens köpekontrakt i original och ordna med en kopia som du sparar.

Kopia av försäkringsbevis och betalning av försäkringen. Ring sedan och kolla hos försäkringsbolaget. Anteckna vem du talat med och vad som sas plus datum.

Kopia av avtal om hamnplats/uppläggningsplats och betalning av detta. Ring sedan och kolla hos marinan/båtklubben. Anteckna vem du talat med och vad som sas plus datum.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Skriv svar