Förtöjningstamp, dimension, brottsstyrka?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Förtöjningstamp, dimension, brottsstyrka?

Inlägg av AndersGustafsson » tis 12 jul 2011, 19:02

Deplacement 2,6t, hyfsat skyddat läge. Har sett en massa olika rekommendationer? 16mm för en 3t båt. Brottsstyrka = halva deplacementet. Brottsstyrka = deplacementet. ????
/Anders G

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Förtöjningstamp, dimension, brottsstyrka?

Inlägg av SWE54 » tis 12 jul 2011, 19:26

Ur Roblines katalog

båt 6-8 m, 2 t, 8-10 mm lina
båt 9 m, 4 t, 12 mm lina
båt 10 m, 5 t, 12 mm lina
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Förtöjningstamp, dimension, brottsstyrka?

Inlägg av AndersGustafsson » tis 12 jul 2011, 20:08

OK. Det som ju är förvillande är att olika 12mm linor kan ha ganska varierande hållfasthet.
/Anders G

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Förtöjningstamp, dimension, brottsstyrka?

Inlägg av Gaidin » ons 13 jul 2011, 10:23

De gånger en båt slitit sig, hur många gånger beror det på att tampen gått av?
Jag skulle vilja mena att vi allt för ofta använder för tjock tågvirke med följden av att de sitter sämre på knapet. En tunnare tamp kan dras fler gånger och sitter bättre.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Förtöjningstamp, dimension, brottsstyrka?

Inlägg av bosseh » ons 13 jul 2011, 15:17

Om förtöjningstamparna går av så beror det nog oftast på slitage eller ålder.
Tunnare tampar är smidigare men byt lite oftare. Väntas det storm är det bättre att säkra upp med fler tampar.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Förtöjningstamp, dimension, brottsstyrka?

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 13 jul 2011, 15:37

Lustigt att se denna tråd överst, jag tänkte fråga själv om samma sak.
I söndags stannade jag o dottern vid en brygga innanför Klacksörarna (södra bottenhavet) för lunch, la oss på läsidan. Snart stod det klart att åska o blåst var på g. Hade 14 eller 16 mm lina fram o bak med kraftigaste sortens ryckdämpare. Snart rgenade det bra nog, ner i båten o vänta. Efter en stund brakade det lös typ en tyfon, och jag tänkte att jag måste sätta fler tampar... Hann upp på däck och såg hur förtampen var av till 2/3, två sekunder gick den av, båten svängde ut från bryggan och började hugga med aktern mot båten bakom. Vi trodde bägge två (jag och den andra seglaren) att det skulle bli bara skit av bägge båtarna, att brygga och hele fan skulle åka upp på land. Jag kröp ut på bryggan, helt livsfarligt, och fick i en lång tamp i en av ringarna, tillbaka till båten, merr eller mindre livsfarligt hopp, knöt i knapen, sen halade vi som idioter bägge två och fick undan min båt från hans. Som tur var kom min lillrib emellan som en fender och begränsade skadorna. Vilken jävla pärs. Samma brygga har flera ggr varit utsatt för sydlig storm och legat still, nu flyttade den sig 1,5 meter i sidled med tyngder och allt. Vinden var som värst i kanske en eller två minuter, men då var det fruktansvärt vad fan det blåste. Lika snabbt lugnade det ner sig.

Någon skrev att vi ofta har onödigt grova linor, 12 mm räcker fint... Har man varit med om det kortvariga åskviggsraseri vi var med om i söndags skulle man aldrig säga så... Så jag undrar var man får tag i förtöjningslinor på typ 20 mm utan att bli helt rånad?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Förtöjningstamp, dimension, brottsstyrka?

Inlägg av bosseh » ons 13 jul 2011, 19:20

Guitar Nilsson skrev: Någon skrev att vi ofta har onödigt grova linor, 12 mm räcker fint...
bosseh skrev: Väntas det storm är det bättre att säkra upp med fler tampar.
?

En 12 mm tamp har en brottgräns på ca 2,5 ton. Det är ganska mycket. Dubbla 12 mm tål nästan lika mycket som en 20 mm.
Men hur mycket tål knaparna?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Förtöjningstamp, dimension, brottsstyrka?

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 13 jul 2011, 21:06

Det är väl olika knapstyrka på olika båtar, men på min verkar de vara väldigt starka. Betydligt starkare än en 16 mm lina i alla fall.
Frun har redan köpt 18 mm förtöjningslina på Biltema. Få se om de håller...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Förtöjningstamp, dimension, brottsstyrka?

Inlägg av eriksbo1 » ons 13 jul 2011, 21:46

Gaidin skrev:De gånger en båt slitit sig, hur många gånger beror det på att tampen gått av?
Jag skulle vilja mena att vi allt för ofta använder för tjock tågvirke med följden av att de sitter sämre på knapet. En tunnare tamp kan dras fler gånger och sitter bättre.
Helt ense. Ofta verkar fånglinorna fånigt överdimensionerade med sina väldiga Forsheda-bamsingar och mercx- o a hakar. Så även på min båt som ett arv fr förre ägaren. De tjocka linorna går inte smidigt runt knapen, en säkerhetsrisk det också. Men bara 12 mm för en 5 t båt enl Roblines rekommendation, det låter lite väl klent mina öron.

Användarvisningsbild
vhisla
Silvermedlem
Inlägg: 33
Blev medlem: lör 28 aug 2010, 11:55

Re: Förtöjningstamp, dimension, brottsstyrka?

Inlägg av vhisla » ons 13 jul 2011, 21:53

Du skriver att 2/3 var av, men är det för att dimensionen på tampen var för klen? Det låter kanske mer som ett skavningsproblem än brottlastrelaterat kan jag tycka. Att vara noggran att skydda mot skav tror jag är välinvesterad tid och eventuellt pengar. OM skav är orsaken (vilket jag är benägen att gissa, men kan såklart ha helt fel) så köper 20mm bara några minuter och löser egentligen inga problem. Jag skulle vilja höra hur ni i allmänhet och även i ditt exempel skyddar er mot skavning. Själv har jag i dagsläget en riktigt dålig lösning som jag måste se över nämligen, så tips mottages tacksamt! :-)
Vill du ha en handmålad tavla föreställande din båt?
Se min "avatar" som ett exempel.

Ove T
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 11:17

Re: Förtöjningstamp, dimension, brottsstyrka?

Inlägg av Ove T » tor 14 jul 2011, 11:51

Hej
Vår praktiska brottgräns är ofta ca hälften av uppgiven brottgräns. När man får fram brottgräns för en lina sitter den upprullad på stora trummor i båda ändar som dras isär tills linan brister och lasten avläses. Vi måste ju han knopar på våra linor och då är ca halva styrkan borta nästan ovsett knop eller splits.
Hälsningar Ove

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem
Inlägg: 266
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 14:43
Ort: Danmark

Re: Förtöjningstamp, dimension, brottsstyrka?

Inlägg av hhmcsv » tor 14 jul 2011, 13:55

I Danmark finns det "officielle rekommandationer" som är så här:

Bild

Och det är väl det som forsäkringsbolagen anser som rimligt................... :evil:

Män for min Beason med 4,5tons bruker jag 16mm polypropylen - det är gott :D
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Förtöjningstamp, dimension, brottsstyrka?

Inlägg av bosseh » tor 14 jul 2011, 14:05

Ove T skrev:Vår praktiska brottgräns är ofta ca hälften av uppgiven brottgräns.
Jag vet inte var du får den uppgiften ifrån men prov av splits mellan tamp och ankarkätting håller typ 80% av tampens brottgräns. http://www.seaqwest.se/pdf/baten/Hållfa ... ätting.pdf
Ögonsplitsar brukar hålla 90%, PB hade någon test för att antal år sedan.
Däremot halverar en pålstek styrkan, men det är å andra sidan inte en knop som ska användas vid förtöjning.
Tampar som går av brukar göra så mitt på, troligen pga någon tidigare skada eller helt enkelt tidens tand.

Tampar som är starka nog att lyfta båten i behövs inte. Däremot kan man behöva dubbla diametern för att klara många års slitage och vanskötsel. Men jag kan förstå de danska försäkringsbolagens rekommendationer, titta hur det ser ut i hamnarna!

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Förtöjningstamp, dimension, brottsstyrka?

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 14 jul 2011, 23:23

Min tamp gick av "i luften" mitt emellan ryckdämparen och ringen i bryggan. Alltså inte av skav. Jag använder nästan alltid en sk långseglarknop på bryggan, en variant med rundtörn. Tampen borde väl gått av i den ganska tunna ringen på bryggan, men där höll den.
Löjligt överdimensionerade...?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Förtöjningstamp, dimension, brottsstyrka?

Inlägg av SWE54 » fre 15 jul 2011, 11:10

Var tamparna i gott skick? Gamla?
Dom kanske inte hade så stor brottstyrka från början och efter några år i solen så kanske dom var ganska svaga och fibrerna gav med sig snabbt.
Det är ju precis så som A.G. är inne på, samma dimension har väldigt olika brottstyrka beroende på material, teknik mm.
Jag själv drar alltid tillbaka tampen på båten igen, dels för att det är enklare att justera, dels för att det är enklare när man går sedan igen.
Det är även lättare att lägga fast tampen på en knap än att knopa den i en ring el.dyl.
Man får ju då även "dubbel" dimension eller halva lasten om man så vill.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Skriv svar