Ordningsföljd för tekniska hjälpmedel?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
bosseh
Diamantmedlem

Re: Ordningsföljd för tekniska hjälpmedel?

Inlägg av bosseh » tis 21 jun 2011, 22:05

toaen skrev: Nån iPad fanns inte att köpa för att tillverkaren inte släpper fram tillräckligt många, bara för att det skall va ett sug efter dem.
Låter som en säljare som pratar i nattmössan, företag lever inte på att skapa sug utan på kränga.
Förra året såldes totalt 15 milj iPads (lär var 300 ggr mer än hela plottermarknaden)

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 22 jun 2011, 06:03

bosseh skrev:
toaen skrev: Nån iPad fanns inte att köpa för att tillverkaren inte släpper fram tillräckligt många, bara för att det skall va ett sug efter dem.
Låter som en säljare som pratar i nattmössan, företag lever inte på att skapa sug utan på kränga.
Förra året såldes totalt 15 milj iPads (lär var 300 ggr mer än hela plottermarknaden)
Om han pratade i nattmössan vet jag inte. Det var en stor elektronikaffär och de hade i alla fall ingen att sälja och Ipaden har varit slut de gånger jag besökt affärskjedjan tidigare, på olika platser i Sverige också. Det går att förboka sig för en iPad på företagets hemsida.

Köpte en billig Laptop i stället. Min gamla rasade för styvt en vecka sen. Den har bökat länge, men den var ju lastgammal.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » ons 22 jun 2011, 06:58

Jag blir lite brydd av alla kommentarer här. Killen frågade om vilka hjälpmedel han behöver för en 6-meters båt inomskärs, och det kommer tips om autopiloter, AIS, ekolod, GPS-plotters och allt möjligt. Vissa får det att låta som att man verkligen behöver alla dessa tillbehör, och skulle man välja att vara utan måste man vara orienterare av världsklass samt ha proffsigt kalibrerad utrustning och deviationstabeller.

Jag hävdar att med en så liten båt och i gång inomskärs behöver man inget annat än sjökort och en kompass som fungerar "hyfsat". Att lära sig läsa skökortet kommer man snabbt igång med. Ett ekolod är ju inte nödvändigt i en sån liten båt, det går att "känna sig fram" när man skall in i nya vikar.

Det jag vänder mig mot är att det skapas en bild att man först måste ha all den här utrustningen, att man tror att det inte går att klara sig utan en radar. Jag tycker det är viktigt att man börjar utan dessa hjälpmedel och när man känner sig trygg i detta kan man börja plocka på sig extra prylar för bekvämligheten.

Jag är inte mot att man satsar på en massa prylar, men jag tycker att alla grejor ofta tar fokus från seglingen och frihetsupplevelsen. Har seglat många båtar där skepparen är mer fokuserad på att knappa på plottern än att notera vad som händer i verkligheten. När sedan multi-instrumenten pajar muttras det över det i tre dagar tills man kommer på att det inte är något man saknar på sin semester ändå.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 22 jun 2011, 08:01

Fredrik skrev:Jag blir lite brydd av alla kommentarer här. Killen frågade om vilka hjälpmedel han behöver för en 6-meters båt inomskärs, och det kommer tips om autopiloter, AIS, ekolod, GPS-plotters och allt möjligt. Vissa får det att låta som att man verkligen behöver alla dessa tillbehör, och skulle man välja att vara utan måste man vara orienterare av världsklass samt ha proffsigt kalibrerad utrustning och deviationstabeller
Först påminner jag om att frågan faktiskt gällde en rangordning, inte en fråga om "vad behöver jag". Därav svaren avseende vad kommer före på listan och varför...

Sedan citerar jag mig själv: "Det är nästan omöjligt att svara på utan att veta vilken kompetens skepparen har och vilka alternativ som redan finns ombord. Till exempel är en GPS utan ytterligare tillbehör en gudagåva den dag man överraskande drabbas av dimma och sikten är tio meter, annars klarar man sig bra utan den, med en kompass och litet vana vid tillämpad terrester inomskärsnavigation (= fint snack för att "hänga med i sjökortet"). Är GPS det man har, och inget annat, är den kurs- och hastighetsgivare (hjälpligt) också."

Ett annat sätt att ställa frågan, kanske mer konstruktivt: Jag har a) tvåtusen kronor, b) sextusen kronor c) tiotusen kronor. Vad skall jag köpa om pengarna skall användas till elektroniska navigationshjälmedel? Helt i Fredriks anda väljer jag att bara svara på alternativ a): en GPS för tusen kronor, en handhållen VHF för tusen kronor.

(I min egen båt finns det mesta, utom radar. Det kommer säkert det också, men jag är inte klok.)
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 22 jun 2011, 08:07

Fredrik skrev:Jag blir lite brydd av alla kommentarer här. Killen frågade om vilka hjälpmedel han behöver för en 6-meters båt inomskärs, och det kommer tips om autopiloter, AIS, ekolod, GPS-plotters och allt möjligt. Vissa får det att låta som att man verkligen behöver alla dessa tillbehör, och skulle man välja att vara utan måste man vara orienterare av världsklass samt ha proffsigt kalibrerad utrustning och deviationstabeller.

Jag hävdar att med en så liten båt och i gång inomskärs behöver man inget annat än sjökort och en kompass som fungerar "hyfsat". Att lära sig läsa skökortet kommer man snabbt igång med. Ett ekolod är ju inte nödvändigt i en sån liten båt, det går att "känna sig fram" när man skall in i nya vikar.

Det jag vänder mig mot är att det skapas en bild att man först måste ha all den här utrustningen, att man tror att det inte går att klara sig utan en radar. Jag tycker det är viktigt att man börjar utan dessa hjälpmedel och när man känner sig trygg i detta kan man börja plocka på sig extra prylar för bekvämligheten.

Jag är inte mot att man satsar på en massa prylar, men jag tycker att alla grejor ofta tar fokus från seglingen och frihetsupplevelsen. Har seglat många båtar där skepparen är mer fokuserad på att knappa på plottern än att notera vad som händer i verkligheten. När sedan multi-instrumenten pajar muttras det över det i tre dagar tills man kommer på att det inte är något man saknar på sin semester ändå.
Nu framgick det inte från början hur stor (liten) båten var eller att den bara skall seglas inomskärs, var står f.ö det sistnämda? I min lista började jag med sjökort, fortsatte med kompass osv. Alltså så enkelt och grundläggande det bara går.Och först någonstans på slutet, efter en massa grejor kom radarn. Alltså som frågan ställdes, i rangordning. Sedan blev det ett stickspår som jag är högst ansvarig för, radar kontra AIS. Men jag tror knappast att denna sidodebatt förstörde tråden i någon större utsträckning.
Angående ekolod - de flesta missar en mycket stor anledning till att ha ekolod - vid svajankring när uppgiften om djupet där man läger ankaret är ovärderlig. För både stora och små båtar och i alla vatten.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 22 jun 2011, 08:12

Fredrik skrev:Jag blir lite brydd av alla kommentarer här. Killen frågade om vilka hjälpmedel han behöver för en 6-meters båt inomskärs, och det kommer tips om autopiloter, AIS, ekolod, GPS-plotters och allt möjligt. Vissa får det att låta som att man verkligen behöver alla dessa tillbehör, och skulle man välja att vara utan måste man vara orienterare av världsklass samt ha proffsigt kalibrerad utrustning och deviationstabeller.

Håller med om det mesta.
Det finns många nackdelar att alltid använda elektronik, mest att man faktiskt tappar känslan för terrester navigering. Så när saker lägger av så blir det genast ett bekymmer för många. Plottern är ett hjälpmedel, tillbehör, och inget annat, korten ska ändå vara framme och positionen ska ändå sättas ut.
Är båten såpass liten att man inte tänkt sova över i den så kommer man ju inte heller så långt så man bör väl ganska snart göra sig hemmastadd i vattnen
runtomkring. Att köpa en massa prylar bara för "i fall att" slutar oftast med att dom inte kommer att användas.
Vänta med all elektronik för man ska väl ändå lära sig från grunden...?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 22 jun 2011, 09:22

SWE54 skrev: Det finns många nackdelar att alltid använda elektronik, mest att man faktiskt tappar känslan för terrester navigering. Så när saker lägger av så blir det genast ett bekymmer för många. Plottern är ett hjälpmedel, tillbehör, och inget annat, korten ska ändå vara framme och positionen ska ändå sättas ut.
En observation: Jag hänger ju i Bohuslän lika mycket som jag kryssar på de mer öppna vidderna nere hos oss, och det visar sig varje år att (i skärgården) det kan gå dagar i sträck då man inte har igång plottern, utan "bara" följer med i sjökortet och kompassen. (Sedan har det också hänt att plottern har givit god information och det visats möjligheter att gå nya vägar).
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » ons 22 jun 2011, 16:15

Nu framgick det inte från början hur stor (liten) båten var eller att den bara skall seglas inomskärs, var står f.ö det sistnämda? I min lista började jag med sjökort, fortsatte med kompass osv. Alltså så enkelt och grundläggande det bara går.Och först någonstans på slutet, efter en massa grejor kom radarn. Alltså som frågan ställdes, i rangordning. Sedan blev det ett stickspår som jag är högst ansvarig för, radar kontra AIS. Men jag tror knappast att denna sidodebatt förstörde tråden i någon större utsträckning.
Angående ekolod - de flesta missar en mycket stor anledning till att ha ekolod - vid svajankring när uppgiften om djupet där man läger ankaret är ovärderlig. För både stora och små båtar och i alla vatten.[/quote]

Håller med dej till 100%
Radar AIS är intressant att diskutera, förhoppningsvis lär sej någon lite mer om dessa hjälpmedel.
AISen är det bästa hjälpmedlet efter GPSen, tycker jag som kör i trafikerade vatten.

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » ons 22 jun 2011, 22:29

Håller med dej till hundra procent! Men om nåns hobby är att ha segelbåten som plattform för en elektronisk arsenal, så går det bra det också. Envar blir salig på sin tro.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tor 23 jun 2011, 06:51

Eilean skrev: Nu framgick det inte från början hur stor (liten) båten var eller att den bara skall seglas inomskärs, var står f.ö det sistnämda? I min lista började jag med sjökort, fortsatte med kompass osv. Alltså så enkelt och grundläggande det bara går.Och först någonstans på slutet, efter en massa grejor kom radarn. Alltså som frågan ställdes, i rangordning. Sedan blev det ett stickspår som jag är högst ansvarig för, radar kontra AIS. Men jag tror knappast att denna sidodebatt förstörde tråden i någon större utsträckning.
Angående ekolod - de flesta missar en mycket stor anledning till att ha ekolod - vid svajankring när uppgiften om djupet där man läger ankaret är ovärderlig. För både stora och små båtar och i alla vatten.
Citerar första inlägget, första stycket i denna tråd:
xyz123 skrev:
Det finns idag en mängd olika tekniska hjälpmedel även för små fritidsbåtar. Att skaffa alla på en gång är för många helt orealistiskt. Vilken ordning rekommenderar ni för en liten fritidsbåt som bara används inomskärs? Vilka argument har du för den föreslagna ordningen? Vilka kan man avstå från?
Jag tycker att det framgår ganska tydligt att det var en liten båt och att den skulle användas inomskärs... Jag vet inget om erfarenheten hos trådstartaren, men jag antar att den personen har ganska liten seglingserfarenhet eftersom frågan ställs på forumet. Därför tycker jag att det är viktigt att ge ett rakt svar på frågan om vilken utrustning man behöver: Man behöver inte någon speciell utrustning för att ge sig ut i innerskärgården i en liten båt. Börjar man med flytväst, kan allt det andra komma när man vet vad och varför man behöver det. Jag är rädd att personer blir avskräckta från att vara på sjön bara för att de inte förstår alla prylar med konstiga förkortningar som de flesta anser vara nödvändiga för att kunna njuta av en dag på sjön i solen.
X-342 SWE 18 "Kexet"

xyz123
Guldmedlem

Inlägg av xyz123 » tor 23 jun 2011, 08:15

Tack för visat intresse för min fråga. Det har varit intressant att läsa svaren.

Jag är road av nya tekniska prylar. Att välja ut, skaffa, montera och använda en ny teknisk pryl är för mig ett av nöjena med att ha båt. Jag ställde frågan eftersom jag funderar på att skaffa ytterligare en teknisk, elektronisk, pryl.

Jag har givetvis de traditionella, mer eller mindre obligatoriska sakerna, från sjökort och kompass till visselpipa, pump och bloss. Om jag minns rätt är det ungefär 10 saker på listan. Jag har även en wireavbitare av hög kvalité som förhoppningsvis aldrig blir använd. Den hänger, färdig att använda, precis innanför öppningen till ruffen. (Jag har sett ett rigghaveri på nära håll.)
xyz123

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 23 jun 2011, 08:34

Trådskaparen ställer en konkret fråga om prioritering av ett antal uppräknade hjälpmedel.
Att då utgå från att trådskaparen är en okunnig novis som ska lära sig segla först är minst sagt drygt. Faktum är ju dessutom att ju mer nybörjare man är desto mer behöver man hjälpmedlen.

Läser man sen att trådskaparen har "gått radarkursen" och har en pejlkikare så finns det anledning att tro trådskaparen har betydligt mer kunskaper än många andra.

Att sjökort (i någon form) är viktigt vid inomskärsnavigering är självklart. Sen behövs ett system för att veta var man är. Det kan i vissa fall vara enkelt genom att följa med i sjökortet och hålla sig till utprickade farleder. Vill man gå utanför farlederna behövs ett sätt att fastställa sin position, dessutom måste systemet vara rimligt snabbt när avstånden till land och grund kan vara korta.
Slår man ihop ovanstående behov så är det bara plottern som uppfyller kraven.
Hur en odevierad kompass (som lätt kan visa 30 grader fel) är till någon nytta för positionsbestämningen är för mig en gåta.

Seglar man i krokiga farleder där lömska fartyg lurar bakom krökarna är AISen vettig. Förutsatt att fartygen är tillräckligt stora för att vara utrustade med AIS-tansponder. 300 brutto är inte helt små fartyg.
Men AISen behöver kopplas till något för visning. Tex en vädertålig plotter, lätt tillgänglig i sittbrunnen.

Användarvisningsbild
AndersJ
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersJ » lör 25 jun 2011, 09:40

Det är väldigt lätt att komma från ämnet, men det är väl på sätt och vis en del av vitsen med detta...

Jag seglar ju också en liten och lätt båt där allt fokus ligger på seglingens hantverk.

Jag har farit kring i skärgårdarna och på havet i många, många år och aldrig haft något annat än sjökort och kompass innan den nya tiden bröt in. Men i en liten båt så tycker jag nog att en liten och strömsnål plotter är ett förnämligt redskap.

Det blir mycket zoomande in och ut och det är nödvändigt att ha en som ritar om bilden snabbt, men att alltid veta var man är och vart man är på väg tycker jag är vasst.

I sommar ska jag prova iPad med Navionics, det jag sett hittills ser väldigt bra ut. En Garmin med lika stor bildskärm är rejält mycket dyrare.

Nu tycks ju gänget här vara erfarna gossar, men jag blir litet orolig hur det är för dem som börjar med elektronisk navigation utan att kunna hantverket. Det är inte alltid så lätt att omsätta kortets Cartesiska beskrivning av verkligheten med ögonens polära i grodperspektiv, jag har sett hur lätt det är att ta fel på uddarna.

Jag tror dessvärre att kortet kommer fram först då elektroniken strejkar för många och då ofta i en stressad situation. Hur får vi dem att öva?

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 25 jun 2011, 13:41

Bästa sättet att öva är ju att jämföra tex bäringar från pejlkompassen med bäringar i plottern.

Läser man "Sjö- och flygräddning online" så nämns ofta segelbåtar oftast i rubriker som "Segelbåt på grund".
Dessa har nog antingen inte haft en plotter igång eller inte behärskat terrester navigering.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » lör 25 jun 2011, 14:20

Personligen tror jag att det är en bra träning för den nybörjare som börjar med att plotternavigera, att ställa in plottern så norr alltid är uppåt. Och att man alltid vid ändrad kurs uttalar (tyst inom sig) vilket gradtal man skall styra efter giren.
Det ger en bra träning att snabbt bedöma ungefärliga kurser. Måste man sen plötsligt övergå till ett papperssjökort så har mann redan en viss vana av att ta sig fram med det och en kompass också.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar