Fredrik skrev:Jag blir lite brydd av alla kommentarer här. Killen frågade om vilka hjälpmedel han behöver för en 6-meters båt inomskärs, och det kommer tips om autopiloter, AIS, ekolod, GPS-plotters och allt möjligt. Vissa får det att låta som att man verkligen behöver alla dessa tillbehör, och skulle man välja att vara utan måste man vara orienterare av världsklass samt ha proffsigt kalibrerad utrustning och deviationstabeller
Först påminner jag om att frågan faktiskt gällde en rangordning, inte en fråga om "vad behöver jag". Därav svaren avseende vad kommer före på listan och varför...
Sedan citerar jag mig själv: "Det är nästan omöjligt att svara på utan att veta vilken kompetens skepparen har och vilka alternativ som redan finns ombord. Till exempel är en GPS utan ytterligare tillbehör en gudagåva den dag man överraskande drabbas av dimma och sikten är tio meter,
annars klarar man sig bra utan den, med en kompass och litet vana vid tillämpad terrester inomskärsnavigation (= fint snack för att "hänga med i sjökortet"). Är GPS det man har, och inget annat, är den kurs- och hastighetsgivare (hjälpligt) också."
Ett annat sätt att ställa frågan, kanske mer konstruktivt: Jag har a) tvåtusen kronor, b) sextusen kronor c) tiotusen kronor. Vad skall jag köpa om pengarna skall användas till elektroniska navigationshjälmedel? Helt i Fredriks anda väljer jag att bara svara på alternativ a): en GPS för tusen kronor, en handhållen VHF för tusen kronor.
(I min egen båt finns det mesta, utom radar. Det kommer säkert det också, men jag är inte klok.)