vilken extra gps?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: vilken extra gps?

Inlägg av AndersGustafsson » mån 13 jun 2011, 13:27

Vågar man lita på en iFån då? Jag har förstått att garantin slutar gälla bara man tar dem ur förpackningen :)
/Anders G

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: vilken extra gps?

Inlägg av Eilean » mån 13 jun 2011, 13:52

Frågan är väl, vilka krav skall man ställa på en apparat som skall fungera som reserv-gps?
Några är väl att den skall vara hyggligt vattentät, stöttålig, vara oberoende av båtens elsystem och fungera länge på en omgång batterier. Inget av dessa önskemål är väl till nackdel i svampskogen också.

Därför har jag en gul, gummiklädd Etrex, trots att jag har en smartphone också. Den sistnämda är kul till mycket och få prylar av den storleken kan både vara så fantastiskt bra och samtidigt så kass att sammanbrottet ständigt ligger nära. En sak är klar - de är absolut inget att förlita sig på när det börjar strula på allvar till sjöss.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: vilken extra gps?

Inlägg av Anders S » mån 13 jun 2011, 15:28

Nu kostar väl en Etrex inte skjortan (tusen kronor), men i stort sett vilken vattensäker GPS som helst kan väl duga? Vill man inte ge tusen spänn får man botanisera i beg-annonserna. Jag har en Garmin 12XL som hängt med länge som reserv - den fungerar, går på vanliga batterier och kan användas för att navigera med, hjälpligt. En poäng är att den (XL12) kan vara en givare till PC:ns navprogram, om man nu har en sådan. Det tror jag inte är lika enkelt med de nyare och inte heller Iphone. Det är heller inte viktigt, om strömmen är slut.

Sedan, batteritid: I ett läge när allt kajkat ur och eländet är totalt (alltså, ingen kylning till ölen, ingen is till GT:n, ingen lampa på dass...) så kan man ekonomisera galant med batterierna genom att slå av navigatorn mellan gångerna man kollar sin position. Man behöver inte kolla positionen varje minut på havet. Vare sig man kör Iphone eller enkel reserv-gps så skall man inte vara så bekymrad för batterierna i ett sådant läge, de räcker flera dagar om man gör så.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: vilken extra gps?

Inlägg av bosseh » mån 13 jun 2011, 16:26

Man kanske ska skilja på en reserv-gps och en nöd-gps. Den senare ska fungera när allt annat lagt av långt ute till havs. Sannolikheten att den behövs är ganska liten, i synnerhet på normal semestersegling.
Reserv-gpsen behöver man när den vanliga plottern lagt av eller misshandlats med båtshaken. Eller om man är misstänksam på ordinarie plotters funktion.

För nödbruk är det troligen någon 1000krs gummiklädd grej med torrbatterier rätt. Givetvis förvarad i en plåtburk så att den överlever en åsksmäll.

Som reserv är iPhone mfl perfekt, den kan ersätta en havererad plotter så att semesterseglingen kan fortsätta. Tex har jag varit med när vi använt iPhonen därför den stora fina plottern hade glapp i sin strömförsörjning. Problemet kunde åtgärdas när vi var i hamn och kunde komma åt kablarna.

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: vilken extra gps?

Inlägg av Mr Sailman » mån 13 jun 2011, 16:43

bosseh skrev:... ersätta en havererad plotter så att semesterseglingen kan fortsätta ...
Jag minns med betämdhet att det inte alltför länge sedan gick alldeles utmärkt att semestersegla med "bara" kompass, mekanisk logg, sjökort, passare, gradskiva och linjal. :wink:

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: vilken extra gps?

Inlägg av Eilean » mån 13 jun 2011, 17:07

Mr Sailman skrev:
bosseh skrev:... ersätta en havererad plotter så att semesterseglingen kan fortsätta ...
Jag minns med betämdhet att det inte alltför länge sedan gick alldeles utmärkt att semestersegla med "bara" kompass, mekanisk logg, sjökort, passare, gradskiva och linjal. :wink:


Undrar hur många som minns hur man gjorde. Och har grejorna kvar?

I övrigt har Bosseh naturligtvis rätt i att man skall skilja på nöd- och reservgps. Jag tänkte nog i banorna nöd.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: vilken extra gps?

Inlägg av Anders S » mån 13 jun 2011, 17:32

Eilean skrev:
Mr Sailman skrev:
bosseh skrev:... ersätta en havererad plotter så att semesterseglingen kan fortsätta ...
Jag minns med betämdhet att det inte alltför länge sedan gick alldeles utmärkt att semestersegla med "bara" kompass, mekanisk logg, sjökort, passare, gradskiva och linjal. :wink:


Undrar hur många som minns hur man gjorde. Och har grejorna kvar?

I övrigt har Bosseh naturligtvis rätt i att man skall skilja på nöd- och reservgps. Jag tänkte nog i banorna nöd.
Men snälla Gunnar, det här skall alla kunna, vare sig de minns eller ej. Och kan de inte det, eller har sålt transportör och linjal på Tradera, så förtjänar de inte en andra chans, må sjöormen dra ner dem i havsens djup. Heja Sailman!
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: vilken extra gps?

Inlägg av toaen » mån 13 jun 2011, 19:34

Eilean skrev:
Mr Sailman skrev:
bosseh skrev:... ersätta en havererad plotter så att semesterseglingen kan fortsätta ...
Jag minns med betämdhet att det inte alltför länge sedan gick alldeles utmärkt att semestersegla med "bara" kompass, mekanisk logg, sjökort, passare, gradskiva och linjal. :wink:


Undrar hur många som minns hur man gjorde. Och har grejorna kvar?

I övrigt har Bosseh naturligtvis rätt i att man skall skilja på nöd- och reservgps. Jag tänkte nog i banorna nöd.
Under de styva tre timmarna jag som jag varit kroppsligen frånvarande från min dator och sailguide har jag funderat på en fråga, som ju lite stämmer in på funderingarna ovan

De senaste åren har jag i första hand navigerat med SeaClear och digitala sjökort på min laptopp i kombination med en GPS-puck. I min nuvarande båt är det svårt att placera datorn vid den inre styrplatsen så att jag på ett bekvämt sätt kan titta på sjökortet i den. Jag måste vrida på huvudet ganska mycket och det är väldigt jobbigt och jag får ont i rygg och nacke av att sitta vänd med huvudet i mer än 90 grader timme efter timme när jag sitter inne och styr. Därför funderar jag på att köpa en iPad som skulle få plats framför ratten, så att jag kan sitta ganska bekvämt när under min färd blindstirrar på skärmen.

På rattpedistalen i sittbrunnen har jag tagit bort kompassen (åtminstone tillfälligt) och monterat en enkel plotter med sjökort som sträcker sig från södra Norge till Bornholm och Holland. Jag har en styrkompass i däcksalongen och en handhållen blå peljkompass samt även en pejlkompass inbyggd i kikaren. Jag har dessutom en Handållen GPS Garmin 76 utan karta och skulle också kunna ta med mig en gul Garmin eTrex, även den utan karta.

Pappersjökort, transportör, passare och blyertspenna finns ombord samt läroboken i navigation "Rätt kurs på sjön" som jag köpte andra gången jag läste skepparexamen. Logg och ekolod samt vindinstrument finns naturligtvis.

Jag har även en VHF ombord, men jag har ingen antenn till den. Här kommer mitt problem.

Jag skulle behöva gå till mastkaranen i Lysekil, ca 6 distansminuter bort, för att montera en ny antenn till VHF;en och även en båtantenn till mitt Net1bredband, i masttoppen.
Kan troligtvis få med mig en pensionerad sjökapten och en smögare som tillbringade alla sina sommarlov i ungdomen på pappans fraktskuta.

Är det oansvarigt av mig att ge mig ut på denna långa seglats, eller behöver jag komplettera min navigationsutrustning ytterligare? :wink:
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
sorken88
Silvermedlem
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 16 nov 2008, 07:33

Re: vilken extra gps?

Inlägg av sorken88 » mån 13 jun 2011, 21:04

"Ska man leva i nuet, gäller det att vara där", en dagens Dick som gäller ännu i dag. Jag har precis gått förarbevis och kustskeppare. Där fick man lära sig att använda bestick, och då menar jag inte kniv och gaffel :mrgreen:
Naturligtvis skall man använda plottrar och mobiltelefoner. Att gå kurs och praktiskt lära sig med hjälp av passare, transportör och gradskiva, det är ju bara så självklart. De dumma, de tar livet av sig själv förr eller senare, och då hjälper inte några kurser. Är jag inte fördomsfull eller :roll:

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: vilken extra gps?

Inlägg av Eilean » mån 13 jun 2011, 23:03

Anders S skrev:Men snälla Gunnar, det här skall alla kunna, vare sig de minns eller ej. Och kan de inte det, eller har sålt transportör och linjal på Tradera, så förtjänar de inte en andra chans, må sjöormen dra ner dem i havsens djup. Heja Sailman!
Ska och ska sa Gustav Wasa....

Nog fanken kan jag det. Jag håller fortfarande på att nörda mig genom att sätta av positioner med en timmes mellanrum på papperskort vid längre överseglingar och har givit Fru S order att göra samma sak när undertecknad sover.

Men jag undrar hur många som har vare sig reservplotter/GPS och/eller papperskort ombord.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: vilken extra gps?

Inlägg av Anders S » mån 13 jun 2011, 23:45

Man kan då säga några kloka ord om äkta redundanta system, dvs något som hjälpligt funkar utan ström och utan satelliter ifall att... Då kommer ju ång-navigation nära till hands. Sedan kan man ändå ställa till det för sig, kanske har man ingen pennvässare när man sabbat blyertspennan? Framförallt bör navsystemet man har som backup vara oberoende av båtens ström, det är väl det viktiga? De enkla grejorna fungerar ju bevisligen även då allt annat slocknat.

Men att en smartphone, en begagnad eller billig gps eller en dator som alternativ till plottern är bra alternativ, det kan vi enas om.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: vilken extra gps?

Inlägg av bosseh » tis 14 jun 2011, 10:58

Mr Sailman skrev: Jag minns med betämdhet att det inte alltför länge sedan gick alldeles utmärkt att semestersegla med "bara" kompass, mekanisk logg, sjökort, passare, gradskiva och linjal. :wink:
Jo, jag minns också de resorna, oftast några timmars segling i eller i närheten av farlederna. Till någon annan ort eller till en välkänd vik. Kanske till någon ny vik om vädret var riktigt bra. Lodning med båtshake eller kanske med den riktigt uppstuckna lodlinan. Man fick gå därifrån innan det började blåsa upp eller skymma. Ibland straffades detta övermod med att man blev kvar flera dygn och fick leva på Bullens Pilsnerkorv och inlagda persikohalvor.
Visst gjorde man lite längre seglingar över öppet vatten men siktade då på någon bra inseglingsfyr som syntes på lite håll.
Ytterst få hade möjlighet att fastställa sin position. Pejlkompasserna var dyra och mycket sällsynta. Den mekaniska loggen hade dålig precision, i synnerhet i låga farter. Den sällsynta släploggen var bättre men inte helt enkelt att hantera. Vred sen vinden under överfarten så blev det en del konstruerande i sjökortet när man skulle försöka uppskatta och ta hänsyn till avdrift mm.
För längre resor var det radiopeljlning. Hur många gånger har man inte nervöst rattat på radion innan radiofyrarna hördes. Något enklare med Consolfyrarna. Räkna dots and dashes på Bushmills och Stavanger
Längre bort var det sextanten som fick komma fram medan man väntade på att solen skulle dyka upp. Eller upp i ottan med starka tuben monterad, diffusorglaset nedfällt och pejlkompassen i handen. Spanande efter någon av de 6-7 möjliga fixstjärnorna. Med lite tur fick man 2-3. Men ofta ingen därför att de inte syntes eller det inte gick att få en klar horisont.
Sen blev det pappersarbete . Oftast räknade man två gånger för att minska risken för fel.
Lite ofyllt så fick man två solfix med två dygn mellan.
Att läggas ut på det egenkonstruerade sjökortet som två pejlingar och utseglad distans.

Nog är jag ganska glad över plotter, iPhone mm.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: vilken extra gps?

Inlägg av Anders S » tis 14 jun 2011, 11:08

bosseh skrev:
Mr Sailman skrev: Jag minns med betämdhet att det inte alltför länge sedan gick alldeles utmärkt att semestersegla med "bara" kompass, mekanisk logg, sjökort, passare, gradskiva och linjal. :wink:
Jo, jag minns också de resorna, oftast några timmars segling i eller i närheten av farlederna. Till någon annan ort eller till en välkänd vik. Kanske till någon ny vik om vädret var riktigt bra. Lodning med båtshake eller kanske med den riktigt uppstuckna lodlinan. Man fick gå därifrån innan det började blåsa upp eller skymma. Ibland straffades detta övermod med att man blev kvar flera dygn och fick leva på Bullens Pilsnerkorv och inlagda persikohalvor.
Visst gjorde man lite längre seglingar över öppet vatten men siktade då på någon bra inseglingsfyr som syntes på lite håll.
Ytterst få hade möjlighet att fastställa sin position. Pejlkompasserna var dyra och mycket sällsynta. Den mekaniska loggen hade dålig precision, i synnerhet i låga farter. Den sällsynta släploggen var bättre men inte helt enkelt att hantera. Vred sen vinden under överfarten så blev det en del konstruerande i sjökortet när man skulle försöka uppskatta och ta hänsyn till avdrift mm.
För längre resor var det radiopeljlning. Hur många gånger har man inte nervöst rattat på radion innan radiofyrarna hördes. Något enklare med Consolfyrarna. Räkna dots and dashes på Bushmills och Stavanger
Längre bort var det sextanten som fick komma fram medan man väntade på att solen skulle dyka upp. Eller upp i ottan med starka tuben monterad, diffusorglaset nedfällt och pejlkompassen i handen. Spanande efter någon av de 6-7 möjliga fixstjärnorna. Med lite tur fick man 2-3. Men ofta ingen därför att de inte syntes eller det inte gick att få en klar horisont.
Sen blev det pappersarbete . Oftast räknade man två gånger för att minska risken för fel.
Lite ofyllt så fick man två solfix med två dygn mellan.
Att läggas ut på det egenkonstruerade sjökortet som två pejlingar och utseglad distans.

Nog är jag ganska glad över plotter, iPhone mm.
Jo, det är klart att ha det på sättet ovan inte är någon semester.
Anders S

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: vilken extra gps?

Inlägg av Berra2 » tis 14 jun 2011, 11:26

"är sugen på att köpa en gps som ska kunna fungera som extra gps i båten och gärna litet i bilen och helst också som bärbar på vandringar.

något bra förslag?"

Så skrev jag i inledningen till den här tråden. Det var alltså inte huvudsakligen en nöd-gps jag sökte utan ett komplement. Visst, om den ordinarie slutar fungera kan väl den nya duga men mest var den avsedd för turer i skogen och i bilen. Kanske också då man slår sig på en långtur i jollen.
Tänker därför, är inte en iphone för ömtålig?
Annan tanke: Vad skiljer de där itrex och de dyrare bärbara garmin, som oregon t. ex?

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: vilken extra gps?

Inlägg av bosseh » tis 14 jun 2011, 12:01

Berra2 skrev:"
Tänker därför, är inte en iphone för ömtålig?
Visst är den ömtåligare än en gummiklädd handjagare men en mer avancerad apparat blir ju alltid mer ömtålig.
Men med lite förstånd och lite skydd så är det inga problem. Trots allt, det finns ganska många iPhones ute som fungerar ganska bra trots en del smällar.
De håller ju för en tonåring ...

Skriv svar