Gott om nya ejdrar i år
Re: Gott om nya ejdrar i år
Man får väl bara hoppas måsarna inte tar så många...
En annan sak lite OT så här nu när sidan ändå nämns.
Det är inte helt enkelt att navigera på Seniorseglarna. Som nu när det länkas till en specifik sida så kommer man inte därifrån på ett enkelt sätt utan att börja redigera i adressfältet.
Det är kanske något att fundera på eller i alla fall nämna för webmastern...
Annars finns en del intressanta saker att läsa.
Det är inte helt enkelt att navigera på Seniorseglarna. Som nu när det länkas till en specifik sida så kommer man inte därifrån på ett enkelt sätt utan att börja redigera i adressfältet.
SWE54 skrev:Man får väl bara hoppas måsarna inte tar så många...
Det var bra att du tog upp det. Jag trodde inte att det kunde bli enklare. Själv klickar jag på en vänsterpil allra högst upp i vänstra hörnet och vips är jag tillbaka på Sailguide. Men det kanske inte ser likadant ut hos alla.
Naturligtvis är jag angelägen om att det ska vara busenkelt att navigera till, från och på http://www.seniorseglarna.se Alla råd och tips för att göra det enklare emotses med tacksamhet.
I och för sig skulle jag kunna skriva om inläggen i Sailguide och lägga ut bilderna här, men det känns som ett onödigt dubbelarbete, när man enkelt kan lägga ut en länk.
Välkommen att länka, Brendan, då blir det inga problem med upphovsrätt. Det är om man klipper och klistrar, i synnerhet om man (givetvis av misstag) får med andras bilder, som det blir knepigt.
Jag tyckte också det fungerade enkelt att komma tillbaka - den som vill kan ju prova att vänsterklicka och "öppna i ny flik". Jag tyckte också att returpilen gick som förväntat inne i "Seniorseglarna".
Jag tyckte också det fungerade enkelt att komma tillbaka - den som vill kan ju prova att vänsterklicka och "öppna i ny flik". Jag tyckte också att returpilen gick som förväntat inne i "Seniorseglarna".
Anders S
Jag tänkte mer på själva seniorseglarna. När man väl är där så har man ju i princip bara den sidan man länkats till och det finns ingen meny eller länkar till startsidan. Man kommer liksom inte längre på den siten.Brendan skrev: Det var bra att du tog upp det. Jag trodde inte att det kunde bli enklare. Själv klickar jag på en vänsterpil allra högst upp i vänstra hörnet och vips är jag tillbaka på Sailguide. Men det kanske inte ser likadant ut hos alla.
...
Att ta sig tillbaka till SG är inget bekymmer...
Aha, är det det som är problemet. Just nu ser jag ingen annan lösning än att lägga ut två länkar, dels den som går direkt på målet och dels http://www.seniorseglarna.seSWE54 skrev:Jag tänkte mer på själva seniorseglarna. När man väl är där så har man ju i princip bara den sidan man länkats till och det finns ingen meny eller länkar till startsidan. Man kommer liksom inte längre på den siten.Brendan skrev: Det var bra att du tog upp det. Jag trodde inte att det kunde bli enklare. Själv klickar jag på en vänsterpil allra högst upp i vänstra hörnet och vips är jag tillbaka på Sailguide. Men det kanske inte ser likadant ut hos alla.
...
Att ta sig tillbaka till SG är inget bekymmer...Jag brukar öppna alla länkar i ny flik så är det enkelt att hoppa fram och tillbaka.
Men jag ska fundera vidare på detta angenäma problem.
När det gäller länkning till och från Seniorseglare: siten är byggd i ramar (frames) och då blir det så här.
Konsekvensen blir då att om man vill ha med sig menyfältet får man ge instruktioner i stil med "klicka på Senaste nytt, 5:e menyalternativet från toppen för att läsa om Ejdrar". Då följer menyn med.
Gnm "frames" laddas sidorna i enskilda ramar eller ytor - ett sätt att snabba surfandet på en site. Om man inte har frames laddas hela sidan raktuppochner vilket kan anses jobbigt om man sitter på slö uppkoppling. Lösningen var mer vanligt förr om åren.
Ett förslag Brendan är att gå över till en blogg för Seniorseglare. Er site skulle lämpa sig förträffligt för en blogg tycker jag. Förslagsvis WordPress som är relativt enkelt och har brett stöd. Men alternativ finns.
Gjorde en sådan överföring av en site själv i våras - från hårdkodad med frames mm till WordPress Blogg. Är långt ifrån kodknackare själv så jag var lite spänd inför detta, men det visade sig vara enklare än man trott. Ett rejält lyft på många sätt.
Skicka gärna PM om du vil ha mer detaljer.
Konsekvensen blir då att om man vill ha med sig menyfältet får man ge instruktioner i stil med "klicka på Senaste nytt, 5:e menyalternativet från toppen för att läsa om Ejdrar". Då följer menyn med.
Gnm "frames" laddas sidorna i enskilda ramar eller ytor - ett sätt att snabba surfandet på en site. Om man inte har frames laddas hela sidan raktuppochner vilket kan anses jobbigt om man sitter på slö uppkoppling. Lösningen var mer vanligt förr om åren.
Ett förslag Brendan är att gå över till en blogg för Seniorseglare. Er site skulle lämpa sig förträffligt för en blogg tycker jag. Förslagsvis WordPress som är relativt enkelt och har brett stöd. Men alternativ finns.
Gjorde en sådan överföring av en site själv i våras - från hårdkodad med frames mm till WordPress Blogg. Är långt ifrån kodknackare själv så jag var lite spänd inför detta, men det visade sig vara enklare än man trott. Ett rejält lyft på många sätt.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Ett annars ganska enkelt sätt är att ha en länk till startsidan på varje sida. Då kan man lätt alltid komma "hem" och man får menyn.
Nu förutsätts det att man startat från startsidan vilket ju inte alltid är fallet om man direktlänkar.
Nu förutsätts det att man startat från startsidan vilket ju inte alltid är fallet om man direktlänkar.
stangen skrev:När det gäller länkning till och från Seniorseglare: siten är byggd i ramar (frames) och då blir det så här.
Tack för tipset, Stangen. Vi ska ta det under övervägande. Men det är många faktorer som spelar in. Inte minst gamla, delvis urgamla, hundar och att lära sig sitta - igen, sådana saker... Kan man verkligen flytta så mycket material utan en rent övermänsklig arbetsinsats? Det rör sig om tusentals text- och bildfiler. Det är en enorm volym, som byggs på med ett antal filer varje dag sedan 3 år tillbaka.
Till att börja med gör jag så att jag lägger en länk till startsidan längst upp till vänster på de sidor som jag lägger ut på Sailguide. Som framgår av mitt tidigare inlägg har jag hittills tillämpat det på sidan "Senaste Nytt".
Utmärkt, det räcker långt med den länken.
...så måste jag dessvärre rapportera det motsatta, i varje fall från 08-skärgård.
Har inte varit ute nästan alls av olika skäl, men har redan hunnit se flera stora flockar av skrockande ådor, helt utan ungar. Så den katastrofala trend som Skärgårdsstiftelsen rapporterade om tycks tragiskt nog fortsätta.
Har inte varit ute nästan alls av olika skäl, men har redan hunnit se flera stora flockar av skrockande ådor, helt utan ungar. Så den katastrofala trend som Skärgårdsstiftelsen rapporterade om tycks tragiskt nog fortsätta.