Finns det någon motorkunnig som har någon idé om felet till följande: efter ca 45-60 minuters motorgång så börjar motorn, en VP D1-30 från 2006 att tappa varvtalet. Den sackar av och om jag inte drar av på gasen tror jag att den skulle stanna helt. Marschfart är ca 2100 varv. Efter att motorn fått gå på tomgång någon minut går det att öka till ca 1500-1600 varv, mer än så så börjar den sacka igen. När jag går ner på tomgång tjuter dessutom larmet och oljelampan tänds.
Tror ni att det räcker med att byta olje- och bränslefilter eller kan det vara något annat fel? Jag köpte båten i våras och filtren byttes förra våren har jag förstått. Motorn startar perfekt för övrigt.
Aclei
Dåligt varvtal på en D1-30
Re: Dåligt varvtal på en D1-30
oljekylare ?..backslag ?
Re: Dåligt varvtal på en D1-30
Jag vill först säga att jag inte är motorexpert på något sätt.
Men jag hade börjat fundera på temperaturen. Hur ser tempmätaren, om sådan finnes, ut vid sackningarna? Om det bara är temperaturvarnare, larmar den eller inte? Fungerar den?
Men jag hade börjat fundera på temperaturen. Hur ser tempmätaren, om sådan finnes, ut vid sackningarna? Om det bara är temperaturvarnare, larmar den eller inte? Fungerar den?
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL
STOPPA JANZONS
MYGEL
- Mr Sailman
- Diamantmedlem
- Inlägg: 250
- Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
- Ort: Öresund
Re: Dåligt varvtal på en D1-30
Jag har en första generationens D1-30 tillverkad 2005. Under första säsongen 2006 hade vi upprepade problem med att motorn larmade för lågt oljetryck när man kört en bra stund på marschvarv och därefter gick ned på tomgång (inga problem med att den tappade kraft dock). Den lokala VP-servicepartnern blev inkopplad och försök till åtgärd var att byta oljetrycksgivare vilket inte gjorde någon skillnad. Efter hand under 2006 visade sig att fler D1-30 hade liknande problem. Så småningom kom Volvo Penta med lösningen att det behövdes monteras oljekylare vilket vi fick gjort på garantin. Efter det upphörde problemen. Själva oljekylaren är (om jag minns rätt) en mässingsfärgad liten sak som monterades mellan motorblock och oljefilter som det cirkulerar kylvatten igenom.
Re: Dåligt varvtal på en D1-30
Det är precis så att motorn varnar för oljetrycket, men jag vet inte om det sitter någon oljekylare på, får kolla det. Vad jag vet finns det ingen temperaturgivare, så jag vet inte hur temperaturen påverkas. Motorn borde dock ha varit varm ett tag redan, tycker jag.Mr Sailman skrev:Jag har en första generationens D1-30 tillverkad 2005. Under första säsongen 2006 hade vi upprepade problem med att motorn larmade för lågt oljetryck när man kört en bra stund på marschvarv och därefter gick ned på tomgång (inga problem med att den tappade kraft dock). Den lokala VP-servicepartnern blev inkopplad och försök till åtgärd var att byta oljetrycksgivare vilket inte gjorde någon skillnad. Efter hand under 2006 visade sig att fler D1-30 hade liknande problem. Så småningom kom Volvo Penta med lösningen att det behövdes monteras oljekylare vilket vi fick gjort på garantin. Efter det upphörde problemen. Själva oljekylaren är (om jag minns rätt) en mässingsfärgad liten sak som monterades mellan motorblock och oljefilter som det cirkulerar kylvatten igenom.
Frågan är varför den tappar i varvtal.
Aclei
Re: Dåligt varvtal på en D1-30
Frågan är varför den tappar i varvtal.
...kolla åxo så att det inte är vacum i tanken
...kolla åxo så att det inte är vacum i tanken