Dåligt varvtal på en D1-30

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Aclei
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 18 sep 2006, 14:13

Dåligt varvtal på en D1-30

Inlägg av Aclei » lör 11 jun 2011, 15:36

Finns det någon motorkunnig som har någon idé om felet till följande: efter ca 45-60 minuters motorgång så börjar motorn, en VP D1-30 från 2006 att tappa varvtalet. Den sackar av och om jag inte drar av på gasen tror jag att den skulle stanna helt. Marschfart är ca 2100 varv. Efter att motorn fått gå på tomgång någon minut går det att öka till ca 1500-1600 varv, mer än så så börjar den sacka igen. När jag går ner på tomgång tjuter dessutom larmet och oljelampan tänds.

Tror ni att det räcker med att byta olje- och bränslefilter eller kan det vara något annat fel? Jag köpte båten i våras och filtren byttes förra våren har jag förstått. Motorn startar perfekt för övrigt.

Aclei
Aclei

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Dåligt varvtal på en D1-30

Inlägg av matz » lör 11 jun 2011, 17:02

oljekylare ?..backslag ?

Archibald
Guldmedlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 22:05

Re: Dåligt varvtal på en D1-30

Inlägg av Archibald » lör 11 jun 2011, 22:37

Jag vill först säga att jag inte är motorexpert på något sätt.
Men jag hade börjat fundera på temperaturen. Hur ser tempmätaren, om sådan finnes, ut vid sackningarna? Om det bara är temperaturvarnare, larmar den eller inte? Fungerar den?
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Dåligt varvtal på en D1-30

Inlägg av Mr Sailman » sön 12 jun 2011, 08:57

Jag har en första generationens D1-30 tillverkad 2005. Under första säsongen 2006 hade vi upprepade problem med att motorn larmade för lågt oljetryck när man kört en bra stund på marschvarv och därefter gick ned på tomgång (inga problem med att den tappade kraft dock). Den lokala VP-servicepartnern blev inkopplad och försök till åtgärd var att byta oljetrycksgivare vilket inte gjorde någon skillnad. Efter hand under 2006 visade sig att fler D1-30 hade liknande problem. Så småningom kom Volvo Penta med lösningen att det behövdes monteras oljekylare vilket vi fick gjort på garantin. Efter det upphörde problemen. Själva oljekylaren är (om jag minns rätt) en mässingsfärgad liten sak som monterades mellan motorblock och oljefilter som det cirkulerar kylvatten igenom.

Aclei
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 18 sep 2006, 14:13

Re: Dåligt varvtal på en D1-30

Inlägg av Aclei » sön 12 jun 2011, 09:05

Mr Sailman skrev:Jag har en första generationens D1-30 tillverkad 2005. Under första säsongen 2006 hade vi upprepade problem med att motorn larmade för lågt oljetryck när man kört en bra stund på marschvarv och därefter gick ned på tomgång (inga problem med att den tappade kraft dock). Den lokala VP-servicepartnern blev inkopplad och försök till åtgärd var att byta oljetrycksgivare vilket inte gjorde någon skillnad. Efter hand under 2006 visade sig att fler D1-30 hade liknande problem. Så småningom kom Volvo Penta med lösningen att det behövdes monteras oljekylare vilket vi fick gjort på garantin. Efter det upphörde problemen. Själva oljekylaren är (om jag minns rätt) en mässingsfärgad liten sak som monterades mellan motorblock och oljefilter som det cirkulerar kylvatten igenom.
Det är precis så att motorn varnar för oljetrycket, men jag vet inte om det sitter någon oljekylare på, får kolla det. Vad jag vet finns det ingen temperaturgivare, så jag vet inte hur temperaturen påverkas. Motorn borde dock ha varit varm ett tag redan, tycker jag.
Frågan är varför den tappar i varvtal.
Aclei

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Dåligt varvtal på en D1-30

Inlägg av matz » sön 12 jun 2011, 12:18

Frågan är varför den tappar i varvtal.
...kolla åxo så att det inte är vacum i tanken

Skriv svar