"LYS-tal finns inte längre utan det är SRS-tabellen för 2011 som gäller".
Jag är väl den enda som aldrig hört talas om detta? Finns Vagabond 31 med i detta SRS?
Det finns några udda människor som bara MÅSTE tävla och i allt och så finns det såna som jag, som fullständigt saknar tävlingsinstinkt.Guitar Nilsson skrev:Googlade lite alldeles själv och hittade ett RSR-tal som var det samma som Vagabondens LYS-tal; 1,07. Så det kändes inte särskilt nytt.
http://www.ssf.se/tk/SRS/tabell_detalj.asp?3406
Jag kommer aldrig att fatta vitsen med att tävla med något så långsamt som segelbåtar. Man seglar för att slippa allt annat jordiskt som bara går ut på att allt ska gå fort så ini helvete.
toaen skrev:När jag kom upp jämsides med dem och pappan fick se mig. Jag nästan hörde hur han tänkte; "bli omseglad av en storfidra - nej aldrig i livet". Det blev fart på honom och han röjde och ställde, och snart såg jag bara akterspegeln försvinna all längre söderut.
A -> BSen seglade jag ikapp ett par segelbåtar några dar senare vid Grinda med samma storfidra, men det är en annan historia och den får vi ta vid ett senare tillfälle eller kanske aldrig.![]()
Jag är lite trög i "fattan", så nu får du förklara dig.Ridax skrev:toaen skrev:När jag kom upp jämsides med dem och pappan fick se mig. Jag nästan hörde hur han tänkte; "bli omseglad av en storfidra - nej aldrig i livet". Det blev fart på honom och han röjde och ställde, och snart såg jag bara akterspegeln försvinna all längre söderut.
A -> BSen seglade jag ikapp ett par segelbåtar några dar senare vid Grinda med samma storfidra, men det är en annan historia och den får vi ta vid ett senare tillfälle eller kanske aldrig.![]()
Du har nog rätt till en hel del.SWE54 skrev:Ja det är ju en klart sund inställning.
Men det är egentligen så att det är dom som faktiskt tar det med godan ro som är dom udda, flertalet människor är fruktansvärt tävlingsinriktade...![]()
Sen kappseglar man ju inte för att det går så "fort" utan för att det är stora utmaningar, strategi och taktik, väder och vatten...
Vill man åka fort får man köra motordrivet...
Hade du, Håkan, haft en Vagabondkompis att segla med så hade dina horn växt ut dom med...
Och ändå håller du på och trasslar med dina dubbla försegel, saxar och drar i cunningham och uthal och vad mer du berättat. Du anser att din båt går snabbare på plattläns än om du skär.. osv..Guitar Nilsson skrev:....
Man seglar för att slippa allt annat jordiskt som bara går ut på att allt ska gå fort så ini helvete.
Javisst er det derfor man seiler. Men mange seilere (alle jeg kjenner personlig) er opptatt av å seile fort."Jag kommer aldrig att fatta vitsen med att tävla med något så långsamt som segelbåtar. Man seglar för att slippa allt annat jordiskt som bara går ut på att allt ska gå fort så ini helvete."
Fantastiskt rolig kommentar. Ställer mig helt på din sida!
Det är inte trassligt med dubbla försegel, det är helt suveränt. Genua är överlägset i undanvindar, självslående överlägset på kryss, och inne i smala skärgårdsleder. Och cunningham osv, det är väl fint att få balans. Det är väl en sorts kappsegling kanske. Det jag nog tycker är konstigt med kappsegling är att man måste segla en viss bana. Jag vill bestämma vart jag sak segla i samma sekund som jag lägger om rorkulten åt andra hållet. I går stack jag ut och hissade på när det blåste ungf 15 m/sekunden. Härligt, enär det var värsta värmeböljan också. X-fock o två singelrev av egen konstruktion, sen var det bara att åka, både med och mot vinden.T skrev:Och ändå håller du på och trasslar med dina dubbla försegel, saxar och drar i cunningham och uthal och vad mer du berättat. Du anser att din båt går snabbare på plattläns än om du skär.. osv..Guitar Nilsson skrev:....
Man seglar för att slippa allt annat jordiskt som bara går ut på att allt ska gå fort så ini helvete.
Varför bryr du dig om sånt? Om du inte vill att det ska gå fort?
Själv är jag nog tvärtom även fast jag slutat kappsegla. Det är en del av nöjet, att skota och trimma och få båten att gå så fort som möjligt. Fast egentligen tänker jag inte så mycket på det, det går automatiskt, man tittar på seglen och trimmar och drar lite här och där utan att fundera så mycket men framför allt styr man, kollar telltails och vågor och seglar effektivt.
Visst seglar man för att få ro.. men även för att slippa ro, när vinden har dött ut på kvällskvisten..
![]()
/T