Mjaaaa, det där får vi nog tänka på lite. (Liknande jämförelse mellan till exempel IF och Maxi77).Anders S skrev:Det ena är att Monsun (HR31) är en mer eftertraktad båt även idag. Detta kan ha att göra med många saker, där immateriella värden och rena åsikter och personliga preferenser, kanske t o m prestige spelar roll. Det andra är att den rent bruksmässigt har "mera kvar" på grund av sin mer påkostade konstruktion och bättre materialval från början.
Som jag ser det från en liten subjektiv bedömning så ligger Maxi 95 i pris runt 350' (ganska stabilt) medan Monsun för några år sedan låg på 500' (jag har inte orkat leta reda på någon statistik, det är det jag avser med lite subjektivt). Men Monsunen har börjar ramla ner ganska kvickt, orsaken är enkelt och tydlig: Monsunen är ganska liten invändigt. Samtidigt är Maxi95 väl tilltagen.
Eftertraktad och eftertraktad, ingen av dem seglar väl. Skulle jag välja själv skulle jag nog luta mest åt Maxi95, just för bekvämlighet och så. För segling runt Sveriges kuster, eller som mest ner till medelhavet. För vidare äventyr vore Monsunen det självklara valet.
Detta för att demonstrera min tes att det inte den högre byggkvaliteten i Monsunen som skulle vara avgörande, utan andra faktorer (håller alltså med om att Monsun har högre byggkvalitet).
Prisdiskussionen då? Det är ganska meningslöst att bara titta på absolutpriser. Skall man visa något måste det relativa prisfallet vara relevant, ganska uppenbart egentligen.
Jag har inte sprungit på så mycket mässor och tittat på Bavaria, de jag sett i hamnarna har inte haft uppenbart underdimensionerade riggar och beslag. Det verkar vara ungefär samma visa över hela linjen, möjligen fram till premiumsegmentet (fast de HR, Najader osv som jag glott på har heller inte avvikigt).
Finns det inte mer stabil information om detta än den som framförs, som är mest av anekdotisk karaktär?
Motorerna, jorå, det har jag sett. Har varit någon tråd om det också här på SG. Det är väl likadant med seglen, antar jag: de som följer med är en sak, den som vill kan köpa upp sig.
Det är trots allt små mellanskillander för att få bättre motor och segel. Som sann seglare (oj!) har jag då möjligheten att ha en liten mindre motor, och lite bättre segel.
Egentligen vill jag inte försvara Bavaria, men det är attans bra att det kommer in lite effektivare produktionsmetoder. Som goph pekade på: 1 MSEK för en sprillans 37-fotare.
Ser i visningsfunktionen att Anders tar upp HR-specifikationer. Vad är det? På vilket sätt avviker de från till exempel från Bavarias specifikationer? (alltså, i verkligheten. Lite komparativ forskning.)
/Jaramaz