Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Ridax
- Diamantmedlem
- Inlägg: 732
- Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
- Ort: Göteborg
-
Kontakt:
Inlägg
av Ridax » lör 14 maj 2011, 07:44
Förra sommaren så funkade ju motorn sisådär, så det blev inte så mycket motoråkande av. Således tankades det inte så mycket diesel heller, så på hösten var tanken fylld med diesel (med Grotamar dieseltillsats) och tydligen var det inte någon vinterkvalitet på den dieseln för nu är bränslet fullt med utfälld paraffin. Grotamar har tydligen ingen köldkonserverande effekt (vilket de säkert inte påstått heller).
I alla fall, hur går man vidare nu? Är det bara att köpa en massa reservdunkar på Biltema och tömma tanken och tanka nytt sedan? Finns det något bra sätt att smälta paraffinet (antingen på plats eller i reservdunkarna). Motorinstallatören föreslog att köra motorn länge för att returen skulle värma upp tanken, men den tanken (

) är inte så lockande. Skulle det räcka att ställa ut de svarta reservdunkarna i solskenet för att få upp temperaturen i dieseln så paraffinet smälter eller krävs det kraftigare doningar? Eller skall jag helt enkelt hälla 100l diesel i miljöstationen (undrar om man blir poppis då)?
Kan man köpa en förvärmare för diesel på skroten och installera på bränsleledningen?
-
matz
- Diamantmedlem
- Inlägg: 250
- Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56
Inlägg
av matz » lör 14 maj 2011, 08:48
kan du inte ansluta en byggvärmare som värmer motor/bränsleledningar/tank till parrafinets smältpunkt 52-56 grader
-
Anders S
- Diamantmedlem
- Inlägg: 11711
- Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
- Ort: Sandö hamn (Onsala)
Inlägg
av Anders S » lör 14 maj 2011, 19:56
Svarta dunkar i solen kan nog ha en chans. Du måste, som Matz är inne på nå upp till i runda slängar 55 grader för att reversera utfällningen. Jag är iofs förvånad, för normal skall all svensk diesel vara "vinterduglig". Du är alltså säker på att det handlar om paraffinutfälling?
Anders S
-
Lasse L
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
- Ort: Göteborg
-
Kontakt:
Inlägg
av Lasse L » lör 14 maj 2011, 20:09
Är dieseln köpt på en "sjötapp" kan den vara av sommarkvalitet.
Någonstans i bakhuvudet dyker det upp att man vintertid blandade in fotogen i dieseln på vintern.
-
Ridax
- Diamantmedlem
- Inlägg: 732
- Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
- Ort: Göteborg
-
Kontakt:
Inlägg
av Ridax » lör 14 maj 2011, 20:45
Jag tror inte det kan vara något annat än paraffin. Det har precis rätt färg och ser absolut inte ut som någon diesel-amöba. Efter lite funderande har jag kommit fram till att båten är tankad på 3 olika ställen. På 2 ställen i lite större mängd (sjötappar) och sedan den tredje var en biltapp där jag tog några liter för att få ner Grotamar (diesel-tillsats) i tanken.
Är det alltså säkrare att tanka på vanliga vägtappar? Tycker det borde vara tvärtom, då bilars bränsle för det mesta förbrukas tämligen snart, medan båtar kan tankas ett fåtal gånger per år. Men det kanske finns någon bra förklaring?
Har i alla fall ägnat dagen åt att tömma tanken till svarta reservdunkar.
Förresten, någon som vet om bränslet som syns i glaskoppen under CAV-filtret har passerat filtret eller är det bränslet som skall gå in filtret?
-
T
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1073
- Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01
Inlägg
av T » lör 14 maj 2011, 21:30
Dum fråga kanske... men hur vet man att det är paraffin i dieseln? Syns det? Som flingor, flagor, klumpar... eller vad?
Allt som kan ses med blåa ögat borde gå att filtrera bort. Vad är vitsen med att få paraffinet att 'försvinna tillbaka' in i dieseln?
/T
-
Anders S
- Diamantmedlem
- Inlägg: 11711
- Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
- Ort: Sandö hamn (Onsala)
Inlägg
av Anders S » lör 14 maj 2011, 21:47
Problemet uppstår i sträng kyla om dieseln inte är tillräcklligt raffinerad. Det finns en del tyngre fraktioner som kristalliserar vid kyla, och då kan filtret sättas igen med driftstörningar som följd. Värmer man diseln (som Matz sade) till 55 grader eller så, så löses de här utfällningarna tillbaka igen, och uppstår inte förrän det blir riktigt kallt. Ett alternativ till att värma är att helt enkelt sila bränslet och manuellt rensa bort fällningarna. Värdelöst vetande: Så gjorde (sägs det) ryska försvaret; deras vinterdiesel förvarades utomhus, och det man kunde tappa av cisternerna var "vinterdugligt"...
En snabbkoll visar att det finns litet olika uppgifter om vinterdiesel från leverantörerna, men diesel klass ett skall normalt inte krångla. Ha därför en liten beredskap att det kan vara andra föroreningar, men blir det bra efter att ha stått i solen någon dag är allt väl (svart dunk kan tänkas gå upp till såpass, men naturligtvis, se upp med gasning och övertryck).
Anders S
-
T
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1073
- Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01
Inlägg
av T » lör 14 maj 2011, 22:10
Om man nu gjort sig besväret att en solig dag tömma tankinnehållet till svarta dunkar, som med lite tur efter lång väntan kanske, men inte säkert, lyckas värma innehållet så pass mycket, att paraffinet smälter ut i dieseln igen, känns det som oändligt mycket enklare att bara slå tillbaka sin dieselolja i tanken igen, via någon enkel filteranordning, t.ex en silduk.
Eller?
/T
-
Anders S
- Diamantmedlem
- Inlägg: 11711
- Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
- Ort: Sandö hamn (Onsala)
Inlägg
av Anders S » lör 14 maj 2011, 22:23
Jo, T(avaritj), så kan man visst göra, likt kalla (!) krigets ryssar...
Men då får man ju inte reda på om man silat amöbaflock eller naturliga vaxartade utfällningar ur bränslet (det senare gör inget, det förra är allvarligare och lär komma tillbaka). Man kan antagligen (detta göres på egen, inte helt obetydlig risk) likt Stoffe och Kenta värma ett prov den flockade dieseln på en vanlig sked och se om den "går tillbaka" och sedan slänga snafset man silat bort. Problemet är möjligen att man kan få problem i finfiltret och en "trött" motor som sedan stannar, sannolikt när man vill det minst av allt. Ett vanligt tillbehör i gamla tider var förvärmare för bränslet, just därför.
Anders S
-
gvs
- Diamantmedlem
- Inlägg: 296
- Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
- Ort: Göteborg
Inlägg
av gvs » sön 15 maj 2011, 06:58
Bränslet i glaskoppen har passerat filtret. Dock är både in och utlopp ur filtret så små att du knappast kommer få in några klumpar där...
-
Anders S
- Diamantmedlem
- Inlägg: 11711
- Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
- Ort: Sandö hamn (Onsala)
Inlägg
av Anders S » sön 15 maj 2011, 08:29
gvs skrev:Bränslet i glaskoppen har passerat filtret. Dock är både in och utlopp ur filtret så små att du knappast kommer få in några klumpar där...
Det verkar udda. "Filter med glaskopp" brukar vara förfilter med vattenfälla eller enbart vattenfälla. Här skall flödet vara sådant att vatten och synligt snafs skall fångas upp innan filtret. Sedan sugs bränslet genom filtret för att sedan sugas vidare till matarpumpen, som trycker bränslet genom det sk finfiltret. Vanliga värden för finfilter, 2 micron, grov- eller förfilter 10 eller 30 micron. (1 micron = 0.001 mm)
Anders S
-
Lasse L
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
- Ort: Göteborg
-
Kontakt:
Inlägg
av Lasse L » sön 15 maj 2011, 09:36
Tankar alltid "sjö/fartygsdiesel" för att slippa rapsinblandningen.
-
bosseh
- Diamantmedlem
- Inlägg: 3076
- Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
- Ort: Skaraborg
Inlägg
av bosseh » sön 15 maj 2011, 14:07
Bunkrar man diesel i tex Algeriet kan man diesel som paraffinerar. Det blir som en halvgenomskinlig gegga i filtren när man kommer på kallare breddgrader. Konsistensen är som snö i vatten. På ett fartyg förvärmer man dagtanken till 58-59 grader dvs strax under flampunkten.
Av någon anledning verkar det hända i enstaka fall att även svensk diesel paraffinerar.
-
gvs
- Diamantmedlem
- Inlägg: 296
- Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
- Ort: Göteborg
Inlägg
av gvs » sön 15 maj 2011, 16:16
Anders:
På min båt går bränslet genom filtret som sitter ovan glaskoppen före det når glaskoppen. Det som filtret fångar upp (allmänt skit som finns i tanken) syns alltså inte i glaskoppen.
-
Anders S
- Diamantmedlem
- Inlägg: 11711
- Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
- Ort: Sandö hamn (Onsala)
Inlägg
av Anders S » sön 15 maj 2011, 18:56
Gvs: Jo, det där bestämmer man ju själv genom att vända in- och utloppen, och det är väl inte skrivet i sten hur man skall (an)vända vatten/smutsfällan. Men i min värld skall vattenfällan köras först och filtret sedan, och på vissa modeller av filterhuvud-fälla-filter är det viktigt att köra bränslet rätt väg. Den labyrint som skall separera smuts och vatten skall givetvis göra detta innan man skickar in något i onödan i filtret. Det är också en chans för ägaren att observera vatten och smuts innan det är totalkört. En ledtråd till "rätt väg" genom kan man få om det finns pilar på filterhuvudet. Jag vågar lova att det finns ett filter till, längre in?
En engelsk läsövning:
http://www.tb-training.co.uk/13bfuel.htm
Anders S