Väderrapporter i Danmark

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
LF
Silvermedlem
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 07:49
Ort: Gävle

Väderrapporter i Danmark

Inlägg av LF » tor 05 maj 2011, 07:21

Hej!

Vi planerar att segla runt Själland i sommar och jag har två frågor:

1) vilken väg är bäst, medsols, dvs norrut i bälten och söderut i öresund, eller motsols, dvs tvärt om?

2) hur får man bra väderrapporter om man inte har tillgång till internet?

Om någon har ytterligare info av värde om bra hamnar eller saker att undvika så är vi tacksamma för det.
/LF

Seglar Sweden Yachts 34:an Seagull

Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tor 15 jun 2006, 10:00

Re: Väderrapporter i Danmark

Inlägg av typhoon » tor 05 maj 2011, 09:40

Danmarks motsvarighet till SHMI, DMI har uppläsning på AM-bandet två gånger om dagen. Så en enkel världsradio borde fixa biffen. Tyvärr ligger lapparna med frekvens och tidpunkter i båten men det borde inte vara så svårt att få tag i.

Har också för mig att jag hört deras motsvarighet till sthml-radios kustväder på VHF:en någon gång. Har du en VHF borde du kunna ropa hamnen och höra med dem.

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: Väderrapporter i Danmark

Inlägg av callisto » tor 05 maj 2011, 09:50

ställ frågan/kolla med Peo - han har samlat på sig det mesta matnyttigt ang väder:
http://www.weatherpage.se/

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Väderrapporter i Danmark

Inlägg av bosseh » tor 05 maj 2011, 09:51

"DMI udsender nye 24-timers udsigter for farvandene hver dag lidt før kl. 05.45, 08.45, 11.45 og 17.45. Udsigterne kan høres på mellembølgesenderen på 1062 kHz"

Piloten
Guldmedlem
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 14:59

Re: Väderrapporter i Danmark

Inlägg av Piloten » tor 05 maj 2011, 10:20

Vi har åkt den rundan några gånger.

1) Vi har valt moturs varvet, men detta är nog mest en smaksak.

2) Dansk Text tv om man har tillgång till TV. Det finns också ofta Text TV på de danska hamnkontoren. Annars finns väderprognoser utskrivna från Internet i princip i alla hamnar. I Öresund fungerar givetvis de svenska prognoserna på VHF och SR P1.

Förslag på bra hamnar:
Gilleleje
Hundested
Rörvig
Odden
Sejerö
Samsö (Ballen)
Kerteminde (fyn)
Nyborg (Fyn)
Agersö
Omö
Femö
Om båtens djup < 2 m, gå till Kalvehave och sedan Bögeströmmen, annars gå söder om Mön och ta Klintholm och Rödvig
Dragör
Margareteholm (Bra pris och bra förbindelse in till Köpenhamn)
Vedbaek
Rungsted
Helsingör

Användarvisningsbild
sorken88
Silvermedlem
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 16 nov 2008, 07:33

Re: Väderrapporter i Danmark

Inlägg av sorken88 » tor 05 maj 2011, 16:48

http://ifm.frv.dk/, bör räcka för att runda Själland.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Väderrapporter i Danmark

Inlägg av Anders S » fre 06 maj 2011, 07:11

sorken88 skrev:http://ifm.frv.dk/, bör räcka för att runda Själland.
Det är en alldeles utmärkt site, föredömlig t o m. Men nu hade ju TS den lilla reservationen om "...om man inte har tillgång till internet?...". Jag lider med TS, ty trots ett antal år i regionen måste jag erkänna att jag inte alltid hänger med på snabb danska. Man kan förstås notera att området "Öresund och Bälten" meddelas på den svenska sjörapporten och att det danska sjövädret meddelas (om man grejar danska hjälpligt) på rundradio: 24-tim prognos 05:45, 08:45, 11:45, 17:45 Mellanvåg 1062KHz.

Dessvärre säger "VHF-kartan" ( http://dl.dropbox.com/u/23184656/VHF-No ... 11.jpg.pdf ) "väder endast på förfrågan" avseende Lyngby radio. Å andra sidan kanske de verkligen släpper väder på förfrågan?
Anders S

Användarvisningsbild
sorken88
Silvermedlem
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 16 nov 2008, 07:33

Re: Väderrapporter i Danmark

Inlägg av sorken88 » fre 06 maj 2011, 09:48

Jag läste nog inte frågan riktigt :oops: , men så kan det ju vara i bland. Tipset finns ju kvar i alla fall! Kan rekommendera denna sidan om man vill studera hamnar litet http://www.sejlerens.com/. Det är bara att klicka på respektive land och landsdel, så kommer det upp en massa hamnar. Kan inte garantera att den innehåller det senaste om alla hamnar, men räcker nog en bit på vägen.

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Väderrapporter i Danmark

Inlägg av hedgehog » fre 06 maj 2011, 09:56

Anders S skrev:
sorken88 skrev:http://ifm.frv.dk/, bör räcka för att runda Själland.
Dessvärre säger "VHF-kartan" ( http://dl.dropbox.com/u/23184656/VHF-No ... 11.jpg.pdf ) "väder endast på förfrågan" avseende Lyngby radio. Å andra sidan kanske de verkligen släpper väder på förfrågan?
Vi låg i Hornbaeks yttre hamn för några år sedan. Det blåste rejält, runt 20m/s i medelvind. Vi hade vind och dyning (som går in rätt kraftigt i ytterhamnen) rakt i häcken. När bojstenen framemot kvällen hade kasat en meter eller så blev vi lite oroliga för hur mycket värre det skulle bli innan det blev bättre och kallade upp Lyngby Radio.
Snabbt och lätt blev jag "vidarekopplad" direkt till en av DMI's meterologer som först förklarade att vi hade lite otur som låg precis mitt i den bubbla av extra stark vind som fanns i sommarkulingen. Men, vi skulle inte vara oroliga för om ca en timme skulle det mojna hastigt ner till ca 14 m/s.
Det stämde nästan på minuten! Riktigt bra service.
Sedan vaknade jag en bit in på natten av att båten rörde sej väldigt märkligt och knyckigt. Gick upp för att kolla och såg att alla linor var spända som fiolsträngar.
Så mycket hade vi fått ta hem för att inte braka in i bryggan.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

LF
Silvermedlem
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 07:49
Ort: Gävle

Re: Väderrapporter i Danmark

Inlägg av LF » fre 06 maj 2011, 10:01

Tack alla för god input. Att hitta info när man har tillgång till Internet är ju inte svårt. DMI har ju också en bra sajt med farvandsudsigter. Problemet är när man inte har tillgång till nätet. Jag räknar med att man skall kunna få info i hamnarna, det brukar gå bra i de hamnar vi besökt hittils. Liksom Anders S så anser jag det inte helt enkelt att uppfatta snabb danska och vi är inte från regionen utan från Gävle :o . Jag har aldrig provat att ropa Lyngby för väder men att döma av den intensiva trafiken på VHF där nere så kanske de svarar. Kanske någon på forumet har erfarenhet.
/LF

Seglar Sweden Yachts 34:an Seagull

LF
Silvermedlem
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 07:49
Ort: Gävle

Re: Väderrapporter i Danmark

Inlägg av LF » fre 06 maj 2011, 10:05

Tack hedgehog, du svarade medan jag skrev frågan om erfarenheter....!

Jag har sett Hornbaeks hamn i kuling så jag förstår hur du hade det. Ett annat problem där nere är ju att vattenståndet kan ändras hastigt. Hur hanterar man det? Erfarenheter?
/LF

Seglar Sweden Yachts 34:an Seagull

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Väderrapporter i Danmark

Inlägg av bosseh » fre 06 maj 2011, 11:26

Den bästa (men inte biligaste) lösningen på väderrapporter är väl Navtex eller Wheaterman.
Nasa PC Navtex Pro USB kopplas till datorn kostar 110 pund.

Ett gammalt trix är att ha en radio med bandspelare så att man kan spela in och sen spela upp tills man förhoppningsvis förstår.
Sangean 818 är en världsradio med bandspelare som är användbar, finns ibland billigt på Blocket

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Väderrapporter i Danmark

Inlägg av Anders S » fre 06 maj 2011, 11:52

bosseh skrev:Den bästa (men inte biligaste) lösningen på väderrapporter är väl Navtex eller Wheaterman.
Nasa PC Navtex Pro USB kopplas till datorn kostar 110 pund.

Ett gammalt trix är att ha en radio med bandspelare så att man kan spela in och sen spela upp tills man förhoppningsvis förstår.
Sangean 818 är en världsradio med bandspelare som är användbar, finns ibland billigt på Blocket

En annan god anledning att ha en inspelningsbar radio är:
bosseh skrev:"DMI udsender... litt før kl. 05.45... "
Anders S

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Väderrapporter i Danmark

Inlägg av styrman » fre 06 maj 2011, 19:34

Halvt off topic :oops:
"Om" man har dator ombord så finns det en mobiloperatör (3) som har kontantkortsabonnemang och modemet betalar man en struntsumma för.
Denna operatör räknar Sverige och Danmark som samma nät dvs inga hutlösa roaming avgifter.
Peter
S/Y Calypso

marcusli
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 22:49
Ort: Malmö

Re: Väderrapporter i Danmark

Inlägg av marcusli » mån 09 maj 2011, 16:49

Gjorde samma tur förra året, moturs men det är nog mest en smaksak.

Start i malmö (hemmahamn) sedan Borstahusen, Gilleleje, avstickare till Torekov, Mölle, inblåst i Hundested (inget skoj ställe....), Langör på Samsö (värt hela resan....), Agersö, inblåst igen i Vordingsborg som var fint och sedan smålandsfarvattnen hem igen. Hade tänkt avsluta med några dagar i Christianshavn kanal i CPH men det utlovades dåligt väder så skippade det, annars mycket trevlig hamn.

Summa summarum, Langö var fantastiskt fint och småladsfarvattnen spännande när man sticker nästan 2m.... :P
Seglar Forgus 321 - 1992

Skriv svar