Benarolja på teak - bra..??

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
richardk
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 14:04

Benarolja på teak - bra..??

Inlägg av richardk » sön 01 maj 2011, 21:26

Är på väg att olja in mina teakdurkar till sittbrunnen efter att ha gjort ren från gammal olja. Använde tidigare kinaolja till detta och det var snyggt hela första säsongen och halva andra - sen började det bli svart och tråkigt precis som när man använder linoljebaserade varianter.

Blev tipsad om att använda Benarolja istället, närmare bestämt Jotuns Benar UVR. Så, lite nyfiken på om nån annan här har provat den och har några erfarenheter att bjuda på. Främst nyfiken på om den svartnar med tiden precis som de flesta andra oljor? Och hur underhåller ni Benaroljade ytor?

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Re: Benarolja på teak - bra..??

Inlägg av Vilse » sön 01 maj 2011, 23:10

Hej

Ja, jag har gått i samma tankar och hur nu börjat med Benar UVR. Slipade till sittbrunnsdurkarna och strök 4 ggr och avslutade med den matta varianten. Jag tycker det ser lovande ut. Antog att de skulle vara kladdigt över en vecka men icke. Surfade runt på olika forum och den enda nackdelen verkar om jag i framtiden skall bättra på en skada kommer sandpapprena att "gegga igen" men å andra sidan är det enkelt att bättra på, det är vad jag läst.
Längst till höger, tre lackningar, akterut höger en lackning, akterut vänster slipat och resten är obehandlat. Hur det ser ut efter sommaren återstå att se...
Bilagor
Benar.jpg
Sittbrunn

Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Re: Benarolja på teak - bra..??

Inlägg av Glad_seglare » mån 02 maj 2011, 14:53

Hej

Jag kämpade på ett antal år med "vanliga" oljor. För att teaken skulle se gyllenbrun ut var jag tvungen att olja nästa en gång i veckan. Med Benar UVR så ble resultatet ett helt annat. Teaken förblev gyllenbrun hela sommaren med bara två lager olja i början av säsongen. Jag har inte testat för säsong två eftersom jag bytt till större båt. Har dock behandlat rorkult, avbärarlist och flagstång med Benar UVF på min nya båt. Resultatet ser bra ut. Jag gissar att det kan bli halt på ytor som man skall gå på. Det kan vara värt att testa men man bör nog göra ett "halkprov".

Hälsningar
Glad Seglare

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Benarolja på teak - bra..??

Inlägg av Mr Sailman » mån 02 maj 2011, 16:28

Jag köpte en båt en gång som var behandlad med Benar på sittbrunnsteaken. Jag gjorde inget underhåll på det och efter någon säsong så lossnade allt i mer eller mindre stora flagor.

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Re: Benarolja på teak - bra..??

Inlägg av Vilse » mån 02 maj 2011, 17:08

Det är viktigt att förtunna rejält det första lagren så att det går in i trät, kanske hade tidigare ägare slarvat med detta eller inte avfetta teaken ordentilgt.
Är lite orolig för halka, men i och med att sista lagret är matt så kanske risken minskar. :wink:

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Benarolja på teak - bra..??

Inlägg av styrman » mån 02 maj 2011, 17:18

Mr Sailman skrev:Jag köpte en båt en gång som var behandlad med Benar på sittbrunnsteaken. Jag gjorde inget underhåll på det och efter någon säsong så lossnade allt i mer eller mindre stora flagor.
Jag har kört ett tag nu på relingslist och att det lossnar tyder nog mest på att man inte avfettat teaken ordentligt före. Teak är i naturen ett fett träslag så torka väl med thinner före applicering.
Peter
S/Y Calypso

Ulf.Ason
Guldmedlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 20 okt 2009, 06:47
Ort: Bourgogne, Frankrike

Re: Benarolja på teak - bra..??

Inlägg av Ulf.Ason » mån 05 mar 2012, 19:04

En säsong har gått... Hur ser er Benar-oljade teakyta ut? Jag tycker att valet mellan lack och olja på exempelvis relingslisten är svårt.
Tinúviel - en OC35 ketch

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Benarolja på teak - bra..??

Inlägg av paliswe » mån 05 mar 2012, 19:35

Jag har kört med Benarolja och ovatrol och andra kinesiska oljor och tycker allt är skräp, det blir bara en massa gula flagor efter halva säsongen. Men så har jag använt Danish Oil och trots att hela säsongen har gått ser det helt nytt ut fortfarande! Inte en flaga nånstans och väldigt lätt att laga om det blir en repa nånstans. Suveränt resultat! Man ska bara lägga på det tillräckligt tjockt. Fungerar både på teak och mahogny och förmodligen på andra träslag också och ger en yta som ser ut som matt lack

Vill man ha en sträv yta finns Golden Teak oil som används av varven på Orust (Najad, Nord West osv). Den färgar något gulaktig och är lämplig för badbryggor.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Benarolja på teak - bra..??

Inlägg av Peter_K » ons 07 mar 2012, 08:58

Det finns ingenting som håller flera säsonger, utom möjligtvis 2K-lack.
Tvätta och olja varje vår är det som gäller.
Själv har jag fernissat all teak utvändigt, slipar av och lägger på ett nytt lager fernissa varje vår så håller det i all evighet utan flagor och annat skit.
Alla borde ha skägg

Ulf.Ason
Guldmedlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 20 okt 2009, 06:47
Ort: Bourgogne, Frankrike

Re: Benarolja på teak - bra..??

Inlägg av Ulf.Ason » tor 08 mar 2012, 09:05

Att olja varje år är en lagom nivå på insatsen. Vi har en hel del trä i sittbrunnssarger, relinglister och skottet mot ruffen som skulle vara snyggast om de förblev bruna. Det här är inte frågan om ytor som man går eller sitter på. Teakdäcket och liknande delar får gärna vara grått.
P8050345.jpg
Vad jag vill undvika är ytbehandling som lossnar i flagor och helst slippa mellanslipning av ytorna. Det är ganska mycket veck och kanter på trädelarna så slipning är ingen dröm.
Någon som har bild på oljade ytor?
// Ulf
Tinúviel - en OC35 ketch

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Benarolja på teak - bra..??

Inlägg av Peter_K » tor 08 mar 2012, 10:06

Har ingen bild, men är av uppfattningen att kinesisk träolja funkar bra på teak, har använt den själv. Köpte en svart burk med röd text på hos Palm Trä, räcker i en evighet. Slipningen kommer du nog inte ifrån, men jag skulle använda en scotsh-brite eller slipduk för ändanmålet innan oljning, men efter tvättning. Oljar man bara pang på jobbar man in smuts mm i träet och man får en stor risk att oljan lägger sig i lager och inte suger in som den ska.

Första gången du oljar lägger du på olja i ett par timmar tills det slutar suga, torka sedan överflödet. Då brukar det hålla bra.
Alla borde ha skägg

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Benarolja på teak - bra..??

Inlägg av bosseh » tor 08 mar 2012, 10:24

Ulf.Ason skrev:Att olja varje år är en lagom nivå på insatsen.
Jag har också mycket trä som tidigare var lackat. Sittbrunnsluckarna blev lite väl hala och relingslisten behövde skapas ned helt och lackas om så jag tog hjälp av naturen som nu avlägsnat lacken ganska bra. Luckorna slipade jag ner för ett par år sedan och oljar numera bara med kinaolja.
Peter_K beskriver processen utmärkt.
Under säsong bättrar jag lite på framförallt horisontella ytor. Tanken var också att årligen tvätta ner ordentligt med såpa men det har jag inte behövt.

--
Mina kamrater i träbåtsträsket lovordar Benaroljan. Den blir nästan lika blank som fernissa men med mindre jobb och bättre hållbarhet. Men ska det vara riktigt blankt så är det bara fernissa som gäller, vilket ju ger en del jobb.
Som vanligt, det finns inga strykfria skjortor!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Benarolja på teak - bra..??

Inlägg av Anders S » tor 08 mar 2012, 11:09

bosseh skrev: Som vanligt, det finns inga strykfria skjortor!
Strykfria lacker, menar du väl... :mrgreen:

Nu vet jag just inte om Benarolja eller Kinesisk tungträdsnötolja är att föredra, men rent allmänt kan man ju överväga om inte en mild förstärkning av teakens naturliga skydd borde räcka (mest då för utseendet). Teak är ju hållbart utan behandling, vilket är vad som gör det så eftertraktat. Annat är det förstås om det inte handlar om teak utan annat trä, med tunn teakfaner på ytan. Då har lack en given plats.

Jag (teakvän) har hur som helst varit noga med skonsam mekanisk rengöring (scotchbrite fungerar bra) och sedan bara en lätt oljning med vanlig tunn träolja (terpentin/linolja, generiskt recept) för optikens skull (ser ju trevligt ut). Knepiga ytor kan man behandla med tvättmedel, oxalsyra och sedan litet såpa i sköljvattnet. Då får man en yta som blir helt OK om man oljar den, men allt som bygger hinnor och skikt straffar sig (eller båtens ägare) senare i underhållskedjan - det är oundvikligt. Vill man sedan skrapa/slipa litet emellanåt eller göra lackutrotning mer sällan - det är en smaksak.

Jag har teakdäck på båten, som sköts om med årlig rengöring och Boracolbehandling. Hela detta däck skapar lika mycket (eller lite, allt är ju relativt) arbete som att sköta om det lilla lackerade teakfällbord som sitter på rattpediestalen, eftersom det är ett grisjobb utan dess like att slipa och skrapa flagnad teak.
Anders S

Ulf.Ason
Guldmedlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 20 okt 2009, 06:47
Ort: Bourgogne, Frankrike

Re: Benarolja på teak - bra..??

Inlägg av Ulf.Ason » tor 08 mar 2012, 11:58

En viss slipning/putsning/rengöring går ju an. Jag har heller inget emot att stryka på lite extra under säsongen om utsatta delar börjar bli uttorkade. Men konsekvenserna om man missar i underhållet av lack är inte roliga…
Du har ditt teakbord, Anders. Jag har min ratt:
P4050346.jpg
Hur tusan ska man tänka när man väljer olja (och för den delen lack) för utomhusbruk. Priset ser jag inte som en parameter. Med all den tid jag lägger ned så blir det mycket nöje för pengarna ändå. Kan någon komma ihåg någon aktuell undersökning? Det krävs ju lite mer erfarenhet än ett år för att avgöra vad som är bra. För att avgöra vad som är dåligt så kan det räcka med en säsong.
Tinúviel - en OC35 ketch

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Benarolja på teak - bra..??

Inlägg av Anders S » tor 08 mar 2012, 13:24

Benarolja, i så fall. Det tror jag på. Om någon du tror mer på säger Tungnötolja eller Owatrols oljeprogram (D1/D2), så går det nog an, det också. Men en rejäl, uttorkande allmänrengöring och en acetontvätt strax innan man målar är bra, oavsett vad man använder.
Anders S

Skriv svar