Pigmentera 2-komp lack

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Pigmentera 2-komp lack

Inlägg av fribbe » fre 15 apr 2011, 16:48

Nu är det så här, jag har Hempels 2-komp klarlack hemma och nu behöver jag vit 2-komp lack. Jag behöver ungefär en mängd motsvarande ett kryddmått och vägrar köpa en hel burk på 0,75 liter för ca 400 kr.
Finns det något pigment eller liknande som jag kan färga klarlacken med? Ljusgrått och silver skulle funka också.

Välkända metoder mottages lika varmt som fulknep eller "kan kanske funka-tips"!
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Re: Pigmentera 2-komp lack

Inlägg av toaen » lör 16 apr 2011, 06:34

Jag har inga knep beträffande din frågeställning - bara en berättelse hur illa det gick för mig.

Behöver du så lite är det väl bara att prova med något. Du kommer säkert att få intelligenta tipps av nån här. Men provmåla på nån annan yta först.

Jag hade en gång en båt,
med segel och ruff och köl,
men det var för länge sen........

Ja mina båtar brukar va av den typen, även de jag har i nutid.

Jag hade fått en skada på innerlinen - basinredet av plast. Det var på en mycket liten och avgränsad yta, men såg rätt taskigt ut.

jag tänkte tvärt emot dig. Gick ner till färghandeln med ett färgprov och frågade färghandlaren om det gick att bryta en tvåkomponentsfärg till exakt den kulören. Det rodde han inte var något problem, varpå han tog en liter Internationals tvåkomponentsfärg, ställde in sin maskin som slog i lite slattar av brytfärg, skakade om burken i maskinen som de brukar göra. När vi kollade på färgen var den perfekt.

Glad i hågen gick jag till båten, slipade över ytan, spacklade upp skadan och målade över när underarbetet var klart. Det såg perfekt ut. Man kunde inte se nån skillnad på kulören.

Nästa dags besök i båten gav mig en chockartad upplevelse. Den ytan som hade en perfekt matchande färg när jag gick hem kvällen innan, var grisskär. Jag fick köpa ytterligare en liter färg i en lämplig standardkulör och måla om hela innerlinen.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 16 apr 2011, 07:05

Jo, så kan det bli. Jag kommenterade en målare som bättrade en vägg med "att det där ser väl inte så bra ut". Han flinade bara och sa "Det kan man tro, men vi kollar i morgon"..." Nu var färgen dock inte grisskär i utgångsläget, men det var skillnad så det märktes. Tips: För små bättringar kan man uppsöka en biltillbehörsfirma. De har ofta 28 nyanser av vitt i bättringsfärger, och med ett noggrant urval kan man komma nära. Variant: Ta med en provbit till en firma som blandar färg till billackerare, så kan man få en hel liter.

När det gäller att pigmentera klarlack till vitt vete 17. Jag anar ju att färgen redan från början har fyllmedel motsvarande pigmentet ch frågan är ju om färgen behåller sina goda egenskaper om man lastar på den ytterligare pigment. Men man kan ju prova, då är väl titanvitt det klassiska. Men du får samma kostnadsdilemma som med att köpa (för mycket) färg.
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » lör 16 apr 2011, 10:04

Anders S skrev:..................................... Nu var färgen dock inte grisskär i utgångsläget, men det var skillnad så det märktes. .................................................
Nu var den blandade färgen inte grisskär från början utan gul/beige. Den var fortfarande exakt som den angränsande färgen när jag bandade i härdaren och medan jag målade. Det var när den härdade som den blev grisskär!?
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 16 apr 2011, 12:46

Jo, jag fattade det. Den här färgen jag tänkte på stack ut som ljusgrön på en mörkgrön vägg då den var våt, och satt (förstås) som en keps morgonen efter, klockren träff.

Att det går från gulbeige till rosa/grisskär är utan tvivel mer uppseendeväckande. Det vore ju annars roligt om man (till mängdens jubel & förundran) började med en grisskär färg, som nästa morgon antagit en mer konventionell båtnyans.
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » sön 01 maj 2011, 15:00

På de flesta färgaffärer, t.ex. Flügger, kan man köpa provburkar med färg billigt. Det kanske kan vara värt att kolla upp? Behöver du bara ett kryddmått, kanske du kan nöja dig med en-komponentfärg också, så blir det ännu enklare? Eller måla först vitt med en 1-kompentfärg, och måla sedan över med din 2-komponents klarlack?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » sön 01 maj 2011, 15:21

Fredriks tips om att måla 2k-läck på 1k är ett dåligt tips då 2k-lack löser 1k dito.
Alla borde ha skägg

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 02 maj 2011, 06:22

Var försiktig med att pigmentera 2k-färg, vanliga pigment löser sig dåligt / konstigt i 2k-soppan. Som Tommy rapporterade!

Jag provade för några år sedan med att pigmentera 2k grundfärg, ville att den skulle få liknande kulör som täckfärgen så att genomslag inte skulle synas så mycket. Blev inte så bra, pidmentet löste sig dåligt, så det prickigt / flammigt. Ett experiment som inte kostade mer än pigmentet, men gav viss erfarenhet.

/J

LiBah
Trogen medlem

Inlägg av LiBah » mån 02 maj 2011, 08:29

Du kan alltid prova med att blanda in Titanvitt i lacken. Det har jag gjort med epoxi med gott resultat. Titanvitt köper du som tort pigment hos vilken färghandlare som helst, och är det vanligaste pigmentet i vit färg. Prova på annat ställe innan du gör lagningen på riktigt.

//LiBah

Skriv svar