Biltemas "nya" bottenfärg
Biltemas "nya" bottenfärg
När det gäller biltemas zinkbaserade (och även kopparbaserade) bottenfärg som kom förra året så är det väldigt lite sagt på det här forumet. Jag är sugen att prova den zinkbaserade och jag ligger på ostkusten. Priset är 499 :- för 2.5 liter och man tjänar väl ca 500 kronor på två burkar jämfört med mille light och ännu mer jämfört med vissa andra märken.
Ni som provat biltemas bottenfärg vad har ni för uppfattning?
Jag skulle även vilja veta vilken nyans den blåa har. Är den mer åt det ljusa hållet eller åt det mörka hållet (mille light)?
Ni som provat biltemas bottenfärg vad har ni för uppfattning?
Jag skulle även vilja veta vilken nyans den blåa har. Är den mer åt det ljusa hållet eller åt det mörka hållet (mille light)?
Re: Biltemas "nya" bottenfärg
Jag använde den zinkbaserade förra året.
Tidigare har jag kört med Mille Light.
Färgerna är otroligt lika upplevde jag - de betedde sig lika vid applicering, de luktade lika, de såg lika ut, funkade lika...
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med kulören på den blå...
Tidigare har jag kört med Mille Light.
Färgerna är otroligt lika upplevde jag - de betedde sig lika vid applicering, de luktade lika, de såg lika ut, funkade lika...
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med kulören på den blå...
Alla borde ha skägg
Peter_K, vilken kulör hade du?
Hej!
Har använt Mille light blåa färg i 2 år. Förra våren hade lite för lite färg , och kompletterade med Biltemas zinkoxidbaserade bottenfärg. De hade bara svart kvar i butiken så jag använde den. Det var ju bra, då kunde jag se om det blev någon skillnad mellan de två fabrikaten. Det blev det inte, inte mycket varken på Mille light eller Biltemafärgen, endast slem som lätt spolades av. Hade provfläckar på båda sidor av kölen för att se om ljuset hade någon inverkan. Inte. Vill inte rekommendera blå självpolerande färg till någon, man får kvar blå färg överallt på skallen, kläder, vagga och linor för pressenningstyngder. Vit färg syns inte lika mycket.
Båten ligger i Mälaren.
Ha det!
ts
Har använt Mille light blåa färg i 2 år. Förra våren hade lite för lite färg , och kompletterade med Biltemas zinkoxidbaserade bottenfärg. De hade bara svart kvar i butiken så jag använde den. Det var ju bra, då kunde jag se om det blev någon skillnad mellan de två fabrikaten. Det blev det inte, inte mycket varken på Mille light eller Biltemafärgen, endast slem som lätt spolades av. Hade provfläckar på båda sidor av kölen för att se om ljuset hade någon inverkan. Inte. Vill inte rekommendera blå självpolerande färg till någon, man får kvar blå färg överallt på skallen, kläder, vagga och linor för pressenningstyngder. Vit färg syns inte lika mycket.
Båten ligger i Mälaren.
Ha det!
ts
Nu har jag blivit "någon annan". Dvs den som provar Biltemas nya kopparbaserade bottenfärg. Har använt den blåa varianten, färgen är mörkblå lite mot det lila hållet. Både jag själv och frugan tyckte den var snygg. Så åtminstone det är bra.
Innan köpet jämförde jag vikten på 2,5 litersburkar av Mille extra och Biltemafärgen. Mille vägde 4,7 kg och Biltemas 4,3 kg. (Millefärgen vägd med hushållsvåg och Biltemafärgen med personvåg.)
Skiljer alltså ca 0,4 kg på 2,5 liter färg. Skillnaden torde utgöras av mängd koppar i färgen. Lite mindre, ca 10 %, i Biltemafärgen. Då båten tidigare haft Mille utan det minsta påväxt så borde 10 % mindre koppar fungera och dessutom blir man mer miljövänlig.
Återkommer när jag vet hur det gått.
Båten ligger i Göteborg.
Innan köpet jämförde jag vikten på 2,5 litersburkar av Mille extra och Biltemafärgen. Mille vägde 4,7 kg och Biltemas 4,3 kg. (Millefärgen vägd med hushållsvåg och Biltemafärgen med personvåg.)
Skiljer alltså ca 0,4 kg på 2,5 liter färg. Skillnaden torde utgöras av mängd koppar i färgen. Lite mindre, ca 10 %, i Biltemafärgen. Då båten tidigare haft Mille utan det minsta påväxt så borde 10 % mindre koppar fungera och dessutom blir man mer miljövänlig.
Båten ligger i Göteborg.
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Det hade ju varit kul om du hade haft möjlighet att väga färgerna på samma våg, för annars är resultatet helt intetsägande, i synnerhet om ena vågen är en personvåg. Vår truckchaffis i hamnen påstår förresten att Biltemas färg är mycket bra, och han ser ju botten på ett par hundra båtar per år.b_syrsa skrev:Nu har jag blivit "någon annan". Dvs den som provar Biltemas nya kopparbaserade bottenfärg. Har använt den blåa varianten, färgen är mörkblå lite mot det lila hållet. Både jag själv och frugan tyckte den var snygg. Så åtminstone det är bra.
Båten ligger i Göteborg.
Nu har han knappast sett några båtar målade med biltemas "nya" bottenfär som legat i en säsong.Nautihamstern skrev:Det hade ju varit kul om du hade haft möjlighet att väga färgerna på samma våg, för annars är resultatet helt intetsägande, i synnerhet om ena vågen är en personvåg. Vår truckchaffis i hamnen påstår förresten att Biltemas färg är mycket bra, och han ser ju botten på ett par hundra båtar per år.b_syrsa skrev:Nu har jag blivit "någon annan". Dvs den som provar Biltemas nya kopparbaserade bottenfärg. Har använt den blåa varianten, färgen är mörkblå lite mot det lila hållet. Både jag själv och frugan tyckte den var snygg. Så åtminstone det är bra.
Båten ligger i Göteborg.
Vi lär få vänta till hösten med att uttala oss om årets färgblandning.
Själv har jag bättrat med biltemas nya färg ( spetsad med lite tillsatser
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Angående viktjämförelsen. Är inte Milleburken 2,75 liter medan Biltema är 2,5 liter?
Menar du om burken är 2,75 liter eller om den innehåller 2,75 liter? Mille Xtra säljs i 2,5 liters volym. Hur stor själva burken är vet jag inte riktigt.
Jag kan tänka mig att 5-10% i mätonoggrannhet är rimligt. Personvågen har säkert ännu större mätosäkerhet vid så låga vikter.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Bara fyi: Jag hade haft Mille light på segelbåten sedan 1997, för några år sedan tröttnade jag. Slipade ned till Gelcoaten, två lager GelShield och därefter Blakes vanliga färg som kostar 25€/l. Det här var 2006. Jag har inte målat sedan dess.... Båten ligger i Östersjön, Mariehamn...
/Anders G
Borde ha gjort som Du - Blake har toppkvalitet !
Det är inte miljövänligare än konkurrenterna om man endast räknar ett enda påstrykningstillfälle
men blir mer miljövänligt över tiden eftersom du inte behöver göra om målningen speciellt ofta.
Ett sätt att räkna som jag anser borde komma med i miljödebatten oftare.
Gjorde en gedigen ozmosbehandling med 6 lager epoxy och 2 lager gelshield 200 för några år sedan.
Avslutade med s.k. miljövänlig halvmjuk ävja och hade en snäckodling när jag tog upp.
Hade jag kört med Blake hade det inte blivit så. Istället fick man göra om arbetet och kleta på mer färg..
BT´s bottenfärg har jag bara hört positivt om hittills - till skillnad från t.ex. "New Formula"..
Det är inte miljövänligare än konkurrenterna om man endast räknar ett enda påstrykningstillfälle
men blir mer miljövänligt över tiden eftersom du inte behöver göra om målningen speciellt ofta.
Ett sätt att räkna som jag anser borde komma med i miljödebatten oftare.
Gjorde en gedigen ozmosbehandling med 6 lager epoxy och 2 lager gelshield 200 för några år sedan.
Avslutade med s.k. miljövänlig halvmjuk ävja och hade en snäckodling när jag tog upp.
Hade jag kört med Blake hade det inte blivit så. Istället fick man göra om arbetet och kleta på mer färg..
BT´s bottenfärg har jag bara hört positivt om hittills - till skillnad från t.ex. "New Formula"..
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Kommer antagligen att göra ngt liknande med nya båten. Det är redan epoxibehandlad dock, så det blir att strippa den gamla giftfärgen, men det blir nog nästa vår...
/Anders G
Provade Biltemas zinkfärg förra sommaren för en mindre del av botten (kopparfärg fanns inte då). Inga problem med påväxt. Målar hela botten i år med deras kopparfärg. Färgkostnad 250 kr i st f 750!
Per
Per