Skrapa bottenfärg eller måla över?
Skrapa bottenfärg eller måla över?
Jag har en båt som målats med epoxiprimer (det som syns under bottenfärgen). Färgen utanpå släpper väldigt lätt och jag funderar på att hyvla bort allting. Skulle behöva lite råd om detta. Färgen släpper i flagor och är porös när jag pillar lätt med en skrapa. I sådana fall har jag funderat på antingen en mekanisk gammaldags hyvel eller biltemas elektriska för 350 kr...
Alla tips och funderingar mottages tacksamt!
Obs bilden visar ett område som fallit bort stort som en handflata ungefär, och är det "värst drabbade" området...
Alla tips och funderingar mottages tacksamt!
Obs bilden visar ett område som fallit bort stort som en handflata ungefär, och är det "värst drabbade" området...
Re: Skrapa bottenfärg eller måla över?
INTE HYVEL om du vara vill ha bort bottenfärgen!!!
Använd en färgskrapa, typ Bacho´s med tvåhandsfattning.
Våtslipa efteråt innan målning.
Använd en färgskrapa, typ Bacho´s med tvåhandsfattning.
Våtslipa efteråt innan målning.
Alla borde ha skägg
Re: Skrapa bottenfärg eller måla över?
Jag skulle absolut se till att skrapa bort färgen. Vad du gör, måla inte över den eftersom ytan kommer att bli helt katastrofal efter nästa övermålning.
Been there, did not do that!
mvh Sven-Barry
Been there, did not do that!
mvh Sven-Barry
Re: Skrapa bottenfärg eller måla över?
Jag vet inte vad Peter K har för erfarenhet av en hyvel.
Men jag hade tjocka, flagnande lager av vbottenfärg på en Nauticat 33 en gång i tiden. Jag provade allsköns varianter, både mekaniska och kemiska och i slutändan visade sig en vanlig gul Stanleyhyvel vara bästa verktyget och jobbet gick rätt fort utan minsta skada på gelcoaten. Med rätt inställning på skäret gick bottenfärgskikten bort som ostskivor och bara litet våtslipning behövdes efteråt.
Men jag hade tjocka, flagnande lager av vbottenfärg på en Nauticat 33 en gång i tiden. Jag provade allsköns varianter, både mekaniska och kemiska och i slutändan visade sig en vanlig gul Stanleyhyvel vara bästa verktyget och jobbet gick rätt fort utan minsta skada på gelcoaten. Med rätt inställning på skäret gick bottenfärgskikten bort som ostskivor och bara litet våtslipning behövdes efteråt.
Re: Skrapa bottenfärg eller måla över?
Med hyveln kan jag ju ställa in djupet som den skall skära (gäller både elektrisk och mekanisk). Färgskrapan har väl större risk att även ta lagret under färgen, eftersom en skrapan saknar hyvelns upphöjande kanter bredvid bladet?
Jag har epoxiprimer under färgen, och inte gelcoat, så någon gelcoat skulle jag ändå inte riskera att komma åt. Det är klart att jag kommer att vara rädd om epoxilagret dock...
Hur mycket jobb är det med en hyvel (som är rätt inställd) ? Det är en 31-fotsbåt...
Jag har epoxiprimer under färgen, och inte gelcoat, så någon gelcoat skulle jag ändå inte riskera att komma åt. Det är klart att jag kommer att vara rädd om epoxilagret dock...
Hur mycket jobb är det med en hyvel (som är rätt inställd) ? Det är en 31-fotsbåt...
Re: Skrapa bottenfärg eller måla över?
Nu var det en handhyvel jag använde. En elektrisk känns litet läskigt, tar den för mycket tar den brutalt....PeterW skrev:Med hyveln kan jag ju ställa in djupet som den skall skära (gäller både elektrisk och mekanisk). Färgskrapan har väl större risk att även ta lagret under färgen, eftersom en skrapan saknar hyvelns upphöjande kanter bredvid bladet?
Jag har epoxiprimer under färgen, och inte gelcoat, så någon gelcoat skulle jag ändå inte riskera att komma åt. Det är klart att jag kommer att vara rädd om epoxilagret dock...
Hur mycket jobb är det med en hyvel (som är rätt inställd) ? Det är en 31-fotsbåt...
Nu var det här många år sedan, 1993 eller -94, jag minns inte exakt. Men jag minns inte att arbetet var särskilt långvarigt, kanske en helg eller möjligen någon dag mer. Båten var ju en långkölad Nauticat 33 så det var rätt många kvadratmeter botten att hyvla.
Jag föreslår att du testar, har du till äventyrs inte en handhyvel kostar de ju inte många kronor...
Re: Skrapa bottenfärg eller måla över?
Är det inte onödigt att ta bort gammal färg, även om den inte sitter bra... Sitter den bara tillräckligt bra (i.e., klarar högtryckstvätt och borste) så borde själva syftet vara uppfyllt; att inte slem, alger och snäckor ska få fäste. Jag hade inga problem med dessa åkommor förra sommaren, och det var med den bottenfärgen som jag nu funderar på att ta bort.
Re: Skrapa bottenfärg eller måla över?
Om hyvel: Jag gjorde detta arbete förra året och Eilean nämnde handhyvel då detta fördes på tal. Jag provade hyvel och skrapa, alla har sina för- och nackdelar. Hyvel, lagom justerad, tvåhandsskrapa och slipmaskin(er, en brann senare upp, mycket underhållande) . Vassa blad är vitalt, jag använde en bandslip som grovslip för att skärpa skrapa och hyvel, ofta. Man kan minska på slipandet om man köper hårdmetallblad till skrapan, rekommenderas.
Om färg: På min båt var det mycket färg som skulle bort. Båten hade inte varit rensad på 15 år och färgen satt mycket bättre än man kunde tro. Problemet var att det i botten fanns sk tjärepoxy, ovanpå denna 10-12 säsonger VC17 (som sitter mycket bra, om än tunn), ovanpå denna två-tre lager ekonomi-bottenfäg. Denna nödtorftigt slipad för fem år sedan, därefter målad med isolerande grundfärg och målad med Mille extra. Det är svårt att få vanlig färg att fästa på VC17 och därför flagnade allt något förfärligt. Därför: allt skulle bort - det tog sin tid. När allt var borta fanns alldeles för litet av grundfärgen kvar, och denna fick förnyas. Mycket arbete, och tämligen kostsamt.
Skälet att bry sig: Den som seglat med en "ful" men snäckfri botten och sedan prövat en som är slät kommer att förvånas, i synnerhet i lätt vind. Det finns en praktisk gräns för allt sm är jobbigt, naturligtvis, men mer ojämnheter större än gränget efter en filtroller skall man åtgärda. Skillnaden är som mellan ett bra eller dåligt segelställ, i lätt väder. Nära skrovfarten spelar det ingen större roll med skrovets ytfinhet, så för en ren motorbåt är "poleringen" inte lika viktigt. Sitter färgen i stort sett bra bra kan man sickla ner färgen där det finns enstaka gropar, eller skrapa med en bra och vass skrapa (det är samma effekt om man inte skrapar mycket kraftfullt). Alternativt kan man måla med bottenfärg som man låtit torka ut, så den är tjock och fyller, och sedan jämna med slippapper. (Tips från Seawolf).
Men bilden antyder inte att det är så. Högtrycksspruta (om sådan finnes) brukar visa hur det ligger till - lös färg lossnar i så fall. Jag tycker: Ta bort!
Om färg: På min båt var det mycket färg som skulle bort. Båten hade inte varit rensad på 15 år och färgen satt mycket bättre än man kunde tro. Problemet var att det i botten fanns sk tjärepoxy, ovanpå denna 10-12 säsonger VC17 (som sitter mycket bra, om än tunn), ovanpå denna två-tre lager ekonomi-bottenfäg. Denna nödtorftigt slipad för fem år sedan, därefter målad med isolerande grundfärg och målad med Mille extra. Det är svårt att få vanlig färg att fästa på VC17 och därför flagnade allt något förfärligt. Därför: allt skulle bort - det tog sin tid. När allt var borta fanns alldeles för litet av grundfärgen kvar, och denna fick förnyas. Mycket arbete, och tämligen kostsamt.
Skälet att bry sig: Den som seglat med en "ful" men snäckfri botten och sedan prövat en som är slät kommer att förvånas, i synnerhet i lätt vind. Det finns en praktisk gräns för allt sm är jobbigt, naturligtvis, men mer ojämnheter större än gränget efter en filtroller skall man åtgärda. Skillnaden är som mellan ett bra eller dåligt segelställ, i lätt väder. Nära skrovfarten spelar det ingen större roll med skrovets ytfinhet, så för en ren motorbåt är "poleringen" inte lika viktigt. Sitter färgen i stort sett bra bra kan man sickla ner färgen där det finns enstaka gropar, eller skrapa med en bra och vass skrapa (det är samma effekt om man inte skrapar mycket kraftfullt). Alternativt kan man måla med bottenfärg som man låtit torka ut, så den är tjock och fyller, och sedan jämna med slippapper. (Tips från Seawolf).
Men bilden antyder inte att det är så. Högtrycksspruta (om sådan finnes) brukar visa hur det ligger till - lös färg lossnar i så fall. Jag tycker: Ta bort!
Anders S
Re: Skrapa bottenfärg eller måla över?
Jag har rätt stora erfarenheter av en hyvel - både elektrisk och "manuell" - fast ingen tillsammans med bottenfärg, helt ärligt...Eilean skrev:Jag vet inte vad Peter K har för erfarenhet av en hyvel.
Min förfäran var mest med tanke på den elektriska, som ju är svår att ha kontroll på skärdjup tillsammans med en buktig yta som en båtbotten, och risken för skador på först och främst epoxyskiktet, men också på gelcoat och t o m laminat är rätt stor bedömer jag.
En vanlig rubank har ju ohärdade blad, och det blir en hel del skärpning på en sådan tillsammans med bottenfärg gissar jag, och då skall bladet plockas ur hyleln och sättas tillbaka varje gång... låter för jobbigt. En tvåhandsskrapa (med handtag och knopp) och med härdat blad ger bra kontroll över rörelsen, bra tryck på skrovet som är lätt att anpassa över den buktiga ytan och långt mellan byten av skären.
Men det betyder ju inte att det är rätt för alla.
Alla borde ha skägg
Re: Skrapa bottenfärg eller måla över?
jag skulle kolla vad det kostar att blästra med torr is > http://www.freezit.se/b%C3%A5tbottenbilder.htm
Re: Skrapa bottenfärg eller måla över?
Men nu var det just bottenfärg och manuell hyvel det handlar om....Peter_K skrev:Jag har rätt stora erfarenheter av en hyvel - både elektrisk och "manuell" - fast ingen tillsammans med bottenfärg, helt ärligt...Eilean skrev:Jag vet inte vad Peter K har för erfarenhet av en hyvel.
Min förfäran var mest med tanke på den elektriska, som ju är svår att ha kontroll på skärdjup tillsammans med en buktig yta som en båtbotten, och risken för skador på först och främst epoxyskiktet, men också på gelcoat och t o m laminat är rätt stor bedömer jag.
En vanlig rubank har ju ohärdade blad, och det blir en hel del skärpning på en sådan tillsammans med bottenfärg gissar jag, och då skall bladet plockas ur hyleln och sättas tillbaka varje gång... låter för jobbigt. En tvåhandsskrapa (med handtag och knopp) och med härdat blad ger bra kontroll över rörelsen, bra tryck på skrovet som är lätt att anpassa över den buktiga ytan och långt mellan byten av skären.
Men det betyder ju inte att det är rätt för alla.
Nackdelen med skarpan är att eftersom du måste applicera så stort tryck är det lätt att den skär snett, vilket inte sker med handhyveln, den vilar ju på sin bottenplatta. Det blev gelcoatskador innan jag övergav det verktyget. Dessutom blev skrapan jobbigare att använda eftersom man måste trycka hårt, samtidigt som den inte får kantra och skall ha rätt angreppsvinkel för avverknigen skulle funka. Att en hyvel inte har härdade blad stämmer inte, det beror vilken typ du väljer. Jag minns inte att jag någonsin bytte blad. Men minnet kan ju spela ett spratt, många var det i alla fall inte.
Men naturligtvis kan jag ju ha fel i det jag säger, jag har ju bara testat olika alternativ i praktiken och slutligen gjort jobbet....
Re: Skrapa bottenfärg eller måla över?
OK, Gunnar - bra att det funkade för dig.
Det har jag aldrig tvivlat på.
Jag har som sagt bara skrapat botten med skrapa utan att skada och repa den, och hade inga problem med den typen jag beskrev.
Så nu har frågeställaren flera metoder att välja mellan - bra.
LeFants paintstripper (...i länken...) har jag en fråga kring.
På mässan sa man att den var så effektiv att den t o m tog epoxyprimern!
Det låter ju... sådär..?
Stämmer det?!!
Det har jag aldrig tvivlat på.
Jag har som sagt bara skrapat botten med skrapa utan att skada och repa den, och hade inga problem med den typen jag beskrev.
Så nu har frågeställaren flera metoder att välja mellan - bra.
LeFants paintstripper (...i länken...) har jag en fråga kring.
På mässan sa man att den var så effektiv att den t o m tog epoxyprimern!
Det låter ju... sådär..?
Stämmer det?!!
Alla borde ha skägg
Re: Skrapa bottenfärg eller måla över?
Förresten, vad tror ni den gråa färgen under den blåa bottenfärgen är? Under den gråa finns sedan en rödbrun färg.... hmmz... Det är en maxi95:a.
Re: Skrapa bottenfärg eller måla över?
Är det inte helt enkelt olikfärgade skikt av primer, för att få kontroll över att man har 100% täckning i varjhe skikt man målar?