Slut på klegg i tanken?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Slut på klegg i tanken?

Inlägg av stangen » tor 07 apr 2011, 19:53

Dieselns motsvarighet till alkylat kommer...
http://www.svd.se/naringsliv/tema/bat/a ... 039845.svd
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

delta160
Platinamedlem
Inlägg: 118
Blev medlem: lör 22 maj 2004, 20:21

Re: Slut på klegg i tanken?

Inlägg av delta160 » tor 28 apr 2011, 20:42

Kan det vara så väl att den är luktfri ?
( lågtryckspumpen på min motor läcker någon droppe i veckan så jag har alltid en aning diesel i kölsvinet)
Håkan Winbom Arcona 340 # 61

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Slut på klegg i tanken?

Inlägg av Peter_K » fre 29 apr 2011, 13:52

Jag är lite nyfiken på denna "soppa".
Körde inombordarn på förra båten på alkylat - den gick hur fint som helst och sotade betydligt mindre vid gång.
Det jag undrar över är hur den smörjer gamla motorers pumpar osv.
Att man kollat med Penta betyder ju inte att det funkar på gamla motorer, tyvärr.
Macken i artikeln ligger också väldigt bra till geografiskt för mig.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Slut på klegg i tanken?

Inlägg av Mr Sailman » fre 29 apr 2011, 15:17

delta160 skrev:Kan det vara så väl att den är luktfri ?
( lågtryckspumpen på min motor läcker någon droppe i veckan så jag har alltid en aning diesel i kölsvinet)
Det är en helt klar vätska med en lätt doft av alkohol, typ.
Känns betydligt fräschare att hantera än dieselolja.

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Slut på klegg i tanken?

Inlägg av Mr Sailman » fre 29 apr 2011, 15:21

Jag är helt klart sugen på att prova Ecopar i min VP D1-30.
Känner någon till om någon motormeckare ller någon på Volvo Penta uttryckt sig om Ecopar?
Det som står om Volvo Penta i tidningsartiklar och pressmeddelanden säger egentligen ingenting om huruvida motorerna gillar det eller ej.

M2
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 23 jan 2007, 01:14

Re: Slut på klegg i tanken?

Inlägg av M2 » fre 29 apr 2011, 19:38

Har använt Ecopar i en säsong i en Lombardini. Fungerar utmärkt med märkbart jämnare gång på motorn.

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Slut på klegg i tanken?

Inlägg av Mr Sailman » mån 02 maj 2011, 16:31

M2 skrev:Har använt Ecopar i en säsong i en Lombardini. Fungerar utmärkt med märkbart jämnare gång på motorn.
Låter ju lovande.
Gick din motor ojämnt med vanlig diesel eller vad menar du med märkbart jämnare gång?

Fler som har erfarenhet av EcoPar?

barkbåt
Guldmedlem
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 21:49
Ort: Uppsala

Re: Slut på klegg i tanken?

Inlägg av barkbåt » mån 02 maj 2011, 17:41

Hej!
EcoPar används huvudsakligen till smådieslar i maskiner som arbetar i trånga utrymmen där ventilationen är dålig. Avgaserna är renare, knappt någon lukt.Har själv användt den i flera säsonger, inga problem alls.
Här i Uppsala kan man köpa EcoPar från en vanlig tapp (Sven Johanssons Olje AB), och det är många som använder den. Vi har ingen sjötapp här i norra Mälaren, och då kan man lika gärna köpa denna i stället för fuldiesel. EcoPar är lite dyrare, men skall ha mera energi än vanlig diesel.

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Slut på klegg i tanken?

Inlägg av gvs » ons 04 maj 2011, 09:16

Funkar den i värmare?

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Slut på klegg i tanken?

Inlägg av Mr Sailman » ons 04 maj 2011, 10:45

gvs skrev:Funkar den i värmare?
Det sägs att EcoPar är bättre än diesel i värmare då den ska vara nästan helt luktfri. Återigen bara vad jag hört från EcoPar-försäljare, har inte kunnat hitta något uttalande från t ex Webasto eller Eberspächer. Nu är väl en värmare antar jag en rätt enkel konstruktion jämfört med en marindiesel så jag är väl inte speciellt orolig för den.

Jag skulle fortfarande vilja se Volvo Penta uttala sig om EcoPar är OK att använda i deras motorer och om det skulle medföra några konsekvenser som t ex förändrade serviceintervaller, ökat slitage på komponenter som t ex pumpar, packningar, spridare etc.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Slut på klegg i tanken?

Inlägg av Jaramaz » ons 04 maj 2011, 11:55

Mr Sailman skrev: Jag skulle fortfarande vilja se Volvo Penta uttala sig om EcoPar är OK att använda i deras motorer och om det skulle medföra några konsekvenser som t ex förändrade serviceintervaller, ökat slitage på komponenter som t ex pumpar, packningar, spridare etc.
Jaja, det skulle jag också vilja. Men varför skulle VP göra det? Ett sådant uttalande kan väl bara medföra bekymmer för dem?
Kanske: "Våra finfina motorer från och med sommaren 2011 kan helt riskfritt köras på xx och zz. "
Men mer än så - knappast.

/J

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Slut på klegg i tanken?

Inlägg av Mr Sailman » ons 04 maj 2011, 12:23

Jaramaz skrev:
Mr Sailman skrev: Jag skulle fortfarande vilja se Volvo Penta uttala sig om EcoPar är OK att använda i deras motorer och om det skulle medföra några konsekvenser som t ex förändrade serviceintervaller, ökat slitage på komponenter som t ex pumpar, packningar, spridare etc.
Jaja, det skulle jag också vilja. Men varför skulle VP göra det? Ett sådant uttalande kan väl bara medföra bekymmer för dem?
Kanske: "Våra finfina motorer från och med sommaren 2011 kan helt riskfritt köras på xx och zz. "
Men mer än så - knappast.

/J
I SvD-artikeln som det länkas till i första posten i tråden skrivs det:

– Man skulle enkelt kunna uttrycka det som att Ecopar är motsvarigheten till bensinens alkylat fast för dieselmotorer, säger Stefan Lundberg.

Inga konverteringar eller modifieringar krävs av befintliga dieselmotorer för att köra på Ecopar. Bolaget hävdar att deras diesel är fullt kompatibel och blandbar med alla vanligt förkommande dieselprodukter på marknaden. Ecopar har analyserats och genomgått omfattande tester av bland andra Volvo Penta, Scania och andra motortillverkare. Produkten uppfyller den europeiska drivmedelsstandarden EN 590.

– Det innebär att alla fabriksgarantier gäller. Vi hoppas givetvis att många båtägare skall upptäcka fördelarna med Ecopar och byta ut den betydligt giftigare Mk-1-dieseln. Då skulle vi också lösa alla problem med bakteriebildning i tanken eftersom Ecopar är garanterat fritt från inblandning av vegetabiliska fetter som till exempel RME, säger Stefan Lundberg.


Jag tolkar det som att det är EcoPars representant som säger allt detta. Men om nu det har genomförts omfattande tester av bl a Volvo Penta, varför offentliggörs inte resultatet av dessa? Eller räcker det att EcoPar uppfyller EN 590 för att man ska känna sig trygg med att använda det i sin båtmotor? Man kan tolka det så då han hävdar att "alla fabriksgarantier gäller".

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Slut på klegg i tanken?

Inlägg av Jaramaz » ons 04 maj 2011, 12:59

Jag tolkar det som att det är EcoPars representant som säger allt detta. Men om nu det har genomförts omfattande tester av bl a Volvo Penta, varför offentliggörs inte resultatet av dessa? Eller räcker det att EcoPar uppfyller EN 590 för att man ska känna sig trygg med att använda det i sin båtmotor? Man kan tolka det så då han hävdar att "alla fabriksgarantier gäller".
Jag skulle göra samma tolkning, dvs att EcoPars representant uttalar sig till förmån för den egna produkten.
Man varken han eller någon annan tar något ansvar. Det är lätt att påstå att en produkt uppfyller en norm, men inte alls lika kul att ta motsvrande ansvar. Om motorn går sönder, och man springer till VP och klagar, vad säger de då?
- Tråkigt, hurrö. Verkligen synd. kanske ändå var något fel på bränslet. Kanske finns det någon verkstad som kan fixa, annars har vi bra utbytespriser just nu.
Efter detta en promenad till EcoPar. Vi hoppas att den språksamma representanten finns kvar, och frågar då honom:
- bränslet uppfyllde alla nödvändiga standarder och normer, och är desstum cerifierat av EC kommission för dyrare bränsle, så det kan inte var fel på det. Nog motorn som inte riktigt hängt med.

Om man nu går någonstans överhuvudtaget då man har en 10 år gammal motor som haft sin egen lilla härdsmälta. Inga garantier gäller så länge, det vet alla om.

Avslutningsvis: Det har funnits liknande problem med diverse olika bränslen. I en del länder har man haft lite väl mycket svavel i bränslet, som ledde till att en del högprestandamotorer packade ihop. I Tyskland vill man nu blanda in mer (obs!) etanol i bensinen, inte alla som klarar det - sägs det (samma är på väg till Sverige, så för att vara miljövänliga tvingas en del köra på 98 oktan).
I alla dessa fall har slutkunderna varit utlämnade åt tillverkarnas välvilja. I de fall det varit få exemplar, och segment med höga marginaler har tillverkarna tagit ahnd om problemen, men för massmarknad och små marginaler - mycket svårt för en tillverkare att fixa.

Jag skulle själv vilja köra på EcoPar, tror att det funkar utmärkt i min motor. Bara jag hittade en leverantör i närheten!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Slut på klegg i tanken?

Inlägg av Anders S » ons 04 maj 2011, 13:24

Oscars Varv i Lomma?

Jag är också sugen, men jag skall läsa på litet mer först. Men med tanke på den hiskeliga soppor och blandningar som gammeldags dieslar brukar kunna svälja utan att genast gå sönder, så ser jag positivt på saken.
Anders S

cruisaren
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 07:35

Re: Slut på klegg i tanken?

Inlägg av cruisaren » ons 04 maj 2011, 14:37

Jag har fått en del information från en av de mer kända motortillverkarna då jag var nyfiken på att köra med Ecopar.

Kustbevakning och bussoperatörer har haft problem med igensatta filter och skärningar. En del tester har visat att bränslet kan ha för lågt energiinnehåll och att emissionerna inte är lägre än från MK1 diesel.

Då jag anser min källa vara väl insatt i problematiken så är jag tveksam till att tanka Ecopar.
Ett tips kan ju vara att ta kontakt med tillverkarer av den motor man har och bilda sig en egen uppfattning.

Skriv svar