Kompass - en fråga om alkohol

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Kompass - en fråga om alkohol

Inlägg av Anders S » ons 30 mar 2011, 09:35

Ett värmande besked, utan tvivel. Nu får du genast uppdatera oss om siffror försvinner eller färgen löses upp.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 30 mar 2011, 10:54

Anders S skrev:Ett värmande besked, utan tvivel. Nu får du genast uppdatera oss om siffror försvinner eller färgen löses upp.
Värre vore om siffror lossnade och bytte plats!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 30 mar 2011, 13:02

Eilean skrev:
Anders S skrev:Ett värmande besked, utan tvivel. Nu får du genast uppdatera oss om siffror försvinner eller färgen löses upp.
Detta kan i så fall inträffa om man konsumerar den vätska jag tidigare tipsade om. Problemet rättar då till sig med tiden, kanske redan nästa dag, utan åtgärd.
Jag avsåg snarare risken att metanolinblandningen skulle skada kompassrosen.
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 30 mar 2011, 16:03

Eilean skrev:
Då gäller det ju att man kan streckindelningen på kompassen; Nord, Nord till ost, Nordnordost, Nordost till nord, Nordost osv och alla halvsterk och kvartsstrek och dessutom snabbt kunna räkna om det till grader.

Egentligen ett onödigt kunnande som skepparen Albert Hansson på färjan Ägir, som gick mellan Gravarne och Smögen, med tvång lärde mig när jag jobbade som hoppilandkalle somrarna 1967 och 1968. Han lärde mig också mycket annat dumt som jag aldrig haft användning av tex att mata fiskmåsar med snus. :mrgreen:

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » ons 30 mar 2011, 18:40

toaen skrev:
Eilean skrev:
Då gäller det ju att man kan streckindelningen på kompassen; Nord, Nord till ost, Nordnordost, Nordost till nord, Nordost osv och alla halvsterk och kvartsstrek och dessutom snabbt kunna räkna om det till grader.

Egentligen ett onödigt kunnande som skepparen Albert Hansson på färjan Ägir, som gick mellan Gravarne och Smögen, med tvång lärde mig när jag jobbade som hoppilandkalle somrarna 1967 och 1968. Han lärde mig också mycket annat dumt som jag aldrig haft användning av tex att mata fiskmåsar med snus. :mrgreen:

tommy
:?: Siffror!?
:roll: Har ni siffror i kompassen.
8) Vad skall de vara bra för?
kompass-streck2.jpg

erlandf
Trogen medlem

Inlägg av erlandf » tor 31 mar 2011, 22:39

Har själv funderat på att fylla kompassen med rakvatten, (samma som i vattenpass) detta för kurshållningens skull. :idea:
erlandf

Skriv svar