Täckställning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
hammern
Erfaren medlem

Täckställning

Inlägg av hammern » mån 10 okt 2005, 15:47

Hej,

någon som har bra tips på hur man täcker sin båt för vintern om man inte har pulpit fram eller bak. Båten är ca 10 meter och har aluminiumlist längs sidorna.

Täckställning utan pulpits? Vore roligare att bygga nåt eget än att lägga en massa pengar på en ny.

Tar tacksamt emot tips.

Hls
Hammern

Snedseglaren

Inlägg av Snedseglaren » mån 10 okt 2005, 17:39

Kolla länken till CO.

Jag har använt 41-2071 på nocken och 31-3775 \"ovanför skarndäck\" man får då en bit som står utanför skruvsidan (och en ned till skarndäck).

Sedan kan man förbinda alla delar med en uteliggare (inte en sån från parken) som håller ut pressen mellan nockarna.

Uj vad rörigt det låter, hoppas du förstår. K-Rauta tar 11,95 per meter för tryckat virke i rätt dimension.

http://www.clasohlson.se/images/product ... 75_Xw2.jpg

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 10 okt 2005, 20:10

Har byggt en \"båthus\" 3*8*3,5m med ovan nämnda beslag. Fungerar klockrent. Använder endast tryckimpregnerat virke till grunden, dvs de plankor som löper längs backen. I övrigt använder jag vanligt otryckat virke. Försök inte att ha mer än två nockbeslag per nocksektion av nockplankan, det finns bättre sätt att svära och bli svettig på än att med våld försöka tvinga en meter 2 tum 4:a genom nockbeslaget.
Båthuset stod emot stormarna förra vintersäsongen så något hållfastighetsbekymmer uppkommer enligt min mening inte av att dela upp nocken i sektioner.
Otryckat virke sväller, hyvla av 0,5-1mm av virket som sitter inne i beslagen.

Snedseglaren

Inlägg av Snedseglaren » tis 11 okt 2005, 10:37

Håller med, man kan bli galen när man skall ha på ryggåsbeslaget på nocken....tajt värre. Men när det väl sitter så blir det stadigt.

Tycker att de kunde strundat i vinklarna så man kunde lägga i nocken uppifrån.

hammern
Erfaren medlem

Inlägg av hammern » tis 11 okt 2005, 12:50

Tackar för tipsen?

Snedseglaren: Jag tolkar det som att du har allt ditt stående på däck. Jag hade nog tänkt göra likadant. Hur långt avstånd har du mellan varje \"benpar\" som går upp till nocken? Hur fäster du benen i båten? Man vågar väl inte ha ställningen ståendes löst på däck?

Har du nån sorts \"isolering\" mellan benen och däcket, eller står det träben rakt mot däck?

Hls
Hammern

Fribbe

Inlägg av Fribbe » tis 11 okt 2005, 15:07

Att bygga ställninen själv tycker jag är rätt melodi.
Min står på däck och består av en nockregel i två delar och fem st lodräta stöttor mot däck och rufftak. Stöttorna stagar jag med linor mot knapar, skottravare, grabbräcken och liknande.
Mycket enkelt och mycket stadigt. Materialkostnaden var väl någon hundralapp.
Efter varje höststorm åker jag ner och tittar till båten och kan sedan åka hem medan ett antal andra samlar ihop resterna av sina 6000kronors NOA-ställningar. Jag brukar gradera stormarna i antalet havererade NOA-ställningar. Gudrun var en sjua :D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 11 okt 2005, 15:37

En ren kommentar: Jag hade en hemgjord takställning med vinkelbeslag under några år. Den höll mycket bra (blev tyvärr stulen). Min egen strategi är att ovanpå ställningen ha en litet lättare presennining som går att ta av (eller, tar av sig själv, om man inte hinner först). Många tycker tvärtom och vill ha tunga presenningar.
Anders S

Gäst

Enkelt och billligt

Inlägg av Gäst » tor 13 okt 2005, 17:06

Hej!
Jag har byggt en egen täckställning till min Nord80 som fungerat alldeles utmärkt. Jag gjorde enklast möjligt och tog en lång 45x195 regel som står på marken i akter på båten och ca 1 m över pulpit bak. En st. 45x120 i mitten (vid masfoten typ) och en 45x120 regel i fören ståendes på däck. Ovanpå dessa tre la jag 45x95 (2 st. för att nå hela vägen) som utgör \"nocken\". Sen monterade jag 3 st. 45x70 \"takstolar\" från nock ner mot fotlisten/relingen med lämpligt avstånd. Sist av allt skruvade jag en glespanel 22x95 på vardera sida på de tre \"takstolarna\" (45x70) för att inte presenningen skall säcka ihop typ. Sen har jag fendrar på sidan av båten för att hålla ut presenningen lite.

//Nord80

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 14 okt 2005, 08:57

En A-ställning är det enklaste, även om ett hus är bra för båten och gör att det är lätt att jobba. Du kan se exempel på utformning här, http://www.noa.se/astln.html
Går naturligtvis att bygga själv i trä också.
Alla borde ha skägg

Snedseglaren
Guldmedlem

Inlägg av Snedseglaren » mån 24 okt 2005, 15:28

Jag har min 10 meters konstruktion stående på däck med fasthäftade mattbitar på. Hela ställningen är TUNG. SEdan lägger man tungpressar på den så den står.

I vår skall jag prova att bara ta av uteliggaren och lyfta båten i sjön med hela ställningen på.

Sedan lyfter jag av hela alltet vid mastkran och lägger den på vagnen.

Planerar att göra snabbaste upptagningen/täckningen i mannaminne nästa höst.

På med ställningen, lyft upp båten, högtrycka botten, på med pressar.

Alternativt så går det inte att lyfta med ställningen på.....då har jag ett lite mer jobb.

Johan 52
Diamantmedlem

Inlägg av Johan 52 » mån 24 okt 2005, 21:37

Hej
Något jag har dålig erfarenhet av är att sätta fast täckställningen i mantågstöttehållarna och pull/pushpit.Jag tror inte att dessa är gjorda för en tung presenning + ställning alltid.
Jag fick problem med läckage.
Man bör nog komplettera med ngt stöd i mitten åckså.
En återförsäljare av Press & Son jag pratat med hade stora problem med en Najadägare som skyllde på ställningen - kan alltså även drabba de bäste. Johan.

Skriv svar