Ny axel till Saildrive 110S, alt komplett skrotat drev köpes

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Ny axel till Saildrive 110S, alt komplett skrotat drev köpes

Inlägg av AndersGustafsson » mån 21 mar 2011, 15:00

Är ute efter en ny (beg) ingående axel till en VP Saildrive 110S, alt ett komplett skrotat drev at ta delar från. Den långa förklaringen finns nedan:

I höstas köpte jag en gammal segelbåt (en NF). År 2005 hade motorn bytts av en lokal verkstad. Vid närmare inspektion fann vi att motorn inte satt fast ordentligt. De fyra skruvar som skall hålla adapterplattan mot motorn var lösa. Det var närmast av en slump vi märkte det, eftersom man i princip måste använda ficklampa och spegel för att se dem. Dessutom fann vi några andra småfel som att kabeln till motorn inte var korrekt klamrad utan låg i slagvattnet där kontakten korroderat etc.

Nåväl, med gamla båtar måste man räkna med en del och gummibälgen skall ändå bytas var 7nde år så vi beslöt att ta ur motorn. Då upptäckte vi att babords motorfäste var av. Kan vara materialutmattning pga vibrationer, pga att motorn ej var korrekt monterad.

Dessutom fann vi att kopplingen, som ser ut som en klo och sitter på splines på saildrivens ingående axel satt så hårt att vi måste ta loss hela rasket, föra till verkstad och tillverka en specialtutdragare.

Då vi fått loss den var orsaken att den satt hårt lätt att se: Vid monteringen hade montören tydligen beställt fel del och i stället för att beställa rätt hade han helt sonika tagit slipskiva och slipat ned axeln och drämt på kopplingen. Det är kanske förra ägarens smala lycka att han mest seglar och aldrig behövt belasta motorn i ett nödläge, för då hade det hela släppt.

Summa summarum: Axeln är förstörd. Den som monterat motorn har gjort det, någon annan förklaring finns inte. Jag kommer givetvis att göra en formell reklamation. Formellt har verkstaden 10 års ansvar.
/Anders G

Anteri
Trogen medlem

Re: Ny axel till Saildrive 110S, alt komplett skrotat drev köpes

Inlägg av Anteri » tis 22 mar 2011, 13:36

Kolla med David. http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_pe ... ?ca=15&w=1

Har även jag en NF men min diesel ersätts av en elmotor.
Bilder på http://elelinux.se/Swe-255/1.JPG till http://elelinux.se/Swe-255/16.JPG

Anteri

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tis 22 mar 2011, 13:56

Snyggt! Om inte min diesel var så ny så skulle jag definitivt överväga el.

Men om du ändå har tagit bort övre delen av ditt drev... Vad har du gjort med bitarna? Om du inte tänker konvertera tillbaka så kan jag kanske köpa dem av dig?
/Anders G

Anteri
Trogen medlem

Inlägg av Anteri » tis 22 mar 2011, 14:13

Mitt projekt är inte "provkört" ännu.
Vågar inte sälja av något ännu.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tis 22 mar 2011, 14:25

OK. Så skulle jag göra med :)

Jag ringde annars David och han hade hela drev för SEK1500 och erbjöd sig att skruva loss vad jag ville och skicka. Skall snoka runt litet vad jag kan hitta på närmare håll, men det är bra att ha alternativ.
/Anders G

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » tis 22 mar 2011, 19:08

Anteri:
Den där var ju riktigt fin! Vad är det för motor? vad räknar du med för fart/tid osv. batterier? styrning?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 22 mar 2011, 21:10

Hej AndersG...

Om du har ett begagnat drev i bra skick, så skulle jag faktiskt fundera på att ta hela, i ett stycke. Skälet är att det kanske inte är en höjdare att sätta en begagnad axel och drev på ett annat begagnat drev, speciellt inte om axeln varit såpass "fulmonterad" som du beskrev. Det är ju också tämligen tacksamt att byta alla packningar och kanske t om måla drevet om du har det löst. Skall du inte byta bälgen också omdu ändå river ner drevet? Eller räknar du med att litet diskret bara byta axeln utan att röra mer av drevet än så?

JAg hade hur som helst tagit hela drevet via bussgods, om det bara handlar om 1500 spänn. Vem vet vilken eller vilka delar du behöver byta?
Anders S

Anteri
Trogen medlem

Inlägg av Anteri » ons 23 mar 2011, 07:54

gvs skrev:Anteri:
Den där var ju riktigt fin! Vad är det för motor? vad räknar du med för fart/tid osv. batterier? styrning?
Jag kan inte säga så mycket om slutresultatet ännu,
får återkomma med det till hösten.

Motorn är en 48v. borstlös elmotor på 5kw.
Men man kan ta ut c:a 15kw under 1 minut (sen blir den för varm)

Tanken med hela projektet började med att jag blev tvungen att byta bälg.

sen kom tanken om att renovera eller byta ut MD 5an

Elalternativet fanns med tidigt, för att det är ett:

1.Billigt,

2.Tyst,

3.Underhållsfritt,

4.Miljövettigt alternativ.

Sen slipper jag, bälg byten.

Ingen ombyggnad av motorrum.

Som du ser på bilderna monteras allt i samma motorbädd, så jag kan
skruva tillbaka dieseln om jag vill.

Viktminskningen är ca: 120kg

Har tagit bort:

1. Dieselmotor

2.Bränsletank

3.Startbatteri

4.Avgassystem

5.Reservdunk.

Iden med detta är man ska kompensera vikten med batterier
Ca: 400-500ah

Förhoppningsvis driftid i ekonomifart 4-5 timmar.

Motor,reglerenhet och gaspådrag finns att köpa från Tyskland.

Drivkopplingen köpte jag i Mölndal.

Total kostnad Ca: 8000kr.(Ex. batterier)

S-drevet och F/B reglaget är original.

Motor/drev adaptern ( som ersätter bälgen) är egentillverkad.

Batterierna laddar jag med: http://www.batteriunion.se/datablad/Lad ... P120-1.pdf,

som går att koppla till ett mindre elverk. (om behovet finns)

Tanken är att jag kan stödladda via solceller.

Väntar med att köpa nya batterier till efter provkörningen på vårkanten.

Mvh Anteri.

Ps.Motorn är utrustad med återgenerering men jag har Foldingpropeller,
så den kopplas inte in.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 23 mar 2011, 09:38

Som skeptiker till elmotorer i annat än rätt speciella fall jag är funderar jag över ett par saker jag inte får ihop i Anteris plan:

400-500 Ah batterier/48 V. Det innebär 16 st 12V batterier på minst vardera 100Ah. Sammanlagda vikten blir över 400 kg, hur det kan bli en viktminskning jämfört diesel förstår jag inte.

5kW motor. Anta att ekonomifart behöver en effekt på 50%, 2,5 kW. 2,5 kW i en timme plockar ut 52 A ur batterierna, en körtid på 4-5 h blir mer än 50 % av batterikapaciteten. Hur billigt blir det egentligen när man urladdar batterier så kraftigt? Man behöver ju dyra AGM eller andra batterier som tål upprepad djupurladdning alternativt förnya en billigare bank oftare. 16 batterier av billigaste våta sort är bara de 16.000.- Och ett exempel med AGM skulle kosta över 40.000.- och väga 480 kg.
Dessutom, att återföra 200-250Ah uttag med en laddare som ger 10 A kommer ju att ta evigheter - får jag gissa 2 dygn?
Och solcellerena blir väl inte till mycken hjälp, som jag skrev på annan plats blir det stora areor av paneler vid höga spänningar som knappt får plats i sig på en segelbåt och som dessutom kommer att nästan oundvikligen delvis vara i ständig skugga.

Jag tror nämligen att skall eldrift vara aktuell för ett större antal seglare bör man dels kunna ha en körtid på låt säga 6 tim vid anständig fart, låt säga 0,6 x V.L i knop. (ca 5 knop för en 30-fotare). Dels komma ner i totalvikt som motsvarar en traditionell diesel med bränsle, dels kunna återladda nerkörda batterier under en natt i gästhamn med el, dvs under ca 16 tim. Och kostnaderna (inköp + drift + service) skall understiga den för en diesel under låt säga en 10-årsperiod. Sedan kvarstår ju problemet att finna plats för dessa batterier.

Anteri kommer ju rätt nära prestandamässigt, men spricker på en del punkter (vikt, laddtid och kostnader). Eller missar jag något?

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » ons 23 mar 2011, 12:31

Om du har ett begagnat drev i bra skick, så skulle jag faktiskt fundera på att ta hela, i ett stycke.
Det har du nog rätt i. Jag har nu hittat ett OK drev + två delvis i bitar för 1000 SEK och jag har ordnat transporten. Borde få upp dem i helgen.
/Anders G

Anteri
Trogen medlem

Inlägg av Anteri » ons 23 mar 2011, 14:53

Eilean skrev:Som skeptiker till elmotorer i annat än rätt speciella fall jag är funderar jag över ett par saker jag inte får ihop i Anteris plan:

400-500 Ah batterier/48 V. Det innebär 16 st 12V batterier på minst vardera 100Ah. Sammanlagda vikten blir över 400 kg, hur det kan bli en viktminskning jämfört diesel förstår jag inte.

5kW motor. Anta att ekonomifart behöver en effekt på 50%, 2,5 kW. 2,5 kW i en timme plockar ut 52 A ur batterierna, en körtid på 4-5 h blir mer än 50 % av batterikapaciteten. Hur billigt blir det egentligen när man urladdar batterier så kraftigt? Man behöver ju dyra AGM eller andra batterier som tål upprepad djupurladdning alternativt förnya en billigare bank oftare. 16 batterier av billigaste våta sort är bara de 16.000.- Och ett exempel med AGM skulle kosta över 40.000.- och väga 480 kg.
Dessutom, att återföra 200-250Ah uttag med en laddare som ger 10 A kommer ju att ta evigheter - får jag gissa 2 dygn?
Och solcellerena blir väl inte till mycken hjälp, som jag skrev på annan plats blir det stora areor av paneler vid höga spänningar som knappt får plats i sig på en segelbåt och som dessutom kommer att nästan oundvikligen delvis vara i ständig skugga.

Jag tror nämligen att skall eldrift vara aktuell för ett större antal seglare bör man dels kunna ha en körtid på låt säga 6 tim vid anständig fart, låt säga 0,6 x V.L i knop. (ca 5 knop för en 30-fotare). Dels komma ner i totalvikt som motsvarar en traditionell diesel med bränsle, dels kunna återladda nerkörda batterier under en natt i gästhamn med el, dvs under ca 16 tim. Och kostnaderna (inköp + drift + service) skall understiga den för en diesel under låt säga en 10-årsperiod. Sedan kvarstår ju problemet att finna plats för dessa batterier.

Anteri kommer ju rätt nära prestandamässigt, men spricker på en del punkter (vikt, laddtid och kostnader). Eller missar jag något?
Ber om ursäkt för min otydlighet.

När jag skrev 400-500ah menade jag 12v vilket motsvarar ca: 4800-6000W

Mina batterier blir troligtvis 4st Trojan 117ah deepcycel batterier motsvarar 5600w
(min laddare laddar 55,2v/10A= ca:10tim återladdning )

se http://www.batteriunion.se/datablad/Blo ... oblock.pdf
Vikt 27kg st.

Priset är oklart men pratat med batteridepå syd (ca: 1100-1200kr+moms)
Se http://batteridepasyd.se/batt_syd_v2/in ... /nbw12-117

När det gäller "ekonomifart" har jag bara "höftat"efter OZeco,s tabell.
Se http://ozmarin.se/OZecoDrive/Swe/IndexO ... veSwe.html

Service kostnaderna: motorlagerbyte efter 12000tim.
inget bälgbyte.
Batteri livslängd ca: 600cycler.

Vill understryka att om man anser att under 5 knop ej är anständig fart,
bör man nog överväga eldrift.

M V H Anteri.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 23 mar 2011, 15:35

Anteri:

Tack, det blev litet klarare. Även om jag är ytterst tveksam till uppgifterna om drifts- och laddtid. Dessa batterier kommer bli bokstavligen urvridna efter 4-5 timmar!

Precis som du skriver - har man önskemål på farter över 5 knop och därtill en relativt lång driftstid är eldrift inte intressant. Och tyvärr, som tekniken ser ut idag kan eldriften bara bli aktuell för ett ganska begränsat antal nyttjare. Folk i allmänhet motorseglar ju i stor utsträckning, vant sig vid det och har höga krav på marschfart och radie.

Själv har jag som krav minst 500 sjömil med över 6 knop för motor! Dit är det långt. Men jag representerar knappast någon majoritet heller.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 23 mar 2011, 16:31

Kul med folk som vågar testa eldrift. Eldrift passar inte alla men hybriddrift är också ett intressant alternativ.
För egen del tycker jag det verkar vettigt att komplettera med eldrift, el in och ut ur hamn, diesel för längre sträckor. I sommar ska jag mäta och räkna.
--
Ett populärt batteri är Trojan T-105, 6V/225Ah. Används tex i golfbilar och håller oftast i minst 3-5 år. Inte dåligt med tanke på att den miljön är ganska tuff. Mycket vanligt hos sol, vind och vatten -nissarna också.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » sön 27 mar 2011, 19:26

Bara så att ni vet.. Köpte ett beg drev för 1000SEK på blocket och fick två extra på köpet. Hela den adapterlösning som kom med Nannin verkar litet märklig så det lutar åt att vi gör en ny, mera lik Volvo orginal.
/Anders G

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » fre 10 jun 2011, 09:55

Anteri:

Har du någon länk eller info om den tyska återförsäljaren?

Har du provkört ännu?

EDIT: hittade tillverkaren: http://www.goldenmotor.com/ det måste vara en hpm5000b

Skriv svar