Vi råkade stå med två båtar för några år sedan - en IF-båt och en Sunwind 26. En måste bort, och det blev Sunwind. Jag kunde helt enkelt inte stå ut med en båt som var så omöjlig att få fart på, även om boendet i Sunwind var fantastiskt mycket bättre... Nu hade den iofs fast trebladig propeller och var inte superfin under medan IF-båten var trimmad för kappsegling, men ändå... Seglingsegenskaperna är viktiga för mig, även när jag "bara" seglar med familjen.peterh skrev:Det låter som att du skall titta lite närmare på en sunwind. Du vill ha ståhöjd och
utrymme för familjen. Seglingsegenskaperna kanske inte är perfekta men
du är väl en duktig seglare ?
Vill ha båt igen - tips på 26-27:or?
Re: Vill ha båt igen - tips på 26-27:or?
X-342 SWE 18 "Kexet"
Re: Vill ha båt igen - tips på 26-27:or?
Det är just så jag tänker också. Som kanske framgått
En S30 kanske vore något, eller Sveakryssare? Det finns många långsmala som många tror är bökiga/dyra/svåra men som mest är kul segling, utrymme - i alla fall på längden och inte så stora kostnader eftersom seglen inte är så stora och det just finns de där fördomarna så priserna inte blir så höga.
En S30 kanske vore något, eller Sveakryssare? Det finns många långsmala som många tror är bökiga/dyra/svåra men som mest är kul segling, utrymme - i alla fall på längden och inte så stora kostnader eftersom seglen inte är så stora och det just finns de där fördomarna så priserna inte blir så höga.
Re: Vill ha båt igen - tips på 26-27:or?
Han kanske tänker på marina- och hamnavgifter.Berra2 skrev:Det är just så jag tänker också. Som kanske framgått
En S30 kanske vore något, eller Sveakryssare? Det finns många långsmala som många tror är bökiga/dyra/svåra men som mest är kul segling, utrymme - i alla fall på längden och inte så stora kostnader eftersom seglen inte är så stora och det just finns de där fördomarna så priserna inte blir så höga.
Jag minns med skräck vissa hamnar som exempelvis Sandhamn när jag seglade en Reimers Jubilee 40 som var 14,4 x 2,7 och saknade ståhöjd. Men man tog betalt per meter båtlängd och jag betalade som ett 47-fots Ginpalats...
Re: Vill ha båt igen - tips på 26-27:or?
Jag ställde mig samma fråga, jag har seglat större och snabbare båtar tidigare. Så jag ringde en kompis med stor erfarenhet och frågade om han trodde jag skulle bli tokig av en långsam båt. Han sa att det är inget man tänker på efter ett tag. Det stämmer, dessutom vet jag varför jag blir omseglad och de gånger jag seglar om någon annan är glädjen enormt stor. För mig är båtlivet en mix av många olika saker, inte bara seglingsegenskaper utan sådant som ombonad, trivsel, bekvämlighet mm. Jag räknar seglingssäsongen i timmar, inte i seglad distans!kajlahtinen skrev: Men jag vet inte om farten räcker ändå, jag har ju seglat First 28 i många år. Men kanske man vänjer sig?
Klassen 27'/100tkr tycker jag är bra. Det är så pass lite pengar att man inte måste ge sig ut för att utnyttja sin investering. Samtidigt är det en anständig storlek för kunna leva i ett tag. Underhåll och kringkostnader är också låga.
Jag tittade på många båtar och läste alla annonser. Sen gjorde jag några kalkyler, en med "upplevt värde" där inte bara utrustning mm ingick utan också trivselfaktorer som tex ståhöjd, djupgående etc. Av erfarenhet vet jag att det finns många faktorer som är lätt att bortse från vid köp men som på sikte kommer att bli irriterande.
Re: Vill ha båt igen - tips på 26-27:or?
Du ville veta mer om Facil 26 och här kommer lite info eftersom jag ägde en sådan båt på 80-talet:
Båtarna fanns både som varvsbyggda och olika stadier av självbyggen. Kvalitén kan därför variera. Den fanns både med en 7,5 hk Volvo inombordsdiesel eller med utombordare. Normalt hade dessa båtar inte självslående fock eftersom ett större försegel oftast behövs för att väga upp det lilla storseglet.
Träinredningarna är (var i alla fall) väldigt fint gjorda från varvet. Sittbrunnen är tyvärr ganska liten, den smalnar dessutom av i aktern. Båten seglar hyggligt och har bra balans, rodret är stort och man kan vända snabbt. Jag har seglat båten ganska långa sträckor, både i skärgård och till havs och tillbringat semestrar på 4 veckor utan problem.
De nackdelar jag kommer ihåg är att det läckte in regnvatten och vatten från överbrytande sjö lite överallt i båten -fönstren var otäta, förpiksluckan likaså, skarven mellan skrov och däck läckte. Träffade andra Facilägare som upplevde samma sak. Jag tätade och tätade men fick det aldrig riktigt bra, fick man bukt med en läcka dök det snart upp en ny. Men det kan säkert gå att få ordning på om man ger sig tusan på detta och då har man ju en trevlig båt om man accepterar den något trånga sittbrunnen.
Du får också ta mina råd med en nypa salt eftersom det var mer än 25 år sedan jag seglade en sådan här båt och både jag och båtarna har åldrats.
Funderat på Nord 80 eller Trio 80 eller Ohlson 88?
Båtarna fanns både som varvsbyggda och olika stadier av självbyggen. Kvalitén kan därför variera. Den fanns både med en 7,5 hk Volvo inombordsdiesel eller med utombordare. Normalt hade dessa båtar inte självslående fock eftersom ett större försegel oftast behövs för att väga upp det lilla storseglet.
Träinredningarna är (var i alla fall) väldigt fint gjorda från varvet. Sittbrunnen är tyvärr ganska liten, den smalnar dessutom av i aktern. Båten seglar hyggligt och har bra balans, rodret är stort och man kan vända snabbt. Jag har seglat båten ganska långa sträckor, både i skärgård och till havs och tillbringat semestrar på 4 veckor utan problem.
De nackdelar jag kommer ihåg är att det läckte in regnvatten och vatten från överbrytande sjö lite överallt i båten -fönstren var otäta, förpiksluckan likaså, skarven mellan skrov och däck läckte. Träffade andra Facilägare som upplevde samma sak. Jag tätade och tätade men fick det aldrig riktigt bra, fick man bukt med en läcka dök det snart upp en ny. Men det kan säkert gå att få ordning på om man ger sig tusan på detta och då har man ju en trevlig båt om man accepterar den något trånga sittbrunnen.
Du får också ta mina råd med en nypa salt eftersom det var mer än 25 år sedan jag seglade en sådan här båt och både jag och båtarna har åldrats.
Funderat på Nord 80 eller Trio 80 eller Ohlson 88?
Re: Vill ha båt igen - tips på 26-27:or?
Ett par tillägg till allt klokt som redan har sagts:
1) Köp inte en båt med inomborsmotor, som inte från början konstruerades för inombordsmotor. Den är då inte konstruerad för den ökade totalvikten och särskilt inte för den ökade vikten akterut. För tung båt med för mycket vikt akterut är inte kul att segla, inte ens om man bara familjeseglar.
2) Ha is i magen och vänta till efter skolavslutningen, eller ännu hellre, till efter Midsommar. Då sjunker priserna och merparten av säsongen är ändå kvar. Jag gissar att den här trenden kan bli ännu starkare i år, därför att - om jag har rätt - priserna på småbåtar faller generellt ("småbåtar" är marknadens syn på 26-27-fotare, inte min egen). Har du tur kan då t ex en Nord 80 eller Trio 80 helt plötsligt komma inom eller väldigt nära din budget.
3) Köp inte en båt som sålts som halvfabrikat. Det finns så många som är varvsbyggda och det totala utbudet är så stort så det finns ingen anledning.
1) Köp inte en båt med inomborsmotor, som inte från början konstruerades för inombordsmotor. Den är då inte konstruerad för den ökade totalvikten och särskilt inte för den ökade vikten akterut. För tung båt med för mycket vikt akterut är inte kul att segla, inte ens om man bara familjeseglar.
2) Ha is i magen och vänta till efter skolavslutningen, eller ännu hellre, till efter Midsommar. Då sjunker priserna och merparten av säsongen är ändå kvar. Jag gissar att den här trenden kan bli ännu starkare i år, därför att - om jag har rätt - priserna på småbåtar faller generellt ("småbåtar" är marknadens syn på 26-27-fotare, inte min egen). Har du tur kan då t ex en Nord 80 eller Trio 80 helt plötsligt komma inom eller väldigt nära din budget.
3) Köp inte en båt som sålts som halvfabrikat. Det finns så många som är varvsbyggda och det totala utbudet är så stort så det finns ingen anledning.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."
Re: Vill ha båt igen - tips på 26-27:or?
Håller inte med dig riktigt.Tomas E skrev:Ett par tillägg till allt klokt som redan har sagts:
1) Köp inte en båt med inomborsmotor, som inte från början konstruerades för inombordsmotor. Den är då inte konstruerad för den ökade totalvikten och särskilt inte för den ökade vikten akterut. För tung båt med för mycket vikt akterut är inte kul att segla, inte ens om man bara familjeseglar.
Idag väger en tvåcylindrig aktersnurra på en 6-8 hk närmare 50 kg, till det kommer kanske 20 liter bränsle - allt stuvat allra längst akterut.
Detta borde påverka seglingsegenskaperna mer än en dieselmotor - om än tyngre - som sitter ett par meter längre föröver.
Jag tycker iofs att man skall kika på det aktuella exemplatet.Tomas E skrev: 3) Köp inte en båt som sålts som halvfabrikat. Det finns så många som är varvsbyggda och det totala utbudet är så stort så det finns ingen anledning.
Det finns lysande exempel på välbyggda halvfabrikat, bl a Trio 80 du nämner i pkt 2 är just ett sådant.
Fantastisk vacker inredning i dessa!
Alla borde ha skägg
Re: Vill ha båt igen - tips på 26-27:or?
Helt rätt Peter K!
Det räcker med en utombordare på 20 kilo så ger det mer akterbalastning är en inombordare på 120 kilo.
Sen tillkommer ju tankvikten dessutom.
Beträffande båtval så är ju jag part i målet men om man vill segla bekvämt och säkert så är ju Allegro 27 ett optimalt val.
Finns nog ingen båt som slår den i grov havssjö. Sen så seglar den bättre än sitt lys. I grov havsjö och hårdvind så borde lystalet hamna på 1,10 minst.
Helt enkelt en underbar båt
Det räcker med en utombordare på 20 kilo så ger det mer akterbalastning är en inombordare på 120 kilo.
Sen tillkommer ju tankvikten dessutom.
Beträffande båtval så är ju jag part i målet men om man vill segla bekvämt och säkert så är ju Allegro 27 ett optimalt val.
Finns nog ingen båt som slår den i grov havssjö. Sen så seglar den bättre än sitt lys. I grov havsjö och hårdvind så borde lystalet hamna på 1,10 minst.
Helt enkelt en underbar båt
- coppertail
- Platinamedlem
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
- Ort: Norra roslagen och Mälaren
Re: Vill ha båt igen - tips på 26-27:or?
Fast för de dagar då man faktiskt VILL vara på sjön, nämligen i skärgård med plattvatten och lättvind är den kanske inte det optimala valet?jansan skrev:Beträffande båtval så är ju jag part i målet men om man vill segla bekvämt och säkert så är ju Allegro 27 ett optimalt val.
Finns nog ingen båt som slår den i grov havssjö. Sen så seglar den bättre än sitt lys. I grov havsjö och hårdvind så borde lystalet hamna på 1,10 minst.
Helt enkelt en underbar båt
Re: Vill ha båt igen - tips på 26-27:or?
det är en poäng.
tycker för många resonerar om sitt båtliv som om de tillbringar semestern på biscaya eller rundar patagonien och därför skaffar en HR 35 eller Najad 34 då och då när de i själva verket oftast håller sig i t. ex. stockholms skärgård och när de verkligen tar kommer ända till Öland. Att ha en båt som klarar och är förberedd för världsomsegling är både dyrt o onödigt om man mest håller sig i landnära vatten och som mest tuffar till andra sidan östersjön. ´
Kanske runt 99% av alla segelbåtsägare avstår de stora haven, då är det slöseri med pengar att förbereda sig för dem och dessutom får man tråkigare segling.
tycker för många resonerar om sitt båtliv som om de tillbringar semestern på biscaya eller rundar patagonien och därför skaffar en HR 35 eller Najad 34 då och då när de i själva verket oftast håller sig i t. ex. stockholms skärgård och när de verkligen tar kommer ända till Öland. Att ha en båt som klarar och är förberedd för världsomsegling är både dyrt o onödigt om man mest håller sig i landnära vatten och som mest tuffar till andra sidan östersjön. ´
Kanske runt 99% av alla segelbåtsägare avstår de stora haven, då är det slöseri med pengar att förbereda sig för dem och dessutom får man tråkigare segling.
Re: Vill ha båt igen - tips på 26-27:or?
Jag tycker King cruiser 29 är en otroligt snygg båt. Tyvärr är de flästa i ganska risigt skick...... Men hittar man en sådan i bra skick får man nog en otroligt säker båt med snygga linjer och framförallt: En båt man lägger märke till!!
-
- Platinamedlem
- Inlägg: 170
- Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
- Ort: Åbo
Re: Vill ha båt igen - tips på 26-27:or?
Även om vi kanske sticker ut till havet (Åland) någon gång så är vi nog inga havsseglare. Det är därför jag egentligen inte har varit så intresserad av långkölade eller annars "tröga" båtar
Nämnda Trio och Nord 80:or är intressanta men kostar nu litet närmare 150, men ja, jag skall vara tålmodig. Kingscruiser 29 har jag seglat en gång i tiden och minns bara att jag upplevde båten som trång och ganska otrevlig att segla (storebrorn KC33 är en annan historia).
Kaj
Nämnda Trio och Nord 80:or är intressanta men kostar nu litet närmare 150, men ja, jag skall vara tålmodig. Kingscruiser 29 har jag seglat en gång i tiden och minns bara att jag upplevde båten som trång och ganska otrevlig att segla (storebrorn KC33 är en annan historia).
Kaj
Re: Vill ha båt igen - tips på 26-27:or?
Om inte utrymmet är prioriterat får det väl bli en albin accent. Den verkar uppfylla det du sagt hittils.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Vill ha båt igen - tips på 26-27:or?
Lite roligt det här med lystal. Båtar seglar i nästan samtliga fall upp till eller överträffar sitt listade lystal enligt sina ägare. Det är ungefär som att över nittio procent av bilisterna anser att de kör bättre än genomsnittet. Vilket leder oss in på det här med 30-skyltade sträckor. 100% följer dem enligt vad de anger i diskussioner och minienkäter i tidningar etc. Ändå har jag nästan alltid en lång svans med bilar tryckande efter mig på nämnda vägavsnitt.jansan skrev:Helt rätt Peter K!
Det räcker med en utombordare på 20 kilo så ger det mer akterbalastning är en inombordare på 120 kilo.
Sen tillkommer ju tankvikten dessutom.
Beträffande båtval så är ju jag part i målet men om man vill segla bekvämt och säkert så är ju Allegro 27 ett optimalt val.
Finns nog ingen båt som slår den i grov havssjö. Sen så seglar den bättre än sitt lys. I grov havsjö och hårdvind så borde lystalet hamna på 1,10 minst.
Helt enkelt en underbar båt
Jag säger inte att du har fel angående allegron i havssjö. Den kan mycket väl ha ett fönster i registret där den seglar upp till 1,10. Men det innebär i så fall också att den har fönster där den seglare avsevärt mycket sämre än sitt lystal. Men jag gillar allegron och kostrar över huvudtaget. Suveräna båtar.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL
STOPPA JANZONS
MYGEL
Re: Vill ha båt igen - tips på 26-27:or?
Det här är alldeles riktigt observerat, och något som Lys-kommittén har tjôtat om i massor av år: Lysalet är ett medelvärde av långa, korta, lätta och hårda seglingar. Därför måste förstås lystalet tolkas med förstånd.Archibald skrev: Jag säger inte att du har fel angående allegron i havssjö. Den kan mycket väl ha ett fönster i registret där den seglar upp till 1,10. Men det innebär i så fall också att den har fönster där den seglare avsevärt mycket sämre än sitt lystal. Men jag gillar allegron och kostrar över huvudtaget. Suveräna båtar.
Anders S