Norina
-
Henrik J
Norina
Jag står i valet och kvalet om att köpa en Norina 25 och har försökt att hitta information om båttypen på internet men inte lyckats hitta något.
Undrar om någon vet något om denna båttyp och hur man kan komma in på Brohällklubbens hemsida. Har försökt några gånger men sidan kan inte visas. Har försökt via länken här på Sailguide men lyckas ändå inte.
Ytterst tacksam för upplysningar.
Henrik
Undrar om någon vet något om denna båttyp och hur man kan komma in på Brohällklubbens hemsida. Har försökt några gånger men sidan kan inte visas. Har försökt via länken här på Sailguide men lyckas ändå inte.
Ytterst tacksam för upplysningar.
Henrik
-
Henrik J
Norina
Nja det är det jag inte vet
Den båt som jag har tittat på är en plastad mahogny från 60-talet
Konstruktör Per Brohäll enligt båtfakta på Sailguide
Måtten verkar överrensstämma så det kan vara nån nyare variant???
Jag letade lite på nätet och hittade en Norlinbåt som jag har för mig hette Delfin och planlösningen stämde på den båten jag har tittat på så jag är lite osäker hur det ligger till.
Eftersom man inte kan komma åt Brohällsidan eller hitta en annan sida med båtar som Brohäll har konstruerat så kvarstår osäkerheten.
Henrik
Den båt som jag har tittat på är en plastad mahogny från 60-talet
Konstruktör Per Brohäll enligt båtfakta på Sailguide
Måtten verkar överrensstämma så det kan vara nån nyare variant???
Jag letade lite på nätet och hittade en Norlinbåt som jag har för mig hette Delfin och planlösningen stämde på den båten jag har tittat på så jag är lite osäker hur det ligger till.
Eftersom man inte kan komma åt Brohällsidan eller hitta en annan sida med båtar som Brohäll har konstruerat så kvarstår osäkerheten.
Henrik
Nej, jag tror att Henrik tänker på Norina, en plywoodkonstruktion av Per Brohäll. Båtmodellen finns på segelfakta på denna site.
Ibland säger man litet elakt om Per Brohäll, att han egentligen bara ritat Trissjollen, fast i olika storlekar. Det stämmer bara sådär. Jag minns Norina från när man själv drömde om egen båt och den var i vart fall före Vegan. Den borde kunna segla också, enligt rykten lär PH ha vunnit sin klass i Gotland Runt med en sådan då den var ny på tidigt 60-tal.
Ibland säger man litet elakt om Per Brohäll, att han egentligen bara ritat Trissjollen, fast i olika storlekar. Det stämmer bara sådär. Jag minns Norina från när man själv drömde om egen båt och den var i vart fall före Vegan. Den borde kunna segla också, enligt rykten lär PH ha vunnit sin klass i Gotland Runt med en sådan då den var ny på tidigt 60-tal.
Anders S
-
Henrik J
Nu är den min
Nu står jag inte bara i valet och kvalet för nu har jag slagit till och skulle mycket gärna vilja ha tips om var jag kan finna information om Per Brohäll och kanske på också hitta lite fakta om just Norinabåtar.
Kände mig lite som Björn Skifs i Drömkåken precis efter upptagningen eftersom jag inte haft möjlighet att inspektera skrovet innan köp men jag chansade och visst finns det brister men desto fler möjligheter. Den höll i alla fall lyftet vilket var frugans stora fasa att den bara skulle vika sig på mitten.
Hoppas på tips och ideer.
Henrik
Kände mig lite som Björn Skifs i Drömkåken precis efter upptagningen eftersom jag inte haft möjlighet att inspektera skrovet innan köp men jag chansade och visst finns det brister men desto fler möjligheter. Den höll i alla fall lyftet vilket var frugans stora fasa att den bara skulle vika sig på mitten.
Hoppas på tips och ideer.
Henrik
-
Henrik J
Ni har rätt
Ja båten är konstruerad av Brohäll och den är från -64 och jag köpte den i Kalmar.
Jag vill få tag på så mycket fakta som bara går om denna båttyp eftersom inga papper fanns på båten.
Henrik
Jag vill få tag på så mycket fakta som bara går om denna båttyp eftersom inga papper fanns på båten.
Henrik
-
Leif Bengtsson
Det var jag som ansvarade för Brohäll sidan.
Tyvärr lyckades jag inte dra speciellt många besökare som ville fylla på platsen med information. Dock hade vi ca: 50 besök om dagen inklusive MSN:s och andra snokrobotar
När hårddisken krashade bryde jag inte mej om att lägga tid på att återställa sidan
Men kanske du och jag tillsammans med några andra slå ett slag för \"Brohällan\".
Jag har lite information om Norina även om det inte är så väldigt mycke.
Att båten är av plywood skall du inte oroa dej för.
I stora delar av världen byggs det fortfarande fina plywoodbåtar.
Leif
Tyvärr lyckades jag inte dra speciellt många besökare som ville fylla på platsen med information. Dock hade vi ca: 50 besök om dagen inklusive MSN:s och andra snokrobotar
När hårddisken krashade bryde jag inte mej om att lägga tid på att återställa sidan
Men kanske du och jag tillsammans med några andra slå ett slag för \"Brohällan\".
Jag har lite information om Norina även om det inte är så väldigt mycke.
Att båten är av plywood skall du inte oroa dej för.
I stora delar av världen byggs det fortfarande fina plywoodbåtar.
Leif
-
Henrik J