Varför inte stål.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Gäst

Varför inte stål.

Inlägg av Gäst » mån 10 okt 2005, 20:42

Har funderat....
Segelbåtar byggda i stål är ganska ovanligt. Att fritidsbåter över huvudtaget är bygda i stål är ovanligt.
Jag undrar varför?
Stål bord ju förutom vikten, vilket endast torde vara intressant för \"stressseglare\", vara ett optimalt material för båtägaren.
Visst det rostar men plast spricker, delaminerar och får \"pest\". Känns som det är enklare med ett sanpapper och lite färg än att var tvungen att hyvla bort gelcote och sedan spackla upp ytan igen.
Plast går endast att arbeta med vid temperaturer över plus 10 grader. Till på köpet måste materialet vara torrt. Ponera att jag vill segla på sommaren och därför genomför mitt underhållsarbete vintertid. Modern svensk vinter innebär minusgrader och fukt.
När man arbetar med stål behöver materialet inte vara torrt, det suger inte vatten, och temeraturen är ingen begränsande faktor. Vill jag gära modifieringar/reparationer behöver jag ha tillgång till pinsvets, rondell (för kapning och slipning).
En stålbåt kan dessutom ta sig genom nyis utan att skadas, vilket förlänger säsongen något.

Kan någon med erfarenhet svara på min undran.

Calle C

Inlägg av Calle C » mån 10 okt 2005, 21:12

Hej

Stålbåt fungerar bra.
Det gör även plastbåtar.
Skillnaden är egentligen vikten på båten samt att man måste vara väldigt varsam med alla elinstallationer i en stålbåt.
Sedan kräver en stålbåt betydligt mer underhåll när den har fått par år på nacken.
Men visst, stålbåtar är ett realistiskt alternativ, framförallt med tanke på det du skriver om vintersegling och is, där är den absolut att föredra.

Calle

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » mån 10 okt 2005, 21:20

Det finns massor med fina stålbåtar, speciellt vanliga i Holland. Att de inte finns i Sverige beror nog på att det anses vara ett amatörmaterial för hembygge, inte ett material för småbåtsvarven. Men det finns undantag även här. Vi lär nog dessutom få se fler proffsbyggda, runda stålbåtar om trenden mot större båtar fortsätter.

Du beskriver stål och plast som likvärdiga när det gäller underhåll, och där tror jag att du har fel, och att det är en del av förklaringen till materialvalet. Jag tror t ex inte att du på allvar kan räkna med att kunna göra så mycket mer med en stålbåt på vintern, dels eftersom stålet måste ytbehandlas och målas omgående, svårt att genomföra utomhus om man vill ha bra resultat, dels därför att det vanligtvis inte är så mycket arbete med en plastbåt.

Övriga nackdelar kan hanteras, men de finns: Stålbåtar blir \"fula\" om man inte gillar skarpa slag. Runda stålbåtar bygger man inte själv, om man inte har komplett varvsutrustning, att rulla stålplåtar kräver rejäla anordningar. Sedan kräver stålbåtar att man inreder dem exemplariskt, med isolering och löstagbar garnering annars rostar de inifrån och kan inte underhållas på insidan. Korrosion är ett verkligt hållfasthetsproblem. Amatörbyggda stålbåtar blir ofta litet ojämna, för det är svårt att svetsa fast plåtarna med rätt krympmån och utan dragningar och spänningar. Detta gör att en stålbåt ofta får ett \"grövre\" utseende än motsvarande plastbåt.

Notera nu att jag inte tycker att en stålbåt är fel, bara att man inte vinner så mycket som du tror när det gäller underhållet. En välbyggd stålbåt blir mycket stark och tät, och går inte sönder för minsta lilla heller. Det (ibland) personliga utseendet är en smaksak.
Anders S

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Inlägg av Steen » mån 10 okt 2005, 21:24

Jeps. Båter i stål är fine som nya. men är trots alt inte snygga om 20 år pga av rusten. Men skulla jag segle rundt Jorden skulle det väre i en stålbåt. Den kan du få hjälp til i alla hamner på kloden. Plastbåter är billagare at vedligeholde over tid for \"non proffs\" och de är snygga om 20 år med lite vax och polish etc.
Se mere om stålbåter på tex. www.motivayacht.dk
Steen
Danmark

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 10 okt 2005, 21:26

Steen skrev:Jeps. Båter i stål är fine som nya. men är trots alt inte snygga om 20 år pga av rusten. Men skulla jag segle rundt Jorden skulle det väre i en stålbåt. Den kan du få hjälp til i alla hamner på kloden. Plastbåter är billagare at underhålle over tid for "non proffs" och de är snygga om 20 år med lite vax och polish etc.
Se mere om stålbåter på tex. www.motivayacht.dk

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Inlägg av omega » tis 11 okt 2005, 19:46

Långedragbåtarna tycker jag är fina de jag har sett har varit i stål
De verkar vara konstruerade för lite längre seglingar.

jannebat
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 31 maj 2013, 08:22

Re: Varför inte stål.

Inlägg av jannebat » lör 01 okt 2022, 19:56

Har byggt en långedrag 401 i stål byggstart var 1991 och hon var ”nästan” färdig 1996. Idag 2022 är hon fortfarande min.
Har ni frågor så hör av er på jan-erik.plenell@hotmail.com

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Varför inte stål.

Inlägg av Seawolf » sön 02 okt 2022, 14:26

Kommersiella fartyg har på grund av sin storlek betydligt tjockare stålbordläggning än en mindre fritidsbåt. Kommersiella fartyg har en ekonomisk livslängd som är kortare än den för många fritidsbåtar. Det innebär att med en given rosthastighet i utrymmen som är oåtkomliga så stör inte det på stora fartyg, medan några millimeters rostförlust på ett skrov med c:a bara några mm ursprungstjocklek är problematisk.
Lägg till detta svårigheten för en stålbåt att kunna hålla koll på rostning/rostskyddsmålning bakom skrovisolering och innerbeklädnad.....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar