Val av värmare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Jebban
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 09:32

Val av värmare

Inlägg av Jebban » fre 11 mar 2011, 16:01

Om ni skulle sätta in en ny värmare i er båt, vilken av Ebersprächer eller Webasto skulle ni välja och varför? Vill ha en diselvärmare så Wallas är inte ett alternativ.

Tack för era kloka synpunkter!

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem
Inlägg: 266
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 14:43
Ort: Danmark

Re: Val av värmare

Inlägg av hhmcsv » fre 11 mar 2011, 17:04

För mig blev det en Webasto 3500. Jag tror, att Eberspächer och Webasto har samme kvalitet. I Danmark var Webasto lite billigare och så kunde jag slippe för en idiotisk rostfri låda som inte behövs till min installation.
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

jansan
Guldmedlem
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 19 feb 2011, 14:07

Re: Val av värmare

Inlägg av jansan » fre 11 mar 2011, 17:11

Vad har du för båt?
När behöver du värme?
Om Ni bara ligger i gästhamn så behöver du ju installera värmare.
Utnyttja elanslutningen och kör med ett vanligt element alt. värmefläkt.

Sen, ärligt talat, hur ofta behövs värmen? När vattnet blivit uppvärmt så håller ju temperaturen inne i båten den temperaturen.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Val av värmare

Inlägg av toaen » fre 11 mar 2011, 17:13

Jag valde också Webasto fast Air Top 2000 ST.

Köpte från denna firma. http://www.blocket.se/goteborg/Webasto_ ... ?ca=15&w=1 Priset för värmare, monteringsats och en mindre slangsats var ungefär vad värmaren brukar kosta. Värmaren har gått åtminstone halva tiden de tre senaste vintrarna utan problem.

tommy
Bilagor
new_002.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Val av värmare

Inlägg av toaen » fre 11 mar 2011, 17:16

jansan skrev:Vad har du för båt?
När behöver du värme?
Om Ni bara ligger i gästhamn så behöver du ju installera värmare.
Utnyttja elanslutningen och kör med ett vanligt element alt. värmefläkt.

Sen, ärligt talat, hur ofta behövs värmen? När vattnet blivit uppvärmt så håller ju temperaturen inne i båten den temperaturen.
Det var nån tänkare som sa; "Kalla sommrar kan man inte kalla sommrar", sen är det väl inte alla gästhamnar som uppskattar att man använder elen till uppvärmning.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

jansan
Guldmedlem
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 19 feb 2011, 14:07

Re: Val av värmare

Inlägg av jansan » fre 11 mar 2011, 18:50

????
Toaen!!!
Vadå inte uppskattas?
De få kWh du förbrukar i gästhamnen är ju inget mot vad dom tar betalt!
Kostar ju max 5:- dygnet i elförbrukning för gästhamnen!
Menar du på allvar att man inte ska utnyttja den el som ingår när man ligger i gästhamn???!!!
Ursäkta mig Toaen men det var nog bland det dummaste jag hört här inne.

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: Val av värmare

Inlägg av callisto » fre 11 mar 2011, 19:46

kanske inte helt taget ur luften ang Toaens kommentar Jansan.
Fick själv frågan i en gästhamn hur kraftig min elvärmare var.
Inte elförbrukningen i sig .
De var snarast inte så pigga på att säkringarna skulle gå.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Reflex kamin....

Inlägg av Lasse L » fre 11 mar 2011, 22:00

....är ett allternativ.
När dieseln var lite billigare för "några" år sen.
Tände jag kaminen på hösten och släckte den på våren.
Ingen ström förbrukning, bara se till att "värme" tanken var påfylld.
"Värmaretanken" var kopplad i serie med returen från motorn till huvudtanken.
Då kunde inte värmaren "tömma" motortanken.
Kör Reflexen när den svenska sommaren är "molnig".
Ända nackdelen med kaminen är att skorstenen blir mycket varm.
Men det går att skydda sej emot.
http://www.glembring.se/

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Val av värmare

Inlägg av toaen » fre 11 mar 2011, 23:23

jansan skrev:????
Toaen!!!
Vadå inte uppskattas?
De få kWh du förbrukar i gästhamnen är ju inget mot vad dom tar betalt!
Kostar ju max 5:- dygnet i elförbrukning för gästhamnen!
Menar du på allvar att man inte ska utnyttja den el som ingår när man ligger i gästhamn???!!!
Ursäkta mig Toaen men det var nog bland det dummaste jag hört här inne.
Om det jag skrev var det dummaste du hört - då har du inte hört mycket.

Om du dessutom varit läskunnig hade kunnat läsa på många stolpar där elen i gästhamnarna ansluts att elen inte får användas till uppvärmning.

Sen finns det ju en formel som säger att P=IxU. Detta innebär ju att om strömmen blir större än den säkring som avsäkrar uttaget pga den inkopplade effekten, så blir det ingen ström alls.

Nu var ju dessutom inte frågeställningen snikvarianten att värma med elvärme de gånger trådskaparen ligger i gästhamnar, utan; "vilken av Ebersprächer eller Webasto skulle ni välja och varför? Vill ha en diselvärmare så Wallas är inte ett alternativ."

tommy
som själv har både värmefläkt och oljefyllt element i båten och även använder det vid tillfälle :wink:
thallatha(alfakrull)hotmail.com

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: Val av värmare

Inlägg av callisto » lör 12 mar 2011, 07:54

ursäkta att jag kapar trådens huvudfråga något men -
vad har du för erfarenhet av oljefyllt elelement toaen?
Acceptabel värmespridning?, skrymmande att stuva?
Skulle vara nice att slippa fläktljudet från elvärmaren som kompletterar min gamla wallas.

Neptun
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 12 dec 2005, 09:38

Re: Val av värmare

Inlägg av Neptun » lör 12 mar 2011, 09:55

Wallas har 3 st dieselvärmare, på båtmässan visades deras nya, 22 Dt, beställde en sådan. Jag föll för den låga ljudnivån och strömförbrukningen 0,6-0,9 Ampere.
Hälsningar Magnus.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Val av värmare

Inlägg av toaen » lör 12 mar 2011, 10:45

callisto skrev:ursäkta att jag kapar trådens huvudfråga något men -
vad har du för erfarenhet av oljefyllt elelement toaen?
Acceptabel värmespridning?, skrymmande att stuva?
Skulle vara nice att slippa fläktljudet från elvärmaren som kompletterar min gamla wallas.
Oljefyllda elektriska element har ju flera fördelar mot andra typer av panelradiatorer. De har ju en viss likhet med element i ett vattenburet system. Oljan håller ju temperaturen på elementet stabilare än en vanlig panelradiator. Inte samma brandfara heller. Visst, det skulle kunna tänkas att det sker ett oljeläckage, men det är nog sällsynt. Har själv aldrig hört talas om det. I bostaden har jag tidigare haft vattenburen värme från en oljepanna och idag från en frånluftsvärmepump. Bägge systemen hade styrsystem för att anpassa framledningstemperaturen efter utetemperaturen. Detta innebar att jag inte fick upp full värme i källaren på vintern och hade därför ett par oljefyllda element som komplement de få dagar på året som barn och barnbarn var hemma samtidigt och några måste bo i källaren. Dessutom användes de i källaren sommartid när det inte gick ut nån värme från panna överhuvud taget. Jag har nog haft de elementen i närmare 20 år och har bara positiva erfarenheter.

I båten har jag två små billiga oljefyllda element, på 4- eller 500 watt, som jag har för mig att jag köpte på Bauhaus för 99 kr st.
90651045_m.jpg
90651045_m.jpg (19.76 KiB) Visad 7232 gånger
Nu använder jag elementen enbart när jag ligger på min vinterplats. Det ena står under luftfiltren på motorn och det andra har jag inne i båten som grundvärme. När jag inte är och jobbar i båten brukar ja ha dem neddragna på låg värme, för att hålla frostfritt. När jag är och jobbar - vilket jag är ganska ofta kompletterar jag med min Webatsto luftvärmare så jag får en behaglig arbetstemperatur. Jag har plastat en del i båten under förra vintern och då var det bra att sätta det oljefyllda elementet intill plastjobbet när det skulle härda. Det blir ju inte samma brandrisk som med en värmefläkt.

Värmefläkten har ju den fördelen att den ganska snabbt värmer upp luften. Det gör ju inte de oljefyllda elementen.

Nu använder jag inte elvärme i nån större utsträckning när jag är ute och segla och ligger i gästhamnar. Det kan väl hända nån enstaka gång. I en gästhamn där det är långa ledningar, så kan ju spänningsfallet, när "strömmen" är framme vid din båt va betydande. Är spänningen i din båt 200 Volt, vilket ju inte är otänkbart, är ju den effekten du kan ta ut på en 10 Amperes säkring 2000 Watt. Det är ju vad en normal värmefläkt tar på full effekt. Man kan ju köra den på halva effekten. Då kan ju två båtar dela på ett uttag, men med tanke på hur det kan se ut i många gästhamnar, med grenuttag på grenuttag, så blir det inte många watt som varje båt kan ta ut.

När jag åtgärdade böldpest på nedre delen av kölen på en tidigare båt hade jag en tunnel av plast runt kölen och en avfuktare i ena ändan och en värmefläkt inställd på 1000 W i andra. Det blev för stor effekt för det begränsade utrymmet så att fläkten löste ut. Jag seriekopplade de bägge elementen i fläkten och fick en effekt på ca 400 Watt. Det var lagom och överhettningsskyddet löste aldrig ut efter det. Sånt skall man nog inte kladda med, om man inte vet vad man gör.
zzr_B060319-2090-x.jpg
Ett oljefyllt element strålar ju som det gör. Varmast närmast elementet och värmen sprider sig efter hand. För min del är de lättstuvade. Jag har en båt med stora stuvningsutrymme. Ett jättemaskinrum där det får plats hur mycket skräp som helst :wink: och en akterruff som jag nästan aldrig använder.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Jebban
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 09:32

Re: Val av värmare

Inlägg av Jebban » mån 14 mar 2011, 10:06

Tack för synpunkter! Det lutar åt att det blir en Ebersprächer (trots dum, rostfri låda... :D) eftersom att jag inte kan se någon anledning till att lägga de extra tusenlapparna som det skulle innebära att köpa Webasto. Jag har en 32-fots segelbåt från början av 90-talet så får det bli D4+, och motsvarigheten hos Webasto (EVO 3500) skulle kosta runt 3.000:- extra.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Val av värmare

Inlägg av peterh » mån 14 mar 2011, 11:02

En viktig parameter är förekomst av lokal reparatör/support.

Finns det någon BRA sådan för någondera fabrikatet är det ett tungt vägande skäl.
Och det är nu du kan kontrollera detta(lita inte på säljare utan ring upp/besök
de verkstäder som säljaren rekommenderar och gör din egen bedömning.)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Val av värmare

Inlägg av janne » mån 14 mar 2011, 15:00

Jag har för mig att Webasto har en "smartare" steglös reglering än Eber.

Skriv svar