Önskar tips på tyg till dynor!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
sailaway
Silvermedlem
Kontakt:

Önskar tips på tyg till dynor!

Inlägg av sailaway » sön 20 feb 2011, 13:15

Hej!
Ska klä om dynor invändigt och söker ett blå/vit randigt tyg. Var inne i en båt för något år sedan och upplevde det som ljust och fräscht. Har sett att det finns som markistyg men är lite osäker på hur det skulle bli som dyna. Så jag vill gärna ha tygtips och om någon använt markistyg till båtens dynor, hur funkar det??

Peter_K
Diamantmedlem

Re: Önskar tips på tyg till dynor!

Inlägg av Peter_K » tis 22 feb 2011, 20:38

Att sova på en dyna av markisväv tror jag är ganska oskönt.
Kvaliteten är liknande kapellväv...
Jag skulle satsa på ett bättre lämpat tyg istället.
Sök på nätet på möbeltyger, man kan hitta rätt bra tyger till bra priser där man kan få gratis prover skickade - jag håller på just nu och ska sy dynor. Det svåra tycker jag är att bestämma sig för utseende, snyggt + praktiskt + barnkladdsäkert mönster + rätt pris = svårfunnet!
Alla borde ha skägg

Maxi_999
Erfaren medlem

Inlägg av Maxi_999 » tis 22 feb 2011, 21:47

En vän har dynorna klädda i något frotte-liknande tyg, väldigt skönt faktiskt. Det är inte lika sladdrigt som en handduk dock.
Någon som vet vad det tyget kallas inom rätt krets?

Miller
Trogen medlem

Inlägg av Miller » sön 27 feb 2011, 23:02

Båtdynor ska kläs i lämpligt tyg för dito, dvs. ett tyg som inte möglar är slitstarkt osv. Gå till en välsorterad båttillbehörsbutik så brukar det säljas på metervara. Ca-pris 250kr/m.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 28 feb 2011, 07:44

Det finns möbeltyg i litet olika kvaliteter att välja på. Jag föreslår i alla lägen ren polyester, även om mycket hållbara tyger för "offentliga miljöer" ofta innehåller litet ull också. Alla "mellanmörka" melerade mönster fungerar i båt, kulör efter egen övertygelse. Vi valde grått "peppar&salt" - färgklickar kan man få via filtar och lösa kuddar. Mögel är ett hygien- och fuktproblem - det låter trist, men det går att hantera. Om man piskar/borstar/vädrar dynorna regelbundet gör det stor nytta, liksom att ta hem dem över vintern (eller tok-torrlägga båten).

"Oskönt att ligga på" är inget problem, för man lägger (väl) ändå ut någon form av skydd (lakan, tunn bäddmadrass...) då man sover? På liknande sätt kan man tänka sig mer eller mindre tillfälliga "galonöverdrag" runt dynor nära nergången om man tror det kan skvätta. Man skall till varje pris undvika saltvattenstänk eftersom "saltade" dynor sedan aldrig känns riktigt torra.

De knappar som syns på "proffsdynor" håller tyget på plats, klädda sådana görs enkelt av en sadelmakare eller tapetsör. Att spara pengar på: Det finns ett speciellt bottentyg att använda, som ligger mot koj/bänkbotten och klädda knappar behövs bara på upp-sidan. Dragkedja brukar tapetsörerna sätta in, men det är (säger de som kan) egentligen inte nödvändigt, för man syr snabbt den sista sömmen för hand. Att kunna tvätta tyget själv är betydligt överreklamerat. Däremot kan det vara listigt att köpa såpass mycket extra tyg att överskottet räcker till att reparera den största dynan.
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » mån 28 feb 2011, 16:58

Galon-, markis- eller kapellväv andas inte. Eftersom kroppen utsöndrar över en liter vätska om natten blir det en blöt natt med sådana tyger.
Slitstarkt möbeltyg till ovansida, gärna mönstrat så fläkar inte märks så väl. Även gärna behandlat så det stöter bort vätska - har börjat komma nanobehandlingar även för detta. Tunnt tyg som andas rejält till undersida är nog bättre. Ev kompletterat med luftspaltsmatta för att hjälpa till att cirkulera ut fukten.

Kika på olika madrassmakares sidor för tips. Flatmo säljer nålar, tyg ock knappar:
http://www.flatmo.se/default.asp?path=2 ... geid=36394
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

sailaway
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av sailaway » mån 28 feb 2011, 17:51

Nu har vi gått vidare och hittat ett tyg som motsvarar det vi söker, tror vi....
Sunbrella, ett blå-vit randigt tyg, dyrt som attan; 380 kr/m. Mjukare än markistyg men verkar ändå passa bra.
Nån med synpunkter?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 28 feb 2011, 20:12

Sunbrella är väl ett kapelltyg, dvs tätt och "oandas" ? Stangens länk hade ju hur många mönster som helst, fast något randigt hittade jag inte!
Anders S

sailaway
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av sailaway » mån 28 feb 2011, 20:58

Det ska tydligen vara tyg till dynor. Hoppas de "andas".

http://www.sunbrellamarin.com/CM.php?PageID=97728

Modellen heter Yacht Navy

:?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 28 feb 2011, 21:08

Det låter ju som att det kan bli bra dynor och så var det ju randigt !

Det där med "andas" är rätt viktigt (och det påstods ju dynvarianten göra?), men det mesta av Stangens halvliter fukt lär vi ändå andas ut, inte drypa av oss. Det blir säkert jättebra med det här tyget, och fukt verkar det ju tåla. Akryl har dessutom egenskapen att tåla UV-ljus mycket bra. Personligen tror jag litet mer på polyester (Trevira är ett märkesnamn på polyester) för slitstyrkans skull men med så hög "dukvikt" kommer dynorna säkerligen att hålla bra i alla fall.
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tis 01 mar 2011, 19:39

Anders S skrev: men det mesta av Stangens halvliter fukt lär vi ändå andas ut, inte drypa av oss.
Jo faktiskt. Uppemot en halvliter "svettas" vi ut genom porerna i kroppen varje natt. Det är hundar som inte har porer och värmereglerar, "svettas", genom gapet =)
sailaway skrev: Modellen heter Yacht Navy
Randigt blir fint! Lite New Hampton -stuk över det där. Själv valde jag Pelle Vävare. Marinblått, med små guldpluppar.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 01 mar 2011, 22:11

Jag tror jag kollade på Sunbrella-tyget på mässan i höstas, tyckte det kändes sådär.
Fick intrycket att man menade att det skulle passa på dynor i sittbrunnen på en motorbåt.
Men jag kan ha tvärfel!
Hursomhelst, försök att få ett prov att klämma och känna på först.
Har själv beställt dyntyg precis i dagarna från http://www.rosahuset.com/
Bra priser tyckte jag!
Tillskuret skumgummi från Kungsängen.
Undertill på dynorna blir det en textil som heter "fibertex" som andas och inte behöver kantas.
Alla borde ha skägg

Skriv svar