Bästa båttoan?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av Anders S » fre 21 jan 2011, 11:38

Eilean skrev:
Till den förstnämda medföljer ett marinblått skynke med sjöstjärne- och ankarmönster att svepa om sig för högsta "privacy" i exempelvis marinor och välbesökta ankarplatser. Skynket har hål för huvudet så att trängande behov inte behöver rendera tråkiga avbrott i socialt umgänge eller att man tvingas avstå från att ta del av spännande segling. På beställning finns en dyrare "winchers version" också, med hål för armarna.

En annan skillnad är att "under deck" har en pump som monteras genom ett skott, exempelvis inne i ett skåp, och endast handtaget sticker ut i toaletten genom en tjusig täckplatta. Annars monteras pumpen synlig med slangar och allt. Har du plats är ju "under deck" klart snyggast och lättast att hålla rent.
(I samma anda som huvuddelen av detta inlägg:) Jag ser det fetstilade som inte bara obekvämt, utan potentiellt farligt. Är du helt säker på var handtaget sticker ut?
Anders S

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av styrman » fre 21 jan 2011, 12:20

Anders S skrev: Vi en regel ombord - röda borstar på toa, blå, vita eller vilken färg som helst till diskhon. Men inte röda, alltså. En gäst ombord (av den ordentliga sorten) hade på eget bevåg köpt en ny diskborste (bara sådär) i affären. Denna var röd. När signalsystemet förklarats blev det naturligtvis helt otänkbart att använda den garanterat jungfruliga röda borsten till disken, ens tillfälligt.
Samma system med Wettex. Rött till toastädning och andra färger i kök och båtunderhåll.
Enkelt för alla att förstå :D
Peter
S/Y Calypso

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av Eilean » fre 21 jan 2011, 12:59

Kan vi kräva en standardisering av SBU, SXK eller möjligen Transportstyrelsen?
Vi har hel andra färgkoder för kök och toalett ombord!
Måtte vi aldrig segla i varandras båtar!

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av S-B A-son » fre 21 jan 2011, 22:02

Mina herrar, varför skall man öht ha en diskborste på toaletten?

I vår båt finns en till poslinssvabbning avsedd s.k. toalettborste, vilken kännaren genast identifierar som även avsedd att användas på och i, land-fjölar!

Och röd? Varför väljer man en sådan färg? Hur gör ni med tandborstarna, och var förvarar ni dem?

mvh Sven-Barry - Med Jabsco och med nyinköpt pump

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av callisto » fre 21 jan 2011, 23:00

Blev lite nyfiken vad en Blake kan kosta idag.
På Toplicht verkar det som om Lavac & Blake gått samman.
http://www.toplicht.de/shop/toilette-un ... rdtoilette
Tydligen kanske samma mugg numera :oops:
Bra kvalitet hursomhelst.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av Anders S » lör 22 jan 2011, 09:19

S-B A-son skrev:Mina herrar, varför skall man öht ha en diskborste på toaletten?

I vår båt finns en till poslinssvabbning avsedd s.k. toalettborste, vilken kännaren genast identifierar som även avsedd att användas på och i, land-fjölar!

Och röd? Varför väljer man en sådan färg? Hur gör ni med tandborstarna, och var förvarar ni dem?

mvh Sven-Barry - Med Jabsco och med nyinköpt pump
Jag tror att herr A-son indirekt givit svaret - en landtoalett är i storlek och skala en mäktigare pjäs än våra vanligaste båt-dito. Då passar det utmärkt att också ha en något mindre borste. Huruvida förväxling med tandborste ens skulle kunna vara en teoretisk risk går jag inte in på. Men en mindre finkänslig person hade möjligen spekulerat i förekomst av skitsnack och att vara stor i munnen - men sådant är väl inte aktuellt i detta sällskap?
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 30 jan 2011, 22:29

Jabsco eltoa har jag haft i fem eller sex år. Helt otroligt bra, aldrig stopp, inga läckage, lätta för tom landkrabbor att använda. Med hänsyn till Murphy måste väl chansen att en manuell med alla j-a fjädrar o grejer pajar mkt större än på eltoan, den har enbart en kraftig motor. Vet inga priser på en Lavacinstallation, men den måste väl vara dyrare?
Den manuella Jabsco jag hade först blev det ofta stopp i, fy fan vilket elände. Barnen vågade knappt följa med pga stopprisken.
Jabsco eltoa = fruktat bra grejer.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

jansan
Guldmedlem
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 19 feb 2011, 14:07

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av jansan » ons 23 feb 2011, 19:09

Någon som har erfarenhet av Johnson Pumps båttoa?

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av styrman » ons 23 feb 2011, 22:42

jansan skrev:Någon som har erfarenhet av Johnson Pumps båttoa?
Vi har en sedan 3 år.
Läcker baklänges... men det är väl fler som gör det har jag hört.
Annars funkar det bra. Ingen skillnad mot andra jag provat.
Peter
S/Y Calypso

Grisslan
Diamantmedlem
Inlägg: 252
Blev medlem: ons 31 okt 2007, 22:45
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av Grisslan » sön 27 feb 2011, 19:51

På min egen båt har jag inget dass, därtill är folkbåten för liten. Men jag vill passa på att utgjuta mig över de förbannade Jabsco-pumptoaletterna som jag stött på under mina resor som leveransskeppare. Av de fem Jabscotoaletter jag tvingats använda har fem felfungerat på olika sätt. Skräp. Köp dem inte. Och köper du en båt med en sådan installerad så byt fortast möjligt. De må vara vanligast i världen, men de är likförbannat bara en källa till stopp, läckage, skitlukt och sjösjuka (som man garanterat får när man skall laga eländet i hög sjö).

Vagabond
Silvermedlem
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 09:12

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av Vagabond » tis 01 mar 2011, 13:02

Är det bara vi som kör Raritan PH II?

http://www.raritaneng.com/products/toil ... /ph_2.html.

Jag får passa på att slå ett slag för den i så fall. Den är mycket gedigen och med kraftig pumpanordning. Original monterad från 1986. Den har fungerat klanderfritt. Packningssats och backventiler/membran är utbytta en gång. Ledmekaniskmen till pumpen sprayas en gång per säsong med silikonspray.
ÅF i Sverige hittas på hemsidan.

Mycket nöje
Miguel i Vagabond 31:an Vattenvind

Skriv svar