Presskonferens i eftermiddag om Gotland Runt...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Presskonferens i eftermiddag om Gotland Runt...

Inlägg av mariatherese » ons 23 feb 2011, 09:10

....eller som det tydligen skall bli "ÅF Offshore Race"

http://www.cisionwire.se/af/pressinbjud ... 13-0088875

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Presskonferens i eftermiddag om Gotland Runt...

Inlägg av Eilean » ons 23 feb 2011, 10:14

Spontant:

Start inne i centrala Stockholm är väl en bra idé. Måste betyda mycket för PR-värdet när folk kan se jippot. Dessutom kan det bli en del spektakulär segling när vinden drar emot i sunden.

Men "ÅF-offshore Race"????
Nä.
Tänk om Vasaloppet skulle döpas om till "The Pampers Offroad Ski Race" eller "RFSU glide-event" beroende på vem som sponsar...

nikodemus67
Silvermedlem
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 08 jun 2007, 08:04
Ort: Trosa
Kontakt:

Re: Presskonferens i eftermiddag om Gotland Runt...

Inlägg av nikodemus67 » ons 23 feb 2011, 10:54

Intressant! Men det är 40 Nm skärgårdssegling innan man är ute på havet. 40 Nm längre bana, om man nu seglar samma sträcka som tidigare. Kanske seglar man inte runt Gotland längre efter som namnet Gotland inte finns med i tävlingens nya namn.

Och blir det mål i Sandhamn? Lite knepigt kanske. Lägger man tenderbåtar och packning inne i stan då?

Ja, den som lever får se. Presskonferensen sänds live på KSSS hemsida kl. 13.00

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Presskonferens i eftermiddag om Gotland Runt...

Inlägg av stangen » ons 23 feb 2011, 18:16

Eilean skrev: Men "ÅF-offshore Race"????
Nä.
Tänk om Vasaloppet skulle döpas om till "The Pampers Offroad Ski Race" eller "RFSU glide-event" beroende på vem som sponsar...
Ja, tänk vad underligt om Whitbread Around the World Race (namngivet av företaget Whitbread PLC) skulle byta namn till Volvo Ocean Race. Men vänta nu. Det är ju redan gjort. För att med företagspengar hålla liv i sporten. Tack gode gud säger jag.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Presskonferens i eftermiddag om Gotland Runt...

Inlägg av Eilean » ons 23 feb 2011, 18:35

stangen skrev:
Eilean skrev: Men "ÅF-offshore Race"????
Nä.
Tänk om Vasaloppet skulle döpas om till "The Pampers Offroad Ski Race" eller "RFSU glide-event" beroende på vem som sponsar...
Ja, tänk vad underligt om Whitbread Around the World Race (namngivet av företaget Whitbread PLC) skulle byta namn till Volvo Ocean Race. Men vänta nu. Det är ju redan gjort. För att med företagspengar hålla liv i sporten. Tack gode gud säger jag.
Såja, inte hetsa upp sig nu!
Jag har inga invändningar mot sponsning. Jag har invändningar mot att gamla inarbetade namn som exempelvis Gotland Runt, som funnits sedan mellankrigstiden, skall ersättas med årets sponsors. Om syftet är att öka intresset tror jag på en namnkontinuitet. Det sponsande bolaget kan ju sätta sitt namn i anslutning, exempelvis "ÅF Gotland Runt".

Jämförelsen med Whitbread/VOR haltar då den kappseglingen aldrig gått under eget namn.

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Presskonferens i eftermiddag om Gotland Runt...

Inlägg av mariatherese » tor 24 feb 2011, 09:42

Asch, namnbytet är väl inte så förvånande. Dels så byter ju tävlingen utformning och en ny deleteapp inleder tävlingen, så det är ju inte längre "bara" Gotland Runt. Sen kan jag förstå att om man vill sponsra något, vilket man normalt gör för att få ut sitt varumärke, så vill man få maximal exponering. Om det bara blev ÅF Gotland Runt så skulle ÅF liksom trilla bort (gissar jag).

Ser fram emot RFSU super glide event... då kanske jag skulle få för mig att titta på det i övrigt ganska trista evenemanget. :D

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Presskonferens i eftermiddag om Gotland Runt...

Inlägg av stangen » tor 24 feb 2011, 10:49

Eilean skrev:
stangen skrev:
Eilean skrev: Men "ÅF-offshore Race"????
Nä.
Tänk om Vasaloppet skulle döpas om till "The Pampers Offroad Ski Race" eller "RFSU glide-event" beroende på vem som sponsar...
Ja, tänk vad underligt om Whitbread Around the World Race (namngivet av företaget Whitbread PLC) skulle byta namn till Volvo Ocean Race. Men vänta nu. Det är ju redan gjort. För att med företagspengar hålla liv i sporten. Tack gode gud säger jag.
Såja, inte hetsa upp sig nu!
Jag har inga invändningar mot sponsning. Jag har invändningar mot att gamla inarbetade namn som exempelvis Gotland Runt, som funnits sedan mellankrigstiden, skall ersättas med årets sponsors. Om syftet är att öka intresset tror jag på en namnkontinuitet. Det sponsande bolaget kan ju sätta sitt namn i anslutning, exempelvis "ÅF Gotland Runt".

Jämförelsen med Whitbread/VOR haltar då den kappseglingen aldrig gått under eget namn.
Hetsa? Det är du som gör ett hetsigt intryck med dina utsvävningar om olika underliga namnförslag som inte är relevanta eller tillför något.
Sanningen är istället att för att sponsra något handlar det oändligt mycket mer om än bara att sätta sitt namn på något. Numer är det legio att en sponsor får vara med och påverka upplägget av sådana här tillställningar och att ett sponsorskap löper över längre tid. Ett sponsorskap är ett gemensamt utbyte och värdet skall gå i båda riktningarna. I detta fallet har ÅF initierat en total remake av GR, något som varit väl behövligt enligt många. Men kraften och visionen (och pengarna?) har saknats. Följ gärna inläggen på Blur http://www.blur.se/2011/02/23/gotland-r ... /#comments så kan du kanske bli lite klokare.
Allt var inte bättre förr. Många saker, särskilt inom seglingssporten, behöver en uppdatering och uppfräschning för att vara fortsatt attraktiva.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Presskonferens i eftermiddag om Gotland Runt...

Inlägg av Eilean » tor 24 feb 2011, 12:01

Wowowow Stangen!

Inför denna storm av argument och indignerad upprördhet över min brist på klokhet och mitt tilltag att överhuvudtaget yttra mig i ett ämne jag så uppenbarligen inte begriper ett dugg av lägger jag mig helt platt.
Klart att ett så gammalt mossigt race måste ha en makeover, inte skall jag motsätta mig det, och allra minst raljera med underliga och irrelevanta namn.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Presskonferens i eftermiddag om Gotland Runt...

Inlägg av stangen » tor 24 feb 2011, 12:11

Eilean skrev:Wowowow Stangen!

Inför denna storm av argument och indignerad upprördhet över min brist på klokhet och mitt tilltag att överhuvudtaget yttra mig i ett ämne jag så uppenbarligen inte begriper ett dugg av lägger jag mig helt platt.
Klart att ett så gammalt mossigt race måste ha en makeover, inte skall jag motsätta mig det, och allra minst raljera med underliga och irrelevanta namn.
=)
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: Presskonferens i eftermiddag om Gotland Runt...

Inlägg av callisto » tor 24 feb 2011, 13:43

Det här blir ju ett helt annat race än HAVSkappseglingen Gotland Runt..
Annan bana med underliga vindar, storfärjor, kollisionsrisk med tittarbåtar och slumpartat istället för skicklighet.
Trassligare för båtarna med en massa skärgård ivägen.

Är det platsbristen i Sandhamn som föranlett det här ?
Ser inte heller att övriga icke-engagerade fritidsseglare kan förväntas ta hänsyn till att racing-gänget annekterar skärgårdens leder.

Hoppas på en "motståndsrörelse" som fortsätter med Originalseglingen.
Behåll det Äkta GOTLAND RUNT - det här blir bara tramsigt.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Presskonferens i eftermiddag om Gotland Runt...

Inlägg av toaen » tor 24 feb 2011, 15:55

Då kunde man ju arrangera ett riktigt Gottland Runt. Start och mål i Fårösund. Begränsad seglingstid varje dag och natthamn. Strafftillägg om man kommer för sent till hamnen på kvällen och bara för båtar som inte har nåt lystal. Det hade varit något - Gunnar. :wink:

tommy
slöseglare
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Presskonferens i eftermiddag om Gotland Runt...

Inlägg av Eilean » tor 24 feb 2011, 17:06

toaen skrev:Då kunde man ju arrangera ett riktigt Gottland Runt. Start och mål i Fårösund. Begränsad seglingstid varje dag och natthamn. Strafftillägg om man kommer för sent till hamnen på kvällen och bara för båtar som inte har nåt lystal. Det hade varit något - Gunnar. :wink:

tommy
slöseglare
Haha, jag är på! Man kunde exempelvis bestämma att om det t.ex är 18 sjömil till nästa hamn blir det strafftillägg om man startar före klockan 11.00 och kommer i hamn senare än kl 15.00, motor får användas.

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: Presskonferens i eftermiddag om Gotland Runt...

Inlägg av goph » tor 24 feb 2011, 22:45

Någon mer här än jag som seglat Gotland Runt? Jag gjorde det 2000, eller vare 1999, som skeppare, kommer inte ihåg så noga. Men vad jag kommer ihåg att vi fick en fin plakett i mässing. Sedan fick jag ett omnämnande i KSSS årsbok, det ni, inte illa. Och sedan blev jag inbjuden till middag med HKH, på Grand Hotel.

Fint värre.

nikodemus67
Silvermedlem
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 08 jun 2007, 08:04
Ort: Trosa
Kontakt:

Re: Presskonferens i eftermiddag om Gotland Runt...

Inlägg av nikodemus67 » tis 01 mar 2011, 08:57

goph skrev:Någon mer här än jag som seglat Gotland Runt?
Nio starter har jag...Från 1987 till 1999. Hoppas på en tionde start snart. Har dock ingen lämplig båt själv.

Skriv svar