Tvisten är bilagd

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Logad
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 07 aug 2010, 10:28

Re: Tvisten löst

Inlägg av Logad » lör 12 feb 2011, 08:26

Seawolf skrev:Elefanter glömmer visst aldrig. Och då är Internet en elefant.
http://www.blekingenaturfoto.se/bat/Pow ... nglish.pdf
Den kommer nog bort så småningom också, men den finns säkert sparad på några hundra datorer i världen, och HR kommer nog så småningom att ha lärt sig att inga avtal om sekretess kan skydda dem från deras egen historia.
Det är sant, en gång ute på Internet, alltid på Internet. Det är bara själva detaljerna i uppgörelsen som vi inte får veta.

Själv har jag varit på nätet sedan c:a 1983 :o och sett en del, bland annat en del myter som kom till under 80-talet som fortfarande syns.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Tvisten löst

Inlägg av Anders S » lör 12 feb 2011, 09:31

Logad skrev:
Seawolf skrev:Elefanter glömmer visst aldrig. Och då är Internet en elefant.
http://www.blekingenaturfoto.se/bat/Pow ... nglish.pdf
Den kommer nog bort så småningom också, men den finns säkert sparad på några hundra datorer i världen, och HR kommer nog så småningom att ha lärt sig att inga avtal om sekretess kan skydda dem från deras egen historia.
Det är sant, en gång ute på Internet, alltid på Internet. Det är bara själva detaljerna i uppgörelsen som vi inte får veta.

Själv har jag varit på nätet sedan c:a 1983 :o och sett en del, bland annat en del myter som kom till under 80-talet som fortfarande syns.
Fast den här historien är ju ingen myt, inte på det sättet som de riktiga Internetlegenderna. Även kritiska granskare kommer ju att kunna verifiera att saken verkligen inträffat.

Bara som en liten vinkling, det är för att försöka skapa en viss osäkerhet och bädda litet "rimligt tvivel" för de som senare hör talas om det här, som HR lägger "lägger locket på". Bland annat är det viktigt att båda parter förklarar sig nöjda, men inte alltför nöjda. Hur generösa HR än har varit i verkligheten (eller inte! - betänk vem som har de finansiella musklerna...) så ingår det i dealen att parterna officiellt skall visa sig vara "lagom nöjda". Det finns dock ingen anledning att misstänka att BN fått en deal som är bättre än att ha fått "rätt kvalitet" från början.

Jag har hört att det skall bli fint seglarväder i sommar.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Tvisten är bilagd

Inlägg av bosseh » sön 13 feb 2011, 11:55

En förlikning brukar innebära att ingen av parterna vinner och ingen förlorar.
På sikt brukar man ofta se att förlikningen var av godo.
Vinnare i det här fallet är nog som vanligt, juristerna.
Förlorarna är besiktningsmännen som inte tillräckligt väl kunnat påvisa fel.

Tordmulen
Platinamedlem
Inlägg: 137
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 12:57

Re: Tvisten är bilagd

Inlägg av Tordmulen » sön 13 feb 2011, 17:48

bosseh skrev:En förlikning brukar innebära att ingen av parterna vinner och ingen förlorar.
På sikt brukar man ofta se att förlikningen var av godo.
Vinnare i det här fallet är nog som vanligt, juristerna.
Förlorarna är besiktningsmännen som inte tillräckligt väl kunnat påvisa fel.
Dessvärre är även vi konsumenter förlorare, skulle aldrig falla mig in att köpa en ny båt där det inte finns någon som helst trygghet och möjlighet att reklamera eventuella fel och brister med hjälp av KKL.

seniorseglare
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 14:01
Ort: Västsverige

Re: Tvisten är bilagd

Inlägg av seniorseglare » ons 16 feb 2011, 09:50

Tordmulen skrev:
bosseh skrev:En förlikning brukar innebära att ingen av parterna vinner och ingen förlorar.
På sikt brukar man ofta se att förlikningen var av godo.
Vinnare i det här fallet är nog som vanligt, juristerna.
Förlorarna är besiktningsmännen som inte tillräckligt väl kunnat påvisa fel.
Dessvärre är även vi konsumenter förlorare, skulle aldrig falla mig in att köpa en ny båt där det inte finns någon som helst trygghet och möjlighet att reklamera eventuella fel och brister med hjälp av KKL.
Tror HR:S varumärke är så starkt att denna "incident" inte skadar nämnvärt. De har inte märkt av någon nedgång under 2010 och lär ha orderböckerna fulla, de sålde t.ex. den ny 64:an omgående i Düsselforf.
"Man får spotta på en sten ganska länge innan den blir våt"

Tordmulen
Platinamedlem
Inlägg: 137
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 12:57

Re: Tvisten är bilagd

Inlägg av Tordmulen » ons 16 feb 2011, 10:22

seniorseglare skrev:
Tordmulen skrev:
bosseh skrev:En förlikning brukar innebära att ingen av parterna vinner och ingen förlorar.
På sikt brukar man ofta se att förlikningen var av godo.
Vinnare i det här fallet är nog som vanligt, juristerna.
Förlorarna är besiktningsmännen som inte tillräckligt väl kunnat påvisa fel.
Dessvärre är även vi konsumenter förlorare, skulle aldrig falla mig in att köpa en ny båt där det inte finns någon som helst trygghet och möjlighet att reklamera eventuella fel och brister med hjälp av KKL.
Tror HR:S varumärke är så starkt att denna "incident" inte skadar nämnvärt. De har inte märkt av någon nedgång under 2010 och lär ha orderböckerna fulla, de sålde t.ex. den ny 64:an omgående i Düsselforf.
"Man får spotta på en sten ganska länge innan den blir våt"
Som jag har skrivit tidigare är denna tvist av betydelse för alla konsumenter som har för avsikt att köpa en ny båt, vid eventuella fel och brister vid en leverans oavsett fabrikat på båt har konsumenten små möjligheter att få rätt vid en eventuell tvist med hjälp av KKL och besiktningsunderlag från en auktoriserad besiktningsman.

frejo
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 12 okt 2009, 10:46

Re: Tvisten är bilagd

Inlägg av frejo » mån 29 aug 2011, 09:20


Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Tvisten är bilagd

Inlägg av Seawolf » mån 29 aug 2011, 10:03

Det är troligare att de hälsoproblem som han drabbades av och där tvisten i vart fall inte hjälpte upp den saken är orsaken till annonsen.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Tvisten är bilagd

Inlägg av Håkan » mån 29 aug 2011, 13:50

Jag har inte hängt med i alla turer men är det så att HR gett dem en ny båt som de nu säljer direkt?
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Tvisten är bilagd

Inlägg av Seagull » mån 29 aug 2011, 14:27

Har heller inte hängt med i alla svängar men som jag förstått har kunden löst konflikten och fick en ny likadan båt av HR. Och det låter helt i sin ordning, det var en båt och inte en ersättning i pengar som saken gällde. Om sedan kunden känner att han inte vill ha just den här båten eller av någon annan anledning inte vill ha båt över huvud taget kan detta vara orsaken till att den säljs. Hoppas dom blir nöjda och att dom blir av med båten, jag misstänker att just detta exemplar är i särdeles gott skick och felfri.

Skriv svar