Tvisten är bilagd

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Tvisten är bilagd

Inlägg av Brendan » fre 11 feb 2011, 11:22

Senast redigerad av 2 Brendan, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Tvisten löst

Inlägg av Anders S » fre 11 feb 2011, 11:29

Vilket enastående trevligt besked !

PS: Man kan notera att Bengt Nordé har tagit bort alla referenser till den här affären från sin hemsida, en bekräftelse så god som någon att förlikningen genomförts. Nu finns det (för den som vill snoka) en möjlighet att få ytterligare en datapunkt: Fick BN prövningstillstånd eller inte?
Anders S

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Tvisten löst

Inlägg av Gaidin » fre 11 feb 2011, 11:36

Då är det bara att läsa nedan (kommande) inlägg som kommer att handla om spekulationer av hur tvisten är löst, ingen kommer att ha rätt och många kommer åter igen att ta saker ur luften.

Heja! Heja! :-)

Jag hoppas, hur det än har löst sig, att paret Nordé nu äntligen får ge sig ut och segla. Lycka till!

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Tvisten löst

Inlägg av stangen » fre 11 feb 2011, 11:41

+ Mycket bra. Tyder på att HR fått markkontakt kanske. Och hoppas verkligen att paret Nordé får chans att uppleva några av sina drömmar.

- Frågan om konsumentköplagens tillämpning på köp av ny båt hänger därför i luften.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Tvisten löst

Inlägg av fredrikk » fre 11 feb 2011, 12:03

Härlig! Hoppas jag.

Det var ju väldigt skönt, men trist att man inte får veta hur uppgörelsen ser ut...

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Tvisten löst

Inlägg av peterh » fre 11 feb 2011, 12:08

fredrikk skrev:Härlig! Hoppas jag.

Det var ju väldigt skönt, men trist att man inte får veta hur uppgörelsen ser ut...
vi kan ana att HR kände motvinden och fann för gott att betala.
En indikation på utgången kan vara om HR37 nr 168 skrotas.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Minne
Platinamedlem
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 20 sep 2010, 21:24

Re: Tvisten löst

Inlägg av Minne » fre 11 feb 2011, 14:10

Bengt och Kerstin Nordé har med Hallberg-Rassy ingått ett utomrättsligt förlikningsavtal. Båten byts ut av HR till en ny och utrustning överflyttas eller ersätts med likvärdig. Det innebär samtidigt att makarna Nordé redan denna sommar igen kommer att kunna komma ut på böljan den blå med en "ny" HR 37 segelbåt. Närmare uppgifter om den exakta överenskommelsen är ej offentliga.

Jag får för egen del och säkert för de flesta av forumets läsares del önska makarna Nordé lycka och välgång med den nya båten.

Minne

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Tvisten löst

Inlägg av Sneseglarn » fre 11 feb 2011, 14:14

Tusan vad skönt. Grattis till alla inblandade - på bägge sidor!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Tvisten löst

Inlägg av Peter_K » fre 11 feb 2011, 14:25

Minne skrev:Bengt och Kerstin Nordé har med Hallberg-Rassy ingått ett utomrättsligt förlikningsavtal. Båten byts ut av HR till en ny och utrustning överflyttas eller ersätts med likvärdig. Det innebär samtidigt att makarna Nordé redan denna sommar igen kommer att kunna komma ut på böljan den blå med en "ny" HR 37 segelbåt. Närmare uppgifter om den exakta överenskommelsen är ej offentliga.

Jag får för egen del och säkert för de flesta av forumets läsares del önska makarna Nordé lycka och välgång med den nya båten.

Minne
Jättegrattis!
Fast... ingick inte tystnadsplikt i förlikningen läste jag...
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Tvisten löst

Inlägg av Seawolf » fre 11 feb 2011, 16:27

Eftersom mina sympatier ligger hos Bengt Norde vill jag härmed tacka alla som har engagerat sig i frågeställningarna och skrivit både här och kanske i andra forum. Det är mycket troligt att detta har bidragit till att Bengt har nått dithän att en förlikning ser ut att ha accepterats.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tvisten löst

Inlägg av Lasse L » fre 11 feb 2011, 16:59

Det glädjer mej. Stort Grattis.

Användarvisningsbild
Logad
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 07 aug 2010, 10:28

Re: Tvisten löst

Inlägg av Logad » fre 11 feb 2011, 17:10

Eventuellt var det den bästa lösningen totalt sett om än kanske inte för HR eller makarna enskilt. Det lär vi aldrig få reda på och jag personligen som suttit på staketet och tittat på i den långa tråden tycker nog att det är lika bra så. Jag tror inte det finns någon vinnare mer än att det är över.

Att skrovbytet är offentligt (om det nu är det, ref Minne) går nog ändå inte att hemlighålla. Resten får vi aldrig reda på. Alla referenserna på hemsidan ingick nog i uppgörelsen.

Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Re: Tvisten löst

Inlägg av Tomas E » fre 11 feb 2011, 17:21

Man kan se hur Magnus Rassy av fadern och externa rådgivare har tvingats svälja förtreten och sin barnsliga stolthet och krypa till korset. Jag hoppas att makarna Nordé är nöjda!

Ur allmänjuridisk synvinkel är det synd att det blev förlikning. Bättre hade varit ett prejuridikat, eventuellt följt av ändrad lagstiftning.

Märk väl att det verkar finnas fler som har varit tvungna att dra Hallberg-Rassy inför domstol (Inläggav Klas Göran Asplund fre feb 11, 2011 12:33 pm):

http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... start=1335

"Mitt inlägg handlar om ett HR-ärende ca 10 år tillbaka. En bekant till mig hade köpt en stor HR, jag säger inte vilken, då det blir för lätt att peka ut kunden. Under första seglingen ner genom Nordsjön, med inhyrd, erfaren skeppare och besättning, uppdagades ett antal fel. Man hade t ex inkommande vatten vid genomföringar. Orsaken var att slangklämmorna inte var ordentligt dragna och att flera genomföringar endast hade en slangklämma. Utöver detta fanns ytterligare ett antal anmärkningar som hade direkt påverkan på sjövärdigheten. Däremot fanns inga anmärkningar på skrovet.

Skepparen, inte ägaren, avbröt resan av säkerhetsskäl. Båten reklamerades av ägaren till HR, vilka vägrade godkänna reklamationerna. Ärendet gick till Udevalla Tingsrätt. Parterna rekommenderades att försöka förlikas, vilket man gjorde samma dag, i tingshuset, innan tingsrättsförhandlingarna skulle ha inletts. Exakt hur mycket det kostade min bekant vet jag inte, några miljoner tror jag. HR återtog båten och den blev säkert såld igen, förhoppningsvis åtgärdad. Min bekante köpte därefter en stor stålbåt i ett annat land, men det är en annan historia."

Vem vågar i dag köpa en ny båt från Hallberg-Rassy AB?
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Tvisten löst

Inlägg av Seawolf » fre 11 feb 2011, 18:20

Logad skrev:et, ref Minne) går nog ändå inte att hemlighålla. Resten får vi aldrig reda på. Alla referenserna på hemsidan ingick nog i uppgörelsen.
Elefanter glömmer visst aldrig. Och då är Internet en elefant.
http://www.blekingenaturfoto.se/bat/Pow ... nglish.pdf
Den kommer nog bort så småningom också, men den finns säkert sparad på några hundra datorer i världen, och HR kommer nog så småningom att ha lärt sig att inga avtal om sekretess kan skydda dem från deras egen historia.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Tvisten löst

Inlägg av Anders S » fre 11 feb 2011, 19:00

Jag kan hälsa från Bengt Nordé och bekräfta att de kommit överens med HR om att förlikas. Några detaljer om uppgörelsen blir det inte, Bengt var mycket korrekt med sin del av överenskommelsen. Som Minne sagt, det blir det en ny båt och bara Nordés egna grejor överflyttade. Något besked om prövningstillstånd kommer inte att bli aktuellt, den ansökan kommer att kallas tillbaka. Det hela hade tydligen varit klart i tisdags.
Anders S

Skriv svar