Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
seniorseglare
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 14:01
Ort: Västsverige

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av seniorseglare » tis 08 feb 2011, 09:02

peterh skrev:du menar en kund som vill att det han köpt och betalt skall fungera ?
Exakt vad är problemet med det ?
Så enkelt uttryckt är det inget problem med det, men för mig ter det sig märkligt att det inte i så fall står 50 förbannade kunder och ondgör sig över HR:s urusla kundhantering om BN skulle vara en normalkund.
Var det så att BN hade vädligt bråttom med att lämna Ellös efter mottagandet av båten och missade chansen att få en grundlig genomgång och provsegling innan avfärd mot sydligare trakter?
Det ligger en hund begraven (för att upprepa ett citat tidigare i tråden), jag vet hur ett antal reklamationer hanterats av HR och det har varit full uppställning utan tjafs i samtliga fall - ett fall gällde skrovet (dock inte delaminering) och trots att inte ens en formell reklamation gjordes, utan endast en förfrågan, visade HR stort intresse och besökte båten vid två tillfällen trots en längre resa, andra gången tillsammans med konstruktören för att skaffa kunskap och erfarenhet.
Jag försöker se detta case på ett objektivt sätt, men utan att förringa BN:s problem så är jag övertygad om att detta ärende kunde skötts på ett mycket bättre sätt från hans sida från början.

Nisse Kula
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 05 dec 2010, 14:52

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Nisse Kula » tis 08 feb 2011, 09:24

peterh skrev:
[du menar en kund som vill att det han köpt och betalt skall fungera ?
Exakt vad är problemet med det ?
Problemet är att ett upplevt fel nödvändigtvis inte behöver vara ett fel. T.ex. att dörrar inte kan lyftas av, placering av steg i masten mm. Och om det är ett fel så kan det ju faktiskt vara självförvållat, t.ex. läckande vattenfilter efter 9 månader.

Ser man till faktaunderlaget ang. (den eventuella) delamineringen så har jag full respekt för de experter som uttalat sig, men hur har underlagen kommit till?

Den 7/12 2010 uttalade sig ThyssenKrupp utan att ha gjort några egna tester eller ens sett båten (?). Detta dokument presenteras nu som faktaunderlag.

Annandag jul 2010 presenterade den respekterade båtkonstruktören Lars-Olof Norlin en teori att skrovstyrkan bara är 25% "av föreskriven bärförmåga". Detta presenteras nu som faktaunderlag.

Försäkringsbolagen vägrar att försäkra båten. Försäkringen har alltså blivit uppdagd av försäkringsbolaget och inget annat bolag vill försäkra. Det finns inga dokument som styrker detta, ändå presenteras detta som faktaunderlag.

Båten är belagd med nyttjandeförbud. Vem har mandat att belägga en svensk fritidsbåt med nyttjandeförbud? Ingen, mig veterligen, Ändå presenteras det som faktaunderlag.

Så till problemet, varför har det blivit rättssak? Problemet är mängden upplevda fel, mängden faktaunderlag, mängden skadeståndskrav, självpåtaget nyttjandeförbud mm mm. Allt detta har lett till ett läge där det är omöjligt att tillfredsställa kunden, allt är fel. Sett till helheten hade kanske inte varvet något alternativ annat än att ersätta kunden med dubbla köpeskillingen. Vilket företag skulle göra det?

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av peterh » tis 08 feb 2011, 09:28

(Här fanns tidigare ett nu raderat citat från en borttagen postning.)

Här borde jag ropa på moderator. Anonyma anklagelser gränsande till personförföljelse hör inte hemma här.

/Det borde du göra, och det tycker jag du skall göra. Den som har frågor eller vill klaga kan använda "Rapportera Inlägg", den "röda varningstriangeln"./ MOD
Senast redigerad av 2 Anders S, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Raderade ett bemötande på en borttagen post, förtydligande om anmälan av misshagliga postningar.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Ridax » tis 08 feb 2011, 09:37

Digiloo skrev:Det som är märkligt är att alla problem drabbar just denna köpare. Att merparten av de olika installationerna ombord ska vara befästade med problem, problem som dessutom upptäcks efter något år, framstår helt enkelt inte som sannolikt. Någonting gör att just Bengt Nordé får "fel" på alla sina grejor från seglarskor till Eberspräscher. För min egen del är det ytterst sällsynt att något man köper idag har problem, med de rigorösa kvalitetscheckar som finns.
För egen del tycker jag inte alls det är något märkligt med detta och jag känner inte alls igen din erfarenhet att det idag ytterst sällan är några problem med varor.

Senast igår skrev jag till Scan och klagade över falukorv som var alldeles för salt. Fick email tillbaka idag där de skrev "Möjligen har saltet inte blandats ut ordentligt i smeten vilket lett till en ojämn koncentration. Jag kontaktar produktionen om detta och skickar ett par varucheckar till dig som kompensation".

Det händer mig titt som tätt att det är någon vara jag är missnöjd med. Skor och jackor klagar jag också ofta över, om jag har kvar kvittot när de går sönder.

Enda skillnaden mellan mig och Bengt Nordé när det gäller att råka ut för produkter som man inte är nöjd med är att jag inte har en hemsida där jag publicerar varorna jag är missnöjd med. Är det något jag är missnöjd med så reklamerar jag det, det må vara en salt falukorv, en salt potatisgratäng, barnskor som går sönder efter ett par veckor, en barnjacka där dragkedjan går sönder efter ett par veckor m.m. Jag reklamerar av två anledningar. Dels för att jag vill ha rättelse i någon form och dels för att det är bra för tillverkarna av varorna att få veta att produkterna inte alltid håller måttet.

Annar kan det bli som t.ex. Posten som skryter över att 99,9999% av alla brevförsändelser kommer fram och fram i tid (siffran är tagen ur luften och oväsentlig). Denna siffra baserar de på att antalet reklamationer av vanliga brevförsändelser de får in är så lågt. Reklamerar man en brevförsändelse hos Posten får man bara ett automatgenererat svar tillbaka att de inte ansvarar för brevförsändelser och avvisar reklamationen. Inte märkligt att de inte får in fler rekamationer då, eller hur?

Jag har erfarenhet av reklamationer "från andra sidan" också (som tillverkare) och min erfarenhet är att de allra flesta kunder är väldigt toleranta. I början av året så släppte vi en produkt där höljet satt ihop alldeles för löst på vissa exemplar. När vi upptäckte det så skickade vi ut ett mail till alla vi levererat till och påpekade att de inte skulle tveka att höra av sig om de upplevt detta problem. Då fick vi genast ett tiotal svar tillbaka från kunder som råkat ut för det men de flesta hade helt enkelt limmat ihop det själva och inte hört av sig för att klaga. Innan vi skickade ut mailet hade vi inte hört något från en enda kund...

Så de flesta kunder bryr sig inte om att reklamera fel, speciellt inte fel som de klarar av att åtgärda på ett ok sätt själva. Det betyder inte att produkterna är felfria och inte att de få som klagar har fel.

seniorseglare
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 14:01
Ort: Västsverige

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av seniorseglare » tis 08 feb 2011, 10:26

Ridax skrev:
Digiloo skrev:Det som är märkligt är att alla problem drabbar just denna köpare. Att merparten av de olika installationerna ombord ska vara befästade med problem, problem som dessutom upptäcks efter något år, framstår helt enkelt inte som sannolikt. Någonting gör att just Bengt Nordé får "fel" på alla sina grejor från seglarskor till Eberspräscher. För min egen del är det ytterst sällsynt att något man köper idag har problem, med de rigorösa kvalitetscheckar som finns.
För egen del tycker jag inte alls det är något märkligt med detta och jag känner inte alls igen din erfarenhet att det idag ytterst sällan är några problem med varor.

Senast igår skrev jag till Scan och klagade över falukorv som var alldeles för salt. Fick email tillbaka idag där de skrev "Möjligen har saltet inte blandats ut ordentligt i smeten vilket lett till en ojämn koncentration. Jag kontaktar produktionen om detta och skickar ett par varucheckar till dig som kompensation".

Det händer mig titt som tätt att det är någon vara jag är missnöjd med. Skor och jackor klagar jag också ofta över, om jag har kvar kvittot när de går sönder.

Enda skillnaden mellan mig och Bengt Nordé när det gäller att råka ut för produkter som man inte är nöjd med är att jag inte har en hemsida där jag publicerar varorna jag är missnöjd med. Är det något jag är missnöjd med så reklamerar jag det, det må vara en salt falukorv, en salt potatisgratäng, barnskor som går sönder efter ett par veckor, en barnjacka där dragkedjan går sönder efter ett par veckor m.m. Jag reklamerar av två anledningar. Dels för att jag vill ha rättelse i någon form och dels för att det är bra för tillverkarna av varorna att få veta att produkterna inte alltid håller måttet.

Annar kan det bli som t.ex. Posten som skryter över att 99,9999% av alla brevförsändelser kommer fram och fram i tid (siffran är tagen ur luften och oväsentlig). Denna siffra baserar de på att antalet reklamationer av vanliga brevförsändelser de får in är så lågt. Reklamerar man en brevförsändelse hos Posten får man bara ett automatgenererat svar tillbaka att de inte ansvarar för brevförsändelser och avvisar reklamationen. Inte märkligt att de inte får in fler rekamationer då, eller hur?

Jag har erfarenhet av reklamationer "från andra sidan" också (som tillverkare) och min erfarenhet är att de allra flesta kunder är väldigt toleranta. I början av året så släppte vi en produkt där höljet satt ihop alldeles för löst på vissa exemplar. När vi upptäckte det så skickade vi ut ett mail till alla vi levererat till och påpekade att de inte skulle tveka att höra av sig om de upplevt detta problem. Då fick vi genast ett tiotal svar tillbaka från kunder som råkat ut för det men de flesta hade helt enkelt limmat ihop det själva och inte hört av sig för att klaga. Innan vi skickade ut mailet hade vi inte hört något från en enda kund...

Så de flesta kunder bryr sig inte om att reklamera fel, speciellt inte fel som de klarar av att åtgärda på ett ok sätt själva. Det betyder inte att produkterna är felfria och inte att de få som klagar har fel.
Säkert helt korrekt,men frågan är då varför inte ett antal HR-ägare hört av sig till HR med krav om nya skrov till sina båtar?
Att det skulle gälla endast en båt förefaller osannolikt om reklamationen är korrekt

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Ridax » tis 08 feb 2011, 10:40

seniorseglare skrev:Säkert helt korrekt,men frågan är då varför inte ett antal HR-ägare hört av sig till HR med krav om nya skrov till sina båtar?
Att det skulle gälla endast en båt förefaller osannolikt om reklamationen är korrekt
Det var ju lite det jag försökte ge en förklaring på... Om man ser generellt på reklamationerna och inte enbart skrovet, så beror det antagligen helt enkelt på att de flesta kunder har en mer tolerant inställning till fel. De bryr sig inte om att reklamera småfel som de kan hantera själva.

När det gäller själva skrovet så finns det väl ett begränsat antal alternativ:

A. Det handlar om ett olycksfall i arbetet och detta skrov är ett undantagsfall (eller ett av få undantagsfall).
B. Det handlar om ett mer seriemässigt problem som inte har uppdagats ännu (varvet har ju i alla fall inte gett mig några bra vibbar över deras kompetens att bedöma skrovet skick).
C. Det finns inga fel på något skrov.

Det är ju upp till var och en att tro vilket av dessa alternativ som är mest troligt. Uddevalla tingsrätt har i alla fall fastslagit att alternativ A eller B är det mest sannolika och att C är det mindre sannolika alterantivet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Anders S » tis 08 feb 2011, 11:10

seniorseglare skrev: Säkert helt korrekt,men frågan är då varför inte ett antal HR-ägare hört av sig till HR med krav om nya skrov till sina båtar?
Att det skulle gälla endast en båt förefaller osannolikt om reklamationen är korrekt
Den enkla och sannolika förklaringen är att HR har gjort ett misstag, och att det är ytterst ovanligt att misstag som kan leda till dålig vidhäftning görs på en seriös tillverkares plastverkstad. Riskerna är välkända och metoderna för att slippa vidhäftningsproblem är också väl kända. När ett problem av den här typen inträffar måste ett antal tämligen osannolika faktorer samverka, men kan det hända, så kommer det att hända.

Andra förklaringar är att de flesta aldrig får anledning att misstänka så mycket problem och därför inte gör någon undersökning. Fram till den här incidenten tror jag ingen på allvar ens funderade på om det skulle kunna vara ett lamineringsfel på skrovet på en HR; jag vet att jag inte hade trott det. (Jag bygger min åsikt på de undersökningar som presenterats, och för mig är saken klar - det finns problem i detta skrovet).

Med ledning av de sannolikhetsregler som bör gälla även i Lysekilstrakten (för de gäller i resten av världen) så är det tvärtom, ett fel man aktivt arbetar för att förebygga (kvalitetskontroll) blir så sällsynt att det är osannolikt att felet uppstår. "Zero Defects" kan aldrig uppnås, rent principiellt, men man kan komma mycket nära. Det är därför jag envist avstår från att måla fan på väggen även om jag personligen tror att Nordés skrov (med ledning av visade undersökningar) är en minusvariant där man tydligt kan visa vidhäftningsproblem.
Senast redigerad av 1 Anders S, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Stavning, syftningsfel
Anders S

Johan Hackman
Silvermedlem
Inlägg: 33
Blev medlem: lör 10 apr 2010, 16:34

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Johan Hackman » tis 08 feb 2011, 11:22

Att det bara är en båt och en båtägare som diskuteras utgör inget bevis varken för att det rör sig om ett engångsfall eller att det är fel på båtägaren. Om jag ägde en delaminerad Hallberg-Rassy skulle akta mig noga för att yppa något om detta när jag sett hur Bengt Nordé blivit behandlad av vissa skribenter på detta forum, vilket också är orsaken till att jag inte länge vill delta i diskussionen. Detta inlägg undantaget.

Jag har studerat saken noga och vet att det finns fler båtar med samma problem. Det är bara att ringa runt till lite tingsrätter i båtvarvens närområde och höra om det finns några ytterligare fall. Mer än så säger jag inte av rädsla att bli påhoppad.

Johan Hackman

Nisse Kula
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 05 dec 2010, 14:52

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Nisse Kula » tis 08 feb 2011, 12:09

[Inlägget raderat av webmaster Anders L då det inte handlade om ämnet.]

Digiloo
Platinamedlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 07 dec 2010, 19:08

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Digiloo » tis 08 feb 2011, 12:41

[Inlägget raderat av webmaster Anders L då det inte handlade om ämnet.]

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av eriksbo1 » tis 08 feb 2011, 12:53

Den minst sagt skiftande kvalitén i de av Norde levererade många "expertutlåtandena" (citationstecknen avsiktliga!) är förstås ett problem.

Grundproblemet är dock att konkreta bevis för en omfattande eller ens en pytteliten lokal delaminering saknas. Tvärtom: plattan och de två trissorna som togs ut och undersöktes av Ashland och finska Statens tekniska forskningsanstalt VTT måste ju vara planetens bäst analyserade plastbitar och de visar ju att lamineringen inte har fel.

Paradoxalt nog pekar de av Norde arrangerade dragproven i samma riktning. De togs ut för att bekräfta en delaminering på 3,5 - 4 mm djup, men påträffade nothing of the sort. I stället kreerades - lite som ett substitut - ett mystiskt vidhäftningproblem mycket djupare inne i laminatet. Kan vara relevant eller så icke, men har absolut ingenting har att göra med bevistemat, som är att fastställa om ultraljudsundersökningarnas angivelser om delaminering i verkligheten håller streck.

Men kanske det ännu går att finna nån form av konkretism för ultraljudsundersökningarna. Tiden håller väl på att rinna ut.
Senast redigerad av 1 eriksbo1, redigerad totalt 0 gånger.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av peterh » tis 08 feb 2011, 12:54

[Inlägget raderat av webmaster Anders L då det var svar på ett inlägg som är raderat då det inte handlade om ämnet.]
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Nisse Kula
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 05 dec 2010, 14:52

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Nisse Kula » tis 08 feb 2011, 13:12

[Inlägget raderat av webmaster Anders L då det var svar på ett inlägg som är raderat då det inte handlade om ämnet.]

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Anders » fre 11 feb 2011, 00:34

Jag tycker följande:
- Det är viktigt att kunna debattera olika saker och acceptera att olika personer har olika uppfattningar. Därför är det naturligt att denna tråd finns
- Det är helt oacceptabelt att skriva den typ av inlägg som vi nu återigen har dykt upp och som har tagits bort. Läs även min tråd http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... f=6&t=8245

- Man kan debattera utan personliga påhopp!

- Jag gör nu ett nytt försök att hålla tråden öppen. MEN: Håll er till sakliga inlägg utan personliga påhopp. Har ni inget nytt att tillföra i sak, låt bli att skriva inlägg i tråden. Skriv gärna något i någon annan tråd eller starta en ny tråd om något annat som ni har sakliga åsikter om. Det är inget självändamål att skriva i denna tråd.

Hälsningar

Anders L
webmaster

Klas Göran Asplund
Trogen medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 11:09

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Klas Göran Asplund » fre 11 feb 2011, 12:33

Jag har följt tråden med intresse. Förutom den ton vissa använder mot andra, så är det intressant att ta del av hur illa de flesta verkar tycka att HR har handlagt denna reklamation. Problemet är att vi inte vet exakt hur tonläget varit mellan kund och leverantör när reklamationen skedde. Att det sedan skruvats upp från båda håll är ju väl bekant.

Mitt inlägg handlar om ett HR-ärende ca 10 år tillbaka. En bekant till mig hade köpt en stor HR, jag säger inte vilken, då det blir för lätt att peka ut kunden. Under första seglingen ner genom Nordsjön, med inhyrd, erfaren skeppare och besättning, uppdagades ett antal fel. Man hade t ex inkommande vatten vid genomföringar. Orsaken var att slangklämmorna inte var ordentligt dragna och att flera genomföringar endast hade en slangklämma. Utöver detta fanns ytterligare ett antal anmärkningar som hade direkt påverkan på sjövärdigheten. Däremot fanns inga anmärkningar på skrovet.

Skepparen, inte ägaren, avbröt resan av säkerhetsskäl. Båten reklamerades av ägaren till HR, vilka vägrade godkänna reklamationerna. Ärendet gick till Udevalla Tingsrätt. Parterna rekommenderades att försöka förlikas, vilket man gjorde samma dag, i tingshuset, innan tingsrättsförhandlingarna skulle ha inletts. Exakt hur mycket det kostade min bekant vet jag inte, några miljoner tror jag. HR återtog båten och den blev säkert såld igen, förhoppningsvis åtgärdad. Min bekante köpte därefter en stor stålbåt i ett annat land, men det är en annan historia.

Vart jag vill komma är att HR:s attityd verkar vara att de står över sådana petitesser som kundreklamationer. Vill kunden reklamera så får han kämpa för det. Många ger säkert också upp, bara för att de vet att rättsprocesserna är kostsammare än att försöka lösa problemet på egen hand. Jag är övertygad om att många känner igen problemet från andra företag, där ägarna anser sig stå över lagen. Tyvärr verkar det vara genetiskt.

Skriv svar