Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av eriksbo1 » sön 06 feb 2011, 20:30

Göran A skrev:Anders S skriver:
Det vi sett HR göra är i princip samma sak som husföretag då och då sysslar med - att bestrida alla fel till det yttersta och först om de blir fällda i rätten, så rättar de sina fel.

Ja, Ander det kanske är så, men kan lika väl vara att HR är helt övertygade att skrovet är OK. Och om det är så ( kan mycket väl vara så) kan då HR gjort på ett annat sätt?
Vi kan troligen utgå från att kunden inte är helt enkel att komma övers med, tror att du vid tidigare tillfälle skrev något om "en bestämd herre" eller något liknande.
Finns det något i domslutet eller annat som gör dig övertygad om att HR medveten förnekar ett fel, eller är det personlig uppfattning.
Nja,

Det lönar sig i allmänbildande syfte att läsa punkterna 2.18 - 2.53 i HR:s senaste genmäle till hovrätten på http://www.blekingenaturfoto.se. Ger den andra partens syn på saken. Det är nyttigt det också, som omväxling.

Mycket har det skällts på HR:s kundbemötande, men SÅÅ taffligt tycker jag inte HR behandlat en kund som fränt och uppenbarligen helt mot HR:s egen uppfattning påstått att en nylevererad båten är sjöoduglig! Tvärtom har HR varit på det hela taget förekommande, när man betänker att det sedermera ju blev "officiellt" i domstol bekräftat att påståendena gjorts på otillräckliga grunder.

Kunden kan inte alltid ha rätt, när han har fel i domstol.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av peterh » mån 07 feb 2011, 07:42

JOFA skrev:Hej alla!

Nu är jag rätt så ny här på forumet, och läst allt jag kan komma över att läsa (tror jag).
Men en sak jag inte förstår i detta är varför båten har brukandeförbud?
Enbart p.g.a. att en borrtrissa som är 26mm delaminerat vid borrning (vilket är normalt vid höga temperaturer)?

Tycker detta ärende känns lite konstigt från början...men kanske bara är min känsla?

MVH
Det är inte korrekt att borrtrissor delas vid riktigt utförd plastning. Däremot finns det en del skrov med bristfällig vidhäftning mellan skikten, här kan påkänningarna vid
hålsågningen göra att den svaga gränsen mellan skikten brister.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Digiloo
Platinamedlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 07 dec 2010, 19:08

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Digiloo » mån 07 feb 2011, 07:54

eriksbo1 skrev:Det lönar sig i allmänbildande syfte att läsa punkterna 2.18 - 2.53 i HR:s senaste genmäle till hovrätten på http://www.blekingenaturfoto.se. Ger den andra partens syn på saken. Det är nyttigt det också, som omväxling.

Mycket har det skällts på HR:s kundbemötande, men SÅÅ taffligt tycker jag inte HR behandlat en kund som fränt och uppenbarligen helt mot HR:s egen uppfattning påstått att en nylevererad båten är sjöoduglig! Tvärtom har HR varit på det hela taget förekommande, när man betänker att det sedermera ju blev "officiellt" i domstol bekräftat att påståendena gjorts på otillräckliga grunder.

Kunden kan inte alltid ha rätt, när han har fel i domstol.
Inom försäljning talar man om kvalificering. Man försöker bedöma om den potentiella kunden har de kriterier som behövs för att den dels ska köpa (budget, mogen i sitt beslut, verkar mest intresserad av vår produkt osv). Detta görs för att undvika att ödsla dyrbar säljtid på prospects som inte kommer köpa i slutändan. Det finns också en annan typ av kvalificering, en kvalitetsmässig. I de fall man är rädd att lösningen inte kommer att bli optimal för kund eller pga av annan orsak, att kund inte kommer bli nöjd i slutändan kan man också göra en så kallade "walk away".

I just detta fall kanske det fanns någon "early tell"? T.ex. att kund inte ville få en visning utan kunde titta själv. Att kund gick och ryckte i durkar, ålade in i motorrummet, stod och knackede på skrovet på en sprillans båt, mm.

Oavsett vilket är jag övertygad om att den som tog emot just denna kund ångrar bittert att han inte gjorde en "walk away". Denna kund kommer nämligen aldrig bli nöjd.
-Fint väder idag eller hur?
-Ja idag ja!

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av eriksbo1 » mån 07 feb 2011, 11:08

Nu när jag läst allt materialet, tycker jag inte Norde blivit så skandalöst illa behandlad av sina leverantörer som man kunde tro, när man läser inläggen på detta forum. Han har ju fått

- sittbrunnens teakdurk utbytt
- teakpluggar i sarg utbytta
- revlinor utbytta
- fock och storfall utbytta
- akterlanterna utbytt
- clamcleats utbytta
- Yanmar-dieseln utbytt
- Eberspächer värmaren utbytt
- Redknows larmet utbytt två gånger
- instrumentpanel ubytt
- vattenpumpen utbytt
- Gori-propeller utbytt el grundrenoverad
- Saildrive-gummimasken utbytt
--sprayhood utbytt
- sittbrunnskapellet utbytt
- kompassen utbytt
- varmvattenberedaren grundreparerad
- antenn utbytt
- Aqua sound ljuddämpare utbytt

Allt detta under två (2) säsonger 2008-09 och utan kostnad betr utbytt material. Så visst har leverantörerna varit ganska förekommande, tycker jag!

Det enda man inte fått utbytt är ju förstås själva båten. Här har det krävts konkreta bevis för att fel föreligger. För första gången, förefaller det.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Ridax » mån 07 feb 2011, 11:19

Javisst, de flesta leverantörer har gjort ett bra jobb och ställt upp och åtgärdat de klagomål som funnits. Synd bara att HR inte har medverkat och ställt upp i de flesta av de utbyten du påpekar, trots att det är de som har ansvarit för produkterna. Köparen var tvungen att gå direkt till tillverkarna för att få gehör för sina synpunkter. Det är ju inget som HR skall ha den minsta "credit" för, tvärtom.

Tänk dig om du köper en iPhone från Apple och den är trasig när du packar upp den men Apple vägrar åtgärda den. Istället måste du gå till företaget i Kina som har tillverkat glaset, ett annat företag som har tillverkat GSM/3G-kretsarna och ett tredje företag som har tillverkat skärmen för att få felen åtgärdade.

Skulle du då berömma Apple för att de är så service-inriktade? Tror knappast det.

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Excel 319 » mån 07 feb 2011, 12:25

Ridax skriver bl.a. Tänk dig om du köper en iPhone från Apple och den är trasig när du packar upp den men Apple vägrar åtgärda den. Istället måste du gå till företaget i Kina som har tillverkat glaset, ett annat företag som har tillverkat GSM/3G-kretsarna och ett tredje företag som har tillverkat skärmen för att få felen åtgärdade.

Skulle du då berömma Apple för att de är så service-inriktade? Tror knappast det.

Det är precis vad Apple har gjort när det gäller glasen. De har skjutit över problemet på försäkringsbolagen och är t.o.m. stämda i USA för bristfällig produkt. Så denna tråd och Apples agerande har en hel del gemensamt.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Ridax » mån 07 feb 2011, 12:43

Excel 319 skrev:Det är precis vad Apple har gjort när det gäller glasen. De har skjutit över problemet på försäkringsbolagen och är t.o.m. stämda i USA för bristfällig produkt. Så denna tråd och Apples agerande har en hel del gemensamt.
Det där vet jag allt om redan... Men det är ju inte riktigt "precis" vad Apple har gjort. När det gäller glaset så tar de inte brustna glas på garantin. Har inte hört att någon har lyckats reklamera glasen direkt hos fabriken i Kina och jag har inte heller hört talas om att någon har fått gå till krettillverkaren eller skärmtillverkaren för att få åtgärd. Så "precis" så var det väl inte riktigt...

Stämningen i USA gäller väl dessutom främst om Apple har överdrivit de positiva egenskaperna med glaset...

För övrigt är det väl knappast någon som berömmer Apple för just detta?

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av eriksbo1 » mån 07 feb 2011, 15:43

Ridax skrev:Javisst, de flesta leverantörer har gjort ett bra jobb och ställt upp och åtgärdat de klagomål som funnits. Synd bara att HR inte har medverkat och ställt upp i de flesta av de utbyten du påpekar, trots att det är de som har ansvarit för produkterna. Köparen var tvungen att gå direkt till tillverkarna för att få gehör för sina synpunkter. Det är ju inget som HR skall ha den minsta "credit" för, tvärtom.

Tänk dig om du köper en iPhone från Apple och den är trasig när du packar upp den men Apple vägrar åtgärda den. Istället måste du gå till företaget i Kina som har tillverkat glaset, ett annat företag som har tillverkat GSM/3G-kretsarna och ett tredje företag som har tillverkat skärmen för att få felen åtgärdade.

Skulle du då berömma Apple för att de är så service-inriktade? Tror knappast det.
Visst är det så, Ridax. HRs After Sales förefaller inte riktigt ha hunnit med i svängarna då de påstådda bristerna poppat upp som kaniner
ur en hatt, Fast enligt HRs version verkar det ju som om Norde gått direkt på underleverantörerna utan att avvakta HRs servicerutiner.

Men en väldigt imponerande lista på fel är det. Långt, långt utöver det rimliga, får man väl lov att säga

Som beskedlig konsument slås man av hur trots allt relativt enkelt det gått att få t o m dyra delar som yanmar dieseln och eberspächer värmaren utbytta i sin helhet, Tuffa tag och vips byts sprillans nya grejer utan man frågar efter felets art eller ursprung.

Lärorikt!

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Seglaren » mån 07 feb 2011, 16:11

eriksbo1 skrev: Som beskedlig konsument slås man av hur trots allt relativt enkelt det gått att få t o m dyra delar som yanmar dieseln och eberspächer värmaren utbytta i sin helhet, Tuffa tag och vips byts sprillans nya grejer utan man frågar efter felets art eller ursprung.
Lärorikt!
Det torde väl bero på att de leverantörerna till skillnad från HR för länge sedan lärt sig hur man bör hantera garantiärenden. Kanske är det en helt ny upplevelse för HR? Men det går ju att lära av andra också, man måste inte genomgå alla processer själv för att "lära" sig.

Oftast har ju kunden faktiskt rätt i sina påpekanden och det är säkerligen i de flesta verksamheter både smartast och mest ekonomiskt att hellre fria än fälla och åtgärda påstådda fel även om man någon gång då och då riskerar att "bjuda" på sådant man inte är skyldig till. Därmed inte sagt att jag tror Nordé far med osanning. Utan att en leverantör med kunskap om kundvård inte bara när solen skiner säkert hade gått på underleverantörernas linje och åtgärdat felen istället för att göra en principsak av det - och därmed göra det väldigt dyrt och långdraget.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av eriksbo1 » mån 07 feb 2011, 18:50

quote Det torde väl bero på att de leverantörerna till skillnad från HR för länge sedan lärt sig hur man bör hantera garantiärenden. Kanske är det en helt ny upplevelse för HR? Men det går ju att lära av andra också, man måste inte genomgå alla processer själv för att "lära" sig.unquote

Garanti är inte detsamma som fri bytesrätt. Man måste kunna påvisa ett fel för att utlösa garantin. Men OK - vi går mot ett läge där garanti uppfattas som fri bytesrätt: man pekar på grejen och så får man en ny utan frågor. Iofs är det inte alls orimligt att HR kräver nån form av konkreta tecken på fel när det är fråga om en så stor sak som en 3 milj båt.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av peterh » mån 07 feb 2011, 19:09

eriksbo1 skrev:quote Det torde väl bero på att de leverantörerna till skillnad från HR för länge sedan lärt sig hur man bör hantera garantiärenden. Kanske är det en helt ny upplevelse för HR? Men det går ju att lära av andra också, man måste inte genomgå alla processer själv för att "lära" sig.unquote

Garanti är inte detsamma som fri bytesrätt. Man måste kunna påvisa ett fel för att utlösa garantin. Men OK - vi går mot ett läge där garanti uppfattas som fri bytesrätt: man pekar på grejen och så får man en ny utan frågor. Iofs är det inte alls orimligt att HR kräver nån form av konkreta tecken på fel när det är fråga om en så stor sak som en 3 milj båt.
Om grejen inte fungerar kommer garantin in. Och för många "modulvaror" blir det billigare att byta hela grejen än att hålla på och sända delar/reparatörer/etc. Fördelen med att byta rakt av är att man inte riskerar att reparationen blir fel.

Vad gäller HR, en urborrad bit som spricker horisontellt tyder på att plasten saknar bindning i denna riktning(som råkar sammanfalla med hur båten har tillverkats)
Det är väl det som hovrätten skall ta ställning till : om dåligt homogen plast är att betrakta som tillverkningsfel.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Nisse Kula
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 05 dec 2010, 14:52

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Nisse Kula » tis 08 feb 2011, 00:24

Jag tillhör de nöjda HR-ägarna, men som ändå tycker att varvet hanterat denna fråga lite märkligt.

Man bör dock ha i minnet att när (den eventuella) delamineringen upptäcktes, så hade makarna Nordé bombarderat varvet med ca. 75 fel (har inte riktig koll på exakta antalet), och i många fall även krävt skadestånd och ersättning för egen tid. I det perspektivet är det lättare att förstå att varvet kanske tycker att det är en för mycket. Jag kan inte förstå hur det är möjligt att ha så många fel på en båt, och jag kan heller inte förstå hur felen uppstår. T.ex. hur kan ett vattenfilter vara fel ihopskruvat av varvet (#32) och inte börja läcka förrän efter 9 månader. Vid det laget borde ju filtret vara isärtaget och rengjort minst en gång av ägaren. Och varför har HR´s serviceteam åtgärdar så få av de rapporterade felen? Har de inte fått tillgång till båten, eller har inte makarna Nordé kunnat vänta till serviceteamet ”har vägarna förbi”?

När man hämtar ut sin nya Rassybåt så går man igenom båten från för till akter. Varvet förklarar och beskriver båten och dess funktioner så detaljerat som kunden vill ha det, och om kunden vill så provseglar man båten. Under tiden man ligger vid varvet (2-3 dagar) har man tillgång till mycket kunniga båtmänniskor, och de ställer verkligen upp om man har frågor. Denna tid är ett utmärkt tillfälle att finna fel och brister i båten, samt få dessa åtgärdade omedelbart. Många av de uppräknade felen på makarna Nordés båt borde ha upptäcks under övertagandet, varför åtgärdades inte felen då?

Några på forumet har ondgjort sig över att varvet inte åtgärdar fel på t.ex. kyl, frys, värmare, instrument, motor etc. utan hänvisar till resp. serviceställe för dessa produkter. Det kan tyckas märkligt men det är så det fungerar, och det är nog så det måste fungera. Många HR-båtar hämtas på varvet och seglar direkt ut på en överhavssegling. Inget varv har support överallt, däremot har Volvo Penta, Yanmar, Raymarine m.fl. serviceställen i ”nästan” varje hamn. Varvet ställer upp med att anvisa lämplig serviceverkstad om man ber dem.

Får man fel på själva båten så fixar varvet detta när servicebilen gör sina resor, eller om man har vägarna förbi varvet. Det har aldrig varit några problem.


Jag är också förvånad att makarna Nordé så lätt (?) fått ny utrustning. Ny motor, ny värmare, flera nya larm mm. Kanske anade leverantörerna ”ugglor i mossen” och valde en enkel väg.

Digiloo
Platinamedlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 07 dec 2010, 19:08

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Digiloo » tis 08 feb 2011, 06:20

Nisse Kula skrev:Jag tillhör de nöjda HR-ägarna, men som ändå tycker att varvet hanterat denna fråga lite märkligt.

Man bör dock ha i minnet att när (den eventuella) delamineringen upptäcktes, så hade makarna Nordé bombarderat varvet med ca. 75 fel (har inte riktig koll på exakta antalet), och i många fall även krävt skadestånd och ersättning för egen tid. I det perspektivet är det lättare att förstå att varvet kanske tycker att det är en för mycket. Jag kan inte förstå hur det är möjligt att ha så många fel på en båt, och jag kan heller inte förstå hur felen uppstår. T.ex. hur kan ett vattenfilter vara fel ihopskruvat av varvet (#32) och inte börja läcka förrän efter 9 månader. Vid det laget borde ju filtret vara isärtaget och rengjort minst en gång av ägaren. Och varför har HR´s serviceteam åtgärdar så få av de rapporterade felen? Har de inte fått tillgång till båten, eller har inte makarna Nordé kunnat vänta till serviceteamet ”har vägarna förbi”?

När man hämtar ut sin nya Rassybåt så går man igenom båten från för till akter. Varvet förklarar och beskriver båten och dess funktioner så detaljerat som kunden vill ha det, och om kunden vill så provseglar man båten. Under tiden man ligger vid varvet (2-3 dagar) har man tillgång till mycket kunniga båtmänniskor, och de ställer verkligen upp om man har frågor. Denna tid är ett utmärkt tillfälle att finna fel och brister i båten, samt få dessa åtgärdade omedelbart. Många av de uppräknade felen på makarna Nordés båt borde ha upptäcks under övertagandet, varför åtgärdades inte felen då?

Några på forumet har ondgjort sig över att varvet inte åtgärdar fel på t.ex. kyl, frys, värmare, instrument, motor etc. utan hänvisar till resp. serviceställe för dessa produkter. Det kan tyckas märkligt men det är så det fungerar, och det är nog så det måste fungera. Många HR-båtar hämtas på varvet och seglar direkt ut på en överhavssegling. Inget varv har support överallt, däremot har Volvo Penta, Yanmar, Raymarine m.fl. serviceställen i ”nästan” varje hamn. Varvet ställer upp med att anvisa lämplig serviceverkstad om man ber dem.

Får man fel på själva båten så fixar varvet detta när servicebilen gör sina resor, eller om man har vägarna förbi varvet. Det har aldrig varit några problem.


Jag är också förvånad att makarna Nordé så lätt (?) fått ny utrustning. Ny motor, ny värmare, flera nya larm mm. Kanske anade leverantörerna ”ugglor i mossen” och valde en enkel väg.
Jo för de som inte listat ut det ännu, så har HR här att göra med en mycket "speciell" köpare. Det var någon dansk ÅF som uttryckt sig "färgstarkt" på den punkten.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av peterh » tis 08 feb 2011, 07:46

Digiloo skrev:
Nisse Kula skrev:Jag tillhör de nöjda HR-ägarna, men som ändå tycker att varvet hanterat denna fråga lite märkligt.

Man bör dock ha i minnet att när (den eventuella) delamineringen upptäcktes, så hade makarna Nordé bombarderat varvet med ca. 75 fel (har inte riktig koll på exakta antalet), och i många fall även krävt skadestånd och ersättning för egen tid. I det perspektivet är det lättare att förstå att varvet kanske tycker att det är en för mycket. Jag kan inte förstå hur det är möjligt att ha så många fel på en båt, och jag kan heller inte förstå hur felen uppstår. T.ex. hur kan ett vattenfilter vara fel ihopskruvat av varvet (#32) och inte börja läcka förrän efter 9 månader. Vid det laget borde ju filtret vara isärtaget och rengjort minst en gång av ägaren. Och varför har HR´s serviceteam åtgärdar så få av de rapporterade felen? Har de inte fått tillgång till båten, eller har inte makarna Nordé kunnat vänta till serviceteamet ”har vägarna förbi”?

När man hämtar ut sin nya Rassybåt så går man igenom båten från för till akter. Varvet förklarar och beskriver båten och dess funktioner så detaljerat som kunden vill ha det, och om kunden vill så provseglar man båten. Under tiden man ligger vid varvet (2-3 dagar) har man tillgång till mycket kunniga båtmänniskor, och de ställer verkligen upp om man har frågor. Denna tid är ett utmärkt tillfälle att finna fel och brister i båten, samt få dessa åtgärdade omedelbart. Många av de uppräknade felen på makarna Nordés båt borde ha upptäcks under övertagandet, varför åtgärdades inte felen då?

Några på forumet har ondgjort sig över att varvet inte åtgärdar fel på t.ex. kyl, frys, värmare, instrument, motor etc. utan hänvisar till resp. serviceställe för dessa produkter. Det kan tyckas märkligt men det är så det fungerar, och det är nog så det måste fungera. Många HR-båtar hämtas på varvet och seglar direkt ut på en överhavssegling. Inget varv har support överallt, däremot har Volvo Penta, Yanmar, Raymarine m.fl. serviceställen i ”nästan” varje hamn. Varvet ställer upp med att anvisa lämplig serviceverkstad om man ber dem.

Får man fel på själva båten så fixar varvet detta när servicebilen gör sina resor, eller om man har vägarna förbi varvet. Det har aldrig varit några problem.


Jag är också förvånad att makarna Nordé så lätt (?) fått ny utrustning. Ny motor, ny värmare, flera nya larm mm. Kanske anade leverantörerna ”ugglor i mossen” och valde en enkel väg.
Jo för de som inte listat ut det ännu, så har HR här att göra med en mycket "speciell" köpare. Det var någon dansk ÅF som uttryckt sig "färgstarkt" på den punkten.

du menar en kund som vill att det han köpt och betalt skall fungera ?
Exakt vad är problemet med det ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Digiloo
Platinamedlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 07 dec 2010, 19:08

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Digiloo » tis 08 feb 2011, 08:50

Här fanns tidigare ett meddelande som nu är raderat. Det är inte bara över den gräns som Anders L har satt upp, det handlar också om förtal av en namngiven person. /MOD
Senast redigerad av 1 Anders S, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Brott mot forumets regler.

Skriv svar