Kompass - en fråga om alkohol

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ulf.Ason
Guldmedlem

Kompass - en fråga om alkohol

Inlägg av Ulf.Ason » sön 06 feb 2011, 17:39

Jag håller på att ge min kompass, en Cassens & Plath, en översyn. Jag byter då ut kompassvätskan som är en spritlösning. Någon som har en idé om vilken billig alkohol man skulle kunna välja?
Tinúviel - en OC35 ketch

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Re: Kompass - en fråga om alkohol

Inlägg av toaen » sön 06 feb 2011, 18:26

Vanolen
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 06 feb 2011, 19:18

Nu pekar ju Tommy ut den fråga som gäller att veta svaret på - är kompassen fylld med sprit eller något petroleumdestillat (varnolen, lacknafta, kristallolja, mineralisk terpentin eller mer prosaisk, "fotogen"). Antingen eller, och det vanligare är i så fall varnolen.

Men skulle det vara sprit, så skall det vara sprit, och då rekommenderar jag att söka samband med något kemilaboratorium för att få tillgång till sk finsprit att blanda med destillerat vatten till "angenäm styrka" om än inte smak.
Anders S

Ulf.Ason
Guldmedlem

Inlägg av Ulf.Ason » sön 06 feb 2011, 20:09

För att citera mig själv - den innehåller en spritlösning. Smaken är däremot långt ifrån angenäm, så ska man lagra sprit så funkar det uppenbart bättre i ekfat än i gamla kompasser! Tycker inte den verkar alltför stark, men är inte heller säker på om den består av enbart etanaol och vatten. Etanolhalten borde bero på vilket frostskydd man önskar.

// Ulf
Tinúviel - en OC35 ketch

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 06 feb 2011, 20:26

Har du smakat så kan denaturerad sprit smaka väl så illa som fotogen, den saken är ju klar. Bläh!

Om du kan få tag på ren sprit utan andra tillsatser (finsprit, "96-procentig") så tar du inga större risker om du blandar. Ett tips kan vara att ta ut en litet prov ur kompassen och prova hur bra den brinner - det kan ge en ledtråd om blandningsförhållandet (Sprit som kan antändas i rumstemperatur är minst ca 50% alkohol). Ren alkohol börjar tjockna först vid vid -100 eller så och stelnar vid -130, så det finns antagligen marginaler för litet inblandning.

Att skicka ett frågemail via http://www.cassens-plath.de/index.php?id=49 kanske är fusk?
Anders S

Ulf.Ason
Guldmedlem

Inlägg av Ulf.Ason » sön 06 feb 2011, 20:34

Anders S skrev:...Att skicka ett frågemail via http://www.cassens-plath.de/index.php?id=49 kanske är fusk?
Klart att det är fusk! Kompassen är t o m märkt med vätskans nummer, 39012, så de har nog rätt svar. Tyvärr svarar de nog inte på frågan "vilken billig alkohol man skulle kunna välja". Antagligen har de en svindyr kompassvätska till salu. Prissatt som en bättre konjak på systemet. Möjligen ljusare i färgen.

//Ulf
Tinúviel - en OC35 ketch

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » sön 06 feb 2011, 20:37

När jag renoverade min kompass ställde jag frågan till tillverkaren om vad jag skulle använda. Svaret var White Spirit, tror att det är en variant av lacknafta. Finns på färgaffären på literflaska eller dunk.
Ett annat bra råd var att lägga både kompass och vätska i frysen så att allt hade samma temperatur. Vätskan dessutom bästa egenskaper/densitet(?) för att fyllas på kompasshuset med bästa resultat.

Lycka till!

//OLA//

Ulf.Ason
Guldmedlem

Inlägg av Ulf.Ason » sön 06 feb 2011, 20:53

Det gäller bara att veta att siffrorna och annan märkning i kompassen inte löses upp av petroliumprodukten. Känns liksom säkrare att hålla sig till sprit.
// Ulf
Tinúviel - en OC35 ketch

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 06 feb 2011, 21:52

Du menar: http://www.toplicht.de/shop/instrumente ... nsundplath ? 29 Euro för en halv liter, men vill man vara säker, så.
Anders S

Ulf.Ason
Guldmedlem

Inlägg av Ulf.Ason » sön 06 feb 2011, 21:59

Japp, jag tror det går åt lite drygt 2 flaskor, närmare tusenlappen. Förstår inte folk som säger att man köper billig sprit i Tyskland.
Tinúviel - en OC35 ketch

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 06 feb 2011, 22:12

Om kompassen inte är en dyrgrip, dvs värd avsevärt mycket mer än den här tusenlappen, så hade jag testat http://www.scanbolaget.com/sv/artiklar/ ... liter.html med argumentet att det handlar om etanol utan (större) risk för metanolinblandning eller andra främmande ämnen.

Alternativt finns sk "D-sprit", http://www.apoteket.se/privatpersoner/r ... uid=109391 och det vete skam om man inte kan få detta utan recept, men där ingår sk butanon (eller metyletylketon) som kan vara litet problematiskt om man är nervös för att markeringar skall lösas upp.
Anders S

Ulf.Ason
Guldmedlem

Inlägg av Ulf.Ason » mån 07 feb 2011, 06:55

Kalle Kula skrev:När jag renoverade min kompass ställde jag frågan till tillverkaren om vad jag skulle använda. Svaret var White Spirit, tror att det är en variant av lacknafta. Finns på färgaffären på literflaska eller dunk.
Ett annat bra råd var att lägga både kompass och vätska i frysen så att allt hade samma temperatur. Vätskan dessutom bästa egenskaper/densitet(?) för att fyllas på kompasshuset med bästa resultat.

Lycka till!

//OLA//
Frysknepet är nog inte dumt, lyckades du fylla den utan att få kvar en liten retlig luftbubbla?

//u
Tinúviel - en OC35 ketch

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 07 feb 2011, 07:36

Jag använder en injektionsspruta för att suga upp den sista lilla lutblåsan

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » mån 07 feb 2011, 11:34

Ulf.Ason skrev:
Kalle Kula skrev:När jag renoverade min kompass ställde jag frågan till tillverkaren om vad jag skulle använda. Svaret var White Spirit, tror att det är en variant av lacknafta. Finns på färgaffären på literflaska eller dunk.

Lycka till!

//OLA//
Frysknepet är nog inte dumt, lyckades du fylla den utan att få kvar en liten retlig luftbubbla?

//u
Japp det lyckades!
Men med en lite anpassning till...jag ställde ner hela alltet i en hink med så mycket White Spirit så att det täckte kompassen, lät det stå i frysen, var där några gånger och lutade den lite fram och tillbaka för att få bort ALLA luftbubblor. Därefter förseglade jag alltihop under ytan i hinken.

Diskhandskar på - minusgradig white spririt eller vad Du nu använder fryser inte...men den blir vääääldigt kall...
:-)

Det blev kanonbra!

För säkerhets skull hällde jag noggrant ut allt av den befintliga vätskan så att det inte blev någon blandning med risk för utfällningar eller skiktningar.

Mvh

//OLA//

Ulf.Ason
Guldmedlem

Inlägg av Ulf.Ason » tis 29 mar 2011, 19:34

Kompassen är fylld - nu med origonol!

/u
Tinúviel - en OC35 ketch

Skriv svar