S-drev eller inte på en Albin Vega

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

S-drev eller inte på en Albin Vega

Inlägg av kajlahtinen » lör 08 okt 2005, 00:27

Så vitt jag förstår är det ett ganska stort jobb att byta från en motor med axeldriv till en med s-drev. Är detta alls att rekommendera? Som läget är nu har vi en utombordare och propelleraxelhylsan är tilltäppt (det har tidigare funnits en VP MD6A i båten). Planerar på en längre seglats nästa sommar och skulle vilja ha en inombordare för det. Synpunkter?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » lör 08 okt 2005, 00:37

Men var i all världen skall du i så fall sätta drevet och motorn ?

Vega har ju en halvlång köl och ett roder på kölen - S-drev passar bra på båtar med delat lateralplan, där man sätter \"benet\" mellan köl och roder. Motorn kommer antagligen alldeles för långt bak, och det kan både bli trångt och fel tyngdpunkt.

Vill du ha en inombordare, använd det befintliga \"hålet\" och motorplaceringen, men skaffa en lättare och bättre motor och en foldingpropeller så får du en bättre lösning än då båten var ny.
Anders S

kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

Inlägg av kajlahtinen » lör 08 okt 2005, 14:49

Det var ju ungefär som jag tänkte att man inte kan sätta motorn så långt bak att det skulle finnas plats för drevet. Å andra sidan har vi installerat en häckroder men det gamla sitter ju kvar som reserv. Vad menar du Anders med en bättre och lättare motor, jämfört med VP:n eller? Vad behöver man i såfall tänka på när man köper en begagnad motor (och har en begränsad budget). Ofta får man ju köpa hela paketet relativt billigt men då handlar det oftast just om någon äldre VP eller Yanmar. Borde man alltså köpa separat en lätt motor och sedan propelleraxeln och propellern. Som du kan gissa så vet jag inte mycket om motorer men jag har nog kompisar som kan hjälpa till med själva installeringen. Tacksam för alla, gärna detaljerade, svar!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » lör 08 okt 2005, 23:59

Jag tänkte nog mer i riktningen att du kanske haft en bensinare i Vegan från början. En beg Yanmar eller VP kan nog bli helt OK - bara motorn är i skick. Det finns många som renoverat sina Vegor och uppgraderat motorn. Här skulle jag börja kolla runt:

http://www.vegaklubben.se/

PS: Har du idag friliggande roder (en rätt bra ändring på Vega) får du ju bra vattenströmning runt rodret med inombordare - något som Vega lider litet av i standardutförande.
Anders S

Skriv svar