Erfarenhet

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
mhm
Rookie

Erfarenhet

Inlägg av mhm » sön 09 jan 2011, 20:24

Hej är nybliven medlem på sailguide jag har en Monsun 31 som jag haft i 12 år, och är andra ägare.
Från arbetslivet tycker jag det är viktigt att försöka ta tillvara erfarenheter från tidigare misstag både egna och andras. Det finns ju rent av pengar att tjäna på att inte upprepa egna och andras misstag. Det är väl svårt att bli rik på det tyvärr. Jag tänkte därför bjuda på en erfarenhet. Är det någon annan som har något handfast och bjuda på så tar jag gärna emot det.

För något år sedan monterade jag i ett trycklager för propelleraxeln och en Cv koppling mellan motor och axel. I arbetet med detta var det trögt att montera axeln. Det var gummit i det befintliga yttre axellagret, cutlesslagret, som gjorde att det var trögt att skjuta i axeln. Detta var orginalmonterat när båten bygdes 1976. Eftersom det behövdes ett antal försök och justeringar i samband med montaget smorde jag axeln med 5.56. Det var kanon, axeln gled som i smör, hur lätt som helst. Kort tid efter sjösättningen hördes ett oljud när vi gick för motor, det pep. I början var det bara vid vissa varvtal, sen var det hela tiden. Det lät som tinnitus. :)
Alltid när man lade ur växeln och axeln stoppade så gnekade det till extra mycket (då axeln bromsades av gummit i lagret). Först trodde jag att det var något fel på det nymonterade trycklagret eller Cv kopplingen. :?
Efter kontroll och felsökning samt överläggning med varvsgubben så var cutlesslagret starkt misstänkt. Vid upptagning efter säsongen så byttes cutlesslagret ut och efter det så har oljudet inte återkommit. Det kändes att lagret gick trögt när man försökte rotera det bortmonterade lagret på axeln.

Erfarenhet: använd inte 5.56 till att smörja ett cutlesslager med, det löser upp gummit alternativt får gummit att svälla. Till saken hör väl också att det var ett gammalt cutlesslager från 1976, dagens lager kanske har annan gummisammansättning.
Jag tror att såpa är ett bättre alternativ även om jag är osäker på detta. Där kanske finns någon på forumet som vet.

Hälsar Mats

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem

Re: Erfarenhet

Inlägg av Vilse » mån 10 jan 2011, 00:57

Ja, mitt lager(Shipman 28) kärvade en del och pga att olja läckt genom axelhylsan från de slitna zimmerringarna på den oljesmorda tätningen. Hela drivlinan var från -78
När jag bytte motor byttes jag hela linan. När jag knackat ut cutlesslagret var pulveriserat och de kanaler som skall göra att vattnet smörjer var igensatta.
Den nya lagret smorde jag med utspädd såpa. Det skall glappa lite fick jag vet eftersom de lär svälla med tiden i vattnet. Ditt lager satt väl fixerat med en liten låsskruv?
Börjar lagret rotera är det ju inte bra, skruven låste jag med underredsmassa. Vi lär oss av varandra.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Samlade Erfarenhet

Inlägg av Lasse L » mån 10 jan 2011, 08:27

Bra bilder och beskrivningar på div småjobb.
http://www.pbase.com/mainecruising/boat_projects

mhm
Rookie

Inlägg av mhm » mån 10 jan 2011, 20:40

Lasse

bra länk tack för den.

ska studera den, där verkar det finnas ett o annat o lära

//mats

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 11 jan 2011, 09:18

Vanligt handdiskmedel har jag alltid använt för att tillfälligt smörja gummi med, exempelvis impellern, cutless-lager eller jobbiga slangar.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 11 jan 2011, 10:37

Handdiskmedel funkar utmärkt men har nackdelen att det torkar, drar man in kablar i trångt rör brukar de bli motsträvigt efter några dagar, något som kan fixas med lite vatten. Såpa fungerar på samma sätt men mindre rinnande vilket ibland kan vara en fördel - riktig såpa alltså, inte flytande. Prova en klick vid hjulen på en bil i ett garage med målat golv!
Impellern ska smörjas med glycerin har jag fått lära mig men diskmedlet brukar stå praktiskt nära när impellern ska på plats.

behan
Trogen medlem

Inlägg av behan » tis 11 jan 2011, 15:25

Jag har en tub med "Pipe- Life", inköpt på någon byggmarknad för ett antal år sedan. "Smöremiddel for rör- og rördelar i ABS, PP og PVC" står det på den. Den använder jag till allt som inte vill krypa på av sig själv. Oöverträffat i min värld!
Men hur hälsosam den är för andra material har jag ingen susning om.

Den gamle, som har bra glid

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inget fett

Inlägg av Lasse L » tis 11 jan 2011, 18:52

Fick tips, av en erfaren marinmotorreparatör, att försiktighet med fett/oljesmörjning av Cutlasslager.
Det kan binda fin sand / lerapartiklar som påskyndar slitaget.
Bara vatten bör användas.

Skriv svar