Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
burkslaven
- Trogen medlem
Sådär nu är en säsong avklarad med Shipman 28, i ett delprojekt i att göra båten lättare att hantera vid ensamsegling har jag införskaffat avlastare och brytblock för neddragning av fall och trim till sittbrunnen.
Min fundering nu är hur man på bästa sätt löser genomföringen genom "sprayhoodbalken" som är ihålig. Har sett inte fullt så lyckade försök med vp-rör som har varit fastsatta med sikaflex/silikon. Men vp-rör verkar inte vara speciellt tåliga för väder och vind. Ev skulle det gå att använda aluminiumrör, men hur får man fast dessa? En lösning jag funderat på är att ta upp ett bredare ovalt hål för alla linor och plasta hålets insida? Finns det andra lösningar eller idéer, gärna med bilder?
Tanken är att det ska bli ungefär som den bifogade bilden (inte min båt).

-
Anders S
- Diamantmedlem
Bättre rör! Du kan kanske köpa ett teleskopglasfiberfiskespö som stomme - ta det grova röret vid handtaget. (De andra gör du en livbojsflagga av, inget får förfaras...) Sedan slipar du och lindar glasfiberremsa runt röret tillsammans med epoxy eller polyester. Då får du ett stabilt rör som grund. Eftersom röret är av glasfiber/poyeter kan du lainera in det. Ett knep kan vara att göra rören överlånga och slipa ner dem då allt sitter. Det är inget som hindrar att du använder vilket rör som helst som stomme, för övrigt. Ett alurör ger en slitstark yta "inne i".
Anders S
-
Kalle Kula
- Diamantmedlem
En variant på lösning om Du inte är besatt av tanken att gå genom balken är ju att med lite mellanlägg, teak eller annat lyfta bryblock och avlastare så att Du kan dra linorna genom sprayhoodet istället..
Istället för att plasta rör så får Du klippa och sy i sprayhooden istället..
Beroende på hur det ser ut så kanske Du måste montera ev winsch på en platta oxå..
Borra och plasta eller klippa och sy...
Mvh
//OLA//
-
jason
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Kalle Kula skrev:En variant på lösning om Du inte är besatt av tanken att gå genom balken är ju att med lite mellanlägg, teak eller annat lyfta bryblock och avlastare så att Du kan dra linorna genom sprayhoodet istället..
Istället för att plasta rör så får Du klippa och sy i sprayhooden istället..
Beroende på hur det ser ut så kanske Du måste montera ev winsch på en platta oxå..
Borra och plasta eller klippa och sy...
Mvh
//OLA//
Undrar om inte linorna bryter mot överbyggnadens kant också; Tycker nästan det ser så ut på bilden. Ett lyft av brytblocken skulle därför fixa även detta problem (om det nu är ett problem).
/j
-
toaen
- Diamantmedlem
[quote="jason"
Undrar om inte linorna bryter mot överbyggnadens kant också; Tycker nästan det ser så ut på bilden. Ett lyft av brytblocken skulle därför fixa även detta problem (om det nu är ett problem).
/j[/quote]
Eller höja blocken vid mastfoten - schakel
thallatha(alfakrull)hotmail.com
-
burkslaven
- Trogen medlem
Bilden ovan är inte från min båt, om jag har måttat rätt så kommer det inte att bli någon nötning mellan mast och brytblock. Vad det gäller att höja upp det och gå genom sprayhooden så var det gjort så när jag köpte båten i våras för spinnackerfall och bomupp/ned hal, funkade väl sisådär och det blir en del nötning på sprayhooden när den är nedlagd. Var ett kort tag inne på vanliga rostfria skrovgenomföringar men sprayhoodbalken kröker av för mycket för att det ska se vettigt ut. Just nu lutar det år att göra en tillfällig lösning med plaströr (afastsatta med sikaflex), då det är mycket annat som ska hinnas fixas i ordning innan sjösättning. Risken är dock att det blir ett "permanentprovisorium".
-
Knuud
- Erfaren medlem
Jag har just ett sådant "permanentprovisorium". Det ser inte snyggt ut men det funkar. Behöver också tips hur man gör det snyggt runt hålen.
burkslaven skrev:Bilden ovan är inte från min båt, om jag har måttat rätt så kommer det inte att bli någon nötning mellan mast och brytblock. Vad det gäller att höja upp det och gå genom sprayhooden så var det gjort så när jag köpte båten i våras för spinnackerfall och bomupp/ned hal, funkade väl sisådär och det blir en del nötning på sprayhooden när den är nedlagd. Var ett kort tag inne på vanliga rostfria skrovgenomföringar men sprayhoodbalken kröker av för mycket för att det ska se vettigt ut. Just nu lutar det år att göra en tillfällig lösning med plaströr (afastsatta med sikaflex), då det är mycket annat som ska hinnas fixas i ordning innan sjösättning. Risken är dock att det blir ett "permanentprovisorium".
Scampi #429 Ellida
-
behan
- Trogen medlem
Det tips jag fick av allas vår Knotan var att använda Cu-rör. Det fungerade/fungerar perfekt. På både in- och utsida av "sprayhoodsargen" har jag skruvat en teakbit som rören går igenom. Det är lättare att få hålen snygga på det sättet. Rören "trattas till" lite i ändarna, exvis med hjälp av en lämplig kupolmutter, hammare och brute force. (Den ena änden förslagsvis efter montering.) Epoxilim håller rören på plats.
Det hela kräver viss noggrannhet vid håltagningen men är i övrigt enkelt.
Den gamle, som gjort det förr