Limma ny "matta" i rufftacket - förbehandling

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Mats Brage
Diamantmedlem

Limma ny "matta" i rufftacket - förbehandling

Inlägg av Mats Brage » ons 22 dec 2010, 17:47

Hej,

Har ny rivit ned hela rufftaket och påbörjat rivningen i förpiken. (var tvungen eftersom när jag lackade om däcket monterade jag bort allt som var skruvat i däck).

Rufftaket har 4 mm teak-skivor, som nu är skrapade, men inte helt klibbfria - måste det vara trär-ent innan jag limmar - hade tänkt att limma med våtrumslim.

I det fall underlaget måste vara helt rent - tror ni att det fungerar att limma den nya mattan på den gamla i förpiken, och på så sätt spara sig från en mängd arbete - mattan sitter bra men är missfärgad på sina ställen.

Alla synpunkter och tips mottages som vanligt tacksamt

Hälsningar och vill samtidigt passa på att önska God Jull och Gott Nytt Båtår

Mats
Scanner 391 nr 142

omega
Diamantmedlem

Re: Limma ny "matta" i rufftacket - förbehandling

Inlägg av omega » fre 24 dec 2010, 10:25

Jag tror att det behöver vara riktigt rent , gamla limrester syns som veck annars, ett tips från äldre forums inlägg vet jag har varit att använda roterande stålborste på plasten , det gav tydligen bra resultat, När jag klädde om förpiken så använde jag skrapa och kniv ,arbetsamt och tids krävande.Sen limmade jag ihop detta med våtrums lim ,det har hållt bra , nackdelen med våtrums lim är att det biter med en gång ,så du får ingen andar chans
//Johan

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » fre 24 dec 2010, 11:55

Rent måste det nog vara om inte annat för att slippa ojämn yta i mattan, precis som omega skriver.
Därmot har jag rakt motsatt erfarenhet av våtrumslim. Tycker den stora fördelen är just att man får chans att trycka ut bubblor och göra småjusteringar. Kontaktlim däremot hugger direkt!
När jag klätt takskivor med pvc-matta har jag limmat i två steg. Först limmar man "framsidan" med våtrumslim som rollas ut. Efter att alla bubblor slätats ut får det torka något dygn i press under typ uppslagsböcker eller något annat tungt.
Mattan är tillklippt med 5-10 cm "sömsmån", steg två blir att stryka kontaktlim längs den överskjutande mattan och baksidans kant på skivan. Sedan sträcker och fäster man överlappet. Håller kanon och kanten på skivorna blir jämn och fin.
Limmar man direkt mot laminat kan man använda en liknande teknik med våtrumslim på de stora ytorna och kontaktlim längs kanterna.
Får passa på att önska alla en riktigt god jul!
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
chrise
Guldmedlem

Inlägg av chrise » tis 04 jan 2011, 15:11

Hej!

Vad gäller teakskivorna så tror jag inte att de måste vara trärena, men se till att de är släta. Minsta lilla "kulle" syns genom vinylen som du limmar på.

I förpiken skulle jag nog ta ner den gamla mattan och sätta upp ny. Av erfarenhet vet jag att den gamla mattan kommer ner förr eller senare. Det går utmärkt att använda vattenbaserat våtrumslim. Det fina är att du kan dra loss och rätta till. Har du kanter och konstiga hörn där du tror att det kommer att bli svårt att få fast ordentligt så lämna de i första svängen och använd kontaktlim där när du är nöjd i övrigt.

Tänk på att ojämnheter syns bra igenom även om du har lite tjockare matta.

Satte själv klädda skivor i det plana taket och limmade direkt på ruffsidan där det är lite rundare former för två år sedan. Det har inte kommit ner ännu....

/ ChrisE

Skriv svar