Till segelmakare eller inte?
-
Rottweilexpress
- Trogen medlem
Till segelmakare eller inte?
Ny på det här som ni vet. Så detta hittade jag på mina två segel efter avrustningen på båten. Är detta något att skicka till segelmakare eller skita i? Eller rent av fixa själv på ett bra sätt? Jag har ingen sy utrustning i någon form.
Det är lbilder på storen och rullgenuan.
Det är lbilder på storen och rullgenuan.
Re: Till segelmakare eller inte?
Det där syr du själv. Använd segelsömmarnål och en plattång. Överlappa trasiga stygn till minst 5 hela stygn, och försök knyta ihop den gamla och nya tråden i ändarna.
Skaffa t.ex. Båtaccentens 068901 eller Hjertmans 5039
Skaffa t.ex. Båtaccentens 068901 eller Hjertmans 5039
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Finns ingen anledning att använda en segelmakarnål i befintliga hål! Den klassiska segelmakarnålen har ett trekantigt skär och gör hålet större. Därför, använd en lagom grov (dvs tunn) vanlig nål till den här typen av reparationer, när hålen redan finns. Plattången är en ypperligt bra ide, för kontorshänder och för undvikade av "blodröda segel" (bokstavligen!).
Segelmakarnålen sparar man till de lägen när nya sömmar skall göras, och i svåra fall kan man gå före med en pryl (syl) om det är tjocka lager.
Segelmakarnålen sparar man till de lägen när nya sömmar skall göras, och i svåra fall kan man gå före med en pryl (syl) om det är tjocka lager.
Anders S
Varför inte använda en segelmakarhandske.
Därför att den är ovass och svår att fästa tråden i.... Muhahah...Lasse L skrev:Varför inte använda en segelmakarhandske.
Möjligen är en bättre invändning att den kostar en slant och knappast behövs för att sy 15-20 stygn genom befintlig söm. Men om man verkligen skall sy i jungfrulig segelduk, sy taglingar, klä öljettringar mm är den mycket praktisk. En annan variant (för segel) är en sådan här: http://www.stitchitawl.com/
Anders S
finns den att köpa i sverige ?Anders S skrev:Därför att den är ovass och svår att fästa tråden i.... Muhahah...Lasse L skrev:Varför inte använda en segelmakarhandske.
Möjligen är en bättre invändning att den kostar en slant och knappast behövs för att sy 15-20 stygn genom befintlig söm. Men om man verkligen skall sy i jungfrulig segelduk, sy taglingar, klä öljettringar mm är den mycket praktisk. En annan variant (för segel) är en sådan här: http://www.stitchitawl.com/
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
http://www.beckorep.com/sjomaning.html#peterh skrev:finns den att köpa i sverige ?Anders S skrev:Därför att den är ovass och svår att fästa tråden i.... Muhahah...Lasse L skrev:Varför inte använda en segelmakarhandske.
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Jag skulle knappast orka laga det alls, det är ett stygn i en av tre sömmar. Att laga sådana saker på sina segel måste ju vara en heltidssysselsättning. Imponerad av att du orkar!
Senast redigerad av 2 gvs, redigerad totalt 0 gång.
finns den att köpa i sverige ?[/quote]Anders S skrev:Därför att den är ovass och svår att fästa tråden i.... Muhahah...Lasse L skrev:Varför inte använda en segelmakarhandske.
http://www.beckorep.com/sjomaning.html#[/quote]
nu tänkte jag på http://www.stitchitawl.com/ ( den australiska prylen)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Finns nog i olika varianter. Här är en från England: http://www.flints.co.uk/acatalog/Marine ... tcher.html
Söker man sedan på Google med "sewing awl" får man en del träffar. Jag skulle tro att det går att hitta redskapet hos sadelmakare och slika.
Söker man sedan på Google med "sewing awl" får man en del träffar. Jag skulle tro att det går att hitta redskapet hos sadelmakare och slika.
Anders S
-
racemaster
- Trogen medlem
Har en sån sk "handsymaskin" liggande i båten. Köpte den för 30 år sen för att sy i läder mm.
Det går inte så fort men sakta och säkert,principen är samma som på en symaskin fast man drar undertråden för hand.
Har bla lagat många seglarskor med den.
Det går inte så fort men sakta och säkert,principen är samma som på en symaskin fast man drar undertråden för hand.
Har bla lagat många seglarskor med den.
Så här skulle jag göra:
Repa upp den gamla tråden en bit så att den kan fästas. Troligen är tråden sliten vid brottet men bra lite längre bort. Sy sen en ny söm spegelvänd mot befintlig. Börja ett stygn bortom den gamla. Du behöver segelnål och segelmakarhandske. Plattång är nog tveksamt, för tunn tråd/duk fungerar däremot en "nålförare". Handsken är rätt grej och oftast helt nödvändig. Lär vara bra vid slagsmål också.
Vill man fuska trär man bara i den gamla tråden så långt det går och kompletterar med en ny, tunn. Då ser det i alla fall snyggt ut. Men ska man uppnå samma hållbarhet som det var från början är det ny tår och nya hål som gäller.
Billigast är antagligen segelmakaren.
"Handsymaskinen" är nog bäst till läderarbeten där man vill ha en snygg, löpande söm.
Repa upp den gamla tråden en bit så att den kan fästas. Troligen är tråden sliten vid brottet men bra lite längre bort. Sy sen en ny söm spegelvänd mot befintlig. Börja ett stygn bortom den gamla. Du behöver segelnål och segelmakarhandske. Plattång är nog tveksamt, för tunn tråd/duk fungerar däremot en "nålförare". Handsken är rätt grej och oftast helt nödvändig. Lär vara bra vid slagsmål också.
Vill man fuska trär man bara i den gamla tråden så långt det går och kompletterar med en ny, tunn. Då ser det i alla fall snyggt ut. Men ska man uppnå samma hållbarhet som det var från början är det ny tår och nya hål som gäller.
Billigast är antagligen segelmakaren.
"Handsymaskinen" är nog bäst till läderarbeten där man vill ha en snygg, löpande söm.
Jag är nog benägen att hålla med GVS. För en sån liten "skada" hade jag inte brytt mig. Sen är det aldrig fel att lämna in seglen till segelmakare emellanåt för översyn.gvs skrev:Jag skulle knappast orka laga det alls, det är ett stygn i en av tre sömmar. Att jaga sådana saker på sina segel måste ju vara en heltids sysselsättning. Imponerad av att du orkar!
Kompisen, vars storsegel jag fixade en liten reva i, borde nog ha lämnat in sina segel för översyn långt innan han tog med mig ut och segla med hans båt. Jag förstod att båtens ägare och ytterligare en annan kompis som var med, inte uppskattade mitt vägval under rådande omständigheter. (Kulingvindar) Så jag vände med en kontrollerad gipp. Storseglet blev i alla fall en okonventionell inramning på oljetankern som låg uppankrad på insidan Bohus Malmön.
tommy
marodör
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Ja och nej!bosseh skrev: Men ska man uppnå samma hållbarhet som det var från början är det ny tår (tråd?) och nya hål som gäller.
Ny tråd, javisst. Men det finns ingen anledning att göra nya hål om man hittar de gamla - det blir bara n onödig försvagning på ett ställe där man inte vill ha fler hål än nödvändigt.. Och, som sagt, de segelmakarnålar man vanligen kan köpa i affären är alldeles för grova för den här sortens arbete. Vi talar om (enligt bilden) ca 10-15 cm söm, inte mer. Det gör man på en kvart, även om man inte är van (allt sånt pill tar en kvart för övrigt, om man så bara skall tagla en ände - obegripligt). Vill man inte sy, så kan man täcka skadan med en bit märkduk (vit tunn segelduk med klister, det tar också en kvart...).
Att lämna in seglen för översyn till segelmakaren kan man göra, men inte om det bara är en sådan här grej. Segelmakarn vill nog ha en tusing, för han tittar över hela seglet. Det gör han för att han skall slippa reklamationer, kanske på helt andra ställen.
Anders S